|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
adalet, bilimsel, faaliyetler, ilişkiler, insani, konularında, neler, sorunlar, yaşanan |
![]() |
İnsani İlişkiler, Bilimsel Faaliyetler Ve Adalet Konularında Yaşanan Sorunlar Neler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İnsani İlişkiler, Bilimsel Faaliyetler Ve Adalet Konularında Yaşanan Sorunlar Nelerİnsani İlişkiler, Bilimsel Faaliyetler Ve Adalet Konularında Yaşanan Sorunlar Neler İnsani İlişkiler, Bilimsel Faaliyetler Ve Adalet Konularında Yaşanan Sorunlar Neler İŞ VE İNSAN İLİŞKİLERİ İNSAN : Biyolojik, toplumsal, kültürel ve ruhsal özelliklere sahip canlı bir varlıktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() TOPLUM: Toplu yaşamak iç güdüsü ve yardımlaşma arzusu ile bilinçli olarak, bir arada yaşayan insan topluluklarına TOPLUM denir ![]() ![]() İNSAN İLİŞKİLERİ: Birbirinden haberi olan en az iki insan arasında bir süre devam eden, anlamlı, belirli amaçları bulunan bir bağdır ![]() İnsan ilişkileri oldukça karmaşıktır ![]() ![]() ![]() ![]() İŞ: İnsanların toplumsal ilişkiler içinde, amaçlı olarak yaptıkları uğraşların hepsine iş denir ![]() Genel olarak bu şekilde yapılan işin tanımı ilgili olduğu alanlara göre değişir ![]() EKONOMİK ANLAMDA İŞ: Mal ve hizmetlerin üretilmesine, araştırılıp bulunmasına, değiştirilmesine, dağıtılmasına ve kullanılmasına yarayan devamlılık ve düzenlilik gösteren her türlü çabaya ekonomik anlamda iş denir ![]() ÜRETİM MESLEKLERİ ANLAMINDA İŞ: En az iki hareketle yapılabilen bir mamul eşyayı tanımlar, HİZMET MESLEKLERİNDE İŞ; Tamamlanmış bir bakım, onarım ![]() ![]() Toplumu tanımlarken toplu yaşama iç güdüsünden ve yardımlaşma arzusundan söz etmiştik, bu iki duygu veya amaçla bir araya gelen insanlar bir takım ihtiyaçlarını gidermek amacı ile bir iş yaparlar yani çalışırlar ![]() Sözün burasında insan neden çalışır? Sorusunu ve ihtiyaç konusunu açmak gerekir ![]() ![]() ![]() İHTİYAÇ: İnsanın eksikliğini his ettiği her şey ihtiyaçtır ![]() Hemen bir ihtiyaç listesi yapalım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi de hemen ilk sorumuza dönelim; İnsan neden çalışır? Sorusuna ilk ve basit verdiğimiz cevap insan ihtiyaçlarını karşılamak için çalışır,olmuştur ![]() İnsan ihtiyaçları 2 ana grupta toplanabilir, bunları; 1- TEMEL İHTİYAÇLAR: Yaşayabilmek için karşılanması gereken ihtiyaçlardır ![]() ![]() ![]() 2- DİĞER İHTİYAÇLAR: Doğuştan sonra ortaya çıkan, ya da kazanılan, kişiden kişiye, toplumdan topluma değişebilen ikincil özellikte olan, Arkadaşlık, yakınlık, sevme türündedirler ![]() ![]() İki ana grupta sınıflandırdığımız ihtiyaçlar sıralı bir görüntüde ortaya çıkarlar ![]() A ) Fizyolojik ihtiyaçlar ; Açlık susuzluk gibi temel ihtiyaçlardır ![]() ![]() B ) Güvenlik ihtiyaçları ; Can ve mal güvenliğini, sağlığı, iş sahibi olmayı, ev sahibi olmayı anlatır ![]() C ) Ait olma ve sevgi ihtiyacı ; İnsan ihtiyaçlarının sosyal yönünü oluşturur ![]() ![]() ![]() D ) Saygı görme ihtiyacı ; İnsanlar önemliden önemsize, ya da temelden diğere, ihtiyaçları karşılandıkça, yeni itici güçlerin etkisiyle yeni ihtiyaçlar edinirler, davranış değişiklikleri, giyim kuşam ile ilgili tercihler, iyi görünme , saygı görme arzuları insanları farklı eylemlere sevk eder, bunu başka bir deyişle , “ Kişinin toplumsal statüsünü geliştirmesi olarak da