|
|
Konu Araçları |
adamlarının, bilgiler, bilim, doğrumudur, nelerdir, ortayakoydukları |
Bilim Adamlarının Ortayakoydukları Bilgiler Nelerdir? Bu Bilgiler Doğrumudur? |
09-11-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Bilim Adamlarının Ortayakoydukları Bilgiler Nelerdir? Bu Bilgiler Doğrumudur?Bilim Adamlarının OrtayaKoydukları Bilgiler Nelerdir? Bu Bilgiler Doğrumudur? Bilim Adamlarının OrtayaKoydukları Bilgiler Nelerdir? Bu Bilgiler Doğrumudur? DOĞRU BİLGİ MÜMKÜNDÜR(DOGMATİZM) Dogma: Din yada otoritelerce ileri sürülen bilgilerin kanıt aranmaksızın doğru bilgi sayılması A-RASYONALİZM(AKILCILIK) Doğru bilgi mümkündür ve kaynağı akıldırDoğru bilgi akla dayanır 1-SOKRATES: -İnsan felsefesi yapar -Tabulara karşı çıkar -Bilgi doğuştan gelir -Herkes için doğru tektir ve değişmez -Yöntemleri ironi ve maiotiktir -Amacı toplumların ötesinde ahlak yaratmaktır --İnsan felsefesi yapar --tabulara karşı çıkar 2-PLATON: Sokrates’in ölümü Geometri bilmeyen giremez--akademia Görünümler İdealar Değişir değişmez Yansıma asıl Kesin değil Sofistleri onaylar -Varlığın özü idealar dünyasındadır -doğru bilgi varlığın özünün bilgisidir -Doğru bilgi idealar dünyasındadır -İdealar tümel kavramlardır Binlerce çeşit ağaç var ama o güne kadar hiç görmediğimiz bir ağaç türününde ağaç olduğunu biliriz -bilgi doğuştan -öğrenme yok hatırlama var -Platon’a göre insan özgür müdür?Niçin? 3-ARİSTOTELES Varlığın özü tek tek varlıkların içindedir -Doğru bilgi tek tek varlıkların içindedir YÖNTEM=TÜMDENGELİM-KIYAS Akıl: Edilgin akıl Resimleri Gifleri dersleri videolari ve download linkleri görebilmeniz icin forumda 1 adet mesajınız olmalı, sizin sadece 0 mesajiniz var! Saniyeler içinde ücretsiz üye olup herseyden faydalanmak için TIKLA uyularla alır Etkin akıl:Asıl kaynak –bunu işler Edilgin akıl Etkin akıl Duyularla alır Edilgin akıl verilerini işler tümel önermeler oluşturur Tümdengelim yapar tek tek doğrulara ulaşır Doğru bilgi tek teklerin bilgisidir-------(Öz) Akıl duyularla gelen verileri oluşturma ve tümel kavramlara ulaşma yeteneğine sahiptir 4-FARABİ -İslam felsefesinin kurucusudur -Aristo mantığı ile İslam dinini birleştirmeye çalışmıştır -Aristo ve platon sistemlerini birleştirmeye çalışmıştır 2 tür bilgi vardır 1-Duyusal bilgi -Duyu organları ile alınır -Tekil olanın bilgisidir -Tekil olduğu için bilimsel değildir(tümel olmalı) 2-Akli bilgi-Tekil bilgileri biçimlendirir -genel yargılara ulaşır -Böylece tümdengelim yapmak için genel geçer bilgiye ulaşır -tümdengelimle tek tek doğrulara ulaşır -doğruyu bilen iyiyi bilir(İyiyi kötüden ayırır) -iyiyi yapan varlığın özüne ulaşır(Tanrı) -EN YÜCE ERDEM BİLGİDİR 1-Aristo ve Platon’un bilgi anlayışlarını karşılaştırınız 2-Aristo ve Farabi’nin bilgi anlayışlarını karşılaştırınız 3-Sokrates ve Sofistlerin bilgi anlayışlarını karşılaştırınız 4-Farabi’nin bilgi anlayışını temel alarak ‘en yüce erdem bilgidir’ sözünü açıklayınız 5-DESCARTES: Descartes şüpheciliği(ŞÜPHE DOĞRU BİLGİYE ULAŞMANIN ARACIDIR) Doğuştan düş gücü ve duyular(tümdengelim ve sezgi) Tanrı Mat ‘DÜŞÜNÜYORUM O HALDE VARIM’ Doğru bilgiye ulaşmanın 4 basamaklı bir yolu vardır Açık+Seçik=Apaçık Dogmatik Rasyonalizm 1-Descartes şüpheciliğinin septisizmden farkı nedir? 