|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
dikkat, eksikliği, hiperaktivitede, klavuzu, öğretmen |
![]() |
Dikkat Eksikliği Ve Hiperaktivite'de Öğretmen Klavuzu |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Dikkat Eksikliği Ve Hiperaktivite'de Öğretmen KlavuzuDikkat Eksikliği ve Hiperaktivite'de Öğretmen Klavuzu DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE'DE (DEHAB) ÖĞRETMEN KLAVUZU NELER YAPABİLİRİZ? DİKKAT EKSİKLİĞİ İÇİN ![]() ![]() ![]() Öğrenciyi:
![]() ![]() ![]()
![]()
DEHB'li çocuklar genellikle okula başladıktan sonra teşhis edilirler ![]() ![]() ![]() ![]() DEHB'li çocuklarla başa çıkabilmesi için öğretmenlerin olumlu ve gerçekçi akademik beklentiye, sıkı bir gözlem ve denetim becerisine, tutarlı, sabırlı ve esprili bir kişilik yapısına, işbirliğine yatkınlığa (özel eğitim öğretmeni ve uzmanlarla), sahip olması gerekir ![]() DEHB'li çocukların %50'si normal sınıflarda eğitilebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk Milli Eğitim sisteminde yer alan müfredat içerikleri dikkat yetenekleri bakımından çan eğrisinin ortasındaki çocuklara göre düzenlenmiştir ![]() ![]() ![]() Bazen dürtüsel davranışları nedeniyle DEHB'li çocuklar normal çocukların devam ettiği sınıflarda tutulmak istenmez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eğitim-öğretim ortamı oluşturma DEHB'li çocuklar sürekli oturmak ve dikkatlerini derse odaklandırmakta yetersizlik yaşarlar ve bu duygudan kaynaklanan yaramazlık davranışları gösterirler ![]() ![]() ![]() ![]() Bu çocukların dikkatleri ilgisiz uyaranlarla ve diğer insanların önemsemediği ses ve olaylarla kolaylıkla dağılabildiği için sınıflarının sessiz ve sade olmasında yarar vardır ![]() ![]() Bu öğrencilerin düşünce biçimlerinin farklı olduğuna dikkat edilmelidir ![]() ![]() DEHB'li çocukların bulunduğu sınıflarda konular dikkatlice yapılandırılmalı, önemli noktalar açıkça belirlenmelidir ![]() DEHB'li öğrenciler için her ders planında fiziksel hareketler planlanmalıdır ![]() ![]() Okulunda yoğun olarak spora yönelmesi sağlanabilir ![]() ![]() Bu çocukların yerinde duramama özellikleri nedeniyle öğretmenleri tarafından sıklıkla uyarılmaları istenmeyen bu davranışın pekiştirilmesine yol açar ![]() Bir öğretmen olarak kendi hızınızı değerlendirerek sınıfta konuları işlerken ne kadar hızlı yada yavaş olduğunuza dikkat edin ![]() Övgüyü ve cesaretlendirmeyi çok seven bu çocuklar, özellikle cesaretlendirme olmadığı zaman sinirlenirler ![]() Anlamlı ve eğlenceli buldukları etkinliklere rahat yoğunlaşabildikleri için dersi eğlenceli hale getirmek önemlidir ![]() Şakacı, eğlenceli ve sürprizlere açık olarak DEHB'li çocukların ilgisini ve hevesini arttırabilirsiniz ![]() ![]() ![]() Çocuğun çalışmaya isteyerek katılması ve çalışmadan hoşlanması önemli olduğu için, çalışmaların eğlenceli hale getirilmesine dikkat edilmelidir ![]() Çocuklara bir şey öğretmek için onlarla konuştuğunuzda fiziksel olarak yakın olmak, uygun olan zamanlarda çocuğa dokunmak etkili olabilir ![]() Sürekli göz teması kurarak bu çocukları daha kolay denetleyebilirsiniz ![]() ![]() Talimat verirken aşağıdaki noktalara dikkat edin ![]()
![]() ![]() ![]() Acele ve özensiz yaptığı işleri tekrar kontrol etmesi istenmeli, verilen görevler arasında kısa molalar verilmelidir ![]() Ne istendiği çok açık bir şekilde öğrenci tarafından anlaşıldığından emin olununcaya kadar tekrarlanarak iletilmelidir ![]() Bu çocukların sınıf içi çalışmalarda hoşlandıkları biriyle eşleştirmek verimi arttıracaktır ![]() Katılma ve bağlı olma ihtiyacı hisseden bu çocuklar grup içi çalışmalarda yer aldıkları sürece kendilerini güdülenmiş hissedecekleri için katılımları sağlanmalıdır ![]() Sıraları öğretmen masasına yakın olabilir ancak orada