09-10-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Dinler Tarihi Teizm
Teizm
Dinler Tarihi Teizm
Bu anlayışa göre Tanrı yaratıcıdır, oluşun kaynağı ve koruyucusudur Tanrı güç, gerçeklik ve değer bakımından en yüksek varlıktır Ezeli ve ebedi olan salt akıl ve iyilik olan yüce bir iradedir Teistler Tanrı'nın varlığını bazı kanıtlarla temellendirmeye çalışmışlardır
Ontolojik Kanıt
Tanrı kavramından Tanrı'nın varlığını çıkartmaktır Bu kanıtlama, Ortaçağ'da St Anselmus ve Yeniçağ'da Descartes tarafından geliştirilmiştir
Hudus (Varlığın ortaya çıkması) Kanıtı
Sonradan meydana gelen her şey, mantıken onu meydana getiren bir varlığa muhtaçtır Evren de zaman içinde sonradan meydana geldiğine göre, onu meydana getiren varlık Tanrı'dır Bu kanıt, ilk olarak İslâm Felsefesi'nde kelamcılar (kelam, İslâm Felsefesi'nde Tanrı'nın varlığını ve birliğini akıl ve mantık yoluyla kanıtlamak isteyen görüştür ) kullanmıştır
Erdem Kanıtı
Bu kanıtı St Thomas kullanmıştır Bu kanıtlamaya göre, Evren'de var olanların bir mükemmellik sıralaması vardır Bu sıralamanın en üst katında bulunan, her şeyin en mükemmeli olan Tanrı'dır
Ahlâki Kanıt
İnsan iyilik yapmaya, kötülüklerden kaçınmaya eğilimlidir Bu bir ahlâk yasasıdır Bu yasa öğrenilmemiştir; özümüzde, vicdanımızda hazır olarak bulunur Bunu insana kazandıran Tanrı'dır
Teistler, Tanrı'nın varlığını nedensel olarak kanıtlamak isterler Her bir şeyin bir nedeni vardır Her bir neden, başka bir nedenin sonucudur Bu nedensellik zincirini sonsuza kadar götürmek, insan aklı için mümkün olmadığından, kendisi sonuç olmayan nedende durulur İşte, teizme göre ilk neden Tanrı'dır
|
|
|