![]() |
Çocuklarda Okuma Bozukluğu |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuklarda Okuma BozukluğuDSM-IV de okuma bozukluğu ![]() ![]() ![]() Bu bozukluk ![]() ![]() ![]() ![]() DSM-IV’ ün okuma bozukluğu tanımı ICD-10’dan farklıdır ![]() ![]() ![]() Okuma bozukluğu oldukça sıktır; okul çağı çocuklarının % 4 kadarında görülür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Epidemiyoloji A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Etiyoloji Okuma bozukluğu için tek bir neden bilinmemektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Okuma bozukluğu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1930 lardaki çalışmalar okuma bozukluğunu serebral hemisferik işlev modeli ile açıklamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Birçok araştırıcı okuma bozukluğunu anlaşılması zor görsel veya işitsel eksikliklere bağlar ![]() ![]() ![]() ![]() Serebral palsili olan fakat normal zekaya sahip birçok çocukta okuma bozukluğunun insidansı yüksektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Okuma bozukluğu gelişimsel gecikmenin veya olgunlaşmanın geri kalmasının bir işareti olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İleri derecede okuma bozuklukları sıklıkla ruhsal sorunlarla birliktedir ![]() ![]() ![]() ![]() Tanı Okuma bozukluğu tanısı bir çocuğun okuma başarısı zekasından belirgin olarak geriyse konur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Okuma bozukluğu tanısı standart okuma başarı testi ile desteklenmelidir ![]() ![]() ![]() Ruhsal eğitim testleri Standart zeka testlerine ek olarak ruhsal eğitim tanı testleri de uygulanmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Klinik Özellikler Okuma bozukluğu olan çocuklar çoğunlukla ikinci sınıftayken incelenir ![]() ![]() ![]() ![]() Okuma bozukluğu olan çocuklar sözel okumalarında birçok hatalar yaparlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ek sorunlar arasındaki dil güçlükleri sıklıkla ses ayırım bozuklukları ve kelimeleri arka arkaya söyleme güçlükleri şeklindedir ![]() ![]() ![]() ![]() Okuma bozukluğu olan birçok çocuk okumaktan ve yazmaktan hoşlanmaz ve kaçınır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayırıcı Tanı Okuma bozukluğu sıklıkla ifade edici dil bozukluğu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yetersiz eğitimin verilmesi çocuklarda iyi okuyamama ile sonuçlanacağından aynı okuldaki diğer çocukların da okuma performansları araştırmalıdır ![]() ![]() Okuma bozukluğu sıklıkla diğer duygusal ve davranışsal bozukluklarla ![]() ![]() ![]() ![]() Gidiş Okuma bozukluğu olan birçok çocuk ilköğretimin ilk iki yılında hiçbir yardım almadan yazılı dil hakkında biraz bilgilenir ![]() ![]() ![]() ![]() İyileştirme eğitimi erken verildiğinde birinci sınıfın sonunda veya ikinci sınıfta sorun bitebilir ![]() ![]() Tedavi Okuma bozukluğu için tedavi seçimindeki ilk şey çocuğun özel eksikliklerini ve zayıflıklarını doğru olarak değerlendirmektir ![]() ![]() ![]() ![]() Samuel Orton tarafından geliştirilen bir özel yöntemde önce basit ses yeteneğine dikkat çekilmekte daha sonra bu ses birimlerinin karışımı kelimelere ve cümlelere dönüştürülmektedir ![]() ![]() Psikoterapide ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öğrenme bozukluğu olan çocukların ortalama % 75 i sosyal yeterlilik bakımında da sorunludur ![]() ![]() DSM (İngilizce:The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) zihinsel hastalıklar için tanı ölçütü ![]() DSM-IV'te hasta 5 açıdan değerlendirilir: 1 ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|