Osmanlı Fermanlarına Örnekler(Orjinal) |
09-10-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Osmanlı Fermanlarına Örnekler(Orjinal)Osmanlı Fermanlarına Örnekler(Orjinal) Osmanlı Fermanlarına Örnekler(Orjinal) Fermân II Mehmed Dönemi h 0706882 / m 16091477 Konusu Gelibolu İskelesi'ni tutan Yahya, Baki ve ortaklarından, Gelibolu Burgazı erenlerinin üç aylık mevâcibleri için, on bir bin dört yüz on altı akçe tahsîl edilmesine dâir Yazı Çeşidi Fermân, dîvânî hat ile yazılmıştır 10 satırdır Tuğrası ve Tezyinatı Tuğra, siyah mürekkeble çekilmiş olup, rıhlanmıştır Yazıda, siyah mürekkeb kullanılmıştır Gördüğü İşlem Sol alt köşede, fermânın yazıldığı yerin kaydı vardır |
Osmanlı Fermanlarına Örnekler(Orjinal) |
09-10-2012 | #2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Osmanlı Fermanlarına Örnekler(Orjinal)Berât I Selîm Dönemi h Evâil-i R 918 / m Haziran 1512 Konusu Seyyid Muhammed oğlu Seyyid Ömer'in, öşr-i Şer'î'den ve her türlü resmî ve örfî vergiden muaf olduğuna dâir Yazı Çeşidi Berâtın ilk satırı, celî dîvânî, diğer satırları ise dîvânî hat ile yazılmıştır 10 satırdır Tuğrası ve Tezyinatı Tuğra, siyah mürekkeble çekilmiş olup, rıhlanmıştır Yazıda, siyah mürekkeb kullanılmıştır Gördüğü İşlem Sol alt köşede, berâtın yazıldığı yerin kaydı vardır |
Osmanlı Fermanlarına Örnekler(Orjinal) |
09-10-2012 | #3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Osmanlı Fermanlarına Örnekler(Orjinal)Berât I Abdülhamîd Dönemi h 07051193 / m 23051779 Konusu Konya'nın İnsuyu Kazâsı'ndaki Sorak Köyü derbendçilik görevinin, eşkıyaya mâni olmak ve gerekli vergileri ödemek şartıyla, Teberdâr (baltacı) Mehmed'e verildiğine dâir Yazı Çeşidi İlk satır, celî dîvânî; diğer satırlar, dîvânî hattı ile yazılmıştır 10 satırdır Tuğrası ve Tezyinatı Tuğra, altınla çekilmiştir ve siyah tahrîrlidir Boşlukları, açık mavi zemîn üzerine, mavi renk halkârî ile bezenmiştir Tuğranın üst kısmı, halkârî bir kompozisyon ile tezyîn edilmiştir Barok çerçevenin etrafına, negatif tığlar yapılmıştır Hatt-ı hümâyûnun başlığı, kapalı form ve hatâî dallarından oluşan klâsik tezhîbdir Yazının etrafındaki sıvama altın üzerine, rûmî kompozisyon yapılmıştır Açık mavi olan rûmîler iç bünyeli ve gölgelidir Tığlar, mavi ve kırmızı negatif motiflerden oluşmuştur Başlık tezhîbi, bir sıra kurtçuklu pervâzla çevrilmiştir Altın zemînler, iğne perdahlıdır Bütün form, kalın bir altın cedvel ile çerçeveye alınmıştır Mahall-i tahrîr, basit bir halkârî ile tezyîn edilmiştir Satır aralarına, altın noktalar yapılmıştır Yazının sağ kenarı ve alt tarafı, tahrîrli altın cedvel ile çevrilmiştir Yazıda, kırmızı ve siyah mürekkeb kullanılmıştır Gördüğü İşlem 1-Tuğranın üst kısmında, Pâdişâh'ın el yazısı ile yazılmış "Mûcebince amel oluna", (Gereği yapılsın) ibâresi yer almaktadır 2-Sol alt köşede, berâtın yazıldığı yerin kaydı vardır |
