|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
nedemektir, piyanist, piyanistlik, piyano, piyanonun, tarihi |
![]() |
Piyano Nedir? - Piyano'nun Tarihi - Piyanist Nedemektir? - Piyano Ve Piyanistlik |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Piyano Nedir? - Piyano'nun Tarihi - Piyanist Nedemektir? - Piyano Ve PiyanistlikPiyano Nedir? - Piyano'nun Tarihi - Piyanist Nedemektir? - Piyano ve Piyanistlik Hakkında Piyano Nedir? - Piyano'nun Tarihi - Piyanist Nedemektir? - Piyano ve Piyanistlik Klavyenin kullanımı Klavye piyanoda sesin çıkması için mekanizma ile temas eden tuşların bütününe verilen addır İlkel ilk klavye eski çağın orglarında (hidrol) görülür 15 yy da beyaz ve siyah tuşlar olmak üzere 2 sıra dizili olan klavye 17 ![]() ![]() Rönesansdaki aile ve değer yapılarına baktığımızda evdeki herkesin şarkı söylediği yada bir enstruman çaldığına tanık oluyoruz ![]() ![]() Piyanonun ilk ilkel biçimi ile 1771 yılında İtalya’nın Floransa kentinde, Bartolomeo Cristofori tarafından keşfedilmiştir Şüphesiz bu noktaya hemen gelinememiş, bu döneme kadar kullanılan ve piyanonun keşfini hazırlayan bir çok müzik aletleri olmuştur ![]() ![]() Timpanon tahta bir kutu üzerine gerilmiş tellere tahta çomaklarla vurularak çalınana bir çalgı ![]() Psalterion tellerin üçgen biçiminde bir kutu üzerine gerildiği ve göğüse dayayarak, tellerin parmakla çekilmek suretiyle çalındığı bir çalgı idi ![]() ![]() Bu iki çalgı 15 ![]() Mekanizma ve klavyenin eklenmesiyle timpanona klavikord psalteriona ise epinet adı verilerek iki yeni alet geliştirilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Avrupanın kuzeyinde en iyi klavikord yapan ülkeler Almanya ve İsveçtir Bunların yanı sıra İtalya Fransa İspanya, İngiltere ve Flamanlar sayılabilir Epinet ise klavsenin gelişmemiş halidir Beşgen kasaya sahiptir ![]() Ama hala bir sorun vardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Klavsen bazı yenilikleri de beraberinde getirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Klavsen 17 ![]() ![]() ![]() ![]() Piyano 1711 yılında Floransalı Bartolomeo Cristofori tarafından icad edildi ![]() ![]() ![]() Bu dönemin önemli bestecileri olan Joseph Haydn (1732-1809) ve Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)'ın eserlerinde giderek farklı nüanslar belirtmeye başladıkları görülmektedir ![]() ![]() •Piyanoda sesler, deri kaplı küçük çekiçlerin, tuşlar vasıtasıyla hareket ettirilerek tellere vurulmasıyla elde ediliyordu ![]() İlk piyanolar klavikord benzeri kuyruklu idiler ![]() ![]() ![]() ![]() 1790-1830 yılları arasında yorumcuların isteği ihtiraslarını duygularını anlatabilecek geniş nüanslara sahip bir enstruman idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() •1788’de de tellerin gerili olduğu tahta kasnak yerine metal kasnak kullanıldı ![]() ![]() ![]() •1808’de Erard çift maşalı mekanizmayı 1821’de yeğeni Pierre Erard’da tekerrürlü mekanizmayı bularak piyano yapım tekniğini en üst düzeye ulaştırdılar ![]() ![]() ![]() Piyano tarihinde önemli bir gelişme 1809'da Fransa'da Paris Uluslararası Müzik Konservatuarında klavsenin bırakılarak müziksever bir toplumu ve müzikal bir repertuarın doğuşunu sağlayacak piyanonun kabul edilmesidir ![]() ![]() •Böylece en başta bahsedilen iki aletten psalterion, klavsen ile en gelişmiş şeklini alırken, timpanon da piyanonun icadı ile gelişmesini tamamlamış oldu ![]() •Piyanonun ses genişliği kalın La ‘dan ince Do’ ya kadar yedi oktav ve bir minör üçlüden ibarettir ![]() •İyi bir piyanonun tuşları, ne parmakları yoracak kadar sert, ne de parmakların gelişmesini önleyecek kadar yumuşak olmalıdır ![]() •Piyano için eser yazan ilk besteci Muzio Clementi’dir ![]() Akord, piyanodaki seslerin düzgün çıkmasını sağlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() •Duvar piyanosu telleri ve armoni tablası düşey olan piyano ![]() •Elektrikli piyano rezonansı, çalgının mekanizmasına dahil olan ya da dışarıdan