amaçlı olarak tecrit edilmemelidirler ![]() ![]() Sınıfta DEHB ile ilgili bir hikaye okumak, DEHB'li çocukları deli olarak gören sınıftaki arkadaşları için yararlı olabilir ![]() Sık sık gelişmeleri gözlemlenip denetlenmelidir ![]() ![]() Kendini gözlemesini öğretin, düşüncelerine nasıl takılıp kaldığının farkına varmasını sağlayın ve en önemlisi de takılma gerçekleştiğinde tekrar nasıl odaklanacağını konuşun ![]() Öğrenmenin duygusal boyutu ihmal edilmemelidir ![]() ![]() Yaramazlığın dikkat çekme(sıkılma ve sevgi ihtiyacından dolayı), güç mücadelesi(tehdit edilmiş hissettiğinden dolayı), öç alma(incinme ve haksızlığa uğradığını hissettiğinden dolayı) ve yetersizlik(güçsüz hissettiğinden dolayı) olmak üzere dört kaynağı olduğunu akılda tutarak yaramazlıklarının nedenine uygun olarak müdahale biçimi belirlenmelidir ![]() ![]() ![]() Pek çok DEHB'li çocuk görsel olarak daha iyi öğrendiği için bir şey söyleneceği zaman göstererek söylemek tercih edilebilir ![]() ![]() Herhangi bir olay yada konunun taslağını çıkarma, kitap okurken ve dinlerken not alma becerisini kazandırılmalıdır ![]() ![]() Aşırı yorgunluk stres ve baskı çocukların özdenetimlerini azaltıp uygunsuz davranışlara neden olabileceği için dinlenme fırsatları sağlanmalıdır ![]() ![]() Bu çocuklar gün boyunca çok fazla başarısızlık duyguları yaşarlar ![]() ![]() DEHB'li çocukların özdenetim düzeyi düşük olduğu için özdenetimli olmasına yardımcı olacak geri bildirimler verilmelidir ![]() ![]() DEHB'in en yıkıcı yönü DEHB'in kendisi değil özsaygıya yönelik ikincil zararıdır ![]() ![]() Çocuğa DEHB'in avantajları olduğu da hatırlatılmalıdır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Dikkat Eksikliği Ve Hiperaktivite'de Öğretmen Klavuzu |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Dikkat Eksikliği Ve Hiperaktivite'de Öğretmen KlavuzuÖdev ve Sorumluluklar DEHB'li çocuklar dışsal olayları kendi başlarına yapılandıramadıkları için yönlendirilmeye ve planlamaya ihtiyaç duyarlar ![]() ![]() Hatırlama bu çocuklar için problem olduğundan dolayı, doğal olarak var olmayan çağrışımlar oluşturarak kodlamaya yardımcı olan hatırlama stratejileri ve beceriler öğretilebilir ![]() Ödevlerini küçük parçalara ayırmak DEHB'li çocuklar için önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() Bu çocuklar çok aaaaden sıkıldıkları için az aaaa verilerek aaaalerinin niceliğinden ziyade niteliğine dikkat edilmelidir ![]() Yaptığı çalışmalarda verdiğiniz sürenin yeterli olup olmadığına dikkat edin ![]() ![]() DEHB'li çocuklar bir aaaai yaparken kendi hızlarına göre değerlendirilmelidir ![]() ![]() ![]() Öğrenmeyi ölçmek için alternatif değerlendirmeler kullanılmalıdır ![]() ![]() Bu çocukların bütün aaaalerini, sorumluluklarını, sınav günlerini ve randevularını yazabilecekleri bir aaaa defteri kullanmaları sağlanmalıdır ![]() ![]() ![]() DEHB'li öğrencilerin bazen diğer öğrenciler kadar iş yapamayacaklarını unutulmayarak beklentiler öğrencinin kapasitesine göre ayarlanmalıdır ![]() DEHB'li öğrenciler bağımsız çalışmanın aksine öğretmen tarafından doğrudan işe yönlendirildiklerinde daha başarılı olmaktadırlar ![]() ![]() Kurallar DEHB'li öğrencilerin okul başarısını arttırmak için öğretmenlerin kuralların yapılandırılmış olmasına, çalışma zamanlarının kısa tutulmasına, dersin ilginç etkinliklerle desteklenmesine ve olumlu pekiştireçlerin kullanımına dikkat etmesi gerekir ![]() Düzeni sağlamak için kurallar mümkün olduğunca erken oluşturulmalı, düzen ve temizliği kontrol etmek için çok sık ara kontroller yapılmamalıdır ![]() ![]() Sınıftaki öğrencilerin katkılarıyla oluşturulan kuralları herkesin görebileceği bir biçimde yazıp asmak, kuralların benimsenmesini ve uygulanmasını sağlayabilir ![]() |
![]() |
![]() |
|