|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
ait, dönemine, hassân, hemziyye’si, hiciv, ilk, islam’ın, sâbit’in, örneği |
![]() |
İslâm’ın İlk Dönemine Ait Bir Hiciv Örneği: Hassân B. Sâbit’in Hemziyye’si |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() İslâm’ın İlk Dönemine Ait Bir Hiciv Örneği: Hassân B. Sâbit’in Hemziyye’siİslâm’ın İlk Dönemine Ait Bir Hiciv Örneği: Hassân b ![]() İslâm’ın İlk Dönemine Ait Bir Hiciv Örneği: Hassân b ![]() ![]() Hiciv, Câhiliye dönemi şiirinin önemli bir temasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Satire was one of the most important themes in the poetry of Jâhiliyya period ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hiciv Arap şiirinde oldukça önemli bir yer işgal etmektedir ![]() ![]() İbn Reşîk el-Kayrevânî (ö ![]() ![]() ![]() ![]() İbn Reşîk el-Kayrevânî, er-Rummânî'ye (ö ![]() ![]() ![]() Ebû Hilâl el-'Askerî (ö ![]() ![]() ![]() ![]() Arap şiirinin ana konularının sayısını artıranlar olduğu gibi, bu sayıyı mümkün olan en az seviyede tutmaya çalışanlar da vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Daha sınırlayıcı bir yaklaşım, Arap şiirinin ana konularının iki başlık altında toparlanabileceğim, bunların da "medh" ve "hicâ/hicv" olduğunu söylemektedir ![]() Bu bakış açısına göre, -mersiye de dâhil olmak üzere- şiirlerde dile getirilen bütün güzellikler ve övgüler 'medh'i, bütün kötülükler ve yergiler ise 'hicv' i oluşturmaktadır ![]() Tasnif nasıl yapılırsa yapılsın, hicvin Arap şiirinin ana temalarından biri olduğu konusunda şüpheye yer yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() Dış faktörlere gelince: Göçebe hayatının ve kabile düzeninin şartları, kabileler arası şiddetli bir rekabet ve çekişmeyi, bu da zorunlu bir netice olarak hicvi doğurmuştur ![]() ![]() Kolayca anlaşılabileceği gibi, hicve konu olabilecek hususlar, toplumun sosyal yapısıyla, kültürüyle ve anlayışıyla doğrudan ilişkilidir ![]() ![]() ![]() Nitekim Arap şiirinin tarihî gelişimi üzerinde inceleme yapan¬lar, bu değişikliğin İslâm'dan önce, İslâm'ın ilk mücadele yıllarında, İslâm hâkim olduktan sonra ve Emevîler-Abbasîler dönemindeki Arap şiirinde çok kolay bir şekilde izlenebildiği kanaatini taşımaktadırlar ![]() ![]() ![]() Câhiliye dönemi temel alındığında, genelde hicvin, psikolojik bir silah olarak kullanıldığını görüyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() Bu meyanda, onurlu bir insanda mutlaka bulunması gereken, cesaret, kahramanlık, cömertlik, ahde vefa, akıl gibi unsurların muhatapta bulunmaması hicve konu edilirken, Câhiliye döneminde örnekleri çok az görünse bile bedenle ilgili kusurların da zaman zaman eleştiri konusu yapıldığı görülmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak burada dikkat edilmesi gereken husus, şiirde tabiatı gereği abartı bulunsa bile, hicvedilecek hususların, gerçekle muhak¬kak bir temas noktasının olması gerektiğidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Câhiliye dönemi hicvinin başka bir temel özelliği de, hicve konu edilen özelliklerin, 'kamuoyu' tarafından hicve değer özellikler olarak kabul edilmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bizi sayımız azdır diye ayıplıyor ![]() Bize, sayımızın az, komşumuzun güçlü olması, sayıca kalabalık olanların ise, komşusunun güçsüz olması, zarar verememiştir!?" Semev'el, hakkındaki iddiayı dile getirip bunu kabul etmediğini ifade ettikten sonra, bu iddianın bir hiciv sebebi olmaktan daha çok, aslında övünç vesilesi olduğunu, -bu arada karşı tarafı da hicve¬derek- şu şekilde dile getirmektedir: "(Bizim sayımız azdır ![]() ![]() Ölüm sevgimiz, ecellerimizi bize yaklaştırmaktadır ![]() ![]() Bizim hiçbirbüyüğümüz