2-Descartes şüpheciliğinin bilimsel yönteme etkisini açıklayınız 6-HEGEL Tez varlık Antitez yokluk Sentez oluş Düşünce gelişir Madde gelişir İlk tez varlık AKIL YOLU İLE-SALT DÜŞÜNME İLE –DOĞRUYA ULAŞILIR B)EMPRİZM(DENEYCİLİK) -Doğru bilginin kaynağı deneydir -Duyulara genel olarak güven duyulur -Doğuştan gelen bilgi reddedilir -Tümevarım yöntemine daha sıcak bakılır JLOCKE -Tabu larasa (boş levha):Zihin doğuştan boş bir levhadır Tasarım a-Yalın: -Zihin pasiftir -Bilgi için malzeme sağlar -Duyumlar b-Bileşik tasarım -Zihin aktif -Yalınları birleştirir -Genel kavramlar oluşturur(Tümevarımla) İç deney(Bileşik tasarımlar)-dış deney(Yalın tasarımlar) EZBERLEMEK NE TÜR BİR TASARIMDIR? Nedensellik=zihinsel alışkanlık A B 2 ayrı izlenimdir Kuşkuculuğa varır Nedensellik yerine olasılık Descartes gibi şüphe doğru bilgiye ulaşmanın aracıdır Hava kapanırsa yağmur yağar-Hume’a göre açıklayınız SENSUALİZM(DUYUMCULUK)Bütün bilgilerin kaynağı duyumlardırKurucusu Condillactır |
Bilim Adamlarının Ortayakoydukları Bilgiler Nelerdir? Bu Bilgiler Doğrumudur? |
09-11-2012 | #2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Bilim Adamlarının Ortayakoydukları Bilgiler Nelerdir? Bu Bilgiler Doğrumudur?KRİTİSİZM: KANT: Hume dogmatik uykusundan uyandırdı Nedensellik insan aklının doğuştan kavramıdırKesin ve zorunludur ‘Bilgi deneyle başlar ama deneyden çıkmaz’ Apasteriori(deneysel)Hammadde-emprizm Apriori(Önsel)Zihin formları-biçimlendiren-rasyonalizm Apriori;Formlar aynı-doğuştan bilgi 12 kategori varTümel kesin zorunlu bilgi içerir Apasteriori;Duyulara dayanır-görünüşleri verirMutlak değildirÖzneler dışında gerçekler vardır Saf Akıl;(Öz=numen Bilemez)Fenomeni bilir Deney akıl bilgi Saf akıl deneyle bilgileri alır---akılla işler ---doğru bilgiye ulaşır---ulaşılan bilgi fenomenin bilgisidir Numenin bilgisini pratik akıl bilir Akıl eylemleri düzenleyen yetidir D)POZİTİVİZM(olguculuk) Kurucusu AComte’tur Olgu olayların genel adıdır Doğru bilgiye olaylar incelenerek ulaşılır Olaylar d-g ile incelenir ACOMTE -Bilimin amacı önceden görebilmedir -Önceden görme=Bilim=Eylemde bulunma -Sadece fenomenler bilinebilir -Doğru bilginin yöntemi deney gözlemdir -Toplumların değişmesi için kafaların değişmesi gerekir(sosyoloji) 3 EVRE Teolojik evrelaylar tanrısal güçlerle açıklanır Metafizik evrelaylar gizli güçlerle açıklanır Pozitif Evrelaylar bilimle açıklanır Pozitif felsefe matematikle oluşmaya başlar FELSEFENİN YÖNTEMİ D-G OLMADIĞI İÇİN DOĞRU BİLGİYİ VEREMEZBU YÜZDEN FELSEFE BİLİMİN SONUÇLARINI SİSTEMLEŞTİRMELİ,OLGULARA YÖNELMELİDİRYÖNTEMİ DENEY OLMALIDIR Pozitivizme göre- ‘evrenin amacı tekrar tanrıya yönelmektir’ Aristo- sözünü değerlendiriniz Pozitivizm metafizik hakkında ne düşünür E)ANALİTİK FELSEFE: (Mantıkçı Pozitivizm-Neo Pozitivizm) Wittgenstein,Schlick,carnap,Reichenbach -Bilime dayanan bilgi doğru bilgidir -Bilim tarih içinde gelişir -Bilim eserlerle ifade edilir -Eserler dil ile ifade edilir -Eserleri incelemek için dili incelemek gerekir -Doğru olup olmadığını anlamak için analiz gerekir -Dil analizi:Önermelerin kuruluşu ve yapısını incelemektir Felsefede 2 sorun vardır a-Bulanık mantıksal çıkarımlar—Açık seçik olmalı b-Sözcüklerin bir çok anlama gelmesi—Tek anlamlı sözcükler Felsefenin görevi dil analizi yapmaktır Bu durumda felsefe=mantık olur İfade aracı sembolik mantıktır Doğrulama-d/g Anlamlılık eney ve gözlemle sınanabilme Niçin eserler incelenir? Niçin dil incelenir? Dilde karşılaşılan sorunlar nelerdir? Felsefenin