|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
atatürk, atatürkün, bilimsel, çalışma, çalışmalar, nelerdir, yaptığı |
![]() |
Atatürk'ün Yaptığı Bilimsel Çalışmalar Nelerdir? Atatürk Ve Yaptığı Bilimsel Çalışma |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Atatürk'ün Yaptığı Bilimsel Çalışmalar Nelerdir? Atatürk Ve Yaptığı Bilimsel ÇalışmaAtatürk'ün Yaptığı Bilimsel Çalışmalar Nelerdir? Atatürk Ve Yaptığı Bilimsel Çalışma Atatürk'ün Yaptığı Bilimsel Çalışmalar Nelerdir? Atatürk Ve Yaptığı Bilimsel Çalışma Atatürk bilimin insan yaşamındaki önemli yerini Özgürlük Savaşımızın sona ermesi sıralarından başlayarak hemen her vesile ile tekrarlamış, vurgulamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı yılın 27 Ekim günü de, yine Bursa’da, Atatürk şunları söylüyor : Hiçbir mantıki kanıta dayanmaksızın birtakım geleneklere ve inançlara bağlı kalmakta ısrar eden milletlerin gelişmesi çok güç olur ve belki de hiç gerçekleşmez ![]() ![]() ![]() 30 Ağustos 1924 günü Atatürk Dumlupınar’da yaptığı konuşmada da şöyle diyor : Yaşamanın şartı uygarlık yolunda yürümek ve başarıya ulaşmaktır ![]() ![]() Yine aynı konuşmasında Atatürk şunları söylüyor : Uygarlığın yeni buluşlarının ve fennin harikalarının cihanı değişmeden değişmeye sürükleyip durduğu bir devirde yüzyılların eskittiği köhne zihniyetlerle, geçmişe kölecesine bağlılıkla varlığımızı sürdürmemiz mümkün değildir ![]() Atatürk’ün “hayatta en hakiki mürşit ilimdir” kısaltılmış şekliyle yaygınca bilinen sözünün tam metni ise aynen şöyledir : Dünyada her şey için, maddiyat için, maneviyat için, muvaffakiyet için, en hakiki mürşit ilimdir, fendir; ilim ve fennin haricinde mürşit aramak gaflettir, cehalettir, dalalettir ![]() ![]() Bilindiği üzere “ilim” sözcüğünün anlamı, mana kapsamı, gayet geniştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bilimin insan yaşamındaki en gerçek yol gösterici olduğuna dikkatimizi çektiğine göre, demek ki Atatürk bilimden başka gerçek yol göstericilerimizin de bulunduğunu kabul etmiş olmaktadır ![]() ![]() Demek oluyor ki, Atatürk, burada bilim dışında kılavuzlarımız olsa da, bunların bilimle bağdaşabilen, bilim anlayışına ters düşmeyen, yol göstericiler olmaları gerektiğine kesin bir dille işaret etmek ihtiyacını duymuştur ![]() ![]() İcraât, eylem, daima bir karara ulaşmayı gerektirir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Büyük Atatürk Türk ulusu için gerek maddesel ve gerekse dinsel, yani manevi alanlarda bağımsızlık, seçkinlik ve üstünlük sağlamak ve Türk milletini yüceltmek yolunda çeşitli doğrultularda çaplı bir takım süreçleri harekete getirmiş, hepimizin iyi bildiğimiz kalburüstü devrimlerini gerçekleştirmek için azimli girişimlerde bulunmuştur ![]() ![]() Bir yandan da, ulu önderimiz, temelsiz ve bâtıl düşünce ve inançlarla, muska, efsun ve üfürükçülük gibi ilkel ve çağdışı davranış ve uygulamalarla dizgeli ve yoğun bir mücadeleye girişmiş, ayrıca, üniversite inkılâbı ya da reformu ile yüksek öğretim kurumlarımızda bilimsel araştırmayı canlı bir süreç durumuna yükseltme tutumunun benimsenip edimselleşmesine doğru yakın tarihimizdeki en etkili adımın atılmasında önayak olmuş, böylece de yurdumuzda bilimin ve bilim zihniyetinin zafer yollarını açmıştır ![]() Yukarıda aktarılan sözlerinin, kendisinden yapılan alıntıların, hepsinde Atatürk’ün bilim ile uygarlık arasında yakın ilişki kurduğuna ve her ikisini de dinamik yönleriyle vurgulamaya özen gösterdiğine tanıklık ediliyor ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Atatürk'ün Yaptığı Bilimsel Çalışmalar Nelerdir? Atatürk Ve Yaptığı Bilimsel Çalışma |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Atatürk'ün