yatağında ölmemiştir ![]() ![]() Görüldüğü gibi Semev'el, kendilerine yöneltilen sayı azlığı iddiasını kabul etmekte ancak bunun hicve konu olacak bir yönünün bulunmadığını dile getirmektedir ![]() ![]() Hasan Taşdelen Yard ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : İslâm’ın İlk Dönemine Ait Bir Hiciv Örneği: Hassân B. Sâbit’in Hemziyye’si |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : İslâm’ın İlk Dönemine Ait Bir Hiciv Örneği: Hassân B. Sâbit’in Hemziyye’siCâhiliye dönemi hicvinin iyi bir şekilde anlaşılabilmesi için, methe konu olabilecek özelliklerinin de bilinmesine ihtiyaç vardır ![]() ![]() ![]() Benzer bir bakış açısını, Câhiliye dönemi şiirindeki hiciv konusuna farklı bir perspektiften yaklaşan çağdaş yazar Îliyyâ Hâvî'de de görmek mümkündür ![]() O, Fennu'l-hicâ ve tatavvuruhu 'inde'l-'Arab adlı kitabında, hicvin bedevî cahilî ortamlarda bulunduğu ve fahrin bir uzantısı olarak, çoğu kere fahrin yanında zikredildiğini belirttikten sonra şöyle der: Hicvin bu tarzı 'selbî'dir; bu tür hicivlerde, ne hicvedenin kinle dolu kalbi ne de boş ve karanlık gözleri varlık alemine çıkar ![]() ![]() ![]() ![]() Buradan hareketle, Kudâme b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şiirde ne kadar medih konusu varsa, ya bu dört maddeden birinin doğrudan konusudur veya bunların birbiriyle terkib edilmelerinden oluşan bir konudur ![]() ![]() Meselâ, akıl başlığı altında, kültür, hayâ, beyan (muradını güzelce ifade edebilme), siyaset, yeterlik, delilini ortaya koyabilme, bilgi, ağırbaşlılık gibi konular bulunmaktadır ![]() İffet başlığı altında, kanaat, hırslı olmamak, ırzını korumak ve benzeri konular bulunmaktadır ![]() Şecaat başlığı altında, topraklarını koruma, kabilesini savun¬ma, intikam alma, düşmana amansız saldırı, heybet, rakipleri ile vuruşabilme, ıssız çöllerde korkusuzca yolculuk edebilme vs ![]() ![]() Adalet başlığı altında ise, müsamahalı olma, mağduriyete katlanma, ihsanda bulunma, isteyene verme, konuk ağırlama gibi hususlar bulunmaktadır ![]() Bu hasletlerin birbiri ile terkibi de altı ana başlık altında incelenebilir: Akıl ve şecaatin terkibinden, musibetler ve sıkıntılar karşısında tahammüllü olmak; bir tehditle karşı karşıya kalınmışsa bunun takipçisi olmak; akıl ve iffetin terkibinden, dilencilik yapmamak, aza kanaat etmek; şecaat ve cömertliğin terkibinden, itlaf, sözünde durmamak; şecaat ve iffetin terkibinden, kötü söz ve davranışlara tavır almak, mahremiyeti korumak; cömertlik ve iffetin terkibinden, başkalarını kendine tercih etmek hasıl olur ![]() Kudâme'ye göre, bir insan, yukarıda zikredilen hususların ne kadarından mahrum gösterilebilirse, şiirdeki hiciv de o nispette güçlü olacaktır ![]() Îliyyâ Hâvî, etkisi açısından çok önemli görmesine rağmen, Kudâme b ![]() ![]() ![]() ![]() Kudâme b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu açıdan yapılan bir değerlendirmede tabiidir ki, Câhiliye döneminde şiirin bir parçası olarak ve bir amaç için üretilmiş olan hiciv, daha sonra sanat hâline gelen ve sanat icra etmiş olmak için üretilen hicvin ilk ve ibtidai halkası olarak görülecektir ![]() Emevîler döneminde gelişimine devam eden hiciv, yavaş yavaş müstakil bir şiir sanatı hâline dönüşmeye başlamıştır ![]() ![]() ![]() Câhiliye döneminde şiirlerinde hicve yer veren şairler olarak, İmru'u'l-Kays (ö ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Özetlemek gerekirse, Câhiliye şiirinin genel dinamikleri başlıca şu çatışmalardan doğmaktadır: 1) Fertle, kabile ve toplum arasındaki sürtüşmeler ![]() 2) Fert ve devlet arasındaki sürtüşmeler (Arapların Câhiliye döneminde bugün anladığımız mânâda bir devlet söz konusu değildi ![]() Burada kastedilen, Arapların