![]() |
Çocuk Psikolojisi Hakkında |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuk Psikolojisi HakkındaÇocuk psikolojisi hakkında Cocugun gelisimi bagimliliktan bagimsizliga, bencillikten isbirligine,somut dusunceden soyut ve mantikli dusunmeye dogrudur ![]() Duygulari surekli degisiklik gosterir, biraz once kavga ettigi arkadasiyla bir sure sonra barisir oyunlar oynar ![]() ![]() Cocuklar yeni durumlara uymakta gucluk cekmezler, cabuk ogrenirler, kotu olaylari, sayet cok yaralayici degilse cabuk unuturlar ![]() Spontandirlar, dusuncelerini ve olaylari sansurlemeden anlatirlar ![]() ![]() Cocuklar dinlenilmelidir, kisiliklerine ve farkliliklarina saygi duyulmalidir ![]() Her zaman kendilerini ifade etmelerine olanak verilmeli, bu tavirlari desteklenmeli, "sen cocuksun sus" asla denilmemelidir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Çocuk Psikolojisi Hakkında |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuk Psikolojisi HakkındaOkul Korkusu Diger bir deyisle evden ayrilma korkusudur ![]() ![]() ![]() ![]() Okul korkusu sayet okulla ilgili herhangi somut bir problem yok ise (dayak, asagilayici ogretmen tutumlari vs) anne ve cocuk arasinda ki yogun ve de bagimli iliskiden kaynaklanir ![]() Okul Korkusu konusunun cozumunde asagidaki turde yaklasimlarda bulunmak yararli olabilir : Cocugunuzun korkusu uzerine konusarak, nedenlerini cocugunuzla birlikte saptamaya calisiniz ![]() Okula gitmedigi icin onu tehdit etmeyiniz, korkutmayiniz ![]() Ogretmenine durumu anlatiniz ve gerekiyorsa isbirligi saglayiniz ![]() Hic bir sonuc alamiyorsaniz bir uzmana danisiniz ![]() Cocugunuzun okuldan uzak kalmamasina dikkat ediniz ![]() Unutmayiniz, korkular dogal tepkilerdir ![]() ![]() Nedenlerini arastiriniz ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Çocuk Psikolojisi Hakkında |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuk Psikolojisi HakkındaTikler Kaslarimizda olusan irademiz disi kasilmalardir ![]() ![]() ![]() Cocugunuzun tik sahibi olmasinin baslica nedenleri soyle siralanabilir : Kuralci ve titiz ana, baba tutumlari Denetleyici ve cocuktan performansinin uzerınde bir seyler bekleyen ana baba tutumlari Tik konusunun cozumunde asagidaki turde yaklasimlarda bulunmak yararli olabilir : Cocugunuza tiki ile ilgili " yapma , etme " mesajlari vermeyiniz ![]() Cocugunuzun duygularini ogrenmeye calisiniz ![]() Tiklerin cogu gelip gecicidir ![]() ![]() Cocugunuzun hangi ortamlarda ve kimlerin yanindayken tiksel davranislarda bulundugunu belirleyiniz ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Çocuk Psikolojisi Hakkında |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuk Psikolojisi HakkındaAltini Islatma Cocuklar ikinci yasin sonunda diskilarini, ucuncu yas sonunda da cislerini tutmayi ogrenirler ![]() Arastirmalar, yataklarini islatan cocuklarin ebeveynlerinin de cocukluk donemlerinde yataklarini islattiklarini gostermektedir ![]() Bedensel bir bozukluk yoksa psikolojik kokenlidir ve baska belirtilerle beraber gorulur ![]() Altini Islatma problemi fizyolojik olabilir ![]() ![]() ![]() Altini Islatma sorunu, psikolojik kokenli ise asagidaki sebeplerden kaynaklanabilmektedir Kardes kiskancliklari Aile ortamindaki huzursuzluklar ana baba kavgalari Korku yaratan olaylardan sonra Kimi zaman da ana babanin cocuk tarafindan cezalandirilmak istenmesi olasi nedenlerdendir ![]() Altini Islatma konusunun cozumunde asagidaki turde yaklasimlarda bulunmak yararli olabilir : Sayet baska davranissal bozukluklar yok ise bu durum, ana babanin anlayisli, sabirli ve hosgorulu tutumlari ile bu donem atlatilabilir ![]() Cocugunuzu bu durumundan dolayi asla asagilamayiniz, sertlige basvurmayiniz ![]() Yatma