Yaptığı Bilimsel Çalışmalar Nelerdir? Atatürk Ve Yaptığı Bilimsel ÇalışmaATATÜRK VE MATEMATİK (2) Atatürkün yaşamında (1881-1938) ilk olağanüstü başarısı, 1893 yılında, çocukluk çağında, orta öğrenimi döneminde matematik dersinde olmuş ve bunun sonucu olarak dersin öğretmeni Onun adına Kemal ismini eklemiştir ![]() olayla ilgili anısını şöyle anlatıyor: … Rüştiyede en çok matematiğe merak sardım ![]() ![]() Derslerin üstündeki sorularla uğraşıyordum, yazılı sorular düzenliyordum ![]() ![]() Öğretmenimin ismi Mustafa idi, bir gün bana dedi ki: -Oğlum senin de ismin Mustafa benim de ![]() ![]() ![]() O zamandan beri ismim gerçekten Mustafa Kemal oldu ![]() Öğretmen sert bir adamdı ![]() ![]() Aramızda kendine kimler güveniyor kalksınlar, onları müzakereci (çalıştırıcı) yapacağım dedi ![]() Önce duraksadım ![]() ![]() daha fazla dayanamadım ![]() - Ben bundan daha iyi yaparım dedim, bunun üzerine öğretmen beni çalıştırıcı yaptı ![]() ![]() Askeri Rüştiyeyi bitirdiğimde matematik merakım epeyce ilerlemişti ![]() ![]() uğraşımı sürdürdüm… İdadide iken bıkmaksızın çalışıyorduk ![]() ![]() Sonunda idadiyi bitirdim ![]() Mustafa Kemal, Selanik Askeri Rüştiyesindeyken, matematik öğretmeni yüzbaşı Mustafa efendi sınıfa gelmediğinde, onun yerine birçok kez bu dersi vermiştir(2) ![]() Atatürk, yaşamının askeri öğrenim sonrası dönemlerini, ulusal ve uluslar arası büyük savaş ve devrim olayları içinde, aklın ve bilimin kılavuzluğunu izleyen Büyük Asker, Ulusal ve Çağdaş Devlet kurucusu, Yirminci Yüzyılın Gerçek Önderi olarak geçirdi ![]() ölümünden yaklaşık birbuçuk yıl öncesine değin matematikle ne ölçüde uğraştığını bilmiyoruz ![]() A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürk, bunu, birtakım Fransızca geometri kitaplarını okuduktan sonra hazırlamış ve yapıt ilk kez 1937 yılında Geometri öğretenlerle, bu konuda kitap yazacaklara kılavuz olarak Kültür Bakanlığınca yayınlanmıştır (3) ![]() Bu 44 sayfalık yapıttaki boyut, uzay, yüzey, düzey, çap, yarıçap,kesek kesit, yay, çember, teğet, açı, açıortay, içters açı, dışters açı, taban, eğik, kırık, çekül, yatay, düşey, yöndeş, konum, üçgen,dörtgen, beşgen, köşegen, eşkenar, ikizkenar, paralelkenar, yanal, yamuk, artı, eksi, çarp, bölü, eşit, toplam, oran, orantı, türev,alan, varsayı, gerekçe gibi terimler Atatürk tarafından türetilmiştir(3) ![]() Yapıttaki tanımların tümünü Atatürk yazmıştır ![]() nitelikleri içermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() yetkiyle, bu Geometri kitabını, küçük fakat anıtsal bir yapıt diye nitelendirmiştir(4) ![]() Atatürk, yaşamının önemli bir kesimini tarihin en büyük savaşlarından mbirinin içinde, ulusal ve evrensel sorumluluklar yüklenerek geçirdikten yıllarca sonra, düzenli bir mantık ve bilgi disiplini kesinlikle gerektiren matematik alanında, yeni türettiği terimlerle böylesine özlü bir yapıtı yazmakla, dil ve matematikteki üstün yeteneğini kanıtlamıştır ![]() örneğini izlediğimiz gibi, aslında dil ile matematiksel kültür arasında sıkı bağıntı vardır ![]() gibi aklın değişik disiplinleri birbirini karşılıklı olarak hep olumlu yönde etkilemiş ve geliştirmiştir ![]() yapılmalı ki anlamları ancak istenilen şeyi ifade edebilsin (5) demiş ve bunu, Osmanlıca çok sayıda terimin yerine öz Türkçe karşılıklarını türetirken üstün bir başarıyla gerçekleştirmiştir ![]() Atatürk ü, Geometri adlı yapıtını yazmaya zorlayan nedenleri, O nun dil çalışmalarını yakından izlemek olanağını bulabilen tanınmış dil uzmanı A ![]() ” … Atatürk hep matematikle uğraşırdı ![]() ![]() şimdikiler Imışısında güçlüğünü daha iyi anlıyorum ![]() lazımdır ![]() ![]() ![]() ![]() bir