tanımlayabiliriz ![]() E ) Kendini gerçekleştirme ihtiyacı ; Alt düzeydeki ihtiyaçların karşılanmasından sonra ortaya çıkan ihtiyaçlardır ![]() ![]() ![]() Şimdiye kadar gördüğümüz ihtiyaçların birbiri ile yakın ilişkide oldukları, hatta zincir halkaları gibi iç içe ve sürekli oldukları ortada şöyle ki; İnsan > Toplum içinde yaşıyor > Toplumda insanlar ilişki içindedir > Bu ilişkilerde öncelik insan ihtiyaçlarını karşılamaya dayanıyor > İnsan ihtiyaçları herkesin bir iş yapması ile karşılanıyor gibi bir zincir ![]() TOPLUM VE DAYANIŞMA İnsanlar toplum halinde yaşamaya başladıkları ilk zamanlarda insanların her biri kendi ihtiyaçlarını kendisi karşılamıştır ![]() ![]() M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu işlediğimiz kavramların yan yana koyarken bunlara toplu bir anlam vermemiz insani bir şekilde değerlendirme gereğimiz ortaya çıkmaktadır ![]() Bu konuyu şöylece özetleyebiliriz; İnsanı çalışmaya sevk eden ihtiyaçların karşılanmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Toplumu düzenleyen yazılı ve yazısız kuralların içinde (ahlak kuralları, örf ve adetten doğan kurallar, din kuralları) fert ve toplum dayanışması vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüzde yitirmiş olduğumuz bu hasletimize, özelliğimize, yeniden kavuşmamız halinde toplumumuzun insanları daha mutlu olacaktır ![]() ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCEDE İNSAN SEVGİSİ, BARIŞ, İYİLİK, GÜZELLİK KAVRAMLARI VE TOPLUM, İNSAN, MİLLET, YURT SEVGİSİ Toplumsal hayat hayvanlar aleminde de görülür ![]() ![]() ![]() İnsan topluluklarının hayvanlar aleminden en önemli farkı burada ortaya çıkar ![]() ![]() ![]() ![]() Çağdaş toplumlarda, günümüzde pek çok menfaat grubu bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() Bireyler bencil davrandıkları ölçüde katmanlar arasında sosyal barış bozulur ![]() ![]() Bir kesimin mutluluğu diğer kesimin mutsuzluğuna neden olur ![]() ![]() ![]() Toplumu biçimlendiren yüksek değerler, kişilerin bencil davranışları sonucu kaybolur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ahlak kuralları bir toplumdan diğer topluma aynı konuda dahi değişmekle beraber, toplum için biyolojik nitelikte gerekli kurallardır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu kendiliğinden uygulanan kuralların etkinliği azalınca yazılı hukuk kurulları da yani kanunlar da uygulanamaz hale gelir ![]() Sonuç; Toplum işlevini, mutluluğunu ve devamlılığını kaybetmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Birkaç yüzyıldan beri toplumumuzda görülen çözülme, Atatürk’ün önderliğinde yaptığımız Kurtuluş savaşı ve arkasından kurduğumuz Cumhuriyetle çağdaş toplumlar içinde olmak gayretlerimiz küçümsenecek boyutlarda değildir ![]() ![]() Son zamanlarda milletler arası ilişkilerin gösterdiği gerçeklerden çıkan sonuç; Barışın sadece içinde yaşadığımız toplumda olmasının yetmediğidir ![]() ![]() ![]() Bizlerin bu konudaki ilkemiz: Büyük Atatürk’ün ifadesi ile “Yurtta sulh cihanda sulhtur ![]() ![]() ![]() ![]() Yaratılanı hoş gör yaratandan ötürü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sevgi, güven, güzel olanı takdir etmek ve içinde yaşadığımız topluma “ ait olma” duyguları ile bağlı olmak Diğeri ise, daha çok çalışkan olmaktır ![]() ![]() ![]() İŞ İLİŞKİLERİ Bir işyerinde çalışanları belirlenen amaçlara yöneltmek