Prof. Dr. Sinsi
|
Endülüs Emevi Devletinin Bilime Katkısı
Endülüs Emevi Devletinin Bilime Katkısı
Endülüs Emevi Devletinin Bilime Katkısı
Birçok ilimlerin bilhassa tıp ve astronominin temelleri atıldı Endülüs emevileri devrinde yetişen alimlerden bazıları şunlardır:Muhyiddin-i ibni Arabi, Kadı Ebû Bekr ibni Arabi, Nûreddin Batrûci (Bkz Batrûci), meşhur müfessir Ebi Abdullah bin Muhammed Kurtûbi Son zamanlarda İslam ahlakını, İslamiyetin emirlerini bıraktıklarından, hatta Ehl-i sünnet itikadından ayrıldıkları için, Pirene Dağlarını aşamadılar Parçalandılar ve yıkıldılar Endülüs Devleti yıkılmasaydı, felsefeci İbnür Rüşd’ün ve İbn-i Hazm’ın İslamiyete uymayan fikirleri din ve iman halini alıp, dünyaya yayılacaktı Böylece İslamiyete pek büyük zarar verilecekti
Endülüs Alimleri
Abbas Kasım İbn Firnas
(810- 888),
Berberi gökbilimci ve şair, İslam bilgini
Tarihî kaynaklar Endülüslü Firnas'ın da uzun çalışmalar sonunda yeni bir keşifte bulunup bir cihaz yaptığını, üzerine kumaş geçirip kanat yerine büyük kuş kanatları taktığını ve bu âleti çalıştırarak havalanıp uçtuğunu kaydeder Üstelik havada uzun süre kuşlar gibi süzüldüğünü, daha sonra da yavaşça yere indiğini söyler İbn-i Firnas'ın bu başarısı Batı'da uçak yapıp uçmayı başaran Wright Kardeşler'den 1023 yıl öncesine rastlamaktadır
Cabir Bin Eflah
Gerçek adı Ebu Muhammed Cabir bin Eflah el-İşbili'dir Batı dünyasında Geber adıyla bilinen ünlü astronomdur 1200 lü yıllarda doğduğu tahmin edilmektedir Hayatı hakkında pek fazla bilgi bulunmamaktadır
Cabir bin Eflah'ı üne kavuşturan eseri ise; Batlamyus'un eseri olan El-Mescit'teki yanlışları düzeltmesi üzerine yazdığı Kitabül-Hey'e fi ıstıhi'l Mecisti eseridir
Batı'da Geber adıyla bilinen Endülüslü astronom
Ebu Muhammed Cabir b Eflah el-İşbili (Xll yüzyıl) İşbiliye'de (Sevılla) doğdu Hayatı hakkında ayrıntılı bilgi yoktur XII yüzyılın ortalarında vefat etmiş olabileceği, Oğlunun İbn Meymünu (Ö 1204) şahsen tanımış olmasından çıkarılmaktadır Ortaçağ'da İslam dünyasından çok Batı'da Batlamyus'u eleştiren bir astronom olarak tanınmış, çok defa da kimyacı Cabir b Hayyan, matematikçi -astronom Cafer b Eflak ve ünlü astronom Muhammed b Cabir el-Bettani ile karıştırılmıştır
El-Kurtubi
Muhammed bin Ahmed el-Kurtubi, (doğum tarihi VI Yüzyılın sonları ve VII Yüzyılın başları olarak tahmin edilmiştir [1]), Endülüslü ve Arap, muhaddis, müfessir, fakih, dilci ve kıraat alimi
Ebû Abdullah Muhammed Ibn Ahmed Ibn Ebî Bekr Ibn Farh el-Kurtubî, Endülüs'ün yetiştirdigi büyük âlimlerdendir Endülüs Emevileri?nin başşehri olan, dönemin ilim yuvası Kurtuba?da dünyaya geldi Doğum tarihi VI Yüzyılın sonları ve VII Yüzyılın başları olarak tahmin edilmiştir Kurtuba'da çiftçilikle ugrasan bir ailenin çocugu olarak dünyaya geldi Babası Hıristiyan İspanyalıların 16 Temmuz 1230 tarihinde gerçekleştirdikleri bir saldırıda öldürüldü Kurtubî gençlik yıllarında çömlek yapımında kullanılan toprak taşımacılığı ile uğraşarak ailesinin geçimine yardımcı olmuştur
