![]() |
Atatürk Ve 10 Kasım İle İlgili Yazılar - Makaleler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Atatürk Ve 10 Kasım İle İlgili Yazılar - MakalelerAtatürk Ve 10 Kasım İle İlgili Yazılar - Makaleler Atatürk Ve 10 Kasım İle İlgili Yazılar - Makaleler ATATÜRKÇÜLÜK Atatürk'ün dünya görüşünün temelinde "muasır medeniyet" dediği Batı Medeniyeti ana fikri yatmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürk 10 Ekim 1923 de Fransız yazarı Maurice Pernot ya verdiği bir demeçte şöyle söylemiştir: "Türklerin asırlardan beri takip ettiği hareket devamlı bir istikamet muhafaza etti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürk'ün Batıcılığı radikaldi ![]() ![]() ![]() Atatürk'ün dünya görüşünün radikal olması ve bu sebeple kültürle medeniyeti birbirinden ayırmaya imkan vermez görünmesi onun gerçeğini tam yansıtmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürk yeni devrimlerin korunması ve sürdürülmesi için aydınlara güvenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine 10 ![]() ![]() ![]() ![]() Bu itibarla Atatürk'ün dünya görüşü medeniyet değiştirme yönünden daha ziyade mutlak, kültür değişmesi yönünden ise daha ziyade nisbidir ![]() ![]() Milli dava, kişiliğinin devamıdır ![]() ![]() Netice olarak, Atatürk'ün dünya görüşünün büyük niteliği bir doğma olmaması, realist ve prağmatik olmasıdır ![]() ![]() Atatürk'ün dünya görüşünün realist ve pragmatik, yani faydaya ve eyleme dönük bir dünya görüşü olması onun esnek bir dünya görüşü olmasını, başka bir deyimle, yeni şartlara uymayı kabul etmesini gerektirir ![]() ![]() ![]() ![]() Gönderen: Adem AKYOL //////////////////////////////////////////////////////ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCE SİSTEMİ Türk milletinin bugün ve gelecekte tam bağımsızlığa, huzur ve refaha sahip olması, aklın ve bilimin rehberliğinde Türk kültürünün çağdaş uygarlık düzeyine çıkarılması amacı ile temel esasları Atatürk tarafından belirlenen gerçekçi fikirlere ve ilkelere, Atatürkçülük veya Atatürkçü Düşünce Sistemi denir ![]() Türkiye Cumhuriyeti'nin temeli, Türk milletinin engin tarihî geleneklerinden haz ve ilham alan Atatürkçü Düşünce Sistemi'ne dayanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk milleti, binlerce yıllık tarihi içinde köklü bir devlet geleneğine sahiptir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürkçülük, aklın ve bilimin rehberliğinde Türk milletini çağdaşlaştırmayı amaçlar ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürkçülük, devlet yönetiminde millet egemenliğini esas alan bir sistemdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürkçülük, Türk milletinin güven ve huzur içinde yaşamasını hedef alan bir dünya görüşüdür ![]() ![]() ![]() Atatürkçülüğün temelinde, Türk kültürü ve insanlığın binlerce yıllık yüksek değerleri olan, bağımsızlık, özgürlük, insan ve vatan sevgisi vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Yrd ![]() ![]() ////////////////////////////// ATATÜRKÇÜLÜĞÜN NİTELİKLERİ Atatürkçülük, Türk milletinin ihtiyaçlarından doğan, toplum hayatına yön veren gerçekçi ve millî bir sistemdir ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürkçülüğün temelinde millî kültür vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürkçülüğü oluşturan