|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
adları, araçları, araçlarının, iletişim, kitle, nelerdir |
![]() |
Kitle İletişim Araçları Nelerdir? Kitle İletişim Araçlarının Adları Nelerdir? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kitle İletişim Araçları Nelerdir? Kitle İletişim Araçlarının Adları Nelerdir?Kitle iletişim araçları nelerdir? Kitle İletişim Araçlarının Adları Nelerdir? Kitle iletişim araçları nelerdir? Kitle İletişim Araçlarının Adları Nelerdir? Kitle iletişim araçları, genel bir tanımla "kitlesel bir boyutta ileti dağıtabilen araçlar" (ÖZKÖK, 1985:93) olarak tanımlanabilir ![]() Tarihî açıdan bakıldığında kitle iletişim araçları, tiyatro; gazete, kitap, dergi, broşür gibi yazılı basın; sinema, film, radyo, televizyon, plak, kaset, CD, bilgisayar gibi iletişim teknolojisindeki gelişmelerin ürünü olan araçlar, günümüze gelinceye değin hızlı bir gelişim göstermişlerdir ![]() Günümüzde toplumsal varoluşu gerçekleştirerek ortaklık yaratmak, bu varoluşu ve ortaklığı sürdürebilmek için kitle iletişimine; dolayısıyla kitle iletişim araçlarına ihtiyaç vardır ![]() ![]() Kitle iletişim araçlarının özelliklerini şöyle sıralayabiliriz: Kitle iletişim araçları, sosyal statüsüne göre herhangi bir farklı yaklaşım oluşturmadan çok sayıda insana aynı iletiyi, aynı anda ulaştırabilmektedir ![]() Kitle iletişim araçları, yayınları ile belirli bir süreklilik ve düzenlilik (yayın periyodu) gösterir ![]() Kitle iletişim araçları, sürekli ve düzenli yayınları ile toplumda kendilerine karşı bir talebin oluşmasına neden olurlar; bu talep, zamanla alışkanlığa, hatta ihtiyaca dönüşür ![]() Kitle iletişim araçları ile aktarılan iletiler, belge niteliği ve değeri taşıdığı için inandırıcılık ve alıcıyı ikna etme özelliğini de kazanmaktadır ![]() Özellikle radyo ve televizyon, iletiyi olay anında aktarabilme özelliğine sahiptir ![]() Kitle iletişim araçları ile gerçekleşen iletişim sürecinde, geri besleme imkânı yoktur; bu nedenle, alıcının tepkisi anında ölçülememektedir ![]() Kitle iletişim araçlarının fonksiyonları üzerinde ilk kez duran LASWELL (1960), bilgi verme, ikna etme ve toplumsallaştırma fonksiyonlarından söz etmektedir ![]() ![]() Aysel AZİZ (1982:2), William RIWERS ve Wilbur SCHRAMM’ın (1969) görüşlerine katılarak kitle iletişim araçlarının fonksiyonlarını; "Haber verme, eğitme, eğlendirme, Dış dünyayı görmemizi sağlama, Kültürün toplumumuzdan, bizden sonraki toplumlara ve nesilden nesile geçişini sağlama, Eşya ve hizmetlerin tanıtılmasına, satılmasına yardım etme, Dışımızda oluşan fırsat ve çağrılara karşılık verme ile sosyal hareketlerde genel rızaya ulaşma arasında bağ kurmamıza yardım etme" olarak sınıflandırmıştır ![]() Kitle iletişim araçları, bu fonksiyonları gerçekleştirirken doğal olarak alıcı üzerinde de bir etki yaratır ![]() ![]() ![]() ![]() Araştırmacılar, kitle iletişim araçlarının etki alanlarını; "Fert, grup ya da örgüt düzeyinde etkilenme, Sosyal kurum düzeyinde etkilenme, Toplum düzeyinde etkilenme, Kültür düzeyinde etkilenme" olarak gruplandırmaktadır ![]() Kitle iletişim araçlarının etkileri fert açısından ele alındığında ise; "Bilgi ya da görüşü kapsayan etkiler, Tavır ya da duyguyu kapsayan etkiler, Davranış üzerine etkiler" olarak üç ana başlık altında inceleniyor ![]() Kitle iletişim araçlarının etki türleri; "Tavır ile düşünce değişiklikleri, Ferdî ve toplu tepkiler, Gündem belirleme, Toplumsallaştırma, Denetim, Gerçeği tanımlama, Egemen ideolojinin sürdürülmesi" olarak sınıflandırılmaktadır ![]() Kuramcılar kitle iletişim araçlarının etkilerinin fert ve toplum açısından ne yönde olduğu konusunda ortak bir görüşe sahip değiller; konu ile ilgili tartışmalar, günümüzde de sürmektedir ![]() ![]() Araştırmacılar, hangi görüşü savunurlarsa savunsunlar sentez olarak ortaya çıkan ortak bir görüş var: Kitle iletişim araçları, bilgi, görüş ve düşüncelerin paylaşılmasını sağlayan; sosyal örgütlenmeyi güçlendiren; kamuoyu oluşturan; insanın anlama, anlatma, öğrenme ve eğitim görme gibi temel ihtiyaçlarını karşılayan; insan ilişkilerini değiştirip geliştiren; yeni davranış ve tutum kalıplarını, görüş ve düşünce akımlarını yaygınlaştıran en etkin iletişim araçlarıdır ![]() AZİZ, Aysel,Toplumsallaşma ve Kitlesel İletişim, Ankara, A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÖZKÖK, Ertuğrul,İletişim Kuramları Açısından Kitlelerin Çözülüşü, Ankara, Tan Yayınları, 1985, S: 93 USLUATA, Ayseli,İletişim, İstanbul, İletişim Yayınları, 1984, S: 84 |
