Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Genel Bilgiler

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
edilir, geçer, oluşur, pas, yok

Pas Nedir, Nasıl Oluşur, Nasıl Yok Edilir? Pas Nasıl Geçer

Eski 09-11-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Pas Nedir, Nasıl Oluşur, Nasıl Yok Edilir? Pas Nasıl Geçer



Pas Nedir, Nasıl Oluşur, Nasıl Yok Edilir? Pas Nasıl Geçer
Pas Nedir, Nasıl Oluşur, Nasıl Yok Edilir? Pas Nasıl Geçer

Metal bir eşya,bir alet,çivi ya da bahçe makası bir süre yağmur altında kalacak olursa, bunların madeni kısımları kızılımsı esmer renkte bir tabakayla kaplanır

Ancak, bu tabakanın sözkonusu madene göre değişik renklerde olacağını da özellikle belirtelim Demirin pası koyu tonda,esmerimsi kızıldır Bakırın pası ise küf renginin koyusu ve daha canlı tonda yeşil olur

Madenler arasında en çabuk paslanan demirdir Düzenli zaman aralarıyla,devamlı olarak koruyucu boyayla boyanmayan köprü korkuluklarının paslanması demirin bu özelliliği yüzündendir

Madenlerin paslanması, gerçekte oksitlenmelerinden başka bir şey değildirHavadaki subuharı ile oksijen ve karbon dioksit, demirin yukarda belirtildiği gibi çabuk paslanmasına sebep olur”Pas” diye isimlendirilen esmerimsi kızıl tozlu tabaka aslında demir oksittir

Başka türlü söylemek gerekirse, paslanma olayında, havadan alınan oksijenle bir çeşit yanma sözkonusudur Yani metal oksijen alarak içinden içinden hafifçe yanmış ve oksitlenmiştir Ancak bu işlem kuru havada olmaz Rutubet ve ıslaklık oksitlenme işlemine yardım eder, bu olayı hızlandırır

Pas tabakasıyla kaplanan demir, havayla daha az temasta olacağı için,sonraki paslanma işlemi yavaşlar Fakat uzun süre açıkta, nemli havada kalan demirde pas içe işleyecek , sonunda demirin çürümesine sebep olacaktır

Paslanmanın sonucu aşınma (korozyon) olayıdır Bunu önlemek için çeşitli tedbirler uygulanabilir Sözkonusu tedbirlerde temel ilke madenle havanın temasını önlemektir Madeni yağlamak, galvanize etmek (çinkoyla kaplamak), koruyucu boyalarla boyamak, paslanmayı önlemek için ilk akla gelen tedbirler arasında sayılabilir

Daha etkili tedbirler, paslanması önlenecek madenin,havaya karşı dayanıklı bir madenle kaplanmasıdır Elektriksel işlemlerle yapılan bu tür kaplamaların nikelaj ve kromaj gibi örneklerini hepimiz biliriz Nikelaj kaplamada,paslanması ihtimali olan maden elektrik yardımıyla nikel kaplanmıştır Kromaj kaplamada ise kaplama kromla yapılmıştır

Pas gidermek için etkin uygulama benzin kullanılmasıdır Pas benzinde erir ve altından madenin kendi çıkar

Otomobillerde,bisikletlerde,ha vanın temasıyla paslanabilecek maden kısımların korunması için yaygın ölçüde kromaj işlemi uygulanmaktadır Alet ve makinelerde ise koruyucu tedbir yağla kaplamadır

Paslanma olayı ,kimyada “elektrik pili”, yada “galvaniz pil” kuramlarıyla da açıklanmaktadır Oluşan pasla yani demir oksitle, demir kısım arasında elektriksel değerler değişimi bir gerilim farkı doğurur Bu gerilim farkından da o kesimde bir elektrik akımı meydana gelir

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.