Eğitiminin ilk yıllarını Kurtuba?da geçirdi ve burada İbni Ebi Hucce diye tanınan Ebu Câfer Ahmed bin Muhammed el-Kaysî (ö 1245), Rebî bin Abdurrahman bin Ahmed El-Eş?ari (ö 1235), Ebu?l-Hasan Ali bin Kutrâl el-Ensâri gibi âlimlerden sarf-nahiv (Arap grameri), belağat, Kur'ân ilimleri, Fıkıh dersleri aldı
Hasday bin Şaprut,
(Tam adı: Abu Yusuf bin İshak bin Ezra, İbranice: חסדאי אבן שפרוט) (d 915 Jaén - ö 970 Córdoba)[1] Endülüs Yahudisi, halife III Abdurrahman'ın veziri ve özel hekimi Chaim Potok'un kitabı "wanderings"te anlatıldığına göre Talmud'un erbabı değildi Dini yazıtlar üzerinde çalışan, 4 dil bilen, Yahudi tarihini iyi bilen, rabbinik olmayan bir Yahudi sekreteri olan Hasday Yahudi olmayanlarca bile saygı duyulan bir kişiydi Hasday bin Şaprut Karay bir İbrani olmasına rağmen rabbinikçiler, İbrani diline yaptığı katkılardan dolayı kendisine sahip çıkmaktadır
Muhyiddin İbn Arabi
Abū `Abd Allah Muhammad b `Ali b Muhammad b al-`Arabi al-Hātimī al-Tā?ī (Arapça: أبو عبد الله محمد بن علي بن محمد بن العربي الحاتمي الطائي) Kısaca Muhyiddin ibn Arabi de denir (1165-1239) Ünlü mutasavvıf, İslam düşünürü ve şairidir
Muhyiddin İbn-i Arabi, Muvahhidun döneminde 27 Ramazan 560?da Mursiye (Murcia), İspanya?da doğdu Bilinmeyen bir sebeple 8 yaşında ailesiyle birlikte İşbiliye?ye (bugünkü Sevilla) geldi (muhtemelen babasının memuriyeti nedeniyle) Ailesi Arap Tayy kabilesine mensuptu Yakın cedleri hakkında fazla bir şey bilinmiyorsa da, anne ve baba tarafından nüfuz ve itibar sahibi kimseler olduğu anlaşılıyor Akrabaları arasında tasavvufî bilgilere sahip kimseler vardı Dayısı Ebû Müslim el-Havlânî de, kutubların büyüklerinden sayılır 
Musa ibn Meymun
İbn Meymūn (d Kurtuba, Endülüs 30 Mart 1135 ? ö Fustat, Mısır 13 Aralık 1204) (İbranice: משֶׁה בֶּן מַימוֹן, Mō?ệ ben Mạymôn; Arapça: أَبُو عِمْرَانِ مُوسَى بْنُ عُبَيْدِ ﭐللهِ مَيْمُونُ ﭐلْقُرْطُبِيُّ ﭐلإسْرَائِيلِيّ, Ebū ʿİmrān Mūsà ibn ʿUbeydullāh ibn Meymūn el-Ḳurṭubī el-İsrāʾīlī Ayrıca Yunanca: Mωυσής Μαϊμονίδης, Mōusḗs Maimonídēs; bunun Latince çeviriyazısı Moses Maimonides ve Orta Çağ Latincesinde Rabbi Moyses Ægyptius) Musevî filozof, hahambaşı, yasa koyucu, Talmud bilgini ve vezaret tabibi Musevî bilginler arasında İkinci Musa lakabı ya da rütbesiyle adının baş harflerinden oluşan RaMBaM (רמב"ם : Rạbbī Mō?ệ ben Mạymôn) adıyla bilinir Orta Çağ'ın tartışmasız en önemli Yahudi düşünürüdür [5]
En önemlileri 14 ciltlik bir Musevî Kanun'u külliyatı Mişna Tora ve önemli bir Orta Çağ felsefe metni olan Şaşkınlar Rehberi (Delāletü 'l-Ḥāʾirīn/Mōrè Nəḇūḵīm) olan muhtelif eserler vermiştir Belki Raşi (Haham Trekaeli ?əlōmôh ben Yiṣḥāq) hariç hiçbir diğer Talmud sonrası hahamı, Museviliğin terakkisinde onun kadar belirleyici olmamıştır Bu tesir, şu halk deyişinde hâlâ işitilebilir: "Musa'dan [peygamber] Musa'ya [ibn Meymun], başka Musa zuhur etmemiş" (bknz Tesniye, XXXIV, 10) Felsefe tarihine etkisi de eş derecede önemlidir Spinoza dahil halefi birçok Musevî düşünür ve Akinolu Thomas gibi Hıristiyan düşünürler felsefesinden yararlanmıştır