için yöneticinin uyguladığı kurallardır ![]() ![]() ![]() Bir işyerinde üretimin yapılabilmesi için bir takım temel elemanların bir araya getirilmesi gerekir ![]() ![]() ![]() HABERLEŞME Fikir ve duyguların başkalarına açık seçik olarak belirtilmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Haberleşme : ( İletişim) Bireyler ya da toplumlar arasında söz, jest,yazı, görüntü, simge( işaret) aracılığıyla görüş, dilek, duygu alış verişidir ![]() Yapılan araştırmalar insanın uyku dışında geçen günlük 10-12 saatinin yüzde 70 inin dinleme,konuşma, okuma, yazma gibi iletişimle ilgili faaliyetlerle geçtiğini göstermiştir ![]() ![]() HABERLEŞME ELEMANLARI Yukarıda tanımı ve önemini verdiğimiz haberleşme ; kaynak ve alıcı arasında bir mesajı ( haberi) bir şekilde yani bir kaynak aracılığı ile iletmek biçiminde yapılır ![]() 1 Kaynak, 2 -- Haber, ( Mesaj) 3 – Kanal, 4 – Alıcı , haberleşmenin elemanlarıdır ![]() HABERLEŞME ELAMLARININ ÖZELLİKLERİ Kaynak ve alıcı ortak özelliklere sahiptir, herhangi bir mesaj (Haber) herhangi bir kanalla (Ağız, söz, telefon,mektup, faks,Tv ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yapılan istatistikler insanın uyku ile geçen 10-11 saat dışındaki zamanının % 70 ini dinleme, konuşma, okuma, yazma, yani haberleşme ile geçirmektedir ![]() ![]() HABERLEŞMENİN BAŞARI ORANI Haberleşmeyi başarıya ulaştıran gerçek ortak tecrübedir ![]() ![]() Kaynak ve alıcının her biri ayrı ayrı , haberleşmeye ait gerekli özellikleri taşıdığı halde belirli bir konuda haberleşirler diye bir kayıt yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HABERLEŞME ARAÇLARI Kulağa hitap edenler - Göze hitap edenler - Hem göze hem kulağa hitap edenler Telefon Mektup Televizyon Fotoğraf Gösteriler Resim, Grafik HABERLEŞME ARAÇLARININ ETKİLERİ İşletmede çalışan kişiler ve birimler her an ilişki ve haberleşme halindedir ![]() ![]() 1- Sözlü iletişim araçları: En genel ve en çok kullanılan haberleşme şeklidir ![]() ![]() ![]() 2- Yazılı iletişim araçları: Mesajın kalıcı olması isteniyorsa yazılı araçlardan yararlanılır ![]() ![]() 3- Görsel İşitsel araçlar: Diğer haberleşme yöntemlerinin kuvvetlendirici , destekleyici nitelik taşırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İŞLETMEDE HABERLEŞME SÜRECİNİN İŞLEYİŞİ İletişim süreci mesajın tek yönlü yada çift yönlü gönderilme durumuna bağlı olarak iki açıdan incelenebilir ![]() 1- TEK YÖNLÜ HABERLEŞME: Bir verici bir alıcı veya bir verici çok alıcı şeklinde yapılan haberleşmedir ![]() ![]() 2- İKİ YÖNLÜ HABERLEŞME; Göndericiden çıkan mesaj olumlu veya olumsuz cevap biçiminde kaynağa döner ![]() ![]() ![]() İŞLETMEDE HABERLEŞME KANALLARININ BİÇİMLERİ Haberleşme İşletmenin biçimsel yapısını bir doku halinde ören kan damarları gibi saran kanallar şeklinde çalışır ![]() 1- Dikey kanallar; İşletmede basamaklar arasında emir ve bilgi akışını sağlayan yukarıdan aşağı ve aşağıdan yukarı olmak üzere çalışan kanallardır ![]() 2- Yatay Kanallar: Aynı kademedeki yöneticilerin bağlı bulundukları üst kademeye başvurmadan kendi aralarında iletişim kurmalarıdır ![]() 3- Çapraz Kanallar: Bazı olağan üstü durumlarda bir yönetici kendi bölümü dışında kalan diğer işçilerle doğrudan ilişki kurabilir ![]() ![]() 4- Dışa dönük kanallar: İşletmeler iç yapılarının gereği olarak iletişim halinde oldukları gibi amaç ve