Osmanlı Fermanlarına Örnekler(Orjinal) |
09-10-2012 | #4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Osmanlı Fermanlarına Örnekler(Orjinal)Berât Abdülmecîd Dönemi h 17081264 / m 19071848 Konusu Kâbe ve Ravza-i Mutahhara'nın rub' (1/4) kırat ferâşet görevine sahip Fatma Sultan'ın ölümü üzerine, bu görevin, Şehzâde Ahmed Celâleddin'e verildiğine dâir Yazı Çeşidi Berât, nesih ve celî dîvânî hat ile yazılmıştır 6 satırdır Tuğrası ve Tezyinatı Tuğra, altınla çekilmiştir Çevresindeki güneş ışınlarının uçları, çatallı yapılmıştır Tezyînâtın tamamı Türk rokokosu tarzında olup, sarı ve yeşil olmak üzere iki renk altın kullanılmıştır Yazıda kırmızı (gülgûnî) ve altın mürekkeb kullanılmıştır Gördüğü İşlem Sol alt köşede, berâtın yazıldığı yerin kaydı vardır |
Osmanlı Fermanlarına Örnekler(Orjinal) |
09-10-2012 | #5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Osmanlı Fermanlarına Örnekler(Orjinal)Berât III Mustafa Dönemi h 14081178 / m 06021765 Konusu Bektaş'ın ölümüyle boşalan, Birgi Nâhiyesi'nde Mürsellü Karyesi ve Tire Nâhiyesi'nde Sadiye karyesi civarındaki zeâmetin, es-Seyyid Osman'a verilmesine dâir Yazı Çeşidi İlk satır, celî dîvânî; daha sonraki satırlar dîvânî hattı ile yazılmıştır Derkenârlarda dîvânî, dîvânî kırması ve siyâkât hat bulunmaktadır 8 satırdır Tuğrası ve Tezyinatı Tuğra, kırmızı mürekkeb ile çekilmiştir Boşluklarına altın sürülüp, iğne perdah yapılmıştır Altın ile harfler arasında birkaç mm ara bırakılmıştır Dış kısmına ise 5 mm ara bırakılarak altın cetvel geçilmiş ve tuğra formuna paralel olarak bir tezyînât yapılmıştır Tezyînât, lâcivert zemîn üzerine hatâî kompozisyonundan müteşekkildir Dallar ve yapraklar, sıvama altındır Hatâîler, altın tahrîrli ve kırmızı-beyaz renklidir Formun dışına da altın cedvel geçilmiştir Üst tarafına ve hançer tarafına yapılan bazı motifler sebebiyle form, adeta demlik (çaydan) görüntüsünü almıştır Nişân-ı hümâyûnun alt kısmına, sıvama altın, mavi ve penbe ile çiçek dalları yapılmıştır Aynı çiçekten, berât kağıdının en üstünde ve siyâkat yazısının arasında da mevcuttur Davet (duâ) cümlesi, altınlı ve mavili bir çerçeveye alınmıştır Mahall-i tahrîrin sağında, serbest bir motif görülmektedir Yazıda, kırmızı ve siyah mürekkeb kullanılmıştır Gördüğü İşlem 1-Tuğranın üst tarafında, Pâdişâh'ın el yazısı ile yazılmış "Mûcebince amel oluna", (Gereği yapılsın) ibâresi yer almaktadır 2-Berâtın sağ üst kısmında, Sadrâzam'ın sahı ve buyruldusu; alt tarafında Defterhâne ve Nişan Kalemi'nin kayıtları yer almaktadır 3- 5 ve 8 Satırlar arasında siyâkat yazısı ile yazılmış, Defterhâne'den çıkarılan zeâmet kayıtları bulunmaktadır 4-Sol alt köşede, berâtın yazıldığı yerin kaydı vardır |
|