Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Genel Bilgiler

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
çeşitleri, felsefe, makaleleri, okuma, türleri, yazma

Felsefe Okuma Ve Yazma - Felsefe Çeşitleri - Felsefe Makaleleri - Felsefe Türleri

Eski 09-11-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Felsefe Okuma Ve Yazma - Felsefe Çeşitleri - Felsefe Makaleleri - Felsefe Türleri



Felsefe Okuma Ve Yazma - Felsefe Çeşitleri - Felsefe Makaleleri - Felsefe Türleri
Felsefe Okuma Ve Yazma - Felsefe Çeşitleri - Felsefe Makaleleri - Felsefe Türleri

Felsefe Okuma Ve Yazma
Mark B Woodhouse, 1975

Felsefe Okuma

Tartışmalarımızı dört bölümde ele alacağız

Felsefi yazıların çeşitleri

Felsefe okumaya hazırlık

Anlamak için okumak

Eleştirel okumak

Felsefi yazıların çeşitleri

Felsefi kitaplar, birincil ve ikincil olmak üzere iki guruba bölünür

Felsefeyi nasıl okuyacağınız, kısmen hangi guruba ait bir çalışmayı okuduğunuza bağlıdır

Birincil eserler:

Felsefi birincil eserlerde yazar özel konular için delil ve görüşlerini sunar Bu nedenle bu tür eserler felsefenin "orijinal" eserleri olarak değerlendirilir ve onlara bu yönde başvurulabilir

Bu birincil eser yazarın kendi veya başka birinin düşüncesi ile başlayabilir ama ereği o düşünce hakkında gerçeğe varmaktır

Birincil bir eserde düşüncenin orijinal olarak kimin olduğu veya tarihin herhangi bir noktasında o düşünce hakkında ne söylendiği yalnızca rastlantısal önem taşır

Felsefenin birincil eserlerinin üç biçimi vardır:

Kitaplar

Makaleler

Antolojiler

Thomas Hobbes’un Leviathan’ı ve Henri Bergson’un Yaratıcı Evrim’i birincil eserlere örnektir Her iki yazar da başkalarının eserlerine dolaysız veya dolaylı bir şekilde başvururlar, ancak “kimin ne söylediği” onlar için ikinci dereceden önemlidir

Birincil makaleler başlıca felsefi dergilerde görünür Dergiler, filozofların kritik inceleme hakkında düşüncelerini ve yorumunu sundukları felsefi tartışmanın bir forumu gibi hizmet verir

Dergi makalelerinin kitaplardan daha kısa olması avantajı ile sizleri konunun kalbine götürür Ancak daha sıkıştırılmış olup, tipik bir makalenin bir sayfasını okumak ve yutmak tipik bir felsefe kitabının bir sayfasını okumaktan daha fazla zaman alır

Birincil kitaplar ve dergi makalelerinden başka olarak birincil eserler antolojilerde bulunabilir Antolojilerde daha önceden basılmış kitaplardan veya dergilerden seçilenler ve bazen özel bir antoloji için yazılmış özel parçalar bulunabilir Bir filozofun tüm eserlerinden alıntılara ayrılmış (örneğin Aristo’nun ana yazılarına ayrılmış) veya çeşitli yazarların belli bir alandaki eserlerinden a l ıntılara ayrılmış olabilirler

İkinci el eserler:

Bazen yorum olarak anılan felsefenin ikinci el eserleri birincil eserleri çalışacaklara rehber olarak hizmet eder

İkinci el eserler için özel bir uyarı gerekiyor İkinci el anlatım ve yorumları okumayı or ijinal eserleri okuyana kadar ertelemelisiniz

Doğal olarak izlenmesi gereken sıra şudur:

Önce orijinal eser okunduktan sonra onun yorumlarına dönülmeli Eğer önce yorum okunmuşsa hiç kuşkusuz orijinal eser daha zor okunacaktır Çünkü orijinali başkasının gözüyle okuyor olacaksınız

Felsefeyi öğrenmede birkaç kısa yol vardır ancak çoğu uzundur İkinci el kaynaklara kendini bırakmak, anlama için gerçek bir kestirme yol değildir