ilkeler, birbirini tamamlayan bütünün parçaları gibidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çağdaş medeniyet düzeyine ulaşmayı amaçlayan Atatürkçü Düşünce Sistemi, akılcı ve bilimcidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yrd ![]() ![]() /////////////////////////////////////////////////////// ATATÜRK'ÜN DÜŞÜNCE SİSTEMİNİ OLUŞTURMASINA NEDEN OLAN ETKENLER Atatürkçü Düşünce Sistemi'nin oluşumunda Osmanlı Devleti'nin son dönemindeki olaylar, Atatürk'ün yetiştiği ortam, bazı düşünürlerin fikirleri ve dünyadaki demokratikleşme hareketleri gibi faktörler rol oynamıştır ![]() Türklerin tarih boyunca kurdukları en büyük devletlerden biri olan Osmanlı Devleti'nin çöküşü yapılan ıslahatlara rağmen durdurulamamıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Devletin ekonomik durumu da perişan bir vaziyetteydi ![]() ![]() ![]() ![]() Devletin hızla parçalanmaya doğru gittiğini gören aydınlar, padişahın yetkilerinin sınırlandırıldığı bir yönetim şekli kurulursa kurtulmanın mümkün olabileceğini ileri sürmeye başladılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mustafa Kemal Atatürk, işte bu olayların yaşandığı bir ortamda doğup büyüdü ![]() ![]() ![]() ![]() Birinci Dünya Savaşı sonunda Osmanlı Devleti yıkılırken, Türk milletinin kurtuluşu için mantıklı bir yol bulunması gerekiyordu ![]() ![]() ![]() ![]() Mondros Ateşkes Anlaşması'ndan sonra, başlatılan ölüm kalım savaşı Türkçülük fikrinin ürünüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Milletimizi benliğine ve egemenliğine kavuşturarak demokratik bir düzen içinde çağdaşlaşmasını sağlayan Atatürkçü Düşünce Sistemi; çeşitli olayların akıl yoluyla değerlendirilmesi ve tarih bilinciyle yorumlanmasıyla oluşmuştur ![]() Yrd ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Atatürk Ve 10 Kasım İle İlgili Yazılar - Makaleler |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Atatürk Ve 10 Kasım İle İlgili Yazılar - Makaleler10 Kasım İle İlgili Yazılar - Makaleler 2 EYLEMSEL DÜŞÜNÜR OLARAK ATATÜRK Atatürk'ün bir eylem adamı olduğu, onda bir düşünürde aranacak niteliklerin aranamayacağı biçimindeki sav yaygındır ![]() ![]() ![]() ![]() Eseri insanın karşısında anıtsal bir gerçek olarak durduğu için, Atatürk'ün fikir yönü gözden kaçmaktadır ![]() ![]() Dendiği gibi, onu eylemce iten, düşüncesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öte yandan eylemini, Kurtuluş Savaşı ve Cumhuriyet dönemleri olmak üzere, iki döneme ayırmak âdet olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gerçekten, Wilson ilkelerine baş vurmak ve böylece impâratorluğun ve saltanatın temelini oluşturan Osmanlılık ilkesine ilk ciddi darbeyi indirmek suretiyle Türk ulusçuluğu esaslarına dayanan programı kaleme alması, Samsun'a ayak basmasını izleyen günlere rastlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu kadar aydınlık ve berrak bir zekâya sahip olan bir insanın kendi eserinin anlam ve değerini kavrayamayacağı düşünülemez ![]() ![]() Prof ![]() ![]() ///////////////////////////////////////// HALİFELİĞİN KALDIRILMASI Kısa zamanda, içteki ve dıştaki bazı gelişmeler gösterdi ki, halifelik kaldırılmadığı takdirde, "millet egemenliği" ilkesi her an tehlikeye düşebilecek; zamanla halife egemenliğe ortak olmağa