Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Genel Bilgiler

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
aletler, araştırmalarında, kullanılan, nelerdir, teknolojik, uzay

Uzay Araştırmalarında Kullanılan Teknolojik Aletler Nelerdir?

Eski 09-11-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Uzay Araştırmalarında Kullanılan Teknolojik Aletler Nelerdir?



Uzay Araştırmalarında Kullanılan Teknolojik Aletler Nelerdir?
Uzay Araştırmalarında Kullanılan Teknolojik Aletler Nelerdir?

4 Ekim 1957 Sputnik I gönderildi (RUSYA)
Bir ay sonra Sputnik II ve Leica gönderildi
31 Ocak 1958 Explorer I gönderildi (ABD)
Bu iki ülke arasındaki yarışa daha sonra
Fransa 1965
Japonya 1970
Çin Halk Cumhuriyeti 1970
İngiltere 1971 yılında katıldı

Uzay Araştırmaları o zamanlar çok pahalı bir uğraştı NASA ilk 20 yılda 90 trilyon dolar harcamıştır Bu nedenle iki ülke yarıştı
Diğer ülke SSCB idi Bilimler Akademisi bu işi yürütüyordu ve onlarda hemen hemen aynı harcamayı yapmışlardır
Üçüncü güç Avrupa Uzay Araştırmaları Örgütü (ESRO) olmuştur 1975 yılında adı Avrupa Uzay Ajansı (ESA) olmuştur
Başlangıçta Belçika, Hollanda, Danimarka, Almanya, İtalya, İngiltere, İsveç, İspanya, İsviçre ve Fransa
Ariane roketi 1980’li yıllarda sonra kullanılmaya başlanmıştır Daha önce NASA’yı kullandılar
Sadece insansız bilimsel ve uygulama uyduları üzerine yoğunlaşmıştır
Türkiye’de uzay çalışmaları var mıydı?
Bu sorunun yanıtı hem evet hem hayır
Uzay araştırmaları merkezlerinde çok sayıda Türk çalıştı, işlerinin uzmanı oldular
Uydu ile alınmış veriler üzerinde çalışan Türk bilim adamlarının sayısı çok fazla
Ama uzun süre uzay çalışmalarını planlayan ulusal bir kurumumuz olmadı
İlk girişimler 1982 yılında yapıldı
Önce bilim adamları TÜBİTAK’ı sıkıştırdı
1990’larda devlet sıkıştı ve TÜBİTAK’a görev verdi Bu projeyi geliştirmek için
Hazırlanan proje MGK tarafından beğenilmedi
Aynı görev Ulaştırma Bakanlığına verildi
O da beğenilmedi ve Türk Hava Kuvvetlerine görev verildi Görev layıkıyla yerine getirildi
2002 yazında Türk Uzay Kurumu aşaması son evreye geldi ve kanun teklifi meclise sunuldu
Uzay Araştırmalarının genel amacı , temel bilimlerin ve teknolojinin de itici gücü ile,

Uzay Araştırmalarının Amacı

Uzayda doğal olayların ölçülmesi
Bilinmeyenin araştırılması
Bilginin genişlemesi
Yer dışında insanlığa yararlı olabilecek kaynakların ve enerjinin bulunması

Genel İtici Güçler

Bu araştırmaları gerçekleştiren itici güçler;
Ulusal itibar
Ulusal güvenlik
Bilimsel merak
Özelde ise;
Dünya yer üstü ve yer altı kaynaklarının bulunması
Denizlerden yararlanma
Meteoroloji, iletişim(haberleşme) ve enerji
Gibi sorunlara yer atmosferi dışında yanıt aramaktır

Uzay Araçları

Uzay aracı deyince ne anlıyoruz?
Sonda roketi
Dünya yörüngesine oturtulan yapay uydu
Gezegenlere gönderilen uzay sondaları
Gezegen yüzeylerine bırakılan Kondu’ları
anlamalıyız Bunlar insanlı veya insansız olabilirler Her üçü de biçim, büyüklük, amaç ve karmaşıklık bakımında farklılıklar gösterir Örneğin insanlı uçuşlarda yaşam desteği vardır