Özel biçimli bir ikinci el eser türü vardır ki onlar mantıksal olarak bir önceki öneriden ayrı tutulurlar Bu tarz bir eser herhangi bir filozofun görüşlerini temsil ettiğini iddia etmeden, özel bir problemi, eleştiriyi veya felsefenin genel görüşlerini özetler

Buna örnek olarak yumuşak determinizm kuramının ana temalarını özetleyen kitabın bir bölümünü okuyabilirsiniz Ya da varoluşçuluğun değişik biçimlerine bir genel bakış biçimindeki bir makale okuyabilirsiniz

Bu tarz bir ikinci el eser orijinalden önce ya da beraber okunursa çok yararlı olabilir Felsefeye yeni başlayan birçok ders bu özetleri birincil eserlerle birlikte kullanır Onlar aranılan düşünce biçimlerine ipuçları verdikleri gibi filozofun içinde çalıştığı çerçeveye perspektif bir bakış verirler Ancak bu özetler tüm ikinci el kaynaklar gibi orijinal eserlere yardımcı olarak okunmalıdır, yerlerine değil

Eğer gerçekten isterseniz felsefenin orijinal eserlerini okumaktan kurtulmanın birçok yolu vardır Fakat sizin iyiliğiniz için böyle yapmamanızı gerektiren iki neden vardır İlk olarak, filozofların birincil eserleri ile dolaysız ilişki, büyük bir zevk ve doyum duygusu verir Kendinize dönmeye zorlanır ve daha önce iye olduğunuzu hiç düşünmediğiniz eğilim ve yetenekleri keşfedersiniz Bu anlamda orijinal felsefe okumak bir kendini gerçekleştirme deneyidir

İkinci olarak, filozofların kendilerine giden dolaysız yolu tutarak, bir kural olarak bilginin derinliği ve devamlılığı, kısa yoldan elde edilen yüzeysel anlayışı bastırır, örneğin; bir filozofun temel görüşlerinin ana hatlarına dönüş sıkça, anlayabildiğimiz vey a anlayamadığımız gerçeklerin ezberlenmesi sürecine indirgenir

Filozofların kendilerinin dolaysız, eleştirel incelenmeleri onlarla bütünleşme eğiliminde olan bir süreçtir, sizin bir parçanız olur

Felsefe okumaya hazırlık

Felsefe okuma, hayatınızın mücadeleye en çok davet eden ve ödüllendiren bir deneyi olabilir Ancak bu yolda hazırlıklı olmanız gereken birkaç engel vardır Filozofların sunduğu ve incelediği düşünceler yeterince alışılmamış olabilir ancak durum düşüncelerini açıklama tarzları ile sıkça k a rışır

Yalnız zor kelimeler değil aynı zamanda bazen başka çağın tarzı ile yazılmış karışık cümleler bulabilirsiniz Filozoflar genellikle okuyucularının iyi bir altyapıya iye ve okuma yeteneklerinin iyi olduğunu kabul ederler Genellikle okuyucularının dost filozoflar ve entelektüel olmasını beklerler

Başlarken aşağıdaki birkaç nokta akılda tutulmalıdır

Okumak için oturunca kendinize en az bir saat ya da daha fazla zaman ayırın Felsefe yalnızca sözcüklerle oynamak değildir; düşüncelerin içine girebilm ek için sözcüklerin arkasına geçmemiz gerekiyor

Tarih ya da sosyoloji konularından bir bölümünü okumak için bazen “yirmi dakika tarama” yaklaşımı yeterli olabilir ancak bu yaklaşım felsefe için değersizdir Hızlı okumaktansa hiç okumamak daha iyidir

Dah ası felsefe okuma çok yoğunlaşma gereksediğinden, aklınızı başka konuların ağırlıklı bir şekilde işgal etmediği bir zamanı seçmelisiniz

İkinci olarak, durup-ilerleme yaklaşımını kullanma yerine, sürekliliği sağlamak büyük kolaylık sağlar Kılgıl olarak bu demektir ki her gün biraz felsefe okumak yapabildiğiniz zaman çok okumaktan iyidir Okumalar arasındaki arayı çok uzatırsanız her zaman yeniden başlamanın gereğini duyarsınız