kalkışacaktı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 Mart 1924'te, yeni seçilen II ![]() ![]() ![]() 3 Mart 1924'te halifeliğin de kaldırılmasıyla, 1919'da başlamış olan "millî egemenlik" hareketi tabiî sonucuna ulaştı; egemenliğin bütünüyle millete ait olduğu ilkesi, beş yıl süren bir gelişme sonunda, devlet yapımıza tam anlamıyla yansımış oldu ![]() Prof ![]() ![]() /////////////////////////////////////// HARF İNKILÂBI 1 Kasım 1928'de, daha Önce Türkçeyi yazmak için kullanılan Arap harfleri yerine Lâtin esasından alman harfler, Türk dilinin özelliklerini belirten işaretlere yer vererek Türk harfleri adı ile 1353 sayılı kanunla kabul edilmiştir ![]() ![]() Arap harfleri, Arap diline çok iyi uymakla beraber, Türk dili için yetersiz ve elverişsizdi ![]() ![]() ![]() ![]() Harf İnkılâbı, 1000 yıllık Arap harfleri ile yazı yazmak geleneğini yıkarak, batı kültürü ile yakınlaşma sağladığından, Atatürk'ün önderliğinde kültür inkılâbına yol açan, büyük bir inkılâptı ![]() ![]() Türk milletinin düşüncesine şekil veren yazı, Arap fonetiğine, Arapçanın özelliklerine uyan yazı olamazdı ![]() ![]() ![]() Atatürk, Harf İnkılâbını, sadece kolay okuyup yazma için bir yazı tekniği meselesi olarak ele almamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Harf İnkılâbı, kolay okuyup yazma yanında okuma alışkanlığını da artırmış ve yaymıştır ![]() ![]() Prof ![]() ![]() /////////////////////////////////////// ATATÜRK'Ü HUMANİST BİR PERSPEKTİFTE KAVRAMAK Atatürk'ün kişiliğini ve eserini incelemiş olan tarihçileri yanıltan çeşitli etkenlerin var olduğu kabul edilmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() Pragmatik yöntem Atatürk'ün, tıpkı Mussolini ve Hitler gibi, ülkede tek partili bir düzen kurmuş olduğunu saptamakla yetinir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() O noktai nazar şudur: Türk milletini, medeni cihanda, lâyık olduğu mevkie ıs'at etmek ve Türk Cumhuriyetini sarsılmaz temeller üzerinde, her gün, daha ziyade takviye etmek için" yararlanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Eserinin yanlış anlaşılmasına yol açan ikinci bir etken, 1917'de Rusya'da patlak veren komünist ihtilalidir ![]() ![]() İşte bu çeşit yanılgıların önlenmesi ve Atatürk üzerine bugün hâlâ özlemi duyulan ciddi bir eserin yazılabilmesi için, onun Mecliste ve Meclis dışında söylediği söylevleri ve özellikle 1927 yılında okuduğu Büyük Nutuk'unu okumak ve iyi anlamak gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() Ruhuna erişilmesi ne kadar zor olursa olsun, Nutuk, Atatürk'ün kişiliğini ortaya koymak isteyen için en önemli kaynaktır ![]() ![]() Onu gerçekten anlayanlar için, Nutuk edebi ve tarihsel değeri ilk bakışta göze çarpan önemli bir eserdir ![]() ![]() Tarih eseri olarak, değeri her ölçünün üstündedir: tarih eserinden olayların gerçeğe uygun bir anlatımı ve mantığa uygun bir yorumu anlaşılıyorsa, 1919-1927 yılları arasında yer alan olayların bu anlatımından ve bu yorumundan daha kusursuz bir şey düşünülemez; çünkü yazar o olayları tasarlayıp gerçekleştiren insandır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Değinilmesi gereken önemli bir konu daha var: Atatürk devriminin fikirsel değerini hiçe indirmekte çıkarı olanlar, onun eserinin geçmiş çağlarda girişilen