![]() |
Anadolu Otelcilik Ve Turizm Meslek Liseleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Anadolu Otelcilik Ve Turizm Meslek LiseleriAnadolu Otelcilik ve Turizm Meslek Liseleri Milli Eğitim Bakanlığı Ticaret ve Turizm Öğretimi Genel Müdürlüğü’ne bağlı okullardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resepsiyon Servis Mutfak Kat Hizmetleri Seyahat Acenteciliği Bu okullarda eğitim faaliyetleri turizm mevsimi ile paralel olarak sürdürülmektedir ![]() ![]() ![]() Mezunlar alanlarında bir meslek yüksek okuluna sınavsız geçebilmektedirler ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Anadolu Otelcilik Ve Turizm Meslek Liseleri |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Anadolu Otelcilik Ve Turizm Meslek Liseleri1 ![]() 1 ![]() ![]() Rezervasyon: Konukların, yiyecek ve içecek işletmelerinde hizmeti almak için, hizmet alımı öncesinde işletmeye ulaşarak yaptıkları yer ayırtma işlemidir ![]() 1 ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Yer ayırtacak konuğun kendisi işletmeye gelir ve yetkiliyle görüşür ![]() detayları ve istekler yazılı olarak not edilir ![]() ![]() rezervasyonu işletmeye yakın mekanda ikamet edenler, titiz konuklar, güvensiz konuklar ve genellikle yaşlı insanlar tercih ederler ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Telefon ile rezervasyon yönteminde; yer ayırtacak konuk telefonla işletme yetkilisini arar ![]() ![]() ![]() Konuk, isteklerini temiz bir kağıt (antetli olabilir) üzerine çıkartır ![]() numarasını çevirerek gönderir ![]() inceleyerek rezervasyon defterine, formuna veya dosyasına rezervasyon kaydını yapar ![]() Sonucu olumlu veya olumsuz olarak konuğa faks ile bildirir ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Yiyecek ve içecek işletmeleri internette bir sayfa hazırlayarak işletmeyi tanıtırlar ![]() internet sayfasında işletmenin hizmet kapasitesi, rezervasyon şartları ve şekilleri anlatılır ![]() Konuk bürosunda veya evinde işletmenin sayfasına girerek ihtiyaçlarına cevap verecek yeri ve sayıyı işaretleyerek kendisinden istenen diğer bilgilerin girişini yapar ![]() onayı otomatik olarak (hatasız kayıt yapılması durumunda) yapılır ![]() şekli, genellikle seyahat işletmelerinde uygulanan bir yöntemdir ![]() İşletmeleri vb 1 ![]() ![]() Restoranlarda konukla ilk ilişki rezervasyonla başlar ![]() kurallarına dikkat etmek, tutum ve davranışlarımızı, konuşma şeklimizi ve ses tonumuzu titizlikle ayarlamamız çok önemlidir ![]() Hataları ortadan kaldırmak ve yanlışlara düşmemek, rezervasyonu eksiksiz alabilmek için uymamız gereken kurallar vardır ![]() Rezervasyon alınırken:
önemlidir ![]() Rezervasyon konuşması sırasında:
Mutlaka ayrıntılı bir şekilde öğrenilmeli ve not edilmelidir ![]() yapılmalıdır ![]() (Fiks mönü: Mönü fiyatına içecek cins ve miktarının da dahil edildiği bir çeşit genişletilmiş tabldot menüsüdür ![]() 1 ![]() ![]() Restoran işletmelerinde iki şekilde rezervasyon alanır ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Az sayıda konuk kabul edebilen yiyecek-içecek işletmelerinde rezervasyondan sorumlu personelin rezervasyon formu veya defterini herhangi bir teknoloji kullanmadan el yöntemi ile doldurması yöntemidir ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Konuk sayısı fazla