kelime olduğunu öğrenin nasıl bilsin Arapça soğurucu bir dildir ![]() ![]() ortasına, arkasına birtakım heceler eklenmiş ![]() olduğundan, öğren id “müselles”i küde kelime olarak karşısında görecektir ![]() ![]() dersek, hır üç var ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() denk anlamında olan “eş”ten gelmiştir ![]() ![]() ![]() im için bu en ağdalı olan bu bilim dalını ele aldı ve kitabı örnek olarak bıraktı… Atatürk’ün matematik terimlerini türetme ve bunları öğretimeyerleştirme çalışmaları konusunda Prof ![]() ![]() ” … Atatürk, matematiği iyi bildiği ve sevdiği için, terim devrimine matematikten başlamıştır, denilebilir ![]() Şubat 1937 tarihli yayınından bir ay sonra, Atatürk, ceyb (sinüs) ve tece^b (koşmuş)’m Türkçe karşılıklarının bulunması için 29 Mart 1937 tarihli Ulus Gazetesine ilan verdirerek bir yarışma açtırmıştır… Sonunda hazırlanan bütün terimler, Türk Dili (Belleten) dergisinin Ekim 1937 tarihli sayısında yer almıştır ![]() Osmanlıca-Türkçe, Fransızca-Türkçe olmak üzere sıralanmış ve ön sırayı matematik terimleri almıştır… Atatürk terim çalışmalarının ülkedeki etkisini öğrenmek için, 1937 yılı sonbaharında, Sivas’a giderek, vaktiyle Sivas Kongresini topladığı lise binasında, dokuzuncu sınıfın geometri dersine girmiştir’”1′ ![]() daha saptayan Atatürk, “Bu anlaşılmaz terimlerle, öğrencilere bilgi verilemez” diyerek kitabı atmış ve sonra tahta başına geçip “dili” yerine “kenar”, “müselles” yerine “üçgen”, “müselles mütesaviyül adla” yerine “eşkenar üçgen”, “zaviye” yerine “açı” terimlerini kullanarak ünlü Pısagor teoremini öğrencilere anlatmıştır”‘ ![]() kitaplarının yeni terimlerle, hemen yarılması emrini vermiş ve Türkçeleştirilmiş terimlerle iki ayda hazırlanan kitaplar bütün okullara Kültür Bakanlığınca gönderilmiştir’ ![]() Atatürk’ün türettiği matematik terimleri ve yaptığı geometri tanımlarının hemen hemen tümü bugüne değin değişmeksizin kullanıla gelmiştir ![]() ![]() olan Osmanlıcıdaki” faraziye’nin yerine Atatürk, Türkçe “varsayı” terimini türetmiş ve sonradan bu terim varsayım” biçimini almıştır ![]() Aynı şekilde O’nun “tümey açı”, “bütey açı” terimlerinin yerini “tümler açı”, “bütünler açı” terimleri almıştır ![]() sınırlı olan bu terim değişikliklerini, Atatürk’ün dildeki temel ilkesinin doğruluğunun birer kanıtı saymak gerekir ![]() Prof ![]() ![]() verdiği önemi şöyle belirtiyor: ” … Atatürk, kendi yetiştiği devrin müspet ilimlerini mesleki uzmanlığı bakımından bellediği vakit, berrak ve müspet bir görüşe sahip olabileceğini ve her hangi bir meseleyi matematiksel bir kesinlikle çözümlemeyi hedef tuttuğunu söylerdi ![]() Prof ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ” Bilindiği gibi ilim konusu iki büyük bölümde işlenir ve bunlardan faydalanılır: Müspet ilimler, Sosyal ilimler ![]() Atatürk gerek öğrencilik devirlerinde gerekse ömrü boyunca bu her iki ilimden çok faydalanmıştır ![]() hikayesi değil, günümüzde bu olanlardan ders almanın önemli olduğuna inanmıştır ![]() ![]() ![]() önem vermiştir ![]() ![]() Atatürk bu konuda konuşurken özellikle söylediklerinden şunları anımsıyorum: “Ben öğrenim devrimde matematik konusuna çok önem ı’ermiş ini dır ve bundan hayatımın çeşitli safhalarında başarı elde etmek için faydalanmış olduğumu söyleyebilirim ![]() bilgisinin çok gerekli olduğuna inanmalıdır ![]() Matematiksel kühüre böylesine önem veren Atatürk’ün bu konudaki çalışmaları, tarihte çok az sayıda örneklerine rastlayabildiğimiz Büyük Eğitimci niteliği de olan devlet adamlarından bin olarak kendisine seçkin bir yer sağutmada etken olmuştu ![]() başarılı yaşamı, akademisinin girişine “Matematik bilmeyen buruya girmesin” diye