vakitlerinde sulu gidalar vermeyiniz ![]() Gece tuvalete gitmesini saglayiniz ![]() Kronik bir hal almissa ve onleyemiyorsaniz bir uzmana danisiniz ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Çocuk Psikolojisi Hakkında |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuk Psikolojisi HakkındaYaramazlik Genelde, cocuklar mevcut duzenimize uygun davranmadigindan onlara "yaramaz-hasari" damgasi vururuz ![]() ![]() ![]() Bu nedenleri soyle ozetleyebiliriz: 1- Cocuk ilginin uzerinde olmasini, yetiskinlerin kendisine hizmet etmesini ister ![]() Verilen Mesaj:"Sizin ilginizi ancal yaramazligimla cekebiliyorum" dur 2- Cocuk mevcut otoriteye baskaldirir ![]() Verilen Mesaj: "Burayi ben yonetecegim"dir ![]() Cocukla bu savasin icine giren yetiskin genelde bu savasi kaybeder ![]() 3- Cocuk cevresindeki insanlardan intikam almak isteyebilir ![]() ![]() Verilen Mesaj: "Madem beni sevmiyorsunuz, o halde benden nefret edin" dir ![]() Yaramazlik konusunun cozumunde asagidaki turde yaklasimlarda bulunmak yararli olabilir Ona daha fazla ilgi gosteriniz ![]() ![]() Yaramazlik onemsenmemelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Otoritenizi cocukla paylasarak, ona da kontrol edebilecegi ve yoneltebilecegi alanlar birakiniz ![]() ![]() Cocugunuzu sevdiginizi, onu anladiginizi, onun her zaman yaninda oldugunuzu ILETEBILMELISINIZ ![]() ![]() En iyi sonuclar, odullerle alinir ![]() ![]() ![]() Dayak ve hakaret bir ise yaramaz, ancak cocuklariniza bu tarz iletisimi ve davranis bicimini ogretmis olursunuz ![]() BERNARD DEFRANCE adlı arastirmaci "Sanctions et discipline à l'école" adlı kitabında {Syros,l999}, okulda ceza ve disiplin konusunda ilginc bulgulara varmistir ![]() Cocukların okulda aldiklari cezalarin hemen hemen hic etkisi yoktur ![]() ![]() Defrance,"kurala uymama mi cezalandiriliyor, yoksa ogretmenin otoritesi mi kalici kilinmak isteniyor " diye sormaktadir ![]() Bazi durumlarda ceza, cocuk tarafindan yetiskinin ondan intikam almasi olarak algilaniyor ve yetiskine dusmanca duygular beslemesine neden olabiliyor ![]() Sonuc olarak su denilebilir ki, cezadan korkmak "uslu olmanin" gostergesi degildir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Çocuk Psikolojisi Hakkında |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuk Psikolojisi HakkındaHiperAktivite Cocuklar genelde kosar , ziplar,gunboyu hareket halinde olurlar ![]() ![]() ![]() ![]() Cevredekiler tarafindan "duz duvara tirmanan cucuklar" olarak tanimlanabilirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hiperaktif davranislarin kokeninde dogum oncesi ve sonrasinda olusan beyin zedelenmeleri yatar ![]() ![]() Tedavide aile ve davranis tedavisi ile birlikte ilac tedavisi de uygulanir ![]() Cocugun spor ve acikhavada serbestce yapilabilecek etkinliklere yonlendirilmesi de sagaltici bir etki yapar ![]() Hastaligin gidisati, zamaninda ve etkili bir mudahale ile genelde olumludur ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Çocuk Psikolojisi Hakkında |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuk Psikolojisi HakkındaCocuk Nicin Yalan Soyler? Cocuk Ve Yalan Yalan, bir hatayi gizlemek dolayisiyla cezadan kacinmak icin soylenir ![]() Yasamin ilk bes yilinda cocugun soyledigi yalanlardan endise duyulmamalidir ![]() ![]() Gercegi ayirtedebilen bir cocuk, yine de yalan soylemeye devam edebilir ![]() ![]() ![]() ![]() Cevreyle olan iliskilerinde "yolunda gitmeyen bir seyler" vardir ![]() Cezadan kurtulmak ister ![]() Kendini digerlerindebn asagi gormektedir ![]() Ilgi cekmek ve cevresini sasirtarak oz doyum saglamak istediginden olmadik seyleri oluyormuscasina ifade eder, bunlara psuedo yalanlar denir ![]() Kendisini