görevi nedir? Niçin felsefe doğru bilgiyi veremez? Niçin dil analizi gereklidir? Bilimler felsefenin anasıdır önermesi mp ye göre doğrumudur? Niçin? Şu anda dışarıda kar yağıyor önermesi mp ye göre anlamlımıdır?Niçin? Dilimizin sınırları dünyanın sınırlarıdırsözünden ne anlıyorsunuz F)PRAGMATİZM:FAYDACILIK-YARARCILIK WJAMES -İnsanın temel amacı kendi varlığını korumak ve geliştirmektir -Bu da ancak eylemle olur -O halde düşünce eyleme bağlıdır -O halde yarar sağlayan bilgi doğru bilgidir Bunlar:Bilim,toplumsal gelişmeyi sağlayan doğrular(mesela din) Bu anlamda pragmatizm bir yaşam ve eylem felsefesidir JDEWEY -Felsefe:değişen dünya ve düşünceye farklı açıdan yaklaşmadır -Düşünce bir alettir(Aletçilik –Enstrumantalizm) -Çevreye uyum—doğadan yararlanma—mutlu olmayı sağlayan alet -Biyolojik,psikolojik açıdan düşünülür---eylem yapılır---Başarılı ise yarar sağlar---doğrudur --Kişiye yararlı ve mutluluk veren düşünceler doğru bilgilerdir ÖSS tercihlerinde pragmatik kaygılar sizi-ailenizi etkiliyor mu? Pragmatizme göre niçin faydalı bilgi doğru bilgidir? ENTÜİSYONİZM(SEZGİCİLİK) Doğru bilginin kaynağı sezgidirBilgi insana bağlı değildirMutlak bilgi kendi başına vardır ve ona sezgi ile ulaşılabilir GAZALİ -Şüphe ile başlar -Ona göre duyu verileri güvensizdir -Akıl yetersizdirÇok fazla felsefi sistem olması bunun kanıtıdır -Doğru bilgiye inanç yolu ile ulaşılır -Kesin bilgi ancak sezgi ile elde edilir -Felsefe dine hizmet etmelidir -Aklın yerini inanç,Felsefenin yerinin din alır(Farabi’ye karşı çıkış) -Sezgiciliğin öncüsüdür HBERGSON İnsanda iki yeti vardır a-Zeka -Evrene hükmetmek için var tanımak için değil -Madde alanında geçerli -Bilim zekanın ürünüdür b-İçgüdü -Özünü verir -Evren sürekli oluşum halindedir -Olanı zeka ile özünü içgüdü ile anlarız -Ama oluşu ne zeka ne de içgüdü bilemez -Oluşu zeka +içgüdü=sezgi ile biliriz -Sezgi metafiziğide bilmemizi sağlar -Sezgi ile ulaşılan bilgi Kesin biçimde dile getirilemez çünkü dil yetersizdir -Doktorun muayene etmeden hastalığı anlaması gibi 6- Fenomenoloji (Görüngü bilim): Fenomonolojinin kurucusu olan E Husserl’e göre duyusal, deneysel olarak verilmiş olan her tek nesnenin bir özü bulunduğunu, bu özün ise yalnızca bilinçle, bir çeşit görüyle kavranabileceğini ileri sürer Fenomonolojinin temel ilkesi bu özlere gitmek, bu özlerin bilgisini elde edebilmektir BİLİM FELSEFESİ Bilim felsefesi bilimin felsefenin yöntemiyle incelenmesidirBilimin mantıksal yapısını,niteliğini ve işleyişini inceler Bilimin yöntemi deney ve gözlemdirBu sebepten konularını inceleyebilmek için parçalamak zorundadırBundan dolayı bilim bilimi inceleyemez Bilimsel Felsefe Amacı felsefeyi metafizikten arındırmaktır Felsefeyi bilimin alt dalı yapmaya çalışır Bilimsel felsefe yapan akımlar POZİTİVİZM VE MANTIKÇI POZİTİVİZMDİR Bilim felsefesi nedir? Bilim felsefesi bilimsel felsefe farkı nedir? Bilimsel felsefe yapan akımlar hangileridir? BİLİME YAKLAŞIMLAR: 1)ÜRÜN OLARAK BİLİM: Mantıkçı pozitivizmin bilim anlayışıdır A)Savunucuları:Carnap,Schlik,Reichenbach,(Viyana Ekolü) B)Bu görüşe göre; 1-Bilim bilim adamlarının ürünüdür-ürün ne demektir 2-Bilim bilim adamlarının eserleri ile ortaya konur 3-Bilimi öğrenmek için eserler(ürünler) tarihsel gelişim içinde incelenmelidir 4-İncelemenin tek yolu dilsel yapılarını incelemektir 5-Çünkü eserler dil ile ortaya konur 6-Her toplumun