![]() |
Ahlak Gelisimi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ahlak GelisimiAhlak Gelisimi Toplum içinde yasayan bireyler olarak belirli dogru ve yanlis kavramlarini baskalariyla paylasmak ve birlikte yasamanin geregi olan birtakim kurallari izlemeye yetenekli olmak zorunda oldugumuz bilinir ![]() varligi da, birtakim ahlak standartlarinin herkesçe kabul edilmesine baglidir ![]() "yanlis" olarak degerlendirmelerine rehberlik eden ve kendi eylemlerini yönetmelerini saglayan ilkeleri kazanmalari sürecidir ![]() Çocuklarin ahlak gelisimi konusunda tarihte üç büyük felsefe ögretisi vardir ![]() ![]() günah" ögretisidir; buna göre, çocuklar dogal olarak günahkar yaratiklardir, dolayisiyla yetiskinlerin müdahalesine gereksinmeleri vardir ![]() John Locke'un baslattigi ikinci görüs, çocugun ahlak açisindan yansiz (nötr) oldugunu, egitim ve yasantinin çocugu dogru ya da günahkar bir kisi yapacagini ileri sürer ![]() üçüncü ögretiye göre, çocuklar "dogustan saf ve temiz" yaratiklardir ve ahlakdisi davranislar yetiskinlerin bozucu etkisinden kaynaklanir ![]() Bu görüslerden herbiri ahlak gelisimi konusundaki üç büyük çagdas psikolojik yaklasimda yeniden ortaya çikar ![]() bir biçimde Sigmund Freud'un kuraminda görülür ![]() ahlak gelisimini kosullanmanin ve yasantilarin bir sonucu olarak gören toplumsal ögrenme kuraminda temsil edilir ![]() Piaget ve Lawrence Kohlberg'in gelistirdigi bilissel gelisim kuraminda yansitilir ![]() psikanalitik kurama göre ahlak gelisimi, süperegonun ortaya çikmasi ve anahaba yasaklarinin içsellestirilmesi sürecinden ibarettir ![]() ögrenme kuramcilari ahlak gelisimini, ani hiçbir degisim olmadan derece derece ve sürekli biçimde ilerleyen birikimli bir toplumsallasma olarak görürler ![]() gelisimini, belirgin degisimlerle ilerleyen ve birbirinden temel farkliliklarla ayrilan evrelere dayandirirlar ![]() Piaget'in kuramini yeniden ele alan ve genisleten Kohlberg, ahlak gelisimi açiklamasini -tipki Piaget gibi- ahlaki eylemden çok ahlaki yarginin gelisimine dayandirmaktadir ![]() filozofu" olarak görülür ![]() alti evre vardir ve bunlar üç temel düzeyde toplanir ![]() bireyin benligi ile toplumun kurallari ve beklentileri arasindaki farkli iliski türünü yansitir ![]() yasin altindaki çocuklarin, bazi ergenlerin ve suçlularin çogunun bulundugu düzeydir; bu düzeyde kurallar ve beklentiler benlige disardan yöneltilmektedir ![]() için tipik düzeydir; bu düzeyde benlik genis toplumun kural ve beklentilerini içsellestirmistir ![]() "gelenek-ötesi düzey" de ise bireyler, kendileri ile baskalarinin kurallari ve beklentileri arasinda farklilik olusturmakta ve kendi ahlaki degerlerini kendilerinin seçtigi ilkelere göre akilci yollardan tanimlamayi yeglemektedirler ![]() Kohlberg'e göre, bütün kültürlerdeki insanlar adalet, esitlik, sevgi, saygi, otorite gibi ayni temel ahlaki kavramlari kullanirlar ![]() bütün bireyler, kültür farkliligina bakmaksizin, bu kavramlara bagli olarak ve ayni düzen içinde ayni akilyürütme evrelerinden geçerler ![]() Bireyler arasindaki farklilik, yalnizca, evreleri ne hizla geçtikleri ve nereye kadar ilerledikleri açisindan ortaya çikar ![]() bu görüslerini Birlesik Devletler'de, Ingiltere'de, Israil'de, Bahama'da, Meksika'da, Tayvan'da, Malezya'da ve Türkiye'de sinamislar ve kuramin evrenselligini vurgulamislardir ![]() Kohlberg'in arastirma yönteminin temelini olusturan varsayimli ikilemler yetiskinleri ele alan ahlak öykülerine dayanmaktadir ![]() karsilik, kendisi de bir evre kuramcisi olan William Damon, ahlak ikilemlerini çocuklarin yasantilari alaninda olusturmus ve çocuklarin hiçbir akilyürütme türünü sonuna kadar kullanmadiklari sonucuna varmistir; ancak, çocuklar yaslari ilerledikçe daha ileri akil yürütme düzeylerini daha siklikla kullanmaya egilim göstermektedirler ![]() yandan, toplumsal ögrenme kuramcilari, çocuklarin, yetiskinlerin ahlak standartlarini, öncelikle, gözlemledikleri davranislari ve degerleri dereceli bir taklit etme