rahatsiz eden gercekleri gizlemek ister /örn, okul basarisizligini gizler ![]() Ana babasinin sevgisine ihtiyaci vardir ![]() Cevresindekiler de yalan soylemektedir, model alir ![]() Bazen de ana babasinin istegi uzerine yalan soyler ve bunu aliskanlik haline getirir ![]() Kendi hayatini gizlemek geregi duyar ![]() Nasil onleyebiliriz? Cocugunuzu yalan soylemeye iten nedenleri bir dedektif titizligi ile tespit ediniz ve bu nedenleri onunla "boyle demek istiyor olabilir misin" diye irdeleyin ![]() Sizler de yalan soylemeyin ![]() Yalan karsisinda cok sert ve asagilayici tavir takinmayiniz |
![]() |
![]() |
![]() |
Çocuk Psikolojisi Hakkında |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuk Psikolojisi HakkındaPsikososyal Gelisim Donemleri Kuramci, Erikson a gore, gelisim yasamin tumune yayilmaktadir ![]() 1-Oral dönem (0 ? 1 yas ![]() ![]() ![]() Bu dönemde cocugun cevresiyle etkilesimi, güven ya da güvensizlik duygularinin yerlesmesinde etkilidir ![]() ![]() ![]() Bu temel duygunun gelisimi ise ilerideki yillarda bieryin cevresiyle kurdugu ilsikilerde kendine guven duymasi demektir ![]() Kendine guvenen kisiler, kendi degerlerinin bilincinde olarak, digerleriyle daha rahat ve sevgi dolu iliskiler kurarlar ![]() 2- Anal- kas donemi ( 1 ? 3 yas ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu dönemdeki fiziksel olgunluk, bebeklerin emeklemelerine, yürüyüp kosmalarina olanak saglar ![]() ![]() Ayrica, tuvaletegitiminin verildigi bir donem olarak ta onemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu evrede cezalandirilan, kisitlanan ve bagimli olmaya yonlendirilen cocuklar, ileriki yaslarinda bastirilan ofke ve utanci yasarlar, kararsiz yetiskinler olurlar ![]() 3- Cinsel dönem ( 3 ? 5 yas ![]() ![]() ![]() ![]() Cocugun cevresindeki her seye ilgi ve merakla yaklastigi donemdir ![]() ![]() Bu donemde, cocugun ana babasina olan cinsel ilgisi de söz konusu olablir ![]() ![]() Ana babanin elestirel yaklasimi ve ya cocugun merakini örseleyici tutumlar, sucluluk duygusuna neden olacaktir ![]() ![]() ![]() 4- Gizil dönem ( 6 ? 11 yas ![]() ![]() ![]() 6 ? 11 yaslari arasindaki bu donem , surekli etkinlik icerisinde olan okul cagi cocugunu kapsar ![]() ![]() Bu donem cocugun hayatina "ögretmen" kavraminin girdigi donemdir ![]() ![]() ![]() 5 - Ergenlik dönemi Kimlik arayisi, dis gorunum ve begenilme arzusu baskindir ![]() ![]() ![]() Ergen kendini begenmez, surekli kusur arar, elestirilere asiri duyarlidir, hircin ve kavgaci olur ![]() ![]() Derslere ilgi azalir, ebeveynle iliskiler kopar, arkadaslar ön plana cikar, bencillik, yasaklara tepki baslar, duygusal gel-gitler artar ![]() ![]() Kisaca, gencin, sudan cikmis baliga dondugu cok firtinali bir donemdir ![]() ![]() Dusunme yetenegi gelisirken, ilgi alanlari cesitlenir ![]() ![]() Kimlik karmasasinin yasandigi bu donemde, yine baskic, anlayissiz ve cezalandirici ana baba tutumlari, ergenin isini daha da guclestirir ![]() ![]() Saglikli cinsel egitim icin ebeveyn ve ergen diyalogu sarttir ![]() ![]() Yetiskinler unutmamalidirlar ki ![]() ![]() Her yetiskin ergen olmustur, ancak ergenler yetiskin olma yolundadirlar ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Çocuk Psikolojisi Hakkında |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuk Psikolojisi HakkındaCocuk Egitiminde Premack Ilkesi PREMACK,ödül olarak uyarici yerine faaliyeti kullanmayi onermistir ![]() Premack ilkesi ![]() ![]() ![]() Bu ilke cocuk yetistirmenin kendisi kadar eski olup, BÜYÜKANNENIN KURALI olarak ta betimlenir ![]() Premack kuralini su cumlelerle aciklayabiliriz: "ancak yemegini yedikten sonra top oynayabilirsin" ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "cöpü