|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
çekilen, dolayıdır, günahlardan, izdıraplar, işlediğiniz |
![]() |
Çekilen İzdıraplar İşlediğiniz Günahlardan Dolayıdır... |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çekilen İzdıraplar İşlediğiniz Günahlardan Dolayıdır...Çekilen ızdıraplar işlediğiniz günahlardan dolayıdır ![]() ![]() ![]() İnsan, insan olduğu için ne büyük nimetin içinde olduğunu takdir edebilse, hem dünyasını, hem âhiretini cennet yapar, âsûde yaşar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Akıl insana "îmanı telkin" eder, nefis ise "şeytana uy" der ![]() ![]() Dinimiz İslâm, saadet ve şakâvet yollarını, aklını kullanabilenler için çok açık bir şekilde aydınlık kılmıştır ![]() ![]() ![]() * * * Allah'ımızın, her gün kılmamızı emrettiği beş vakit namazımızda "İhdinassırâta'l–müstekîm" duâmız ile Rabbimiz bizleri, "biiznihi Teâlâ", râşid akla, kâmil îmana ve rızâsına hidayet edecektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Kim de beni anmaktan yüz çevirirse şüphesiz onun sıkıntılı bir hayatı olacak ve biz onu, kıyamet günü kör olarak haşredeceğiz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu âyette geçen "sıkıntılı hayat" yani "Maîşeten Danken" hakkında, İbn–i Kesir(2) de şöyle bir açıklama geçmektedir: "Emrime uymayarak ve Rasûlüme indirdiğim Kur'an'ımı ve hükümlerini görmezlikten gelerek terkedip, âdeta unutarak onun yerine doğru diye başka şeyleri kendilerine rehber alarak Kur'ân'ım dan yüz çevirenler iyi bilsinler ki: onlara dünyada darlık, sıkıntılı, güvensiz, tedirgin, aldığından sattığından hayır görmez, bunalımlı ve ıztıraplı bir halde yaşatırız ![]() Âyetin tefsirinde Dahhak, İkrime ve Mâlik b ![]() Maîşeten danken: "Çirkin işlerle meşgul ederek, haram rızıkla yaşamasıdır ![]() ![]() Maîşeten danken: "âhirette de kabrinin, kemiklerini kıracak şekilde daralmasıdır" dedi ![]() Maîşeten danken: "Münkirin kabir azabıdır; Rabb'ime kasem olsun ki, kabrinde ona 99 tane yılan musallat edilir ![]() ![]() ![]() ![]() MAİŞETEN DANKEN Dünya ve Âhiret saâdetinin sigortası olarak Allah'ın tüm insanlara göndermiş olduğu Kur'an'ın hükümleriyle amel etmeyip, bu günü ifsat ve fecâât dünyası haline getiren beşerî kanunlarla hâkim ve hükümran olmaya çalışanlara kabirlerinde bu azab yetmezken; üstelik ölümsüz ebedî Âhiret hayatında kör kalması, "Onun güzelliğini şimdiye kadar ne göz gördü, ne kulak işitti; ne de bir beşerin hatır ve hayaline doğdu ![]() ![]() ![]() * * * Mısır'lı âlim Dr ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kıyametteki körlük hususunda tefsircilerin iki farklı görüşü vardır ![]() Birincisi: Bu hissî körlüktür ![]() ![]() ![]() İkincisi: Manevî olan basiret körlüğüdür; kıyamette kendini savunabilecek her türlü imkândan yoksun, özür bulmaya ve delil getirmeye kördür, kapalıdır ![]() ![]() ![]() Onların bu durumları şöyle haber veriliyor: "And olsun ki, cinlerden ve insanlardan birçoğunu cehennem için yarattık ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Suçlularla beraber suçsuzların da perişan olacağı zaman Aklının, iz'ânının, vicdan ve imanının sesine kulak vermeyip, behîmî arzu ve hisleriyle hareket eden insanların çoğaldığı nispette, fitne fesat ve bozgunculuklar da alabildiğine çoğalınca, yer yüzünün düzeni bozuluyor, âsûde ve huzur içinde yaşanmak için insanların emrine verilmiş olan yeryüzünün her kesimi, fitne ve fesada uğruyor, masum görünen insanlar, suçlulara mani olmadığından, inanmış Müslümanların en birinci ve en mühim görevleri olan "el–Emr–u bi'l–mârûf ve'n–nehyü ani'l–münker" unutulup ihya edilmediğinden, suçlularla