süreciyle kazandiklarini savunmaktadirlar ![]() göre, eger Piaget ve Kohlberg'in savundugu gibi ahlak yargilari bilissel yapilara bagli evreleri siki sikiya izleseydi, bu yargilari kisa süreli deneysel durumlarda degistirmek çok güç olurdu ![]() ve MacDonald, çocuklarin ahlak yargilarinin yas etkenine evre kuramcilarinin ileri sürdügünden daha az bagli oldugunu deneysel olarak gösterdiler ![]() arastirmacilar ise, özde ögrenme kuramcilarinin ileri sürdügünden daha az degisim oldugunu onlarinkine benzer arastirmalarla ortaya koydular ![]() Bu tartismalar ahlak gelisimi çizgisinin en azindan düzenli bir sira izledigini ortaya koymaktadir ![]() sonucu olarak, gelisim düzeninde ve belirli düzeylere ulasma hizinda bireyler arasinda farkliliklar vardir ![]() Kohlberg'i elestirmede toplumsal ögrenme kuramcilarindan degisik bir yol izlemislerdir ![]() çok daha olgun bir isleyis evresinin oldugunu ileri sürmektedir; bu, bireylerin kendilerini "ahlaki yükümlülüge feda etmeleri"nden çok, karsilikli gereksinmelerini psikolojik açidan anlamalarini saglayan "sevgi ahlaki" (love ethic)'dir ![]() Arastirmalar ahlakliligin duruma göre özellesme egiliminde oldugunu göstermektedir ![]() yalan söylemekte, sahtekarlik yapmakta, digerlerinde ise bunlari yapmamaktadir; bütün ve bölünmez bir vicdan ya da süperego kavrami pek az destek bulmaktadir ![]() bir dürüstlük, bazilari da daha tutarli bir namussuzluk göstermektedir; ancak tutarsizligin daha egemen bir egilim oldugu söylenebilir ![]() Öte yandan, yas, zeka ve cinsiyet farkliliginin ahlaki davranista çok küçük bir payi oldugu, buna karsilik grup yasalarinin ve güdüsel etkenlerin daha önemli bir rol oynadigi görülmektedir ![]() yetiskinlerin eylemlerinin sözcüklerinden daha yüksek sesle konustugunu ve yetiskin ikiyüzlülügünün varligini ortaya koymaktadir (Vander Zanden, 1981) ![]() Ahlaki olgunlasma, çocugun kendi vicdaninin buyruklarini dinlemeye baslamasiyla ortaya çikar ![]() ve yasaminin örgütlenmesinde kendi yargisina dayandikça ilerler ![]() düzenlemesi yaparak eylemde bulundugu zaman karakter ortaya çikmaya baslar ![]() ve sonul belirtilerinden biridir ![]() insancillasmasina ve kendi yazgisini denetlemesine katkida bulunur ![]() asamada birey, Allport'un dedigi gibi, "Aldigim karar yasamimin sonrasi için de geçerli olmalidir!" biçimindc düsünmeyi basarir ![]() ilerleme, bireyin iyi ve dogru olani seçmesini saglayan özgürlügün artmasiyla belirlenir ![]() (J ![]() ![]() Gelisimsel açidan yetiskinlerin ahlakina egemen olan temel düzey "geleneksel düzey"dir ![]() alma yeteneginin gelismeye basladigi ergenlik döneminde ortaya çikar ve yetiskinlik boyunca baslica düzey olma özelligini korur ![]() gelisim yetiskinlikten önce tamamlandigina göre, yetiskinlerin ahlaki yargi farkliligi zihinsel gelisimle açiklanamaz ![]() degisim bilgi ve deneyim birikimine baglanabilir; ancak bu birikimin kazanilmasi yeni bir evrenin ortaya çikmasi demek degildir ![]() evreler ancak "nitelik" degisimiyle ortaya çikarlar ![]() cinsel iliski kurma, anababa olma gibi degisimler ise bireyde yalnizca "içerik" degisimlerini yansitirlar ![]() Sonuç olarak, yetiskinlikte yeni bir ahlaki düsünme yapisi olusmamaktadir ![]() Arastirmalar, yüksek evre özelligi gösteren bütün yetiskinlerin bunu daha ergenlik dönemindeyken göstermeye basladiklarini ortaya koymaktadir ![]() ve özgürlügünü bulamayan kisilerin yetiskinlikte daha ileri bir ahlaka sahip olmalari söz konusu degildir ![]() kisilerin daha önce gelistirmis olduklari kaliplari daha tutarli bir biçimde kullanmalarindan kaynaklanmaktadir ![]() daha önce ulasilan en yüksek evrenin tutarlilik kazanmasina olanak saglamaktadir ![]() ahlak evresi degisimi degil, ego güçlenmesi sürecidir ![]() bireyin sahip oldugu ahlaki yapilari kisilik bütünlesmesi dogrultusunda nasil kullanacagini ögrenmesi demektir ![]() gelisimi, daha önce kazanilmis ahlak yapilarinin kullaniminin bütünlesmesi ve yasama uygulanmasi olarak nitelendirilebilir ![]() |
![]() |
![]() |
|