reform hareketlerinin yalnızca bir devamı olduğu görüşünü ileri sürerler; kişisel bir yargıya varma gücünden yoksunluğu bilimsel nesnelliğe sıkı bir bağlılık biçiminde anlayanlar da bu sava katılırlar ![]() ![]() ![]() ![]() Özellikle ticaretle ilgili bir çok maddelerinin şeriat esaslarını açıkça çiğnediğini bildiğimiz Mecelle'nin hazırlanması ile - İsviçre vatandaşlık yasasının hemen hemen eksiksiz bir çevirisi olan - Türk vatandaşlık yasasının, nisan 1926 tarihinde Türkiye'de yürürlüğe konması ve böylece yeni bir hukuk düzeninin kurulması arasındaki fark ne ise, bu iki düşünce arasındaki öz farkı odur ![]() ![]() ![]() Sokrates, halkın çabucak kanıp inanma mizacı ile alay eden; Oreithyia adlı genç kızın Bora tarafından kaçırıldığına inanmayıp, rüzgârın kızı, kayaların üstünde arkadaşı Pharmakeia ile oynarken itip aşağıya yuvarlamış olacağını düşünen sofistlerin görüşüne uymayı reddeder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aslına bakılırsa, Sokrates geleneklere sofistlerden daha saygılıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 29 Ekim 1923'te Cumhuriyetin ilanını izleyen dönem, coşkulu bir etkinlik ve yaratma dönemidir ![]() ![]() ![]() Radikal yenilenmeden Atatürk'ün anladığı, toplumun tümüyle de olsa sadece maddi yaşamının değişmesi değil, onun kültürel ve manevi yaşamının da özlü bir değişmeye uğramasıydı ![]() ![]() Pratikte imparatorluğun bütün ticaretini Müslüman olmayan azınlıkların tekeline bırakan ve böylece - dinin koyduğu ticaret yapma yasağının da yardımı ile - Türk ulusunu etkin yaşamdan uzak tutup onu tam bir hareketsizliğe zorlayan kapitülasyonların kaldırılması, Türk toplumunun bundan sonraki atılımını olumlu yönde etkilemiştir ![]() Prof ![]() ![]() //////////////////////////////////////////////////////////////// ATATÜRK İLKELERİ'NİN AMACI Millî Mücadele'miz başarıyla sonuçlanıp bağımsızlık kazanılmıştı ![]() ![]() ![]() Atatürk'e göre çağdaş milletler, bu niteliklerini bilim ve teknolojiyi kendilerine rehber ederek kazanmışlardı ![]() ![]() ![]() Atatürk, Onuncu Yıl Nutku'nda "Türk milleti, millî birlik ve beraberlikle güçlükleri yenmesini bilmiştir" diyerek millî birlik ve beraberlik açısından dayanışmanın önemini vurgulamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye Cumhuriyeti'nin dayandığı Atatürk ilkeleri; "Cumhuriyetçilik, Milliyetçilik, Halkçılık, Devletçilik, Lâiklik ve İnkılâpçılık" tır ![]() ![]() ![]() Yrd ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Atatürk Ve 10 Kasım İle İlgili Yazılar - Makaleler |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Atatürk Ve 10 Kasım İle İlgili Yazılar - Makaleler10 Kasım İle İlgili Yazılar - Makaleler 3 ATATÜRK İLKE VE İNKILÂPLARI'NIN DAYANDIĞI ESASLAR Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı sosyal, siyasal, kültürel ve tarihî temeller vardır ![]() biliriz: - Millî tarih bilinci, - Vatan ve millet sevgisi, - Millî dil, - Bağımsızlık ve özgürlük, - Egemenliğin millete ait olması, - Millî kültürün geliştirilmesi, - Türk toplumunun çağdaş uygarlık düzeyinin üstüne çıkarılması, - Türk milletine inanmak ve güvenmek, - Millî birlik ve beraberlik, - Ülke bütünlüğü ![]() Millî Tarih Bilinci Millî tarih bilinci, fertlerin ve milletlerin tarihlerine ve geçmişlerine