farklı dili vardır 7-Dilde karmaşıklık ve eşseslilik gibi problemler çıkabilir 8-Ortak bir dil olmalıdır 9-Ortak dil (ifade aracı)SEMBOLİK MANTIKTIR 10-Bilim adamının kişiliği,toplumu,inancı vb önemli değildir 11-Bilim birikimlerle ilerler 12-Doğrulama (Dolaylı-Doğrudan),Anlamlılık en önemli kavramlarıdır Bilim adamının kişiliği toplumu vb niçin önemli değildir Niçin bilim adamlarının eserleri incelenir Niçin ortak dil olmalıdır İfade aracı ne olmalıdır Doğrulama nasıl yapılır İstanbul 1453 yılında fethedildi anlamlımıdır Sınıfa kar yağıyor önermesi anlamlımıdır Bilim niçin birikimlerle ilerler 2)ETKİNLİK OLARAK BİLİM: A)SAVUNUCULARI:TKuhn,Toulmin B)Bu görüşe göre; 1-Bilim ;bilim adamlarının etkinliğidir etkinlik ne demektir-üründen farkı nedir 2-Bilim adamının kişilik,topluminançları önemlidir 3-Bilim devrimlerle ilerler 4-Güçlü kuram yaşar güçsüz olan yok olur 5-En önemli kavramı PARADİGMADIR BİLİM ÖNCESİ DÖNEM: OLAĞAN BİLİM DÖNEMİ:Bilim adamlarının paradigma ile dünyayı uyuşturmaya çalıştığı dönemdirGeçerli bir paradigma vardır Var olan paradigmanın sarsılması ile kargaşa,bunalım,kaos ortaya çıkarVarolan paradigma geçerliliğini kaybetmeye başlarBu dönemde henüz yeni paradigma yoktur Yeni paradigmanın ortaya çıkması ile kargaşa dönemi sona ererYeni paradigma Devrimle eski paradigmayı ortadan kaldırırBöylece tekrar olağan bilim dönemi başlar Bir paradigmadan diğerine geçişe paradigmal geçiş denir PARADİGMAL GEÇİŞ PARDİGMANIN SARSILMASI İLE BAŞLAR DEVRİMLE SONA ERER OLAĞAN BİLİM DÖNEMİ Geçerli bir paradigma var DEVRİM KARGAŞA-BUNALIM DÖNEMİ Geçerli paradigma sarsılıyor YENİ PARADİGMA Yeni bir olağan bilim dönemi başlıyor Bilim adamının kişiliği vb niçin önemlidir Olağan bilim dönemi nedir Bilim niçin devrimlerle ilerler Bunalım nasıl ortaya çıkar Bunalım nasıl sona erer Paradigmanın sarsılması ile ne ortaya çıkar Bilim nasıl ilerler KLASİK GÖRÜŞ 1-Bilim yeryüzündeki nesneler hakkında araştırma yapma etkinliğidir 2-Bu nesneler insan bilincinden bağımsız olarak vardır 3-Bütün bilimler birbiri ile bağlantılıdır 4-Bilim birikimsel olarak ilerler 5-Bilimle bilinenler kesinleşir,bilinmeyenler bilinir olur 6-Bütün bilimler tek bilim dalına indirgenebilir 7-Amaç doğrulamadır 8-Yöntem tümevarımdır 9-Bilim adamının kişiliği önemsizdir BİLİMİ NİTELEYEN ÖZELLİKLER 1-Bilim olgusaldır 2-Bilim mantıksaldır 3-Bilim genelleyicidir 4-Bilim nesneldir 5-Bilim eleştiricidir BİLİMSEL YÖNTEMİN ÖZELLİKLERİ 1-BETİMLEME(TASVİR):Gözlem,deney olgunun oluşu saptanır 2-AÇIKLAMA eney,hipotez,teori,yasa olgunun oluş nedeni ortaya konur BİLİMSEL AÇIKLAMA-ÖNDEYİ Bilimsel açıklama olgunun oluş nedenini açıklamaktırÖndeyide ise bu açıklamalara dayanarak geleceği tahmin etme vardır(Meteoroloji)Öndeyinin amacı önceden görmek,doğayı kontrol etmek,yaşamı güvenli kılmaktırBilimsel açıklamalar ne kadar kesin olursa o kadar geçerli öndeyiler kurulabilir KLASİK GÖRÜŞE YAPILAN ELEŞTİRİLER 1-Bilime çok değer vermesi 2-Bilim bir gün bütün soruları cevaplayacaktır anlayışı-daima yeni sorular olacaktır 3-Bütün bilimler tek bilime indirgenebilir anlayışı-her bilim dalının kendi konu alanı vardır 4-Bilim birikimsel olarak ilerler anlayışı-Kuhn evrimlerle ilerler 5-Bilim adamının kişilik inanç vb önemli değildir anlayışı-bilim adamı inançlar kişilik vb etkilenir 6-Amaç doğrulama anlayışı-Popper: Yanlışlama BİLİMSEL BİLGİ VE DİĞER