olan yiyecek içecek işletmelerinde bilgisayar ortamında paket program kullanarak rezervasyon formu veya defterini düzenleme yöntemidir ![]() alan kişinin adına düzenlenmiş numara veya kod vardır ![]() ile açılır ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() Restoranlar, rezervasyon yaptıran konukları bir liste halinde rezervasyon formuna ve ya defterine kaydederler ![]() getirilir ![]() olabilir ![]() hazırlanabilir ![]() yerlerin ayrılabilmesi için kolaylıklar sağlayan bir yöntemdir ![]() Bu liste hazırlanırken:
![]() ![]() Yiyecek içecek işletmeleri her türlü hizmet alanı ve personeliyle bir bütünlük gösterir ![]() Bir departmandaki aksaklık veya yanlış bilgi hizmetin bütününü etkiler ![]() rezervasyonların ve yapılacak tüm hazırlıkların bir uyum içerisinde yapılması gerekir ![]() Mutfakta eksiksiz hazırlanmış bir yiyecek, ancak nezaketli ve kuralla uygun servis edildiğinde anlam kazanır ![]() Rezervasyon listesini incleyen ve gerekli hazırlığı yaptıran yöneticinin diğer birimleri de bilgilendirmesi gerekir ![]() hazırlandığı bir bilgi kağıdı aşağıdaki birim şeflerine iletilir ![]() Bu birimler:
İlgili departmanlara bilgilendirmenin faydaları: Gelen konuğu karşılama ve kabülde yaşanacak hazırsızlıkları ve hataları önler ![]() Restoranda yapılacak ön hazırlıkların zamanında yapılmasına fırsat vererek karışıklıkları önler ![]() Personelin işini kolaylaştırır ![]() Mutafak bölümünün yapacağı hazırlıkları zamanında yapmasına imkan vererek, siparişlerin gecikmesini önler ![]() 1 ![]() ![]() Rezervasyon Masa Kartları: Restoranlarda rezervasyonlar alındıktan sonra masalar rezervasyonlu konuklar için ayrılır ![]() masanın rezervasyonlu olduğunu görsteren, konuklar gelmezden önce masalara konan kartlardır ![]() ![]() (Konsiyerj: Üniformalı personel demektir ![]() elemanların bağlı bulunduğu birimdir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Anadolu Otelcilik Ve Turizm Meslek Liseleri |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Anadolu Otelcilik Ve Turizm Meslek Liseleri2 ![]() Yiyecek ve içecek işletmelerinde hizmet, konuğun karşılanması ile başlar; hizmetin sunulması ile devam eder ![]() ![]() izlenim müşterinin işletmeye bakış açısını olumlu veya olumsuz etkileyebilir ![]() 2 ![]() ![]() Restorana gelen konuğu karşılama görevi salon şefinin görevidir ![]() zamanlarlada karşılamayı yardımcısı yapar ![]() kapı sürekli kontrol altında tutulmalıdır ![]() Herhangi bir restorana gelen konuğun bazı beklentileri vardır ve bu beklentilerini bulacağı umudu ile rezervasyon yaptırmış veya o restoranı seçmiştir ![]() konuğu hayal kırıklığına uğratmamak gerekir ![]() vardır ![]() Restoran kapısına yaklaşan konuğun beklentileri şunlardır:
![]() bireysel gelen konukların karşılanmasında farklılıklar olmaktadır ![]() Grup Konukları Karşılama İlkeleri:
![]() ![]() ![]() Restorana gelen konuğu kapıda karşılayıp içeriye alan şef, selamlaşmadan sonra konuğun rezervasyonlu olup olmadığını “Rezervasyonunuz var mıydı, efendim” şeklinde sorarak öğrenir ![]() ![]() yapılmış ve konuk için ayrılmış olan masaya alınmadan önce gardrop işlemleri için vestiyere alınır ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Rezervasyonsuz gelen konukları karşılama da rezervasyonlu müşterileri karşılama şeklindedir ![]() masalardan gelen konuk sayısına uygun en güzel masa önerilir veya konuğun isteğine bırakılır ![]() ifadelerle memnuniyeti öğrenilmeye çalışılmalıdır ![]() Rezervasyonsuz gelen konukların salona geldikleri anda boş masa yok ise, durum kendilerine bildirilerek, arzu ederlerse barda aperatif ababilecekleri, masa hazırlandığı anda kendilerinin masaya alınacakları söylenmelidir ![]() zaman başka isteklerinin olup olmadığı sorulmalıdır ![]() 2 ![]() ![]() Vestiyer; konukların palto, pardesü ve çanta benzeri eşyalarını önceden hazırlanmış olan numaralar ile numaralandırarak konuk işletmede kaldığı sürece alıkoyan, müşterilere gelen çiçek ve benzeri eşyaların müşterilere ulaştırılmasını sağlayan üniformalı personeldir ![]() Vestiyer görevlileri; kendilerine yetecek kadar yabancı dil bilmeli, ciddi, nazik ve kibar olmalı, güvenilir ve düzenli bir kişi olmalıdır ![]() —Vestiyerde yapılacak işler:
![]() ![]() Rezervasyonlu veya rezervasyonsuz gelen konuklar için masa ayrılırken dikkat edilecek noktalar şunlardır:
meydana gelen ve bir chef de rang’ın, servisinden sorumlu olduğu masalar grubudur ![]() 2 ![]() ![]() Konuklar yemek öncesinde veya gruptan gelemeyenler var ise barda aperatif almak isteyebilir ![]() ihtiyaçları karşılanmalıdır ![]() kendileri için ayrılmış olan masalara geçerken restoran şefi refakat eder ![]() bu esnada rahatsız olmamaları için gereken özen gösterilir ![]()
![]() üzerine minder vb konarak sandalye boyları masalara göre ayarlanır ![]() Gerekiyorsa bebe sandalyesi masaya ilave edilebilir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Anadolu Otelcilik Ve Turizm Meslek Liseleri |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Anadolu Otelcilik Ve Turizm Meslek Liseleri3 ![]() Alakart servis restoranlarında gelen konuklar masalarına alındıktan sonra siparişleri alınır ![]() asistanı konukların siparişlerini sormadan önce menu kartını konuğa takdim eder ![]() Konuklara mönü kartları takdim edildikten sonra seçimlerini yapabilmeleri için zaman tanınır ![]() belli bir süresi yoktur ![]() başında beklemez ![]() çağrılmayı bekler ![]() eksikleri, servant düzeni ile ilgilenir ![]() Ev sahibi konukları ile konuşarak içeceklerini sipariş sırasında görevli personele bildirir ![]() siparişleri Sipariş pusulasına kaydedilir ![]() siparişleri alınır ![]() 3 ![]() ![]() Mönü: Bir öğünde belli bir sıra dahilinde servis edilen ve birbiriyle uyumlu yemekler grubudur ![]() Mönu kartı: Bir restoranda servis edilen yiyeceklerin klasik menüdeki sıraya göre sistemli bir şekilde yazıldığı kartlardır ![]() İçecekler için ayrı bir mönu kartı hazırlanabileceği gibi aynı mönu kartında da yazılabilir ![]() öğününde servis edilen mönüleri bildiren mönü kartları da vardır ![]() 3 ![]() ![]() ![]() Yiyecek içecek işletmelerinde kalite göstergelerinden birisi de mönü kartlarıdır ![]() Kaliteli servis yapılan restoranlarda mönüler, tabela halinde restoran dışında veya camekânda konukların bilgisine sunulmaz ![]() ![]() kartı kullanılmaktadır ![]() konuğa verilen önemi ifade ettiği gibi, içeriğiyle de konuğun öğrenmek istediklerine cevap verir nitelikte olmalıdır ![]() Mönü kartının genel özellikleri şunlardır:
ise menü kartlarıda bu amaca yönelik hazırlanmalıdır ![]() restoran, menü kartı hazırlarken balık veya diğer deniz ürünlerinin resmedildiği bir dış kapak ve iç düzenleme, sadece av etleri ağırlıklı hizmet veren bir restoran ise av veya avcı benzeri resim ve ifadelerin ağırlıkta olduğu bir menü kartı hazırlama yolunu seçmelidir Mevsimsel hizmet farklılığına giden restoranlar mönü kartı hazırlarken kaliteden ödün vermeden pratik yöntemler kullanılmalıdır ![]() çıkartılabilen kaliteli kağıt veya kartondan tutulması hem maliyeti azaltacak, hemde işletme sürekli yeni mönü kartı hazırlamak için zaman ve emek harcamayacaktır ![]() Yiyecek içecek işletmelerinde menu kartı hazırlamanın amaçları şunlardır:
![]() ![]() ![]() Işletmelerde sunulan alkollü ve alkolsüz içeceklerin belli bir sıra dahilinde yer aldığı kartlardır ![]() ![]() ve desenleri farklı olur ![]() ![]() Günümüzde birçok lüks restoranlarda bile ayrı bir içecek kartı kullanılmaz ![]() mönu kartına dahil edilir ![]() sıralanır ![]() İçecek kartarında alkollü içkiler, aperatifler, şaraplar, ispirtolu içkiler, kanyak ve likörler gibi ana başlıklar altında yazılırlar ![]() şaraplar, kırmızı şaraplar ve köpüklü şaraplar diye ayrılırlar ![]() (şaraplar için: 70 cl ![]() ![]() belirtilmelidir ![]() 3 ![]() ![]() ![]() Yiyecek içecek işletmelerinde mönu dendiğinde yiyecek grupları akla gelmektedir ![]() Restoranlarda servis edilen mönüler değişik yemeklerden meydana gelir ![]() getiren yemeklerin cinsi, hazırlanış ve servis ediliş şekilleri milletlere, mevsimlere ve restoranlara göre değişiklik gösterir ![]() İlk yazılı menüyü 1541 yılında Brunswik Dükü Henry hazırlamıştır ![]() tabela şeklinde hazırlanan mönüler salon dışında bir yere asılmıştır ![]() içinde çeşitli yerlere asılmaya başlanmıştır ![]() Servis sistemlerine sahip ülkelerde (İngiliz, Rus, Fransız, Türk vb) değişik sınıf restoranlarda servis edilen mönülerin oluştuğu yemek grupları iki şekildedir ![]() Çorba, anayemek ve tatlıdan meydana gelen menu türk mutfağına özgü bir sıralamadır ![]() ![]() mönüde yemek, iştah açıcı sıcak veya soğuk yemeklerden bir veya birkaçı ile başlar, karın doyuran, gerekli besinleri sağlayan ana yemek ve garnitürleriyle devam eder; mideyi bastırıcı, tokluk hissi veren ve hazmı kolaylaştıran peynir veya peynir çeşitleriyle son bulur ![]() Bir yemek grubuna mönu diyebilmek için, mönüyü meydana getiren yemeklerin servis sırasına göre dizilmesi ve bu sıraya göre servis edilmesi gerekir ![]() Fransız servis sistemi menüyü klasik bir yapı içerisine oturtmuş ve yemekleri gruplamıştır ![]() midenin yiyecekler karşısında vereceği tepki(iştah açıcılardan hazmı kolaylaştırıcılara giden sıralama), hazırlanış biçimleri, servis sıcaklıkları gibi özellikler ölçü alınmıştır ![]() Buna Göres Klasik Mönüde Yemek Sırası: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() 8 ![]() 9 ![]() 10 ![]() 11 ![]() 12 ![]() 13 ![]() 14 ![]() Servis personeli ifade edilen yemek gruplarına hangi yiyeceklerin girdiğini ve isimlerini bilmelidir 3 ![]() ![]() Mönu kartı takdim edilirken uyulması gereken kurallar vardır ![]() Bu kurallar:
|
![]() |
![]() |
![]() |