varlıklarının gereği olarak ta kendi dışlarındaki şahıs ve kurumlarla da iletişim halinde olmak durumundadırlar ![]() ![]() HABERLEŞMENİN (İLETİŞİM) İŞ YERİNDE GÜNLÜK UYGULAMALARI Haberleşme, (İletişim) ister sözlü ister yazılı veya görsel olsun, kaynağı dil, yani lisandır ![]() ![]() Kişinin kendi düşünce ve duygularındaki (beynindeki) kavramlaştırma sürecinde, neyi, nasıl, ne kadar, düşündüğünü veya his ettiğini bilemiyoruz ![]() ![]() ![]() O halde gerek iş, gerekse insan ilişkilerinde önemli olan, başarıyı sağlayan, önce bilgi ve dildir ![]() ![]() ![]() Şimdiye kadar İş ve İnsan ilişkileri konusunda edindiğimiz bilgiler daha çok büyük işletmeleri ilgilendiren, haberleşmeye ait gelişmiş teknikleri içeren konular idi ![]() ![]() 1 – Sözlü İletişim: En çok kullandığımız iletişim yolu sözlü iletişimdir ![]() ![]() ![]() 2 – Telefon : İş yerinde ve günlük hayatta sıkça kullandığımız bir araçtır ![]() ![]() ![]() 3 – Faks cihazı, bilgisayar, vcd, tepegöz, projeksiyon, data Show ve diğer iletişim araçları günümüzde haberleşmenin önemli unsurlarıdır, bunlardan hiç olmazsa gerekli olanları kullanmayı öğrenmek önemli bir konu haline gelmiştir ![]() 4 – Giyim - Şekil : Etkili bir iletişimin önemli faktörlerinden bir giyimdir ![]() ![]() ![]() 5 – Kültürel Özellikler : İyi bir dinleyici olmak, iyi bir gözlemci olmak, tartışmaları usulüne uygun yapabilmek, görgü kuralarına uymak, insanlara karşı sempatili olmak, ve empati kurabilmek iletişimin önemli ilkelerindendir ![]() İŞBİRLİĞİ İşbirliği : İşletmenin amaçlarına ulaşması için işletmede çalışan bütün personelin belirlenen amaç doğrultusunda yönlendirilerek gerekli ölçülerde yardımlaşmalarına işbirliği denir ![]() İşbirliği işletmede amir ( yönetici) tarafından sağlanır ![]() YÖNETİCİ Yönetici :Belli bir amaca ulaşabilmek için insanların faaliyetlerini planlayan, örgütleyen, düzenleyen, yöneten ve kontrol eden kişidir ![]() Daha basit bir anlatımla ; Amir, başkalarını idare eden, başkalarından sorumlu olan kişidir ![]() Tanımından da anlaşıldığı gibi karar verme ve alınan kararın sonuçlandırılmasını sağlama belli bir yönetim şeması içinde amire aittir ![]() Karar ; Bir iş veya sorun hakkında düşünülerek verilen yargı dır ![]() ![]() ![]() Aynı şekilde verilen kararların verilen kararlara ait iş ve eylemlerin takibi de Amire aittir ![]() Kontrol ; İşin doğru ve usulüne uygun yapılıp yapılmadığını incelemektir ![]() 1 – Önleyici denetim, 2 – Düzeltici denetimdir ![]() İşletmecilikte amirlerin kontrollerine ait genel ölçüler vardır ![]() ![]() ![]() Konuyu açarsak ; Bir amirin emrinde bir adam varsa o adam zor durumda kalır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() YÖNETİMİN ÖZELLİKLERİ 1 – İnsancıl özellik ; Yöneten ve yönetilen insandır, 2 – Grup özelliği ; Bir kişinin olduğu yerde ilişki söz konusu değildir, dolayısıyla iş yerinde yöneten ve yönetilenler vardır ![]() 3 – Amaç özelliği ; Yöneten ve yönetilenlerin ardından koşacakları, erişmek istedikleri bir hedeflerinin olması gerekir ![]() ![]() 4 – Basamaksal özellik ; Bir iş yerinde yöneten ve yönetilenler bir hiyerarşi içinde faaliyet gösterir ![]() 5 – Demokratik özellik ; İş ve insan ilişkileri insan onuruna yakışır şekilde yürütülmelidir ![]() ![]() 6 –Haberleşmeye dayanma özelliği ; İş ilişkilerinde haberleşme sürekli bilgi alış verişi anlamına