etrafındaki devletlerdir ![]() şiirlerinde bu devletlerin krallarını hicvetmişlerdir) ![]() 3) Kabileler arasındaki sürtüşme ve savaşlar ![]() 4) Fertler arası sürtüşme rekabetler ![]() Câhiliye dönemi hicvi, sanat açısından değerlendirildiğinde şunlar söylenebilir: 1) Câhiliye dönemi şiirlerinde hiciv kasidenin, gazel, atlâl, şarap, vs ![]() ![]() ![]() ![]() 2) Şiir, vasıf (betim), gazel, medih gibi bir amaç veya başlı başına bir sanat olarak telakki edilmeyip, bunun yerine, kendini savunma veya karşı tarafın yaptığı işi dile dolayarak ondan intikam alma şeklinde moral bir değere dayandırılmıştır ![]() 3) Karşı taraf, küfürlü sözlerle değil, bulunması gerektiği halde bulunmayan (kahramanlık, vefakârlık, asalet gibi) niteliklerle hicve konu edilmiştir ![]() 4) Çoğunlukla karşılıklı atışmalar şeklinde cereyan etmiştir ![]() ![]() ![]() 5) Câhiliye şairleri, kendi komplekslerini, fiziksel kusurlarını hicve konu yapmamışlardır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : İslâm’ın İlk Dönemine Ait Bir Hiciv Örneği: Hassân B. Sâbit’in Hemziyye’si |
![]() |
![]() |
#3 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : İslâm’ın İlk Dönemine Ait Bir Hiciv Örneği: Hassân B. Sâbit’in Hemziyye’siHassân b ![]() İslâm'ın ilk dönemlerinde, Müslümanlar ile müşrikler arasında yaşanan ve zaman zaman silahlı karşılaşmalara dönüşen durum, hicvin canlanması için çok uygun bir ortam sağlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Medineli şair Hassân b ![]() ![]() ![]() ![]() Aşağıda metnini ve tercümesini verdiğimiz, Hassân b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Her ne kadar İslâm; şarap, gazel ve eğlence gibi şiirin bazı konularının geri plana itilmesine yol açmışsa da, başka bazı bakımlardan hicvin güçlenip gelişmesinde de etkili olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslâm'ın topluma tamamen hakim olmasından sonra ise, bu tür hicivde bir gerileme yaşandığı, bunun yerini siyasi hicvin aldığını da ifade etmek gerekir ![]() Hassân b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu şiirin başındaki (ilk on beyit) şarap tasvirinin yapıldığı bölümle ilgili olarak, Hassân b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hassân b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine kasidenin başındaki bu kısmın önceden yazılmış olması gerektiğini söyleyenler, ikinci bir delil olarak, bu bölümünün kasidenin diğer bölümüyle hiçbir manevi irtibatının olmadığını ileri sürmektedir ![]() ![]() ![]() İhsân en-Nass ise, kasidenin bu şekliyle, bir bütünlük taşıdığını, ilk bölümün kaldırılması durumunda, kasidenin şeklîbütünlüğünün bozulacağını dile getirerek, bu kısmın da Hassân b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Esasen Câhiliye dönemi şiirlerinde kasideye, sevgilinin anlatımı, şarap, kalıntılar vs ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : İslâm’ın İlk Dönemine Ait Bir Hiciv Örneği: Hassân B. Sâbit’in Hemziyye’si |
![]() |
![]() |
#4 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : İslâm’ın İlk Dönemine Ait Bir Hiciv Örneği: Hassân B. Sâbit’in Hemziyye’siHassân b ![]() Zâtu'l-Esâbi'deki izler kayboldu ![]() ![]() Oralarda artık cömert insanlar yok ![]() ![]() Zâtu'l-Esâbi' ve Civâ', Şam'ın (Dımaşk) hemen dışında olan iki yerleşim birimidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci beyitte geçen 'Benu'l-Hashâs' hakkında Berkûkî, el-Hashâs b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Halbuki oraları şenlendirenler vardı, otlaklarında da, develer ve koyunlar ![]() Her neyse bırakalım (bu eski anıları), gece çöktüğünde beni kim uykusuz bırakan bir hayalden kurtarabilir? Kişiyi kulu kölesi yapan (sevgilim) Şa'sâ'nın hayalidir bu ![]() ![]() Sevgilimin ağzı, içine bal ve su karıştırılmış, yıllanmış değerli Beyt Râs (Ürdünde bir yer adı) şarabı, Veya olgunlaşıp dalını aşağıya doğru eğmiş taze elma gibi (tatlı ve güzel kokuludur ![]() Birgün çeşit çeşit içkilerden laf açılacak olursa, bunların hepsi bir yana güzel şarap bir yanadır ![]() Eğer aramızda kavga veya ağız dalaşı olur da kınanacak bir şeyler yaparsak, suçu ona atıveririz ![]() İçeriz, içeriz de bizi krallara ve vuruşmanın korkutamayacağı aslanlara dönüştürüverir ![]() Atsız kalalım, şayet siz onları Kedâ'da (Mekke'deki en yüksek tepe) buluşmak üzere tozu dumana katarak koşarken görmezseniz ![]() Ve (süvarilerinin emirlerini duymak istercesine) başlarını sağa sola kıvırarak, gemlerini çekiştirirken (görmezseniz) ![]() ![]() Bu beytin birinci bölümü, Berkûkî'nin divanında, AJC'VI JUIJJ ¿JI ![]() ![]() ![]() Şayet, başımızdan savuşup giderseniz umremizi yaparız ![]() ![]() ![]() Aksi takdirde, bekleyin vuruşmanın olacağı günü ki, Allah o günde dilediğine yardımcı olacaktır ![]() Hem de Allah'ın elçisi Cebrail bizim aramızdadır ![]() ![]() Allah şöyle buyurdu: "Ben gerçeği dile getiren bir kulu elçi yaptım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ben ona tanıklık ettim ![]() ![]() Allah buyurdu ki: Ben bir orduyu harekete geçirdim ![]() ![]() Biz Ensâr her gün Me'ad Kabilesi (Kureyş) ile sövüşür veya vuruşur ya da yerişiriz ![]() Bizi hicvedenleri, beyitlerimizle gemleriz ![]() ![]() Bak! Ebû Sufyân b ![]() "Kılıçlarımız seni ve 'Abduddâr'i bir köleye dönüştürmüş de onların kadınları efendileri hâline gelmişti ![]() Sen Muhammed'i (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Onu hicvetmeye mi yelteniyorsun, dengi olmadığın halde ![]() (Kötü olan tabii ki sensin ![]() ![]() Aynı mıdır, sizden Allah Resulüne dil uzatan kişi ile, onu metheden ve yardımcısı olanlar! Babam, ceddim ve şerefim, Muhammed'in (s ![]() ![]() ![]() ![]() Beyitte geçen u^je kelimesi farklı manalara gelebilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbn Kuteybe, bazı hadisleri delil olarak kullanmak suretiyle bu kelimenin sadece 'nefs/kişinin zatı veya bedeni' manasına geldiğini iddia etmekte ve yukarıda zikredilen beyti de buna göre yorumla¬maktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Halbuki, el-Beğavî, İbn Kuteybe'nin kendisine delil olarak kullandığı hadisleri teker teker ele alarak, bu hadislerde geçen 'ırd/a'râd' kelimelerinin 'nefs' manasına gelmediğini zikrettikten sonra, yukarıdaki beyitte geçen (çr^jc) ifadesinin 'nefsim' manasıyla değil, 'bana iyi veya kötü nam bırakmış bütün seleflerim' manasıyla değerlendirilmesinin daha uygun olacağını ifade etmiştir ![]() ![]() ![]() Eğer Lu'ey oğulları Cuzeyme'lileri yakalarsa, (bilinsin ki) onların katledilmesi yüreğimizi soğutur ![]() Çünkü onlar, bize karşı cephe alan kişilerdir ![]() ![]() el-Hâris b ![]() ![]() Dilim, kusursuz keskin bir kılıçtır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : İslâm’ın İlk Dönemine Ait Bir Hiciv Örneği: Hassân B. Sâbit’in Hemziyye’si |
![]() |
![]() |
#5 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : İslâm’ın İlk Dönemine Ait Bir Hiciv Örneği: Hassân B. Sâbit’in Hemziyye’siSonuç Câhiliye döneminde, daha sonraki dönemlerde incelip sanat hâline dönüşmüş ve Abbasîler döneminde zirveye ulaşmış olan edebî hiciv örnekleri görülmez ![]() ![]() ![]() Bu yüzden Câhiliye dönemi şiirlerinde, gazel, şarap, vasf, fahr ana temalar olarak görülürken, hiciv bunların arasına sıkıştırılmış, tâli öneme sahip bir unsur olarak ortaya çıkar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hiciv (nekâiz), Emevîler döneminde özellikle el-Ahtal (ö ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|