Anadolu Otelcilik Ve Turizm Meslek Liseleri |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Anadolu Otelcilik Ve Turizm Meslek Liseleri4 ![]() Restoran şefi veya sorumlu personel tarafından siparişlerin alınması, konuklar masalarına alındıktan sonra başlar ![]() olduğu mönü kartlarını kurallara uygun şekilde (mönü kartının takdimi konusundan takip edebilirsiniz ![]() ![]() siparişleri alınır ![]() tavsiyelerde bulunmak gerekir ![]() Aperatif teklif edilirken konuğun görünüşüne, davranışına, restorana geliş sebebine ve iklime göre hereket edilir ![]() Siparişleri, salon şefi veya şefin konuklara tanıştıracağı captain veya chef de rang alır ![]() Siparişler alınırken uyulacak kurallar:
yazılmasıdır ![]() pusulasına yazarken, pusuladaki bütün boş kısımları doldurması gerekmektedir ![]() masa no, konuk sayısı, tarih, sıra numarası, yemek ve diğer istekler bölümü ![]() Sipariş Alırken Kullanılan Kısaltmalar ve Diğer Hususlar: Siparişlerinin hepsinin tüm ayrıntıları ile yazılması demek konuğun başında dikilip kalmak demek değildir ![]() ![]() Personele zaman kazandırır ![]() ![]() Aksi takdirde yemeği sipariş pusulasına göre hazırlayacak olan mutfak personeli yanlışlıklara yol açar ![]() uzaklaşması veya görevini başka bir personele devretmesi durumunda yerine bakan personel siparişlerini farklı kişilere servis edebilir ![]() Yemek ve içki isimlerinin de kısaltmaları yapılabilir ve bir standart uygulanabilir ![]() Restoranlarda uygulanan kısaltmalar: Biftek : Bf Kola :Kl ![]() Bonfile : Bn ![]() ![]() Pirzola : Pr ![]() ![]() ![]() Çorba : Çr ![]() ![]() Ordövr : Ord ![]() ![]() Dondurma : Dn ![]() ![]() Krem Şokola :Şn Kırmızı şarap :Kr ![]() ![]() Konukların bütün siparişleri aynı anda alınmaz ![]() görülebileceği gibi tatlılar, meyveler, kahve, kanyak, likör vb yiyecek ve içeceklerin siparişi ana yemekler yendikten ve masalarda gerekli temizlik ve hazırlık çalışmaları yapıldıktan sonra alınır ![]() ![]() Sipariş pusulası üç kopya olarak düzenlenir ve aşağıdaki yerlere verilir ![]()
![]() ayrı bir pusula da düzenlenebilir ![]() Kalabalık grupların siparişleri alınırken (Altı veya daha fazla kişinin oturduğu masalar grup olarak düşünülür ![]() krokisi çizilir ![]() ![]() ![]() Son şekli düzenli ve kesinleşmiş olarak pusulaya not edilir ve yanlışlıkların önüne geçilmiş olur ![]() ![]() 4 ![]() ![]() Yemeklerden önce alınan ve iştah açıcı olarak nitelendirilen içeceklere aperatif içecekler denir ![]() farklılıklar gösterebilir ![]() türkettikleri için Votka yı aperatif olarak alabilir ![]() Şaraplar aperatif olarak alınsalar bile Almanlar Birayı aperatif olarak kabuledebilirler ![]() oranları kısmen daha az olan bu içecekler, konuklara restorana geldiklerinde ilk önce sunulan içeceklerdir ![]() 4 ![]() ![]() ![]() Klasik aperitifler Şarap menşeyli içeceklerdir ![]() kendilerine has kokuları ve normal normal şaraplardan daha yüksek alkol oranlarıyla klasikleşmiş aperatiflerdir ![]() (Atlantik- Mader adaları) şaraplarıdır ![]() Sherry: [b][color="DarkRed"]İspanya’da üretilen ve alkolle takviye edilmiş, aperatif bir içkidir ![]() bekletilip şekerlendirilen üzümler sıkılarak fermantasyon sonucu şaraba dönüştürülür ![]() Bodegas denilen serin mahzenlerdeki fıçılarda bekletilirken üzerinde beyaz bir flor denilen beyaz bir tabaka oluşur ![]() nedeniyle oluşan%2 |
![]() |
![]() |
![]() |