Uzaya fırlatma

Uzay aracını yer çekimine karşı uzaya fırlatmak için gerekli gücü roket motorları sağlar
Bu motorlarda yanarak oluşan egzoz gazı yüksek bir hızla atıldığında meydana gelen tepki, fırlatma aracının itici gücünü oluşturur
Roket yükseldikçe yakıt miktarı azalır, araç hafifler ve aracın ivmesi giderek artar
Yer yörüngesine oturabilmesi için yaklaşık 28000-29000 km/saat hızına ulaşması gerekir
Yerçekimi kuvvetini farklı h’lar için hesaplayınız

Kademelendirme

Uzay aracının en sonunda hızını artırabilmek için bulunan bir yöntemdir
Roket birden fazla kademeden oluşturulur
İlk kademenin yakıtı bittiğinde tank atılır Bu şekilde araç hafifler
Genellikle üç kademelidir ama Ariane roketlerinin son modelleri beş kademelidir
Uzaya gönderilmek istenen esas aracın ağırlığı, çok kademeli bir fırlatma aracının kalkış anındaki ağırlığının %1’nden daha azdır

Uzay aracının ivmesi

Yer yörüngesine oturabilmesi için gerekli hıza ne kadar çabuk ulaşırsa o kadar az yakıt harcanır
Eğer süre uzarsa yer çekiminden dolayı hızında her saniye 98 metre hız kaybeder
Bu ise aracı yüksek bir ivme ile fırlatmamız gerektiğini ortaya koymaktadır
İvme için bir üst sınır vardır Araçtaki aletler bu ivmeye dayanabilmelidir Örneğin insanlı uzay uçuşlarında bu sınır 6g-7g’den fazla olmaz

Roketler

Uzay araçlarını yer yörüngesine veya gezegenler arası bir yörüngeye oturabilmesini sağlarlar
Büyüklük, kademe sayısı ve roket motorları gözönüne alındığında çok çeşitleri vardır
Örneğin NASA’da geliştirilen dört kademeli SCOUT fırlatma aracının yüksekliği 22m, çapı 112 cm, fırlatıştaki ağırlığı 21000 kg’dır
Bu 180 kg ağırlığındaki bir uyduyu yer yörüngesine taşıyabilir veya 38 kg ağırlığındaki bir uzay sondasını dünyadan kaçış hızı verebilir

SCOUT Roketi

İlk kez 1958 de uretildi ve bir yiı sonra dört kadameli olanı yapıldı
1Kademenin ado Algor ve 40 saniyede yakıtını yakarak 510,000 Newton’luk bir itme sağlıyor
2Kademenin adı Castor ve 39 saniyede yakıtını yakarak 225,000 Newton’luk bir itme sağlıyor
3Kademenin adı Antares, 39 saniyede 61,000 Newton’luk bir itme
4Kademenin adı Altair, 38 saniyede 13,700 Newton’luk bir itme
Dört kadamede de yakıt kullanan Scout roketinin her kademedeki kimyasal yakıtı farklılık gösterir
23 kg’lık bir yükü 13,700 km’ye, 68 kg’lık bir yükü ise düşük yer yörüngelerine taşıyabilir
İlk uçuşunu 1 Temmuz 1960’da son uçuşunu ise 1993’de gerçekleştirmiş
Başarı oranı %88’dir ki bu oran uzay çalışmalarında çok yüksektir

Roketler

Bir örnek daha verelim İlk Ay uçuşlarında kullanılan Satürn 5 fırlatma aracı üç kademeliydi
Satürn 5’in yüksekliği 111 m, fırlatılıştaki ağırlığı 2700 ton Bunun ¾’ünü yakıt oluşturuyordu
112 tonluk bir ağırlığı yer yörüngesine taşıyabiliyor, 43 tonluk bir ağırlığa ise kaçış hızına yükseltebiliyordu
Büyük fırlatma araçları çok pahalıya mal olmakta ve ancak bir kez kullanılmaktadır