![]() |
![]() |
![]() |
Kitle İletişim Araçları Nelerdir? Kitle İletişim Araçlarının Adları Nelerdir? |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kitle İletişim Araçları Nelerdir? Kitle İletişim Araçlarının Adları Nelerdir?Kitle İletişim Araçları Nelerdir ? Gazete: Gutenberg�in hareketli harfleri kullanan baskı makinesini 15 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başlangıçta gazete matbaaları basit tipografik makinelerdi ve zamanla daha hızlı baskıya olanak veren ve buhar gücünü kullanan rotatifler devreye girdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gazetecilikte haber en önemli kavramdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gazetecilik bir yandan halkın kamusal olaylar hakkında bilgilendirilmesi ve kamusal işlere katılması bakımından kamusal bir hizmet olarak görülür ama aynı zamanda da ticari bir faaliyettir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yeni bir iletişim teknolojisi olarak internet, gazeteciliği bir çok bakımlardan etkilemiş ve 1990�lı yıllarda on-line gazetecilik kavramının ortaya çıkmasına yol açmıştır ![]() ![]() ![]() Fotoğraf ve Sinema: Kronolojik olarak gazeteden sonra gelen fotoğraf ve sinema, birer sanat dalı olmalarının yanı sıra aynı zamanda birer kitle iletişim aracıdırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fotoğraf, bir yandan görüntünün bir düzeye düşürülmesi için optik ve diğer yandan da bu görüntünün sürekli olarak muhafazası için kimya alanındaki gelişmelerin ürünüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sinema ise insanın fizyolojik bir zaafından yararlanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Radyo: Radyonun ilk olarak Macaristan�da 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye�de il radyo vericileri 1927 yılında Ankara ve İstanbul�da faaliyete geçti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1933 yılında FM tekniğinin 1960�larda da stereo yayın tekniğinin bulunmasıyla radyo müzik endüstrisi ilişkisi başlamış oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ticarileşen radyo yayıncılığının karşısında yerel radyo, mikro radyo, underground radyo gibi alternatifler gündeme geldi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Televizyon: Televizyonun babası olarak tanınan Paul Nipkow 1884 yılında resim tarama makinası yaparak bu taranmış resmin telgraf hatlarından iletilmesini tasarlamıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1948 yılında yayını alamayan küçük yerleşim birimlerine düzgün yayın iletmek üzere geliştirilen CATV (Community Antenna Television) sitemi bugün artık çok kanallı yayın için güçlü bir seçenek olan kablo televizyon halini aldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnternet ve Yeni Medya: Geleneksel medyanın dışında, CD, VCD, DVD, Interaktif CD, GSM-WAP-GPRS, Internet gibi tümüyle dijital teknolojiyle üretilen ve içeriği üretenle tüketen arasında yeni bir ilişki tanımlayan medyaya yeni medya diyoruz ![]() ![]() ENIAC adındaki ilk bilgisayarın askeri amaçlarla 1946 yılında geliştirilmesiyle dijtal çağ başlamış oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Internet bir yandan �sansürsüz� enformasyon erişimi ile iletişimi demokratikleştirirken bir yandan da var olan eşitsizlikleri sürdürmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|