|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
hakları, korunur, nelerdir, tüketici |
![]() |
Tüketici Hakları Nelerdir? Tüketici Hakları Nasıl Korunur? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tüketici Hakları Nelerdir? Tüketici Hakları Nasıl Korunur?Tüketici Hakları Nelerdir? Tüketici Hakları Nasıl Korunur? Tüketici Hakları Nelerdir? Tüketici Hakları Nasıl Korunur? KUSURLU MAL ALANLARIN HAKLARI NELERDİR? Alışverişlerinizde: * Satın aldığınız mallardan belirli standartları bekleme hakkına sahipsiniz ![]() * Aldığınız malda hiçbir ayıp olmamalıdır ![]() * Ambalajında , kılavuzunda yada reklamlarında belirtilen veya satıcının vaat ettiği özelliklere sahip olmalıdır ![]() * Herhangi bir malı satın alırken sözleşme yapmadıysanız,satıcı ile olan her türlü konuşmanız sözleşme sayılır ![]() Bir malı aldıktan sonra ayıplı olduğunu fark ederseniz; Satın aldığınız tarihten itibaren 15 gün içinde şunlardan birini yapma hakkına sahipsiniz ![]() * Ayıplı malın değiştirilmesini, * Ödediğiniz bedelin iadesini, * Ayıbın neden olduğu değer kaybının bedelden indirilmesini, * Ücretsiz olarak tamirini talep edebilirsiniz ![]() * o Eğer malın ayıbı gizli ise veya hile ile gizlenmişse, hakkınız 2 yıldır ![]() o Ayıplı bir maldan dolayı maddi veya manevi bir zarara uğramışsanız bu zararınızı, satıcı veya üretici veya ithalatçı karşılamak zorundadır ![]() o Bir şikâyetin çözümlenmesinde zorlanıyorsanız daha fazla çaba gösterin ![]() o Size zorluk çıkaran veya yardımcı olmayan satıcıya, hakem heyetine gideceğinizi söylemeniz bile yeterli olabilecektir ![]() o Haklı olduğunuza inanıyorsanız, hakkınızı aramak için size gösterilen tüm yollara başvurun ![]() o Zira böyle bir durumda hakkınızı aramazsanız sadece sizin zarara uğramanız değil, aynı zamanda tüketiciye saygılı olmayan satıcıyı ödüllendirmek ve başkalarının da benzer zararlara uğramasına sebep olmak anlamına gelir ![]() Tüketici kimdir? Tüketici; bir mal veya hizmeti özel amaçlarla satın alarak kullanan veya tüketen gerçek veya tüzel kişidir ![]() ![]() ![]() Tüketicinin korunması neden önemlidir? Çünkü insan, ‘beşikten mezara kadar’ tüketicidir ![]() ![]() ![]() ![]() Ayıplı mal ya da hizmet nedir? Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanım kılavuzunda yer alan veya satıcı tarafından vaad edilen nitelik ve/veya niceliğine aykırı olan, tahsis veya kullanım amacı bakımından değerini veya tüketicinin ondan beklediği faydaları azaltan ya da ortadan kaldıran; maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikleri içeren mal veya hizmetlere denir ![]() ![]() Ayıplı mal ya da hizmet satıldığında tüketici neler yapabilirler? Aldığı malı vererek ödediği parayı geri alabilirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu hakları kullanmada süre var mıdır? Tüketici, malın tesliminden itibaren on beş gün içine aldığı malı kontrol etmelidir ve ayıp varsa satıcıya bildirmelidir ![]() ![]() Bu hakları kime karşı ileri sürülebilir? Satıcı, bayi, acente, imalatçı, ithalatçı, üreticilerden herhangi birisine karşı bu hak kullanılabilir ![]() Bu hakları yerine getirmezlerse tüketici ne yapmalıdır? Bu isteklerinin yerine getirilmesi için “Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri”ne gidebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Taksitli satışlarda tüketicilerin ne gibi hakları var? Öncelikle tüketiciye, yapılan sözleşmenin örneği verilmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() Kapıdan satışlarda tüketicilerin hakları nelerdir? Kapıdan satış yapılması halinde, satıcının tüketiciye “cayma bildirim belgesi” vermesi gerekir ![]() ![]() ![]() Garanti belgeli satışlarda tüketici hakları nelerdir? Garantili satış halinde, satıcı garanti belgesini doldurarak tüketiciye vermek zorundadır ![]() ![]() ![]() ![]() Tüketici örgütlenmesi nedir? Tüketicileri bilgilendirmek, haklarını öğretmek ve değişik düzenlemeler yapılırken tüketicileri temsil etmek amacıyla birçok tüketici dernekleri kurulmuştur ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|