Üçüncü olarak el altında bir ya da iki felsefi terimler sözlüğü ile birlikte iyi bir genel sözlük bulundurun Fakat sözlükler de her terimi ve onların değişik anlamlarını doğru biçimde veremezler

Son olarak da okurken olabildiğince kişiliğinizi uzak tutmaya çalışın çünkü kişisel beğeniler felsefi incelemede arka koltukta yer alır Kazanmak ya da kaybetmek için özel bir tartışmaya girmiyorsunuz; gerçeği ya da ona yakın şeyi arıyorsunuz

Anlamak için okumak

Felsefe okumada ana kural her eseri ya da bölümü iki kez okumaktır Her okuma başka amaca yönelmelidir İlki anlamaya yönelirken ikincisi eleştiriye yönelmelidir

Anlama için okuma açık akıl ile başlar Anlamı kavramaya yöneldiğimiz için yazara anlamı açık yapması için her şansı vermeliyiz

Bu amaca ulaşmanın dört yolu vardır:

Ön anlamayı geliştirmek

Tolerans ya da hoşgörü ilkes ini uygulamak

Aktif ve etkin biçimde okumak

Metinlerin ilgili düşünceler ile ilişkilerini kurmak

Genel çerçeve ya da bakış açısı nedir? Yalnız ağaçları değil, ormanı da görmelisiniz, önce ormanı görme, sonra ağaçları görmenize yardımcı olacaktır

Yazar size çok sık yardım için ipuçları verir Bunlar kitaplarda tanıtım ve içerik tablosu, makaleden kısımlar ya da eserlerin kendi başlıkları bile olabilir Yazarın eserin kapsamı veya bakış açısını açıkladığı giriş kısmı özel bir dikkatle okunmalıdır

Antolo jiler özel bir durumdur, çünkü onların giriş kısımları yayımcı tarafından yazılır Bu yazılar anahtar düşünceyi unutabilir ya da yazarın kaçınmak istediği bir düşünceyi öne çıkarabilir

İkinci bir adım olarak kendinize yazarın tezine yandaş biçimde nasıl tartışabileceğinizi sorun Varsayın ki yazar Tanrının olmadığını savunsun Bu sav yönünde hangi kanıtları imgeleyebilirsiniz? Başka kaynaklardan kanıtlar aradınız mı? Bu kanıtlar yazarın tezini savunmak için nasıl kullanılır?

Bazen sizin için tatsız hatta tehlikeli söylemler olabilir Buna rağmen yazar gibi düşünmek iki nedenle önemlidir

Bu tip çalışmalar ilk olarak aklınızı açmaya yardımcı olur ve yazarın savlarını daha iyi anlayabilirsiniz İkinci olarak bu yeni anlayış yazarın eserinden daha çok zevk almanızı sağlar

Birisini yanlış anlamak için düşünmeye “yazarın ne söyleyeceğini biliyorum, ne neden gösterirse göstersin gerçek olamayacağına eminim” diye başlamaktan daha kolay bir yol yoktur İlk okumada derdiniz "gerçek" değil "anlamak" tır

Üçüncü haz ırlık yazar hakkında bilgi edinmektir Çünkü çoğu filozofun görüşlerini bildirmede kullandıkları kendine özgü yöntemleri vardır Bunları önceden bilmek okumada çok yardımcı olur

Örneğin Platon’un diyaloglarında ana karakter öğretmeni Sokrates’dir Platon olumlu felsefi düşüncelerini onun ağzından söyler Bir şey söyleyerek onun tam tersini demek isteyen eş deyişle cinası sık kullanan yapısını bilmiyorsak Sokrat’ı yanlış okumak çok kolaydır Bunların hepsi güzel de hazırlık anlayışını geliştirmek için gene l terimlerle tam olarak ne yapmamız gerekiyor diyebilirsiniz

Yanıt üç aşamalıdır

Yazarın uğraştığı ana konu ve sorunsalın aynı şeyler olup olmadığı hakkında genel bir düşünceniz olmalı Örneğin; sorunsal adalet olurken, ana konu kurallara uyma olabilir Bunlar aynı şeyler midir?