Uçuş yolları ve yönlendirme

Uzay aracını hangi amaçla atarsak atalım, uçuş yolunun önceden saptanması gerekir Gezegenler arası yolculuk yapıyorsa ne zaman hangi gök cisminin çekim kuvvetinden yararlanacağı saptanır
Yerin dönmesi, gezegenlerin yörüngelerindeki hareketleri, uzay aracını etkileyen ve sürekli değişen kütlesel çekim kuvvetler nedeniyle bir uzay aracının hareketi hiçbir zaman bir doğru çizgi boyunca ya da sabit hızda değildir
Uzayda yönlendirmenin temeli dönen denge çarkının (jiraskop) eylemsizliğine dayanır

İzleme ve iletişim

Uzay aracı ile sürekli radar ya da radyo bağlantısında bulunmak olanaksızdır
Yeryüzünde çok sayıda izleme istasyonu gerektirir
Telemetre tekniği ile sıcaklık, ivme, basınç, çekilen fotoğraf gibi bilgiler kodlanıp izleme istasyonuna radyo dalgaları ile iletilir
Araca verilecek emirler de yine izleme istasyonlarından radyo dalgaları ile bildirilir
Araçtaki alıcı ve göndericinin tam çalışması için antenlerin ve güneş panellerinin tam olarak yönlendirilmeleri gerekir

Kenetlenme

İki uzay aracının çeşitli nedenlerle uzayda birleşmelerine kenetlenme denir Bunun için her iki uzay aracının yörüngesi aynı olmalıdır
Yörüngelerin çakıştırılmasına randevu denir
Randevunun gerçekleşmesi için ikinci uzay aracının fırlatılma anı çok önemlidir
Radar donanımı, bilgisayar ve itici roketler ile işlem gerçekleştirilir
Ay’dan kalkan Ay modülü yörüngede dolaşan komuta modülüyle kenetlenmişti
Uzay istasyonu kurma veya Mars’a insanlı uzay uçuşu güvenilir randevu ve kenetlenme tekniği gerektirir

Dünyaya dönüş

Dünyaya dönüşte uzay aracının hızının düşmesi gerekir Bu ise frenleme roketleri, atmosferik sürtünme ve paraşütle sağlanır
Aracın atmosfere giriş açısı çok önemlidir 5-7 derece Bu açı eğer küçük olursa uzaya kaçar, büyük olursa da atmosfere dik girdiğinden sürtünme çok yüksek olur
Sürtünme fazla olduğunda uzay aracı akkor hale gelir Bu nedenle çok iyi izolasyon gerektirir
Astronotlar paraşütle denize iner, kozmonotlar ise paraşütle Sibiryaya iner Ay ve Mars’a iniş?
Uzay mekiği bir tür planördür, hava alanına iner

Uzay Programları

Uzay programları ya bilimsel araştırmaya ya da uygulamaya dönük olmak üzere iki şekildedir
Bilimsel araştırma, genellikle güneş sistemi üyelerine yöneliktir veya yıldızları daha iyi gözlemek için yer atmosferinden kurtulmak şeklindedir
Uygulamaya yönelik programların amacı ise ekonomik yararı olan yapay uydular aracılığı ile toplumlara çeşitli alanlarda hizmet götürmektir
Sonda roketleri

Ay programları

NASA Ay’a astronot göndermeden önce uzun süre araştırma yapmıştır 1961-65 arasında 9 Ranger, 1966-68 arasında 7 Surveyor ve 1966-67 arasında 5 Lunar Orbiter olmak üzere toplam 21 robot sonda göndermiştir
Ranger’larda dört tanesi başarılı olmuş ve bunlar doğrudan Ay yüzeyine çarpmışlardır Kazadan ! önce fotğraf çekip göndermişlerdir
Surveyor sondaları Apollo uzay araçlarının ineceği yeri belirlemişlerdir
Lunar Orbiter serisi ise Ay’ın %99’unun haritasını çıkarmıştır

Uygulama Programları

Toplumlara ekonomik ve kültürel yarar sağlayan yer uydularının sayısı gün geçtikçe artmaktadır
Bunlar hizmet alanına göre iletişim, meteoroloji, doğal kaynaklar, haritacılık, yer bulma ve yönlendirme gibi sınıflara ayrılabilir
Bunlar içinde en önemli olanı askeri uydulardır
Bu hizmetlerden başlangıçtan bu yana Türkiye de yararlanmıştır MTA, Meteoroloji GM, Harita GM, DSİ, TPAO gibi devlet kurumları çalışmalar yapmıştır


Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.