bağlılıkları, tarihlerindeki övünülecek olaylar ve şahsiyetler ile gurur duymaları, onlardan cesaret ve örnek almalarıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vatan ve Millet Sevgisi Vatan; atalarımızın kan dökerek, can vererek bizlere miras bıraktığı, üzerinde yaşadığımız kutsal topraklardır ![]() ![]() ![]() Millî Dil Türk milletini bir arada tutan, birlik ve beraberlik içinde yaşamasını sağlayan en önemli faktörlerden birisi de millî dilidir ![]() ![]() ![]() Bağımsızlık ve Özgürlük "Özgürlük ve bağımsızlık benim karakterimdir ![]() Türk devletini bu düşünceden ilham alarak kurmuştur ![]() Hür ve bağımsız olmayan bir millet, istediği gibi hareket edemez ![]() Atatürk yeni Türk devletini hür ve bağımsız temeller üzerine kurmuştur ![]() Egemenliğin Millete Ait Olması Atatürk ilke ve inkılâpları millet egemenliğine dayanır ![]() Devleti, egemenlik kayıtsız şartsız milletindir ilkesi ile kurulmuştur ![]() ![]() Millî Kültürün Geliştirilmesi Millî kültür, millî benliğin gelişmesinde, güçlenmesinde önemli rol oynar ![]() ![]() ![]() ![]() Türk Toplumunun Çağdaş Uygarlık Düzeyinin Üstüne Çıkarılması Atatürk'ün en büyük amacı, Türk milletini çağdaş uygarlık düzeyinin üstüne çıkarmaktır ![]() ![]() Türk Milletine İnanmak ve Güvenmek Atatürk'ün Türk milletine inancı ve güveni sonsuzdur ![]() ![]() ![]() Millî Birlik ve Beraberlik Atatürk'ün en büyük amaçlarından biri de ülkede millî birlik ve beraberliğin sağlanmasıdır ![]() ![]() ![]() Ülke Bütünlüğü Ülke bütünlüğü, devletin fizikî unsurunu meydana getiren ülkenin birliğini, bütünlüğünü ve bölünmezliğini ifade eder ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürkçülük, dinamik bir düşünce sistemidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yrd ![]() ![]() /////////////////////////////////////////// ATATÜRK İLKELERİ'NİN ORTAK ÖZELLİKLERİ Atatürk ilkelerinin çeşitli ortak özellikleri vardır ![]() - Atatürk ilkeleri Türk toplumunun ihtiyaçlarından doğmuştur ![]() ![]() - Her ilkenin anlam, kavram ve yapısını, Türk milletinin ruhuna, karakterine ve geleneklerine uygun düşen yönüyle değerlendirmek gerekir ![]() - İlkeleri birbirinden ayırıp tek tek değerlendirmek yanlış olur ![]() ![]() ![]() - İlkeler akla ve mantığa uygundur ![]() - Atatürk ilkeleri gerçeklere dayanan, geleceğe yönelik, birbirleriyle uyumlu ve tutarlı olması özelliği ile bir bütündür ![]() ![]() Yrd ![]() ![]() //////////////////////////////// ATATÜRK'ÜN DEHÂSI, DAVRANIŞLARI VE ÇALIŞMA BİÇİMLERİ Dehâ ve dâhi kavramı türlü biçimlerde ele alınmış ve tarif edilmiştr ![]() ![]() a) Doğuştan olağanüstü işler görmek ve eserler yaratmak kabiliyetinde olmak, yani olağanüstü yaratıcı bir dimağ taşımak ![]() b) Herkesten çok önce anlamak görmek, sezmek, kavramak, duymak ve duygulanmak ![]() c) Anlaşılması ve anlatılması imkânsız olan doğuştan büyüklük ve ululuk ![]() d) İnsanlığın gelişmesi sırasında ulaşabileceği en yüksek zirveleri görüp göstermek ve topluluğu oraya götürecek olağanüstü yaradılışta olmak ![]() e) Bazıları dehâyı uzun bir sabır diye tarif etmişlerdir ![]() f) Bir akşam sofrada (1926 yazı) dâhinin tarifi yapılır ve herkes bir görüş ortaya atarken, Atatürk şunu demiştir: "Dâhi odur ki, ileride herkesin takdir ve kabul edeceği şeyleri ilk ortaya koyduğunda herkes