BİLGİ TÜRLERİ Bilgi türleri arasındaki en büyük fark yöntemleridirBütün farkları doğuranda budurBilim dalları kendi konu alanlarına ilişkin yasalar bulmaya çalışır Bunu deney yolu ile akıl yürütme ve mantık ilkelerine uygun olarak yapar, Dolayısıyla eleştirici,tutarlı,evrensel ve nesneldirYönteminden dolayı konularını parçalarBu da bilim dallarını doğurur DİN FELSEFESİ Din felsefesi dini konu edinen, dinin insanın var oluşunun kaynağı insanin doğasının ve kaderinin kaynağı ve değerler ile ilgili sorunları ele alarak sorgulayan felsefe disiplinidir Din felsefesi yapmak, dinin temel iddiaları hakkında rasyonel (akılcı), objektif (nesnel), kapsamlı ve tutarlı bir biçimde düşünmek ve konuşmaktır Dini ele alan tek disiplin din felsefesi değildir Teoloji (tanrıbilim, ilahiyat) de aynen din felsefesi gibi dini ve tanrıyı konu alır Ama bunu yaparken belirli bir dinin kutsal kitabına peygamberlerine ve din alimlerinin görüşlerine sadık kalır Teolojinin en önemli amacı belirli bir dini temellendirmek, açıklamak ve o dinin inananlarının inançlarını güçlendirmeye çalışmaktır Bun dan dolayı her dinin teolojisi olabilir, Hıristiyanlık Teolojisi, Musevilik Teolojisi, İslam Teolojisi Din felsefesinin temel kavramları tanrı, vahiy, iman, peygamber, ibadet, yücelik, kutsal, ahret, mucize vb Din Felsefesinin Temel Sorunları: a-) Tanrının Varlığı Sorunu: Tanrı var mıdır? Onun varlığını gösteren kanıtlar gösterilebilir mi? b-) Evren Yaratılmış Bir Varlık mıdır? Yoksa Yaratılmamış (Ezeli ve Ebedi) Bir Varlık mıdır? c-) Vahyin İmkanı Sorunu: Tanrı vahiyle insana bir takım bilgiler verebilir mi? d-) Ruhun ölümsüzlüğü sorunu: Ölüm bir son mudur? Ölümden sonra bir hayat var mıdır? Sorularına cevap aranır TANRININ VARLIĞINA İLİŞKİN FARKLI YAKLAŞIMLAR 1- Tanrının Varlığını Kabul Edenler: a- Teizm: Bütün varlıkların yaratıcısı olan bir tanrının var olduğuna inanmaktır Bu yaklaşıma göre tanrı dünya ve insanlar ile sürekli ilişki içerisindedir Teizm dar anlamda tek bir tanrıya inanmak anlamına gelen monoteizme eşitlenir Not: Monoteizm tek bir tanrıya inanmak, Politeizm ise birden fazla tanrıya inanma anlayışıdır Teist düşünürler tanrının var oluşunu akıl yoluyla açıklamak ve temellendirmek için bazı kanıtlar geliştirmişlerdir Bu kanıtların başlıcaları: 1- Ontoloji Kanıt: Bu kanıtın temelinde tanrı “kendisinden daha mükemmeli tasarlanamayan” varlıktır, düşüncesi vardır Bu kanıt tanrının var oluşunun en yüksek varlık olarak tanrı tanımından zorunlu olarak çıktığını kabul eder 2- Kozmolojik Kanıt: Kozmolojik kanıt evrenin varlığından tanrının varlığına gitmeye çalışan kanıttır Bu kanıtın temelinde nedensellik ilkesi yatar Kendisinin nedeni olmayan varlık tanrıdır Nedenler zincirini başlatan varlıktır 3- Düzen ve Amaç Kanıtı:Bu kanıt doğal dünyaya baktığımızda her şeyin kendi işlevini yerine getirecek şekilde en ince ayrıntısına kadar düzenlenmiş ve ayarlanmış olduğunu göreceğimizi belirtir Buda düzenleyen tanrının varlığının kanıtıdır b- Deizm: Deizm iki temel ilkeye dayanır Tanrı vardır, ama bu evrene hiçbir müdahalesi olmayan bir varlıktır İnsan akla ve bilme güvenmelidir Evreni akıl ve bilimin ilkelerine göre açıklayabilir Aristotales, J Lock, Nefton, JJ Russo, Voltaire temsilcileridir c- Panteizm: Tanrı everen ikiliğini ret eder, tanırının her şeyi içerdiğini dolayısıyla doğanın ve insanın bağımsız varlıklar