|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
amaçları, dil, kuruluş, kurumlarının, tarih, tarihi, türk |
![]() |
Türk Dil Ve Türk Tarih Kurumlarının Tarihi Ve Kuruluş Amaçları Nedir? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Dil Ve Türk Tarih Kurumlarının Tarihi Ve Kuruluş Amaçları Nedir?Türk Dil Ve Türk Tarih Kurumlarının Tarihi Ve Kuruluş Amaçları Nedir? Türk Dil Ve Türk Tarih Kurumlarının Tarihi Ve Kuruluş Amaçları Nedir? TdK Türk Dil Kurumu, Türk Dili Tetkik Cemiyeti adıyla 12 Temmuz 1932'de Atatürk'ün talimatıyla kurulmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk Dil Kurumu başlangıçtan beri çalışmalarını iki ana eksen üzerinde yürütmüştür: 1 ![]() 2 ![]() ![]() Atatürk'ün kendisi de Türk dili üzerindeki yerli ve yabancı araştırmaları bizzat inceleyerek, dönemindeki bilginleri Türk dili üzerinde araştırmalar yapmaya yönlendirmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk Dil Kurumunun kuruluşuyla birlikte çağdaş Türkçede çok hızlı bir arılaştırma akımı da başlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türk Dil Ve Türk Tarih Kurumlarının Tarihi Ve Kuruluş Amaçları Nedir? |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Dil Ve Türk Tarih Kurumlarının Tarihi Ve Kuruluş Amaçları Nedir?TÜRK TARİH KURUMU Türk Tarih Kurumu'nun yeniden düzenlenmesi Madde 53 - "Atatürk'ün emir ve isteği üzerine, yüksek koruyuculuğu altında" kurulmuş olan Türk Tarih Kurumu, tüzelkişiliğe sahip, bilimsel hizmet ve faaliyette bulunacak bir kurum olarak Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumunun kuruluşuna dahil edilmiş ve yeniden düzenlenmiştir ![]() Türk Tarih Kurumu'nun amacı Madde 54 - Türk Tarih Kurumu'nun amacı, Türk tarihini ve Türkiye tarihini ve bunlarla ilgili konuları, Türklerin medeniyete hizmetlerini, ilmî yoldan incelemek, araştırmak, tanıtmak, yaymak ve yayımlar yapmak, bunlara dayanarak da Türk tarihini ve Türkiye tarihini yazmaktır ![]() Türk Tarih Kurumu'nun görevleri Madde 55 - Bu Kanunun ilkeleri doğrultusunda, Türk Tarih Kurumu'nun görevleri şunlardır : a) Türk tarihinin ve Türkiye tarihinin kaynaklarını araştırmak,incelemek, bu konularla ilgili bilimsel değerdeki araştırmaları ve eserleri yayınlamak, b) Türk ve Türkiye tarihine ilişkin kaynakları toplamak, incelemek, gerekli görülenleri Türkçe’ye çevirmek, yaymak ve yayımlamak, c) Türk ve Türkiye tarihini aydınlatmaya yarayacak belge ve malzemeyi toplamak, arşiv ve dokümantasyon merkezleri kurmak, niteliği belirlenen belge ve malzemeyi elde etmek için gerekli araştırmaları, incelemeleri, kazıları yapmak ve yaptırmak, d) (a) (b) ve (c) bentlerinde belirlenen kaynaklara dayanarak Türk tarihi ve Türkiye tarihini yazmak ve yayımlamak, e) Yeni buluşları ve bilimsel konuları yaymak ve tanıtmak üzere bilimsel toplantılar yapmak, kongreler, sergiler ve geziler düzenlemek, f) Millî varlığımızın devamında temel unsurlardan biri olan tarih sevgisini ve bilincini kökleştirecek, geliştirecek ve yaygın hale getirecek, tarihî araştırmaları ve çalışmaları özendirecek, destekleyecek her türlü tedbiri almak, gerekli çalışma plan ve programlarını yapmak, g) Amaç ve görevleriyle ilgili olarak, yurt içinde ve yurt dışında Türk veya Türkiye tarihi üzerinde çalışan, araştırma ve yayın yapan kurum, kuruluş ve araştırma merkezleriyle, arşivlerle işbirliğinde bulunmak, kitap, yayın ve orijinallerinden çoğaltılmış belge mübadele etmek, h) Yüksek Kurulun onayı ile yerli veya yabancı bilimsel kuruluşlara üye olmak, temsilci göndermek, kongrelere katılmak, bu kuruluşlarla ortak araştırmalar ve çalışmalar yapmak, ı) Yüksek Kurulun, Yüksek Kurumun ve bu Kanunun verdiği diğer görevleri yerine getirmek ![]() Alıntı Bir araştırmanın bilimsel olabilmesi için neler gereklidir? Bilimsel Metodoloji ise : Bir bilginin (knowledge) bilimsel olabilmesi için nesnel (objective) bilgi olması gerekir ![]() ![]() ![]() Bu safhalardan geçmeyen bilgiler ve onların temsil ettiği varlıklar özneldir (subjective), dogmatik vasıflıdır ve bilmin tarifi ve metodolojisi dışındadırlar ![]() ![]() ![]() ![]() Daha sonra bu bilgiden hareketle bir ön fikir (assumption: zan) üretilir; yani "zannedilir" ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Araştırmanın geçerliliğini ve güvenilirliğini en önemli olarak belirleyen hususlardan bir tanesi de tarafsızlık (non-biasedness) ilkesidir ![]() ![]() ![]() ![]() Daha