Anadolu Otelcilik Ve Turizm Meslek Liseleri |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Anadolu Otelcilik Ve Turizm Meslek Liseleri5 ![]() Restoranlarda konuklarla kurulan servis ilişkisinin son basamağı hesapların hazırlanarak konuklara görürülmesi ve hesabın tahsil edilmesidir ![]() bittiği zaman görevli Chef de Rang’dan(garson) hesabı ister ![]() Hesapların Hazırlanması: Hesaplar kasada tutulur ![]() (Hesap Pusulası) açılır ![]() ![]() içecek adları, sayıları (kaç porsiyon veya adet olarak) ve birim fiyatları yazılır ![]() 5 ![]() ![]() Mönü kartalarında tüm yiyecek ve içeceklerin birim fiyatları bellidir ![]() alan miktar bölümüne hangi yiyecek ve içeceklerden kaç porsiyon veya adet oldukları yazılır ![]() ![]() Ayrıca her grup yiyecek ve içeceklerin toplamlarının yazıldığı tutar sütunu vardır ![]() bölümde aynı türden yiyecek ve içeckelerin toplam fiyatları yazılır ![]() toplam tutarını gösteren alt kısımda ki “Toplam= …” bölümünde konuklar ödeyecekleri miktar yazılır ![]() aşamaya gelinmiştir 5 ![]() ![]() Konuğun hesap ödemek istemesi üzerine hazırlanan adisyon kasiyerden alınarak kontol edilir ![]() önce çek sümeni (check folder) arasına veya bir dessert tabağı ile peçete arasına koyar ![]() Küçük bir tepsi ile konuk masasına götürür ![]() kullanarak sağ tarafından hesabı ödeyecek olan ev sahibi veya konuğun önüne bırakır ![]() sümeninin kalemlik bölümüne (yoksa arasına) bir kalem konur ![]() hesabı nakit, kart veya diğer yöntemlerle ödeyebilir 5 ![]() ![]() Hesabı takdim eden garson, konuğun hesabı incelemesi için zaman tanımalı bu esnada başında beklememelidir ![]() ödeyeceğini öğrenerek hesabı tahsil etmelidir ![]() 5 ![]() ![]() ![]() Konuk nakit olarak ödeme yapacak ise adisyonda yazılı olan toplam tutarı sümen arasına veya hesabın getirildiği tabak içerisine nakit olarak bırakır ![]() “İzninizle efendim, alabilir miyim efendim” benzeri ifadelerle müsade isteyerek alır ve kasiyere götürür ![]() ![]() nüshaya da (diğer kopyası) ödendi damgası basarak konuğun isteğine gore fiş veya faturayı düzenler ![]() ![]() kontrolünü yapar ![]() takdim eder ![]() 5 ![]() ![]() ![]() Konuk ödemeyi kredi kartı ile yapacaksa kredi kartını sümen arasına bırakır ![]() masadan alarak kasaya götürür ![]() geçerliliğini kontrol eder ve kredi kartını pos makinasından geçirir ![]() slip alır ![]() adisyon tutarını döviz cinsinden ödeme formuna (sales slip) kaydeder ve bunları özel makineden geçirir ![]() imza için konuğa götürülür ![]() üzerindeki imza ile karşılaştırılır ve slipin bir kopyası adisyon ve kasa fişi (fatura olabilir) ile birlikte konuğa verilir ![]() 5 ![]() ![]() Hesap tahsil edildikten sonra konuklarla son kez hizmet edilir ![]() restoranda memnun ve yeniden gelmeyi arzulamasını sağlayacak nitelikte olmalıdır ![]() restoranın kapısından ayrılmadan hizmet ve ev sahipliği bitmez ![]() Konuğa hesap üstü verildikten sonra para üstü kontrolü yapılsın diyerek konuk rahat bırakılır ![]() istedikleri an beklenir ![]() masaya gidilir ve hanımlarla çocukların sandalyeleri çekilerek masadan kalkmalarına yardımcı olunur ![]() refakat edilir ![]() ![]() Uğurlama anında restoran şefinin de bulunması gerekir ![]() ![]() Ziyaretlerinden dolayı konuklara teşekkür edilir ![]() Kendilerinin tekrar beklendiği bildirilir ![]() veya iyi geceler dilenerek uğurlanır |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|