Savunulan sonuçlar hakkında bazı ön birikim ve düşünceleriniz olmalı Örneğin; “adalet ile kurallara uyma birbirleriyle kesişirler ancak aynı değildirler” gibi

Yazarın nasıl ilerleme eğiliminde olduğu konusunda da bazı düşünceleriniz olmalı Örneğin yazar, adalete değil de kurallara uymayı kapsar gibi görünen durumları tarif ederek tartışmaktadır?

Bu üç alan da çoğunlukla karışık ve sorularınıza yanıtlar açık olmaktan uzak olabilir Bununla berber bu alanların her birinde anlayışı biraz geliştirmek için çabalamalısınız

Hoşgörü kuralını uygulayın

Metin çeşitli yorumlar alırsa veya bazı yerlerde anlamlı gelmiyor ya da ters görünüyorsa o zaman anlam verecek ve belirsizliklerden kaçınacak bir şekilde okumalısınız eş deyişle yazarı doğrulayacak yorumu vermelisiniz Bu kural, bazı zorlukları sizin anlayamıyor olmanızı düşünmenizi gerektirir

Etkin okumak

Felsefeyi etkin okumak, metinleri anlayarak incelemek demektir Çünkü siz, sözcüklerin bir şekilde kendiliğinden konuşacağını umut eden edilgen bir gözlemci değilsiniz Felsefe okumak, kesinlikle gazete ya da tarih ders kitabı okumaya benzemez

Etkin okumak için ilk olarak size nasıl uygun geliyorsa o şekilde okurken notlar almalısınız Bu notlar anlayışınızın, sorularınızın, eleştirel düşüncenizin ve olası yanlış anlamalarınızın bir tutanağı olacak Notlarınız eserin ne hakkında olduğunu belirten genel bir tanım ile başlamalıdır İlerledikçe, anlayışınız derinleştikçe yorumunuz da büyük ölçüde değişebileceğinden olası düzeltmeler içi n sayfalarda yer bırakın

Eserin her ana paragrafı notlarınızda kısa bir biçimde yer almalıdır Başarılı olmak için yazar tarafından verilen tam tanımların dışındaki ana fikirleri kendi sözlerinizle yazınız Bu fikirleri anlatmanın tek yolu yalnızca yazarın kendi sözcüklerini kullanmaksa bu durum yazarı iyi anlamadığınızı gösterir

Bir şeyi anlamak , onu başka şeylerle, başka sözcüklerle, edimlerle, düşüncelerle ve işlerle ilişkilendirebilmektir Ana fikri kendi sözcüklerinizle anlatamıyorsanız (bir başka deyişle) o konuyu iyi anlamadınız demektir

Eleştirel okumak

İlk okumadan sonra eseri yeniden ve eleştirel bir gözle okumalısınız Eleştirel okuma, kılıç elde karşılaştığınız her cümleye saldırmaya hazır ilerleme değildir Daha çok neyin önemli olduğu ve önemli olanın doğru ya da akla sığar olup olmadığını kararlaştırmada yargınızı geliştirmektir Sonuçta vereceğiniz yargı, yazar öz olarak doğru, kısmen doğru ya da tamamen yanlış şeklinde olabilir

Eleştirel felsefe okumak, felsefe yapmaktır

Eleştirel ve etkin okumada şu noktalar göz önünde tutulmalıdır

Ana noktalar ya da düşünceler anlaşılır mıdır?

Ana noktalar ya da vargılar akla sığar nedenlerle desteklenmiş midir?

Yazarın göz önüne almadığı yanlış başlangıç noktaları (varsayımlar) gibi zayıflıklar var mıdır?

Eser, amacına ne kadar yaklaşmıştır?

Eser hakkındaki eleştirilerinizi iyi nedenlerle destekleyebiliyor musunuz?

Felsefe yapma ve felsefe okuma bir madalyonun iki yüzü gibidir Ancak bir üçüncü yüz de vardır ki bu da felsefe yazmadır Felsefi yazıda felsefe okumanın ve yapmanın sonuçları ayrı bir şekilde damıtılmaktadır

Bir kez, felsefe okumanın, yazmanın ve yapmanın neyi kapsadığını anladığınız zaman felsefenin kalbini anlamış olacaksınız

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.