olmadığını öne süren bir yaklaşımdır Tanrı ve evren bir bütündür Spinoza, G Bruno temsilcileridir 2- Tanrının Varlığını Ret Edenler: Ateizm: Tanrının varlığını ret edenlerin görüşleri ateizm kavramı ile açıklanır Ateistler tanrının varlığını ret ederken şu kanıtları kullanırlar 1- Kötülük Kanıtı: Tanrı olsaydı kötülük olmazdı Evrende bir kötülük mevcutsa tanrının varlığından söz edilemez 2- Madde Kanıtı: Madde olduğuna göre maddi olmayan bir tanrını varlığından söz edilemez 3- Toplum Kanıtı: Hayata düzen veren tanrı değil toplumun kendisidir şeklindeki düşünceyi kabul ederek tanrıyı ret eden anlayıştır 3- Tanrının Varlığını Veya Yokluğunu Bilemeyeceğimizi Öne Sürenler: Agnostisizm(Bilinemezcilik): Bizim tanrıya ilişkin bir bilgiye sahip olamayacağımızı, dolayısıyla var olduğunun da var olmadığının da kanıtlanamayacağını savunan öğretinin adıdır (Sofistler) EĞİTİMİN FELSEFİ TEMELLERİ Genel anlamı ile felsefe, inanç ve değer sistemlerinin oluşmasını sağlayarak, bireylerin hayatları süresince aldığı tüm kararları ve yaptıkları tercihleri belirlerİnsanlar felsefe aracılığıyla kendilerini çevreleyen dünyayı ve neyin kendileri için önemli olduğunu anlamaya çalışırlar Felsefe, eğitim üzerinde de önemli etkileri olan uğraş alanlarından biridirBu bölümde felsefenin niteliği ve eğitim ile felsefe arasındaki ilişkiler üzerinde durulmaktadır FELSEFE NEDİR? Grekçe philosophia teriminden kaynaklanan felsefe, iki sözcüğün birleşmesinden oluşmuşturPhillia sevgi; sophia bilgi, bilgelik anlamındadır MÖ VI yüzyıla gelinceye kadar Yunanlılar da zamanın diğer toplumları gibi, doğa ve insanların aynı güçler tarafından yönetildiğine inanıyor, toplum ve doğal olayların açıklanmasını ise Tanrıların iradesine bağlayarak mitolojik bir şekilde yapıyorlardıMÖ VI ve V yüzyıldan itibaren evreni hangi güçlerin yönettiği değil, olayların nasıl cereyan ettiği üzerinde düşünülmeye başlanınca mitolojiden felsefeye geçişin de temelleri atılmış olduFelsefenin doğuşuyla birlikte, doğa, Tanrıların iradesine bağlı olmaktan çıkmakta, doğa ve toplum olayları farklı dünyalar olarak değil, tek bir dünya olarak ele alınmaya başlanmaktadır Felsefeyi tanımlamak istediğimizde, her felsefi görüşün, bağlı olduğu değerler ve inanç sistemlerine göre felsefeyi tanımlayışının farklı olduğunu gördükKant’ın tanımı genel bir anlayış ve sınırlı bir tanımdır, ve derki : “felsefe kendisini akla dayanan nedenlerle meşru kılmak veya haklı çıkarmak iddiasında bir zihinsel etkinlik biçimidir” Burada akla dayanan nedenlerden, insanın her türlü deneyimi, gözlemini, bunlara dayanan her türlü akıl yürütmesini ve sezgisini içine alan geniş bir nedenler grubunu anlamak gerekirHaklı çıkarmak veya meşrulaştırmak iddiasında ise herhangi bir önermeyi, bu önermeyi ileri sürmeyi mümkün kılan kanıtı temel veya gerekçelerle ortaya koymayı anlamak gerekir Farklı düşünürlerin ortak tanımı felsefenin bilgi sağlayan bir faaliyet olmasıdır şeklindedir Bazı düşünürlere göre ise, felsefenin tanımı yapılamaz; çünkü o üst bir dildirNasıl tanımlanırsa tanımlansın,felsefe mitos, din ve şiirden doğduZamanla içinde taşıdığı bu öğelerden arındı; bilimsel ve özgür düşünmenin temellerini atarak gelişti ve gerçeği bütünüyle açıklamaya çalıştı Sonuçta, genel olarak felsefeyi, gerçeği tümüyle ele alıp inceleyen ve bunun sonucunda ulaşılan bilgileri yorumlayan ve sistemleştiren