onlara delilik der ![]() Atatürk'ün taşıdığı vasıflar, bu tariflerin hepsine ayrı ayrı uyar ![]() ![]() Ortaya çıkması muhtemel konu, sorun ve olayları çok önceden tahmin edip, onlar üzerinde derinden derine dimağını işletir, en kötü ihtimallere kadar her şeyi gözönünde bulundurarak gereken tedbirleri kararlaştırır ve durumun ilerdeki gelişme derecelerine göre bunları kafasında sıralardı ![]() ![]() Yukarıda Çanakkale vuruşmaları sırasında onun bu gibi davranıp ve görüşlerine rastladık ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Conkbayırı'nın geri alınması sorunu dolayısiyle O, şunu yazmıştır: "Muharebede kuvvetten ziyade, kuvveti maksada muvafık sevk ve idare etmek mühim olduğu düşünülmüyordu ![]() Yine bu Conkbayırı işinde kendisi üst ve alt makamlardakilerin inançlarına aykırı davranmaya karar vermesini izahı için şunları yazmıştır: "Bazı kanaatler vardır ki onların hesap ve mantıkla izahı pek güçtür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başarı onun dehâsının verdği "sezme" gücünün sonucudur ![]() ![]() ![]() Atatürk'ün pek çok karar ve davranışları uzun inceleme ve düşüncelerin sonucu olmakla birilikte ani olaylar karşısında çarçabuk en uygun yolu seçmekte büyük kabiliyeti vardı ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürk'ün çalışma tarzının bir önemli yönü de kendine öz bir danışma yolu seçmiş olmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Özet olarak; dehâsı onu olağanüstü ve başka kimsenin yüreklenmeyeceği işleri görmeğe iterken O, çok esaslı psikolojik ve sosyal yoklama ve incelemelere girişmeden önemli hiç bir adım atmazdı ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürk göreceği işin eski deyişle "eşref saatte" yapılmasına da çok önem verirdi ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yazdıklarımız bazılarınca Atatürk üzerinde beslenen bir sanıyı da düzeltmeye yarar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1919'daki yıkımlı durumdan 1922 parlak zaferini çıkaran etkenlerin başında Türk azim ve iradesini temsil eden Atatürk'ün bu azmi ve iradesi bulunmaktadır ![]() Atatürk'ün çalışma ve yorgunluğa dayanıma kabiliyeti de olağanüstü idi ![]() ![]() ![]() Yukarda yazdıklarımız O'nun çok hesaplı oluğunu gösterir ![]() ![]() Bu gibi duyguları dolayısiyledir ki yukarda anılan "Vatan ve Hürriyet" Cemiyeti kurulurken ölmekten bahsedenlere, amacın ölmek değil yaşamak ve yaşatmak olduğunu söylemişti ![]() Ankara'da daha çok, ilk devirlerde, henüz nüfuzu pek kökleşmemiş iken tasarladığı bazı işleri bir takım tartışmalar sonucunda başka birine, o kimseyi tasarının kendi öz düşüncesi olduğuna içten inandırarak ileri sürdürürdü ve kendisi gerekirse onu desteklemekle yetinirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gerçek dâhi eğer dâvasını içtenlikle benimsemişse diktatör olmaya muhtaç değildir, çünkü bir dâhi doğru yolu göstermek ve onun doğruluğuna inandırmak gücünü kendinde görmeli ve bulmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürk'ün diktatörlüğü ancak ve ancak bu yönde kendini göstermiş ve tek parti usûlü, filî bakımdan, ancak ve ancak bu yüzden kurulup yaşamıştır ![]() İlerde göreceğimiz gibi Kâzım Karabekir'in ve daha sonra Fethi Okyar'ın başkanlık ettikleri partiler, baştakiler istemeseler