Zerkali
Zerkali Endülüslü astronom (d 1029 - ö 1087), Toledo'da bir rasathane kurdurmuş ve 1061-1087 yılları arasında burada yaptığı çalışmaları bir kitapta toplamıştır Bu kitap daha sonra Alfonso Tabloları adıyla anılan eserlerin yapılmasına öncülük edecekti
Zerkali Endülüste yetişen Ünlü astronomi alimlerinden İsmi, İbrahim bin Yahya et-Tecibi en-Nekkaş olup, künyesi Ebu İshaktır Zerkali diye Ünlü oldu 1029 senesinde Tuleytula şehrinde doğdu Küçük yaşta ilim öğrenmeye başladı Kısa zamanda din ve fen ilimlerini öğrenen Zerkali, astronomi ilminde söz sahibi oldu Astronomi çalışmalarını ve rasadlarının çoğunu Tuleytulada yaptı Ömrünün sonuna doğru Kurtubaya yerleşti ve 1087 senesinde burada vefat etti
İbn Rüşd
İbn-i Rüşd ( Arapça: ابن رشد; Künyesi Ebū 'l-Velīd Muḥammed ibn Aḥmed ibn Muḥammed ibn Rüşd ابوالوليد محمد بن احمد بن محمد بن رشد; Latince: Averroes, d 1126 - ö 10 Aralık 1198), Endülüslü-Arap felsefeci, hekim, fıkıhcı, matematikçi ve tıpçı Kurtuba'da doğdu ve Marakeş, Fas'ta öldü İbn-i Rüşd'e göre biricik filozof Aristo'ydu
İbn-i Rüşd en çok Aristo'nun eserlerinden yaptığı, bugün Batı'da pek çoğu unutulmuş, tercüme ve şerhleriyle ünlüdür 1150'den önce Avrupa'da Aristo'nun eserlerinin birkaç tercümesinden başkası yoktu ve bunlar da din adamlarınca rağbet görüp, incelenmiyorlardı Batı'da Aristo'nun mirasının yeniden keşfedilmesi, İbn-i Rüşd'ün eserlerinin 12 yüzyıl başlarında Latince'ye tercümesiyle başlamıştır
İbn-i Cübeyr
Gerçek adı; Ebul'l Hüseyn Muhammed İbni Ahmed İbni Cübeyr El-Kinani Ortaçağ Endülüs asıllı şair ve yazar olarak ün yapmıştır, 539 yahut 540/1144 veya 1145 yılında İspanya'nın Valensiya veya Hatib şehrinde dünyaya geldi Eldeki kaynaklara göre 740 yılında İspanya'ya gelen arap kabilelerinden birine mensuptu Babasının kültürlü ve üst düzey bir devlet memuru olduğu, kendisinin de bir süre Muvahhidler'den bir emirin sekreterliği ile Granada valisinin nezninde kâtiplik yaptığı bilinmektedir
1 Şubat 1183'de hacca gitmek üzere Granada'dan yola çıktı Ceuta ve İskenderiye üzerinden Kahire ve oradan yukarı Nil'deki Kus'a kadar dolaştı, yolculuğunu çöl üzerinden Ayzab, Kızıl Deniz, Cidde oradan Mekke'ye geçti Mekke'de sekiz ay kaldı Daha sonra Medine'ye geçti burda da bir süre kaldıktan sonra bir kervana katılarak çöl üzerinden Bağdat, Musul ve Kuzey Suriye'yi dolaşıp, Halep üzerinden Şam'a geçti Orada iki ay kaldıktan sonra Kudüs Krallığı'na gitmek için yola çıktı, Sur (Tiros)dan Ceneviz gemisi ile Akka'ya gitti 1184 yılında zor şartlarla Mesina'ya ulaştı Hava şartlar yüzünden birsüre Mesina'da kaldı ve 25 Nisan 1185'de Granada'ya döndü İbni Cübeyr'in yolculuğu sırasında ona arkadaşı doktor Ebü Cafer Ahmet el-Kuday eşlik etti
İbn-i Tufeyl
Endülüslü hekim, hukukçu ve filozof Tam adı Ebu Bekir Muhammed bin Abdal Malik bin Muhammed bin Tufail el Kaisi el-Endülüsi Latin dünyasında Abentofail olarak da bilinir Tanınmış İslam filozoflarındandır
