![]() |
Motivasyon Güdüleme |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Motivasyon GüdülemeMOTİVASYON ( GÜDÜLEME ) Amaç edilen davranışa yönelirken öğrencilere güç veren ve onları yoğunlaştıran etkileşime güdüleme denir ![]() Güdülemedeki amaç öğrenciyi etkin kılmaktır ve dersin işlenişinde ayrı bir öneme sahiptir ![]() ![]() Motivasyon,istek,arzular,ihtiyaçlar,dürtüler ve ihtiyaçları kapsayan genel bir kavramdır ![]() ![]() Güdünün 3 boyutu vardır: Yön,şiddet,süre ![]() ![]() Güdülenme, öğrencinin davranışları, şiddeti ve kararlılığı ile yakından ilgilidir ![]() ![]() Güdülenme, öğretmen, öğrenci eksenli bir kavramdır ![]() ![]() ![]() ![]() SINIFTA MOTİVASYON Öğrencilerin motive olmamaları diye bir şey söz konusu değildir ![]() ![]() ![]() Öğrencinin motivasyonu Başarabilme beklentisine Başarının sağlayacağa yarara Öğrenme ortamının fiziksel, toplumsal, duygusal ihtiyaçlarını karşılama düzeyine bağlıdır ![]() Motivasyon 2 grupta karşımıza çıkar, İçsel Motivasyon Dışsal Motivasyon 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() GÜDÜ ve GÜDÜLENME TÜRLERİ Güdülenme 3 grupta ele alınır ![]() Birincil Güdüler İkincil Güdüler Genel Güdüler Birincil Güdüler : Organizmanın yaşar kalmasını sağlayan güdülerdir ![]() ![]() Örnek : Yeme, içme, uyuma, nefes alma, ![]() ![]() ![]() İkincil Güdüler : İnsanlara özgü güdülerdir ve öğrenilmiştir ![]() Örnek : Güç, başarı, elde etme, lider olma, ![]() ![]() ![]() Genel Güdüler : öğrenilmemiş olan ve fizyolojik olmayan güdülerdir ![]() Örnek : Merak, yetkinlik, sevgi, çevre ile uyum ![]() ![]() ![]() Güdülenme zaman bakımından 2 grupta incelenir ![]() ![]() Durumluk Güdüler : Belli durumların etkisiyle oluşan geçici güdülerdir ![]() Bir öğrencinin matematik sınavından iyi not alması için çalışması gibi ![]() Sürekli Güdüler : Durumluk güdüye göre daha kalıcıdır ![]() Bir öğrencinin matematikle ilgilenmesi ve daha iyi olabilmek için matematik çalışması gibi ![]() Öğrenciler iki yolla güdülenir ![]() Doğal Güdülenme Yapay Güdülenme Doğal Güdülenme : Öğretilen konular öğrencilerin sorunlarını çözüyor, gereksinimlerini gideriyor ise bu doğal güdülenmedir ![]() Yapay Güdülenme : Konular öğrencilerin gereksinimlerini gidermez ![]() ![]() GÜDÜLENME YAKLAŞIMLARI (KURAMLARI) Bir sınıftaki öğrenciler birçok bakımdan birbirine benzedikleri gibi birçok ta farklı yönleri vardır ![]() ![]() Yaklaşımlar 4’e ayrılır ![]() Davranışçı Yaklaşım İnsancı Yaklaşım Bilişsel Yaklaşım Sosyal Öğrenme Yaklaşımı Davranışçı Yaklaşım Davranışçılara göre güdüler, şartlanma ve modelden öğrenme yollarıyla öğrenilmektedir ![]() ![]() ![]() Bu yaklaşıma göre öğrenci kendi amaçlarını bir kenara bırakıp kendini ödüle götüren amaçlara yönelebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ceza ise yanlış davranışlarda, ilgisizlik, dikkatsizlik gibi durumlarda verilmelidir ![]() Öğrencilerin hangi davranışlarda pekiştireç alacağını bilmesi gerekir ![]() ![]() ![]() Eleştiren tarafı, bu yaklaşımda bir süre sonra davranış öğrenmek için değil de ödül almak için yapılmaya başlanabilir ![]() ![]() İnsancıl Yaklaşım Bireylerin motive edilmelerinin temelinde ihtiyaçları vardır ve insancı yaklaşım bu ihtiyaçları birey birey ele alır yani öznel bir yaklaşımdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsancıl yaklaşıma göre her birey değerlidir; çünkü doğuştan değerlidir, insanın etkin bir iç güdüsü vardır ![]() ![]() ![]() Bilişsel Yaklaşım İçsel motivasyon ön plandadır yani davranışçı yaklaşımın uzağında bir görüştür ![]() ![]() ![]() Bilişsel kuramda motive olmak için bilişsel dengesizlik şarttır ![]() ![]() ![]() Bu yaklaşımın eleştirilen yönü öğrenciler arasında var olan farklılıklar ve öğrencilerin amaca yönelirken kararsızlığa düşmesidir ![]() Sosyal Öğrenme Yaklaşımı Davranışçı ve bilişsel yaklaşımın özelliklerini içerdiği gibi yeni boyutlar da ekler ![]() ![]() Bu öğrenmede ne deneyim ne de pekiştireç gereklidir ![]() ![]() ![]() Sosyal öğrenmeyi etkileyen 3 faktör vardır ![]() Bireyin amacına ulaşma beklentisi Amacın birey için değeri Bireyin yapılacak işe tepkisi Motiveyi sağlayan en büyük etken başarıdır, başarıyı elde eden öğrenci bu tadı tekrar yaşayabilmek için öğrenme yolunda emin adımlarla ilerleyecektir ![]() ![]() KAYNAKÇA Prof ![]() ![]() Prof ![]() ![]() Ayhan Aydın “Sınıf Yönetimi” Zeki Kaya “Sınıf Yönetimi” Emin Karip “Sınıf Yönetimi |
![]() |
![]() |
|