yazan, antik çağın ünlü filazofu Platon (Eflatun) (M ![]() ![]() 427-347 ![]() ![]() M ![]() ESKİ İSMİ YENİ İSMİ Maksumunaleyh BÖLEN Taksim BÖLME Haric-i Kısmet BÖLÜM Kabiliyet-i Taksim BÖLÜNEBİLME Zarb ÇARPI Mazrup ÇARPAN Mazrubata Tefrik ÇARPANLARA AYIRMA Muhit-i daire ÇEMBER Tarh ÇIKARMA Amudi DİKEY Gaye LİMİT Aşa’ri ONDALIK Kat’ı Mükafti PARABOL EHRAM PİRAMİD Menşur PRİZMA İhtisar SADELEŞTİRME Suret PAY Mahrec PAYDA Hatt-ı Mümas TEĞET vs…Atatürk’ün bulduğu terimlerin hemen hemen çoğu bugüne dek hiç değiştirilmeden kullanılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürk' ün önder olma kişiliğinin yanında matematikçi kişiliğini biliyormuydunuz ![]() Evet aynen öyle Atatürk kendisi bizzat Fansızca bir matematik kitabını Türkçe' ye çevirmiştir ![]() Dil devrimiyle birlikte dili Osmanlıca' dan öz Türkçe'ye dönen bir toplumun eski dildeki geometri terimlerini anlayabilmelerine olanak yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() Eski dildeki geometri ve matematik terimlerinin bazılarının yeni dildeki karşılıkları şunlardır: Bölen - Maksumunaleyh Bölme - Taksim Bölüm - Haric-i Kısmet Çarpanlara Ayırma - Mazrubata Tefrik Çember - Muhit-i Daire Çıkarma - Tarh Dikey - Amudi Limit - Gaye Ondalık - Aşar'i Parabol - Kat'ı Mükafti Piramit - Ehram Prizma - Menşur Sadeleştirme - İhtisar Teğet - Hatt-ı Mümas Birde şu cümleye bakalım: "Müsellesin sathı yatalay, dikeley zarbının müsavatına müsavidir ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürk' ün yeni yetişecek neslin kendi diliyle anlayacağı bir matematik eğitimi için yaptığı katkıyı iyi anlamak gerekiyor ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Atatürk'ün Yaptığı Bilimsel Çalışmalar Nelerdir? Atatürk Ve Yaptığı Bilimsel Çalışma |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Atatürk'ün Yaptığı Bilimsel Çalışmalar Nelerdir? Atatürk Ve Yaptığı Bilimsel ÇalışmaATATÜRK ve BİLİM Atatürk bilimin insan yaşamındaki önemli yerini Özgürlük Savaşımızın sona ermesi sıralarından başlayarak hemen her vesile ile tekrarlamış, vurgulamıştır ![]() Yurdumuzun en bayındır, en gözalıcı, en güzel yerlerini üç buçuk yıl kirli ayaklarıyla çiğneyen düşmanı mağlup eden zaferin sırrı nedir? Orduların sevk ve idaresinde bilim ve fen ilkelerinin kılavuz edinilmesindedir ![]() ![]() ![]() Aynı yılın 27 Ekim günü de, yine Bursa’da, Atatürk şunları söylüyor : Hiçbir mantıki kanıta dayanmaksızın birtakım geleneklere ve inançlara bağlı kalmakta ısrar eden milletlerin gelişmesi çok güç olur ve belki de hiç gerçekleşmez ![]() ![]() ![]() 30 Ağustos 1924 günü Atatürk Dumlupınar’da yaptığı konuşmada da şöyle diyor : Yaşamanın şartı uygarlık yolunda yürümek ve başarıya ulaşmaktır ![]() ![]() Yine aynı konuşmasında Atatürk şunları söylüyor : Uygarlığın yeni buluşlarının ve fennin harikalarının cihanı değişmeden değişmeye sürükleyip durduğu bir devirde yüzyılların eskittiği köhne zihniyetlerle, geçmişe kölecesine bağlılıkla varlığımızı sürdürmemiz mümkün değildir Atatürk’ün “hayatta en hakiki mürşit ilimdir” kısaltılmış şekliyle yaygınca bilinen sözünün tam metni ise aynen şöyledir : Dünyada her şey için, maddiyat için, maneviyat için, muvaffakiyet için, en hakiki mürşit ilimdir, fendir; ilim ve fennin haricinde mürşit aramak gaflettir, cehalettir, dalalettir ![]() ![]() Bilindiği üzere “ilim” sözcüğünün anlamı, mana kapsamı, gayet geniştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bilimin insan yaşamındaki en gerçek yol gösterici olduğuna dikkatimizi çektiğine göre, demek ki Atatürk bilimden başka gerçek yol göstericilerimizin de bulunduğunu kabul etmiş olmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|