dökersen tv izlemene izin veririm" ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kisaca ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Çocuk Psikolojisi Hakkında |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuk Psikolojisi HakkındaCezanin PsikoDinamigi Ceza terimi, olumsuz bir itici uyaricinin, bir davranimin yapilmasindan sonra ona bagli olarak uygulanmasi olayina verilen teknik bir isimdir ![]() Ceza, istenmedik davranimlari bastirma tekniklerinden biridir ![]() ![]() Bu anlamiyla ceza, yeni bir davranis ogrenmeyi degil, ,istenmedik bir davranisi yapmamayi ögretir ![]() Ceza iki sekilde uygulanir ![]() ![]() Davranis itici bir uyarici ile sonuclandirilir ![]() ![]() ![]() Davranis ödülün ortamdan kaldirilmasi ile sonuclanir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak ceza ile davranislari kontrol etmenin önemli sakincalari vardir ![]() ![]() Ceza cogu kez itici uyaricinin (dayak, hakaret, yasaklama gibi) kullanlmasini gerekli kilabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cezalandirilan davranislar, bireye belirli sonuclar saglayan ogrenilmis davranislardir ![]() Ceza ile bir davranis bastirilmaya calisilirken, bir baska istenmedik davranis ortaya cikabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ceza etkili oldugunda, ceza veren kisinin davranislarini ödülleyici bir nitelik kazanabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() BU NEDENLE CEZA, ELDEKI TÜM OLANAKLAR DENENDIKTEN SONRA ÖNCELIKLE ISTENMEDIK DAVRANISLARIN BASTIRILMASININ KACINILMAZ OLDUGU DURUMLARDA KULLANILABILECEK BIR SISTEM OLARAK DÜSÜNÜLMELIDIR ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Çocuk Psikolojisi Hakkında |
![]() |
![]() |
#11 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuk Psikolojisi HakkındaCocuk ve Sorumluluk Iletisim catismalarinin nedenlerinden biri de birey olarak sinirlarimizi ve sorumluluklarimizi bilmemekten kaynaklanmaktadir ![]() ![]() ![]() ![]() Aile icinde sinir ve sorumluluklarinin biblincinde olan cocuklar, yarin, toplum icinde de kendi sorumluluklarini üstlenen , baskasinin haklarina saygi gosteren yetiskinler olacaklardir ![]() ![]() Ebeveynler olarak neler yapmaliyiz?? Mesajinizi iletin :Öncelikle cocugunuz, sizin ondan ne istediginizi net ve acik bir sekilde bilsin ![]() ![]() "kardesinle kavga etmeni istemiyorum" "odani toplamalisin" "her gün bir saat ders calismani istiyorum" Simdiye dek kullandiginiz ve bir ise yaramayan cezalandirma yontemlerini birakin ![]() Cocugunuza, istediginiz yapmaz ise sonucun ne olacagini ve bundan da kendisinin sorumlu oldugunu soyleyin ![]() "kardesinle kavga edersen sinemaya gidemezsin" "odani toplamazsan arkadaslarinla bulusamazsin" Bu son ve en önemli asamadir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Muhakkak cocugunuz israrla istemediginiz sekilde davranacakti, ancak sizin dediklerinizi yapacagindan emin olursa davranisini degistirecektir ![]() SAYET BIR KEZ TUTARSIZ DAVRANIRSANIZ ![]() ![]() Siz tutarli ve kararli oldugunuz sürece, cocugunuz davranislarinin sonucundan kendisinin sorumlu oldugunu ve yapmasi gereken bir isi yapmaz ise sonuclarina katlanmasi gerektigini ogrenecektir ![]() ![]() TOPLUMUMUZUN, DAVRANISLARININ SORUMLULUGUNU ALMASINI BILEN YETISKINLERE IHTIYACI VARDIR ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Çocuk Psikolojisi Hakkında |
![]() |
![]() |