Granada yakınlarındaki Guadiks'de doğdu ve İbn-i Bacce tarafından eğitildi Fas'da vefat etti
İbn Tufeyl'in epistemolo*jisinde bilginin imkânı insan ve tabiat ilişkisinden hareketle temellendirilmiş-tir Hay b YoJtzân'dakİ Hay tipi, esasen fizikî varlığıyla tabiatın bir parçası olmak*la birlikte algılama ve bilme İmkânlarıyla tabiatı müşahede eden, tabii varlık ala*nındaki temel düzen ve işleyiş hakkında düşünen, akıllı bir canlı olarak yeryüzün*deki mevcudiyetini anlamlandıran, göz*lem alanı ötesindeki metafizik varlık fikrine varan ve nihayet manevî tecrübeler sayesinde birtakım metafizik bilgilere ulaşan ideal özneyi temsil eder Tabii var*lık alanı ise kendisine şuurlu bir bilme et*kinliğiyle yönelebilen bu özneye, dayandı*ğı düzen ve sürdürdüğü işleyişin fizik ve metafizik yasaları hakkında bilgi sağlayan ontolojik imkândır İnsanın bilgi imkânı ve yeteneklerine gelince ondaki idrakin ilke*si nefistir İbn Tufeyl'in nefis ve onun bilgi yeteneklerine dair fikirleri İbn Sînâ'nın görüşleriyle büyük bir benzerlik taşımak*tadır Filozofun eserindeki kahraman da*ima kendi varlığı ile tabii çevresi hakkın*da sorular soran, araştırmacı ruha sahip bir tiptir Hay, tabiatla münasebetinden dolayı ortaya çıkan teorik ve pratik her problemi tamamen şuurlu bir etkinlikle çözmeye çalışırken gelişme psikolojisi çer*çevesinde açıklanabilecek aşamalar kay*deder Duyular, gözlem ve deneyle akıl, Hayy'in teorik gelişiminde vazgeçilmez rolleri olan bilgi vasıtalarıdır Duyularla al*gılanan varlık ve olguların süreklilik arzeden özellikleri gözlem ve deney yoluyla adım adım keşfedilir Bu arada pratik aklın icapları olan teknik bilgiye ve hatta -Hay'de utanma duygusunun gelişmesi olgusunda olduğu gibi ahlâkî bilince ula*şılır Tabiatın bağrında hayatını devam ettirebilmek için çeşitli aletler yapma ça*basının yanında varlığı anlamlandırma gayreti içine giren Hay mantıkî çıkarım yoluyla tabiattaki işleyiş, bütünlük, dü*zen ve gayenin akledilir ve soyut gerçek*liğine, bütün bu kozmolojik delillerle de yaratıcı Tanrı fikrine ulaşacaktır
İbni Meserre
İbni Meserre (asıl adı Muhammet Bin Abdullah el-Cebeli) (d 883, Kurtuba - ö 931, Marakeş), Endülüslü Arap filozofu
Babasıyla birlikte Mekke'ye giden İbni Meserre, babası ölünce İspanya'ya dönerek, müritleriyle bir zaviyeye çekilmiş, görüşleri tepki görünce Mısır ve Mekke'de yaşayıp ömrünün sonuna doğru Kurtuba'ya dönmüştür
İbni Meserre'nin Mutezile mezhebine bağlanan görüşlerine göre, Tanrı her çeşit tanım ve niteliğin üstünde, yüce bir varlıktır Tanrı, bütün bilgileri akıla vermiştir; akıl, bu bilgileri nefs-i küll'e aktarır Doğa, nefs-i küll'den doğar Nefs-i küll ile doğanın birleşmesiyse, cism-i küll'ü oluşturur İnsan davranış ve eylemleri Tanrı'ya bağlanmaz; kendi isteğinin sonucudur Her oluş belli bir zaman içindedir ve Tanrı isteğinden bağımsızdır Ölümden sonra ödüllendirilme ya da cezalandırılma söz konusu değildir Ölüm, ruhun kaynağına dönüşüdür
|