bir uğraş alanı olarak tanımlayabiliriz İlk zamanlarda tüm bilimleri kapsayan felsefeden zamanla matematik, fizik, antropoloji, biyoloji, kimya, sosyoloji, psikoloji vb ayrıldıÇağımızda bazı düşünürler, felsefenin konusunun yalnız dil ve mantık olduğunu ileri sürüp savunmaktadırlarBöyle olmakla birlikte felsefe ve bilim birbirinden tümüyle kopuk değildirtersine çok sıkı bir ilişki içindedirlerHer bilimsel gelişme buluş, icat, geçerli ve güvenilir bilgi felsefeyi etkiler ve değiştirirFelsefenin ufuklarını açarYeni felsefelerin doğmasına neden olurArtık her bilimin felsefesi olmaya başlamıştırBilim felsefesi denen alan büyük bir önem kazanmaya başlamıştır Bilim gerçeği parçalara ayırarak incelerÖrneğin fizik maddenin hareketini, enerjiyi, kimya maddenin yapısını, biyoloji canlılar dünyasını,sosyoloji toplum, kurum ve kişiler arasındaki ilişkileri, psikoloji insan davranışlarını, eğitim istendik davranışları ele alırOysa felsefe gerçeği bir bütün olarak ele alıp inceler Aynı zamanda hem felsefe hem de bilim bir süreçtirBu sürecin sonunda her ikisi de bilgi elde ederler Hem bilimde, hem de felsefede doğruya, elde edilen ve kullanılan bilgiye sürekli eleştirisel bir gözle bakılırSürekli her yanıttan şüphe ederlerŞüphe soru sormayı gerektirirBöylece hem felsefe hem de bilimde sorular önemli bir hal alır Bütün bunların yanında, bilimsel önermelerin evrende bir karşılıkları vardırKanıtlanan türdendirlerOysa felsefi önermeler genellikle analitik ve bazen de metafiziktiryani kanıtlanacak türden değildir Son olarak felsefe ve bilim zihinsel süreçleri kullanırlarBunlar anoloji,tümden gelim,tümevarım, diyalektik, aksiyometik olarak örneklenebilir Anoloji: örnek alarak mantık yürütmedir Tümdengelim:bilinen genel bir kuraldan özel durumlara ilişkin sonuçlar çıkartılır;bu yöntem en çok matematikte kullanılır Tümevarım:farklı nesnelerin gözleminden elde edilen verilere dayanarak genel bir kural oluşturulurUçan şeylerin kanatları olduğu gözlenir ve uçmak için kanat gereklidir denilir Diyalektik:biri olumlu biri olumsuz iki kavramın çatışmasından olumlu bir kavramın elde edilmesi sürecidirTez-antitez-sentez üçlemesiyle de ifade edilir Aksiyometik:klasik mantık ve matematikte, kanıtlamaya gerek duymaksızın doğru olduğu kabul edilen önermelerle oluşan zihinsel süreçlerdir FELSEFENİN ALANLARI Felsefenin de diğer disiplinler gibi incelediği konuları, soruları sınıflandırdığı alanları vardırBunlardan ilki varlık (ontoloji) sorunudur Ontoloji (varlık sorunu) Var olanla ,var olacak olanları inceleyen felsefenin disiplin alanlarından biridirSorularının en önemlisi Arkhe nedir? SorusudurYani tüm var olanların başlangıcı, ilk tözü nedir? Sorusuna yanıt aramaktadırÖrneğin Thales “su”, Heraklitos “ateş”, Pythagaros “sayı”, Anaximenes “soluk” , Anaximandros “sınırı olmayan “, Demokritos “atom”, eflatun “idea”,Aristoteles “yetkin varlık”,Descartes “Tanrı”,Hobbes “madde”, Spinoza “Tanrı ya da doğa”,Leibniz “monat”, Hegel “geist”, Marx “madde,maddedeki değişme ve çelişki”,Dewey “değişme”, Satre “insan” olarak yanıtlar Ayrıca ontolojide sorulan diğer sorulara örnek olarak gerçek,insan,ruh,varlık nedir?var mıdır,yok mudur?Evren akıllıca bir düzen içinde midir?Olaylar düzen içinde mi meydana geliyor yoksa rastlantısal mı? Şeklinde verilebilir Bu sorulara verilen cevaplar önemlidirÇünkü bu yanıtlar insan anlayışını