bağlanan yükselteçlerin sağladığı piyano •Hazırlanmış piyano tellerin arasına, çalgının tınısını değştirecek nesnelerin (çiviler,tahta,maden ya da kauçuk parçaları) yerleştirildiği piyano ![]() •Kuyruklu piyano telleri ve armoni tablası yatay olan piyano ![]() •Mekanik piyano 1880’e doğru Amerika’da icat edilen otomatik piyano ![]() •Pnömatik piyano pirinç bir cetvelin(panflüt) delikleriyle uyuşan karton bir rulonun deliklerinden çalgının içine hızla giren havanın basıncıyla çekiçlerin hareket ettiği otomatik piyano Fazıl Say Günümüzün en çok tutulan yorumcularından biridir ![]() ![]() ![]() Tuluyhan Uğurlu Kendi şarkılarını besteler ![]() ![]() ![]() Güher ve Süher Pekinel Genellikle dört el olan parçaların üzerine yoğunlaşan, günümüzde dinlenen ikiz yorumculardır ![]() Alla Turca(Türk Marşı)-W ![]() ![]() Für Elise-L ![]() ![]() Egzersiz için:Czerny,Beyer Ay ışığı sonatı- Beethoven Sarabande- George Frederic Haendel Musette-J ![]() Piyano için yazılmış müzik türleri arasında konçerto, sonat, prelüd ve füg, impromptu, etüt, ballat, noktürn, scherzo ve valsler sayılabilir ![]() Piyano yapımı konusunda kuruluşu çok eskilere dayanan ve ürettiği piyanoların kalitesinden hiç ödün vermeyen dünyanın pek çok yerinde konser salonlarına ve evlere girmiş ünlü piyano markaları şunlardır: Antonin Petrof (Hradec- Krâlove) 1864 Ignaz Bosendorfer (Viyana ) 1828, Henrich Steinweg ( Brunswick) 1835 (1853'te New York'ta Steinway adını almıştır ![]() Klavikord için beste yapan bestecilerin belli başlıları: Johann Sebastian Bach (1685-1750), Wilhelm Friedeman Bach (1710-1784) Carl Philip Emanuel Bach (1714-1788), Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Piyano çalmaya başlayacak bir kişi için gövdenin,kolların,ellerin ve parmakların alacağı pozisyon son derece önemlidir ![]() ![]() Piyano Çalmaya Başlarken Edinmemiz Gereken Temel Davranışlar Şunlardır •Piyanoya, klavyeyi tam ortalayacak şekilde ve dirseklerin hafifçe gövdenin önüne (kol ile ön kol arasındaki açı 90 dereceden biraz fazla) gelmesini sağlayacak yeterli uzaklıkta oturulmalıdır ![]() •Oturulacak yerin(iskemle,tabure) yüksekliği, dirseklerin bileklerinden biraz yukarıda bulunmasını sağlayacak şekilde ayarlanmalıdır ![]() •Üç orta parmak iyi yuvarlanmalı (avuç içi bir kubbe oluşturacak biçimde),böylece tuşlara etli tepe noktaları ile basmaları sağlanmalıdır ![]() ![]() •Parmaklar dip eklemlerden yönetilmeli, uç eklemler içeriye doğru çökmemelidir ![]() •Boyun, sırt ve omuzlar olabildiğince gevşek bulundurulmalı, bu gevşeklik omuzdan başlayarak kolun bütününü içine almalıdır ![]() •Tırnaklar kısa olmalı, ayaklar sıkıca yere basılmalıdır ![]() Çalışırken •Öncelike çalışacağınız parçanın ölçü sayısını düşününüz ![]() •Ölçü ölçü çalışınız ![]() ![]() •Yeterince çalıştıktan sonra diğer ölçüye geçiniz ![]() •Bir önceki ölçüyle olan bağlantısını kurunuz ![]() •Sizin için sorunlu yer neresi ise o noktada yoğunlaşınız ve en yakın çevresiyle olan bağıntısını kurunuz ![]() •Sorunlu yeri çözmeden baştan alıp çalmak size zaman kaybettirir ve aynı yerde takılırsınız ![]() •Yavaş tempoda çalışınız ![]() ![]() Başarılar •Her zaman iyi akord edilmiş alet üzerinde çalışınız ![]() •İyi sayınız ![]() ![]() ![]() •Yarımyamalak çalışmayınız ![]() ![]() •Kolay eserleri iyi ve güzel bir şekilde çalmaya çalışınız;bu, güç bir eseri kötü çalmaktan daha iyidir ![]() •Ağırlaşmak ve acele etmek iki büyük hatadır ![]() •Çalarken sizi dinleyenlerle ilgilenmeyiniz ![]() •Yanınızda hep iyi bilen biri sizi dinliyormuş gibi çalınız ![]() •Gösterişli çalışa özenmeyiniz ![]() ![]() ![]() ![]() •Herkes birinci keman çalmak isteseydi, hiç orkestra kurulamazdı ![]() ![]() •Arkadaşlarınız arasında, sizden daha çok bilenleri arayınız ![]() •Korolarda şarkı söyleyiniz ve özellikle orta partileri söyleyiniz ![]() ![]() •Halk şarkılarını iyi dinleyiniz;bunlar en güzel melodilerin kaynağıdır ve her ulusun karakterini taşırlar |
![]() |
![]() |
|