#12 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuk Psikolojisi HakkındaCinsel Tacize Ugramis Cocuklar Cinsel taciz, ne yazik ki sadece yetiskinler degil, cocuklar da maruz kalmaktadirlar ![]() ![]() Cocuklar bu durumu saklama egilimi icinde olabilirler ![]() cinsel organlarda surekli kasinti, dokununca agriyan popo fiziksel nedeni olmayan karin agrilari gece isemeleri yemek düzeninin bozulmasi uyku sorunlari, gece korkulari cocukta bebeksi davranisların ortaya cıkması, davranıssal gerileme durgunluk, arkadaslardan kacma okul basarısında düsüs Unutmayalim ki, KOTU NIYETLI INSANLARI YOK ETMEK MUMKUN DEGILDIR ![]() ![]() COCUKLARIMIZI ASLA KORKUTMADAN, KOTU NIYETLI KISILERINDE OLABLICEGINI ONLARA ANLATARAK VE YASAMIN CİRKİN YÜZÜNÜ ASLA ONLARDAN GİZLEMEDEN, BU TIP BIR OLAYLA KARSILASTIKLARINDA NELER YAPMALARI GEREKTIGINI, ONLARA ANLATMALIYIZ ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Çocuk Psikolojisi Hakkında |
![]() |
![]() |
#13 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuk Psikolojisi HakkındaTuvalet Egitiminde Dikkat Edilecek Noktalar Tuvalet egitimin amaci, cocugun tuvalete gitme davranisini kontrol etmesidir ![]() ![]() ![]() Oncelikle cocugunuzun hangi saatler de tuvalete gittigini ve ne kadar sure de tuvalette kaldigini tespit ediniz ![]() Onunla birlikte tuvalete gitmeli, onu tuvalete oturturarak yaninda beklemelisiniz ![]() Tuvaletini yapmiyor ise 10 dakikadan fazla tuvalette beklemeyiniz ![]() ![]() ![]() ![]() Tuvalete goturerek oturun ancak yaninda beklemeyin ![]() ![]() Tuvaletin kapisinda getirin, iceri kendisi girmeli ![]() ![]() Bu basamakta cocugunuz tuvalete kendi basina gitmeli ![]() ![]() Bu surecte cocugunuzu gosterdigi gayret ve cabalardan dolayi odullendiriniz, ovunuz ![]() ![]() ![]() ![]() Bir basamagi basarmadan digerine gecmeyiniz ![]() Basarisiz oldugunuz basamakta gerekiyorsa bir alt basamaga donerek yeniden baslayiniz |
![]() |
![]() |
![]() |
Çocuk Psikolojisi Hakkında |
![]() |
![]() |
#14 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuk Psikolojisi HakkındaOyun Terapisi Oyun terapisi, çocuğun psikolojik sorunlarını gidermeyi, onun daha uyumlu olması için yardımcı olmayı amaçlayan, çocuk ve terapistin birbirlerini oyun yolu ile etkiledikleri bir yöntemdir ![]() Oyun terapisi, konuşma problemlerinde, okuma problemlerinde, handikaplı çocuklarda etkili olabilir ![]() Çocuklar genelde problemlerinin farkında değillerdir ![]() ![]() ![]() Oyun terapisinde terapist Öncelikle bu alanda yeterli eğitim ve beceriye sahip olmalı ![]() Çocukla sıcak, samimi ve dostça bir ilişki kurmalıdır ![]() Çocuğun duygularını açıklaması için gerekli desteğin verilmesi gerekir ![]() Çocuğun faaliyetlerine karışmamalıdır, çocuk yolu belirler, terapist izler ancak (bana-kendine ve oyun odasına zarar vermemelisin) kuralı belirtilmelidir ![]() Terapiyi hızlandırmamalıdır, terapi yavaş ilerler ve terapist tarafından olduğu gibi onaylanmalıdır ![]() İlk karşılaşmada, terapist kendini tanıtmalı, çocuğun "evet", "hayır", yanıtları verebileceği sorular sormamalı, çömelerek onun göz hızasına inmeli, "seninle biraz oyun oynayacağız, benimle gel ve oyun odamızı, oyuncakları gör" denilebilir ![]() Çocuğun o ortama getirilme nedeni, ona basit ve anlayacağı bir dille anlatılmalıdır ![]() Çocuk duygularını ifade etmekte zorlanıyorsa, terapist kendi duygularından bahsederek onu teşvik edebilir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Çocuk Psikolojisi Hakkında |
![]() |
![]() |
#15 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuk Psikolojisi HakkındaCocugun Zihinsel Gelisimi Piaget adli bir kuramciya göre cocugun zihinsel gelisimi 4 ana evreye ayrilmistir ![]() ![]() DUYUSAL MOTOR DÖNEM: ( 0- 2 yas) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İŞLEM öncesi dönem: ( 2- 7 yaslar ) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SOMUT İŞLEMSEL DÖNEM: ( 7- 11 ya?): ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SOYUT İŞLEMSEL DÖNEM ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|