|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
gelenek, geleneklerimiz, göreneklerimiz, hangileridir, neler, nelerdir |
![]() |
Geleneklerimiz Nelerdir? Göreneklerimiz Hangileridir? Gelenek Ve Göreneklerimiz Neler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Geleneklerimiz Nelerdir? Göreneklerimiz Hangileridir? Gelenek Ve Göreneklerimiz NelerGeleneklerimiz Nelerdir? Göreneklerimiz Hangileridir? Gelenek Ve Göreneklerimiz Neler Geleneklerimiz Nelerdir? Göreneklerimiz Hangileridir? Gelenek Ve Göreneklerimiz Neler Görenekler Örfteki yapılma zorunluğu, adet ve gelenekteki yapılması gerekli olma özelliği görenekte yapılabşlme özelgş alır ![]() ![]() ![]() ![]() Gelenekler Gelenek en genel anlayışıyla folklorik, sosyolojik, yahut dini boyutlarıyla bir sürekliliği ifade eder ![]() ![]() Geleneklergeniş anlamıyla bir kuşaktan ötekine geçerken bilgi, tasarım, inanç, yaşantı biçim ddaha geniş anlamıyla maddi olmayan kültürdür ![]() ![]() ![]() Adetler Yaptırmı gücü örfe bakarak daha gevşek esnek olan adetin, bir çok tanımı yapılmıştır ![]() ![]() Adetler tıpkı örfler gibi bir çok sosyal içerikli ilişkiyi düzenlemekte, yönetmekte ve denetlemekte dir ![]() ![]() ![]() Örfler Örfler çoğu zaman toplumun katı beklentileri olarak bir takım örnek tutum ve davranışlardır ![]() ![]() Örfler bireyle-aile, bireyle-komşu ve akrabalar,bireyle-halk ve ulus arasındaki ilişkileri, davranışları, tutum ve tavırları düzenleyen ve belirleyen işlevleri vardır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Geleneklerimiz Nelerdir? Göreneklerimiz Hangileridir? Gelenek Ve Göreneklerimiz Neler |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Geleneklerimiz Nelerdir? Göreneklerimiz Hangileridir? Gelenek Ve Göreneklerimiz NelerBir toplumda, bir toplulukta eskiden kalmış olmaları dolayısıyla saygın tutulup kuşaktan kuşağa iletilen, yaptırım gücü olan kültürel kalıntılar, alışkanlıklar, bilgi, töre ve davranışlar ![]() Sosyal bilimlerde gelenek Gelenek kavramına sosyal bilimlerin farklı alt disiplinlerinin yaklaşımları ile geleneksel toplumların yükledikleri anlamlar arasında hem benzerlikler hem de farklılıklar bulunur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gelenek üç bağlamda ele alınabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ikincisi ise geleneğin özünü teşkil ettiği ifade edilen kutsalla olan münasebetten dolayı geleneğin zengin ve kutsi değerler ihtiva eden köklü yanıdır ki, bu anlamda gelenek ilkinden farklı olarak hem fenomenolojik hem de ilahi bir yön taşır ![]() ![]() üçüncüsü ise geleneğin postmodernist yaklaşımlarla ele alınmasından kaynaklanan aletsel, işlevsel yani kullanıma açık madde yönüdür ![]() ![]() ![]() ![]() Tradisyonalist Ekolde Gelenek Anlayışı Geleneğe (tradisyona) dair söylenecek sözlerin başında yer alması gereken belki de en önemli ifade, onun aşkınlığıdır (transandantal) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu durumda ayrıca geleneğin bir tarifini yapmak acaba çok da gerekli midir? Açıkçası biz onu modernlerin ölçemediği belli bir tanımlama ile sınırlamak ya da belli bir çerçeveyle tasnif etmek istemiyoruz ama bu tutumumuz onun tanımsızlığından değil, modern insanın onu oluşturan ilkelere ve bu ilkelerin aşkınlığına ne denli uzak ve soğuk duruyor olması gerçekliğinden ötürüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tüm eşyayı ilkelerden ayrı olarak incelerseniz size kalan sınırlı ve dar bir hissiyatın sanrılarıdır ki geniş ve derin bir perspektifle profan aklın ötesinde metafizik boyuta dair bir müşahede olmaksızın bunlarla yetinmek kişiyi hakikatten perdeler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi tüm bu tespitlerden sonra kısaca geleneğin ne olduğunu söyleyebiliriz: Bizce gelenek (tradisyon) aşkın -yani beşer-üstü ve ilahi olan- hakikatin, ilkelerin ve onların ortaya koyduğu tüm doktrin, bilgi ve realitenin kapsayıcı ifadesidir ![]() ![]() ![]() ![]() Tüm bunlarla beraber asli düşüş gerçekliği önünde mevzu bahis “sapma” hakkında bazı şeyler söylemek gerekiyor çünkü içinde yaşadığımız zaman açısından geleneği anlamlandırabilmemiz için geleneğin ne olmadığını da çok iyi anlamak şarttır ![]() Modernizmin ortaya çıkışına