|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
alanında, cebirin, gelişimi, hakkında, konusu, matematik, tarihsel, tartışımalar |
![]() |
Cebirin Tarihsel Gelişimi Konusu Hakkında Matematik Alanında Tartışımalar |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Cebirin Tarihsel Gelişimi Konusu Hakkında Matematik Alanında TartışımalarCebirin Tarihsel Gelişimi Konusu Hakkında Matematik Alanında Tartışımalar Cebirin Tarihsel Gelişimi Konusu Hakkında Matematik Alanında Tartışımalar Eski Mısırlılar'da Cebir; İnceleyebildiğiniz kaynaklarda; Mısırlılarda, bugünkü cebirin herhangi bir şeklinin varlığına dair, kesin bilgiler görülmemektedir ![]() ![]() ![]() A h a kelimesi, grup ya da miktar anlamına gelmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1) x/y = 4/3 ; xy = 12 2) xy = 40 ; x = (5/2)y 3) xy = 40 ; x/y = (1/3) + (1/15) = 2/5 4) 10xy = 120 ; y = (3/4)x 5) x2 + y2 = 100 ; y = (3/4)x 6) a2 + b2 = 400 ; a = 2x ; b = (3/2)x Hemen belirtmek gerekir ki; bu örnekler, Mısırlıların a h a hesabında yaptıklarının, bugünkü cebrik düşünceye göre düzenlenmiş gösterim ve tertip şekilleridir ![]() Yukarıdaki altı tip örnekte görülebileceği gibi, problemler hep özel durumları temsil ediyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mezopotamyalılar'da Cebir Mezopotamya Matematiğinin gelişmiş bir durumda olan dalı da cebirdir ![]() ![]() Mezopotamya cebirinin gelişim tarihini üç safhaya ayırabiliriz ![]() a) Retorik Safha : Bu safhada; bütün ayrıntılar normal cümleler halinde sözlü olarak belirtilmekte, b) Kısaltma Safhası : Bu safhada, yer yer kısaltmalar, klişe ifadeler ve semboller kullanılmakla beraber, yine sözlü ifadeler az çok hakim durumda kalmakta ![]() c) Sembolik Safha : Bu safhada; a, b, x, y2, (=), ve (+) gibi sembol ve işaretler kullanarak, her şey sembolik denklemler ve münasebetler vasıtasıyla ifade edilmektedir ![]() Aydın Sayılı adı geçen eserinde "Mezopotamya Cebri" nin retorik safhada olduğunu belirtmekte ve şu bilgileri vermektedir ![]() " Mezopotamya cebir problemlerini ve çözümlerini ihtiva eden tabletlerde genellikle özel problemlerle ve bunların çözüm yolları ve çözüm sonuçları ile karşılaşıyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eski Yunan'da Cebir Çoğu kaynaklarda; cebir denildiğinde, Eski Roma çağı Yunan matematikçisi Diofantos'un (225-400) adından bahsedilir ![]() ![]() ![]() ![]() Diofantos'ta görülen ikinci derece denklemlerin çözüm metotları, Mezopotamyalılarınkine benzemektedir ![]() ![]() ![]() (a+b)2 + (a-b)2 = 2 (a2+b2) veya 2(a2+b2) - (a+b)2 = (a-b)2 şeklindeki özdeşliğin, cebirsel ifadelerin basitleştirilmesi ve çözümlerin kolay tiplere irca edilmesi için, Mezopotamya matematikçileri tarafından kullanılmış olduğu belirtilir ![]() Eski Hint Dünyası'nda Cebir İçinde bulunduğumuz yüzyılın araştırmaları; Eski Hint Dünyasında, özellikle 6 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kaynaklar; Brahmagupta'nın Kutakhadyaka adlı eserinde de, münferit cebir konularının görüldüğünü, ancak bunların düzenli ve ayrıntılı olarak, cebir konularını kapsayan sistematik bir eser olmaktan uzak olduğunu belirtir ![]() Buraya kadar; adlarını belirttiğimiz, Diofantos'un Aritmetika ve Brahmagupta'nın Kutakhadyaka adlı iki eserde, ikinci derece denklemlerin çizim yoluyla (geometrik yolla) çözümlerinden bahis olmadığını ve mevcut bilgilerin de Mezopotamya menşeli olduğunda kaynaklar hemfikirdirler ![]() Eski Hint Dünyası'nda Cebir İçinde bulunduğumuz yüzyılın araştırmaları; Eski Hint Dünyasında, özellikle 6 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kaynaklar; Brahmagupta'nın Kutakhadyaka adlı eserinde de, münferit cebir konularının görüldüğünü, ancak bunların düzenli ve ayrıntılı olarak, cebir konularını kapsayan sistematik bir eser olmaktan uzak olduğunu belirtir ![]() Buraya kadar; adlarını belirttiğimiz, Diofantos'un Aritmetika ve Brahmagupta'nın Kutakhadyaka adlı iki eserde, ikinci derece denklemlerin çizim yoluyla (geometrik yolla) çözümlerinden bahis olmadığını ve mevcut bilgilerin de Mezopotamya menşeli olduğunda kaynaklar hemfikirdirler ![]() Türk-İslam Dünyası'nda Cebir Objektif olarak hazırlanmış, matematik tarihi eserleri incelendiğinde, açık olarak şu hüküm görülür; Matematiğin geniş bir dalı olan cebire ait temel bilgilerin büyük bir çoğunluğu, 8 ![]() ![]() ![]() İslamiyetin Başlangıç Yılları İslamiyetin başlangıç yıllarında; dini günlerin tespiti, namaz vakitlerinin belirlenmesi, takvim hazırlanması gibi dini problemlerle uğraşılmış olunduğu muhakkak ise de, o devir İslam matematikçilerinin, arazi ölçüleri, veraset hesapları, yükseklik tayini ve günlük yaşantı için gerekli pratik ölçme ve hesaplamalar hakkında bazı çalışmaların varlığı söz konusu olabilir ![]() ![]() Ancak bu tarihten itibaren, Bağdat'ta kurulan ve bugünkü Üniversitelere benzer kurum olan Dar-ül Hikme'de başta matematik olmak üzere, öteki bilimler hızla gelişmeye başlamıştır ![]() Gültekin BUZKAN; Ege Üniversitesi Matematik Bölümü Kaynaklar: Ege Üniversitesi Merkez Kütüphanesi matematik bölümü kitaplığı, Lütfi Göker'in Fen bilimleri tarihi adlı eseri, Aydın Sayılı'nın Mısırlılarda ve Mezopotamyalılarda, matematik astronomi ve tıp eseri ![]() |
![]() |
![]() |
|