da etkilemektedirİnsana bakış açısı eğitimde çok önemlidir;çünkü ona göre hedefler belirleyip eğitim sistemini kurarsınız Eğer insanı Tanrısal bir varlık olarak ele alırsanız, eğitim insanı Tanrıya ulaştırma süreci; doğal ve toplumsal bir varlık olarak düşünürseniz, bu kez doğa ve topluma uyum sağlama süreci; sürekli değişen ve gelişen bir varlık olarak düşünürseniz, eğitim değişmeyi ve gelişmeyi denetleme süreci; insanı diyalektik bir varlık olarak düşünürseniz, eğitim üretimde bulunma süreci şeklinde tanımlanabilirEğitimi nasıl tanımlarsanız sistemi de ona göre kurarsınızHer tanım bir temele dayanır;bundan kaçınılmaz Epistemoloji(bilgi sorunu) : Bilgi sorunuyla ilgilenen bir felsefi disiplin olup, bilginin ne olduğu, kaynağı, doğru, yanlış, bilinemez, mutlak ya da göreceli oluşu, türlerinin neler olduğu gibi sorulara cevaplar aramaktadır Bilgi ile doğrudan ilişkili bir diğer kavram da “bilme”dirEpistemoloji bilme olayının nasıl gerçekleştiği ile de ilgilenirBilme, özne ile nesne arasında bir bağ kurma olarak tanımlanabilirBu etkinlik sonucu ortaya bilgi konurVe sorular genişletilebilinir: gerçek bilinebilir mi?Bilginin niteliği nedir?Mutlak (yüzde yüz kesin) bilgi var mıdır? Vb İşte bu sorulara verilen yanıtlar eğitim sistemini etkiler; hedefler içerik, eğitim ve sınama durumları ona göre düzenlenirSözgelişi eğer “bilgi doğuştandır ve yüzde yüz doğrudur “ denildiğinde; ya da “sonradan öğrenilir ama yine mutlaktır” savı ileri sürüldüğünde,”hayır bilgi görecelidir,sürekli değişir, yüzde yüz doğru bilgilerimiz yoktur” Şeklinde bir görüş savunulduğunda öğrenciye kazandırılacak hedef davranışlar, içerik, eğitim ve sınama durumları bu yanıtlara göre planlanıp işe koşulurEğer bilgi doğuştan ve yüzde yüz doğrudur denildiğinde, eğitim sisteminde akıl ön plana çıkarÖğretmen ders anlatmaz, bilgi aktarmazYaptığı etkinliklerle öğrencinin kafasında doğuştan var olan bilgileri ortaya çıkarmaya,ona buldurmaya çalışırBilgi sonradan kazanılır savı temele alınırsa, bu kez öğretmen dersi anlatır, öğrenci dinler; çünkü onun kafası boşturöğretmenin dediklerini ezberler ve aynen söyler Aksiyoloji ( değerler sorunu) Bu alan etik ve estetik konularını içerirİnsanın yapıp etmelerini inceler; bu tür davranışların dayandığı ilkeleri ve değerleri araştırırbu disiplin ahlaklı, ahlaksız, iyi, kötü, saygılı, özgürlük, tutsaklık, erdem, erdemsizlik, mutsuzluk, güzellik, çirkinlik, vicdanlılık vb nedir?Var mıdır, yok mudur?Varsa neden var, nasıl kaynaklanır?Bular değerlendirilirken bir ölçüt kullanılabilinir mi? Sorularını yanıtlamaya çalışır Bu sorulara verilen yanıtlar da eğitim sistemini etkiler ve değiştirirEğer bu değerler var ve evrenseldir derseniz, bunları öğrencilere kazandırmaya çalışır ve hiç ödün vermezsinizBu değerler var fakat evrensel değildir, zamanla değişir derseniz, hoşgörülü olur, eğitim ortamında esnek davranırsınız Mantık Akıl nedir? Aklın kuralları var mıdır?Varsa nelerdir?Evrensel ve genel geçerli midir?Akıl yürütme yolları var mıdır? Vb soruları inceleyen felsefenin disiplin alanlarından biridir Eğer aklın kuralları doğuştandır derseniz,öğretmen öğrencinin aklını kullanmasını sağlayacak hedef ve davranışları, sınıf ortamına getirir ve dersi ona göre işleryoktur derseniz bu kez sorunu çözmesi istenireğitim ortamında öğretmen yalnız danışılan, yol gösteren kişi görevini yüklenebilir |
|