sonra araştırma veya deney yapılır ![]() ![]() ![]() Yayın aşamasında, sonuçların anlamlılığı (significance), bunun derecesi ve varsayımın haklılık derecesi tartışılır ![]() ![]() ![]() Daha sonra bu yazı güvenilir ve hakemli bir dergiye gönderilir ![]() ![]() Sonunda da yayınlanır ![]() ![]() ![]() Bu na kanıta (delile) dayalı bilim (evidence based science) denir ![]() Masaru Emoto'nun suyun duadan etkilerini anlatan "çalışması" da, duanın kalb krizinden veya başka bir illetten koruyucu etkisiyle ilgili çalışmaların çoğu da bu sebeple kâzip bilim (sham science) veya yalancı bilim (pseudoscience) düzeyindedir ve itibarlı çevrelerce kaale alınmazlar ![]() ![]() Ve ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu da Sir Karl Popper'ın ortaya koyduğu yanlışlanabilirlik ilkesinin (falsifaibility principle) vazgeçilmezliğinin bir göstergesidir ![]() Tabii ki bütün bunlar somut sistemlerle uğraşan doğabilimlerinde, tıpta, biyolojide, jeolojide vs ![]() ![]() ![]() ![]() Tarih bir bilim midir dersek, daima galiplerin yazdığı bilgiler yumağından bitaraf hakikati yakalamak çok zordur ![]() ![]() ![]() Peki, psikiyatri bilim midir? Biyolojik, psikofarmakolojik, sinirbilimsel, deneysel psikolojiden mülhem alt dallarıyla bir bilim dalı olduğu kesindir ![]() ![]() ![]() Parsimoni İlkesi Nedir? Eskiden "postüladan tasarruf kaidesi" de denen parsimoni (parsimony) ilkesi, "iki kabûl edilebilir izah varsa, en basit olanı en doğrusudur" düsturudur ![]() ![]() Peki, Bir İnsan Hem Bir İnanca (Dini, İdeolojik veya Mistik) Sahip Olup, Hem de Bilim Adamı Olamaz mı? Tabii ki olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türk Dil Ve Türk Tarih Kurumlarının Tarihi Ve Kuruluş Amaçları Nedir? |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Dil Ve Türk Tarih Kurumlarının Tarihi Ve Kuruluş Amaçları Nedir?Tarihçe Türk Dil Kurumu, Türk Dili Tetkik Cemiyeti adıyla 12 Temmuz 1932'de Atatürk'ün talimatıyla kurulmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk Dil Kurumu başlangıçtan beri çalışmalarını iki ana eksen üzerinde yürütmüştür: 1 ![]() 2 ![]() ![]() Atatürk'ün kendisi de Türk dili üzerindeki yerli ve yabancı araştırmaları bizzat inceleyerek, dönemindeki bilginleri Türk dili üzerinde araştırmalar yapmaya yönlendirmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk Dil Kurumunun kuruluşuyla birlikte çağdaş Türkçede çok hızlı bir arılaştırma akımı da başlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürk, ölümünden kısa bir süre önce yazdığı vasiyetname ile mal varlığını Türk Dil Kurumu ile Türk Tarih Kurumuna bırakmıştır ![]() ![]() ![]() Türk Dil Kurumunun yapısıyla ilgili ilk önemli değişiklik 1951 yılındaki olağanüstü kurultayda yapılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürk, 1 Kasım 1936'da Türkiye Büyük Millet Meclisinin V ![]() ![]() Başlarında değerli Eğitim Bakanımız bulunan, Türk Tarih Kurumu ile Türk Dil Kurumunun her gün yeni gerçek ufuklar açan, ciddî ve aralıksız çalışmalarını övgü ile anmak isterim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürk'ün bu dileği dikkate alınarak her iki kurum da böylece akademik bir yapıya kavuşturulmuştur ![]() Bugün Türk Dil Kurumu, 20'si Yüksek Öğretim Kurumu; 20'si Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yüksek Kurulu tarafından seçilen 40 asıl üyeye sahiptir ![]() ![]() ![]() ![]() Bilimsel çalışmaları yürüten kollar şunlardır: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() ![]() Türkiye Türkçesinin çağdaş sözlüğünü sürekli geliştirerek yayımlayan ve Genel Ağ ortamında sürekli güncelleyen Türk Dil Kurumu, İmlâ Kılavuzu'nu 2000 yılında yayımlamış olup, 2004 yılında İlköğretim Okulları için İmlâ Kılavuzu' nu yayımlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Son dönemde, yılda 30-40 bilimsel eseri yayın dünyasına kazandıran Türk Dil Kurumunun üç süreli yayını da bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk Dil Kurumunda şu anda, üç proje yürütülmektedir: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() ![]() Kurumumuzun biten projeleri ise şunlardır: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() ![]() Türk Dil Kurumu 800'e ulaşan yayını, 40 Bilim Kurulu üyesi, 17 uzmanı, 56 çalışanı ve zengin bir araştırma kütüphanesiyle Türkiye'nin saygın bilim kuruluşlarından biri olarak çalışmalarını sürdürmektedir ![]() |
![]() |
![]() |
|