bile, hep bu gibi dini dünya işlerinde gericilik uğrunda kullananların desteğine mazhar oldukları için kapanmışlardır ![]() Birinci Büyülk Millet Meclisi'nde O'nun ne kadar çetin saldırılarla karşılaştığı ve en "parlamanter" bir başbakan gibi uğraşmak zorunda kaldığı düşünülürse dünya ve devlet işleri "ahiret" tehdidi altında görülmeye kalkışılmadıkça O'nun hiç bir muhalefetten çekinmeyeceğini anlarlar ![]() Atatürk hem doğuştan, hem de çok akıllı ve hesaplı olduğundan doğru ve vefalı olmaya, kimseyi aldatmamaya, özet olarak güven sağlamaya büyük önen verirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürk mahiyetindekilerin sorumlu oldukları işlere karışmaktan ve ayrıntılarla uğraşmaktan sakınır, bazen bunu yapsa da dostçasına yapardı, "işi mesulüne bırakalım" sözünü kendisinden çok işittim ![]() ![]() Ancak çok önemli işlerde ve anlarda bütün ayrıntılara bile el koyduğu ve hemen her şeyi kendisi yaptığı görülmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Genel olarak O, başka birinin görebileceği bir işi kendi üzerine almaz veya üzerinde tutmazdı ![]() ![]() onu söyleyen ne kadar yakını ve güvendiği biri olursa olsun ona inanmadan önce işi yansız bildiği bir veya bir kaç kişiye inceletir, ondan sonra bir karara varırdı ![]() ![]() ![]() Atatürk sevmek, sevilmek, gönül almak konularında çok duygulu idi; neşeli olmak ve yanındakilerde neşeli kılmak ve görmek onun için adeta bir ihtiyaçtı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürk'ün önemli bir özelliği de yaşayışının hiç bir kısmının gizli kalmasını istememesidir ![]() ![]() 1) gizlilik onun eğlencelerine katılanlardan veya onları bilenlerden bu konular üzerinde kimseye bir şey söylememelerini istemeye varırdı ki bu Atatürk'ün bir nevi minnet altına girmesi demekti ![]() ![]() 2) O, şu inançta idi ki, açıklık aleyhteki propagandaları etkisiz bırakmak için en iyi çaredir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Özet olarak diyeceğiz ki; Atatürk Samsun'a çıktığı andan itibaren Türk ulusunun gerçek önderi olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() O'nun hem askerlik hem de siyasal bakımından isabetli bir görüşe sahip olduğu genel savaş sırasındaki başarı ve zaferlerinden, yine o sırada ve daha önce İttihat ve Terakki ile Hükümete gerçek durumu ve doğru yolu göstermek için yaptığı uğraşlardan anlaşılmıştır; aydınların pek çoğu ve hatta kısmen de halk kütleleri bunu bilmektedirler ![]() O, elinde bu kozlar olarak işe koyulacaktır ![]() Yusuf Hikmet BAYUR ////////////////////////////// ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCEDE MİLLİ GÜÇ UNSURLARI Atatürkçü Düşünce Sistemi'nde millî güç unsurları olan siyasî güç, ekonomik güç, askerî güç ve sosyo - kültürel güçlerin önemi çok büyüktür ![]() Atatürk, Kurtuluş Savaşı sırasında devletlerarası ilişkileri yakından takip edip devletin siyasî gücünü çok iyi kullanmıştır ![]() ![]() ![]() Bir devletin millî sınırlarını koruması ancak iç ve dış düşmanlarına karşı kuvvetli bir askerî güce sahip olmasıyla sağlanabilir ![]() ![]() ![]() Bütün bunların yanında ekonomik ve kültürel kalkınmayı gerçekleştiremeyen milletler başka milletlerin tehdidi altındadır ![]() ![]() Yrd ![]() ![]() kaynak : T ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|