sebep olan da tam olarak akıl ve onun işlevinin yanlış değerlendirilmesidir ![]() ![]() ![]() Geleneksel düşünce aklı, müdrike/entelekt olarak değerlendirir ki bu bilfiil olanın bilkuvve ile bilinçte birliğine tekabül eder; değerlendirme için ölçüt asla bilgi değil ama içsel idraktir ![]() ![]() Profan akıl ise (rasyonalite) yalnız bilfiil olanı kavrayabilir ve bu nedenle şeylerin yani oluşların sebeplerini değil neticelerini, ortaya çıkışlarını değerlendirir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Esasta tüm değerlerin yaratıcısı ilkelerdir, akıl ise ancak bu değerlerin biçimlendiricisidir; gelenek burada –ister bilginin kendisi olsun, ister bireysel tahakkuk olsun, ister toplumsal yapılanış olsun- varoluşu bu mutlak, değişmez, saltık haldeki aşkın olan ilkelere uyumlu olarak tespit eder ve sürdürür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu açıdan oluşlara bakıldığı takdirde zaten geleneğin ne olduğu da ne olmadığı da anlaşılacaktır ![]() Açıkçası bununla ilgili fazla söze de gerek görmüyoruz ![]() ![]() ![]() Bunun haricinde geleneğin tüm detaylarını ele alıp incelemek belki bizi aşan ve pek de ihtiyaç duymadığımız bir tavır olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Geleneklerimiz Nelerdir? Göreneklerimiz Hangileridir? Gelenek Ve Göreneklerimiz Neler |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Geleneklerimiz Nelerdir? Göreneklerimiz Hangileridir? Gelenek Ve Göreneklerimiz NelerGeleneklerimiz - Sünnet Peygamber'imizin yaptığı,söylediği, ya da yapmayı, uygulamayı öğütlediği şeylere uymaya İslam dininde "sünnet" denilmektedir ![]() Dinimiz de Sünnet geleneğinin köklü oluşunun bir başka gerekcesi de, Peygam-ber'imizin bir rivayete göre sünnetli doğmuş olduğu inancından kaynaklanmaktadır ![]() ![]() Erkek çocuklar daha ziyade İlçemiz ve Köylerinde üç ile yedi yaşlarında sünnet edilmektedir ![]() ![]() Zengin aileler sünnet çağındaki öksüz ve fakir aile çocuklarını da kendi kerdi çoçukları ile birlikte hayır için sünnet ettirerek, gururlarını kırmadan onların sünnet masraflarını da karşılamaktadırlar ![]() Düğün sahibi sünnet merasiminin yapılacağı tarihten en az on gün öncesinden, yakın akrabaları başta olmak üzere, diğer tanıdıkları ile birlikte eş, dost ve komşularını, ya kendisi bizzat veya yakın akrabalarından birini (elçi) tayin ederek,uzak yerlerde olan akraba ve tanıdıklarına davetiye göndermek suretiyle merasime davet ederler ![]() Davetiyelerin bir kısmı sünnetin dini yanını; Ey Muhammet Ümmeti Hz ![]() Müslümanların güzel adeti Zamanımız geldi sünnet olacağız Hz ![]() mısralarıyla vurgularken, diğer bir kısım davetiyelerde de çocuğun babasının (babası yoksa annesi veya dedesinin) ağzından veya sünnet olacak cocukların ağzından: Başımıza koyduk bir Fes Aniden olduk Prens Korkmuyoruz Sünnetci Amca Törenimize uygun kes Bu mutlu günümüze Gelsin buyursun herkes Sünnet Sünnet Dedilir Başımızın etini yediler Eğer Sünnet olmasan Sana kız yok dedilir dörtlükler veya benzeri geleneksel dörtlüklerle sünnete davet eder mahiyet taşır ![]() Vezirköprü merkezinde ve bazı köylerinde Düğün sahibi sünnet olacak çocuğun yatak ve yorganını önceden diktirerek hazırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu arada yemek hazırlıklarına başlanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Maddi durumu iyi olmayanlar ise mevlit esnasında sadece şeker veya şerbet ikram etmekle yetinirler ![]() Sünnet düğünü yaz aylarında ve genellikle Vezirköprü ve köylerinde önceden perşembe günleri davul ve zurnanın (bazen zurna yerini klarnete bırakır ![]() ![]() ![]() ![]() Genellikle ilçe merkezimizin yanısıra diğer bazı köylerimizde sünnet edilecek çocuk ve arkadaşlarının yanısıra çocuğun, süslenen arabalara bindirilerek gezdirilir ![]() ![]() ![]() ![]() Sünnet elbisesini giyen çocuk yakın akrabaları (babası, Amcası, dayısı v ![]() ![]() ![]() ![]() Bir taraftan Hoca ve odadaki çocuğun yakınları aynı zamanda odaya yakın olan misafirlir tekbir getirirken, sünnetçi de sünnet işini tamamlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlçemizin bazı köylerinde yukarıdaki örf ve adetlerimize ilave olarak yağlı güreşler de tertip edilir ![]() |
![]() |
![]() |
|