gelir ![]() ![]() 7 – Akılcılık özelliği ; Akılcılık amaca en kısa yoldan ulaşma yöntemidir ![]() ![]() ![]() 8 – İş ve insan ilişkilerinin sanat olması özelliği ; Yönetimin bilim ve sanat gibi iki ayrı özelliği vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Disiplin ; İş yerinde personelin önceden belirlenmiş olan düzenleyici kurallara uymasıdır ![]() YÖNETİCİNİN ÖZELLİKLERİ Amirin önemli özelliklerinden biri de insanlarla özellikle çalışan personelle işbirliği içinde olması ve personelin birbiri ile işbirliği yapabilmesin sağlama maharetidir ![]() İnsanların duyguları çabuk incinir ve ferdi saygınlıkları kırılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu nedenle, özellikle yöneticilerin işle ilgili insan ilişkilerini düzenleyebilmek, işbirliğini olumlu etkilemek için basit bazı kurallara uyması gerekir ![]() Bir yöneticinin sahip olması gereken özellikleri kısaca : Saygı, Zeka, Sorumluluk, Cesaret, Kişiliktir ![]() İŞBİRLİĞİNİ OLUMSUZ ETKİLEYEN FAKTÖRLER 1 – Çok fazla etki edici ve baskıcı olmak, 2 – Tartışmacı olmak, 3 – Eleştirici olmak, 4 – Mesuliyeti başkalarına yüklemek, 5 – Saldırgan olmak, 6 – Sürekli şekilde şakalar yapmak, 7 – Alaycı olmak, 8 – Başkalarına önem vermemek, 9 – Dedikodu yapmak, 10 – Hoş olmayan görevleri aldatarak başkasına yüklemek, 11 – Cesaret kırmak ![]() Yukarıda yazılı hususlar çoğaltılabilir bunlar ve benzerleri amirlerin yani yöneticilerin iş görenlerine, iş arkadaşlarına, müşterilerine karşı dikkat etmeleri gereken konulardır ![]() İŞBİRLİĞİNİ OLUMLU ETKİLEYEN FAKTÖRLER İşbirliğini sağlayabilen iyi bir yönetici : 1 – Zorlama yerine liderlik yapar, 2 – Çevresinin örnek alması için işbirliğini önce kendisi yapar, 3 – Çevresindekilerin ferdi saygınlığına önem verir ![]() 4 – Çevresindeki insanların özel problemlerine ilgisiz kalmaz, 5 – İş ve hayat konularında kimsenin cesaretini kırmaz ![]() PROBLEM ÇÖZME Problem : İş hayatında ve günlük hayatta bireyi veya grubu , fikri ve zihni yönden rahatsız eden her durum problemdir ![]() Problemler iş ve günlük hayatımızın arasına girerek, gereksiz yere üzüntüye sıkıntıya hatta paniğe kapılmamıza neden olurlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu nedenlerle amirin, yöneticinin diğer bir deyişle ustanın, iş yerinde zamanı çalacak ve ahengi bozacak bütün faktörleri önceden göz önünde bulundurması doğabilecek problemlere ait tedbirleri düşünmesi gerekir ![]() Bu şekilde davranmak elbette bütün problemleri yok etmez ![]() ![]() PROBLEM BELİRTİLERİ 1- Dalgınlık, 2 – Unutkanlık, 3 – Aşırı sigara, içki, 4 – Sert hareketler ve davranışlar, 5 – Uykusuzluk, 6 – İşe geç kalmak, 7 – Devamsızlık, 8 – Personelin ilgili konularındaki eğitim yetersizliği, 9 – İş güvenliği kurallarına uymamak, 10 –Makine, takım araç-gereç ve malzeme yetersizliği ![]() Yukarıda yazılı problem belirtilerinin bir kısmi insan ilişkilerinin yeniden gözden geçirilmesi,üretim ya da iş faaliyeti devam ederken hizmet içinde eğitim yapılması, iş güvenliği kurallarına önem vermek, iş yeri teknik şartlarının zorlanarak dahi olsa daha iyi hale getirilmesi yani re organizasyon ( yeniden düzenleme ) ve rehabilitasyonla ( iyileştirme) mümkündür ![]() Bütün bunların yanında , kişilerin yetişme tarzları, kültür düzeyleri iş ve insan ilişkilerini etkiler ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|