beraber suçsuzlar da perişan oluyor ![]() ![]() ![]() "Yaptıkları(hataları)nın bir kısmını(n acısını)tatsınlar diye insanların kendi ellerinin kazandığı şeyler yüzünden karada ve denizde fesat ortaya çıktı ![]() ![]() * * * İnsanların azgınlığı, İlâhî buyrukları saymamaları, fıtratın aksine takip edilen şirk, ahlâksızlık, zulümler, haksızlıklar, şahsî heves ve hırslar, türlü mezheplerle beşerî hırsların çarpışması ve benzeri sebeblerle, fıtrata âid düzen bozuldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbn–i Kesir(9) de bu âyetin tefsirinde şu îzâhâtı veriyor: İbn–i Abbas, İkrime, Dahhâk ve Süddî'ye göre âyette geçen 'Berr–Kara' dan maksat: 'arâzi'dir ![]() ![]() Zeyd b ![]() ![]() "Karada ve denizde fesadın zuhur etmesi, insan öldürmeler, gasplar, zulüm ve haksızlıkların çoğalmış olmasındandır ![]() Muhammed b ![]() "Denizde karada yani bir memlekette zirâî mahsullerin ve meyvelerin dolayısıyla Bereketin azalması, insanlarının işledikleri mâsiyetlerden haramlardan dolayıdır ![]() Ebu'l–Âliye: "Yeryüzünde mâsiyetlerin çoğalması, yeryüzünün ifsâdıdır ![]() ![]() Facirin ölümüne kâinat sevinir Bu bakımdan Ebû Hüreyre'nin rivayet ettiği bir hadisde Peygamberimiz şöyle buyurmuştur: "Yeryüzü insanları için, kırk sabah yağmur yağmaktan ise, bir defa had şeriat kanununun uygulanması, yer yüzünün ehli, tüm insanlar için daha hayırlıdır ![]() Neden? Çünkü: Allah'ın kanunlarının uygulandığı yerde insanların çoğu suç işlemekten ve haramlara tevessül etmekten –had cezası korkusuyla– vaz geçerler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şeriat! Şeriat! Şeriat! İki cihan saâdeti isteyenlere: amelî İslâm! Vesselam ![]() * * * Buharî ve Müslim'in sahihlerinde nakledilen bir hadis de: "Bir fâcirin ölümüyle, insanlar, hayvanlar, memleketler ve hatta ağaçlar rahatlar ![]() "Rasulüllah ile beraber otururken bir cenaze geçti, Şöyle dedi peygamberimiz: "Müsterih ve müsterâh minhu ![]() "Bu ne demek ya Rasulûllah!" diye sorduklarında Şöyle açıkladı: "Mü'min ölünce, bu dünyanın ezasından, cefasından ve bütün sıkıntılarından kurtulur ve Allah'ın rahmetinde huzur bulur ![]() ![]() ![]() * * * İmam Ahmed, ve el–Bezzar, el–Hâkim'in Ebu Hüreyre'den rivayet ettikleri Şu hadis–i Kudsîyi de düşünüp ders almaya çalışalım: "Kullarım Bana gerçek manada itâat etmiş olsalar var ya; Ben onlara gece yağmur yağdırır; gündüz güneş doğdururum da, yıldırım ve gök gürlemesiyle bile onları rahatsız etmem ![]() Aynı manaya yakın başka bir hadis–i şerifte: "Allah Bir toplumun hayrını dilerse, gecelerini yağdırır; gündüzlerini güneşli kılar ![]() Ebu Hureyre radıyâllahu anh'nın rivayet ettiği başka bir sahih hadis–i şerifte: "Allah'ın bir kulu açık bir arazide yürürken, semadaki buluttan işittiği bir ses: "Falanın bahçesini sula" diyerek bir isim verdi ![]() ![]() ![]() "Ey Allah'ın kulu adın nedir?” diye sordu, adamdan buluttan duyduğu aynı adı işitince, senin Allah katında makbul olan amelin nedir? Ben senin bu ismini buluttan işittim diye anlattı ![]() "Ben aldığım mahsûlün üçte birini tasadduk ederim; üçte birini âilem ev halkımla yerim; üçte birini de, tekrar ekerim–Tayalisî ve Beyhakî rivayetlerinde: üçte birini âilemle, üçte birini miskinlere, muhtaçlara ve yolculara ayırırım, üçte birini de tekrar ekerim" dedi ![]() Allah'ımızın sevdiği ve mükâfatlandırdığı kullarından olmak için, önce kalpten bir tövbe istiğfar edelim, îmanımızı tazeleyelim ve amentü billâh deyip istikâmete girelim ![]() Dipnotlar: 1–Ta–Ha Süresi; 20;125–127 2–İbn–i kesirTefsiri, 3/168–169 3–Müsned Ahmed b ![]() ![]() 4–Kur'an–ı Kerim tefsiri; 16/3211– 13, Kahire, 1999 5–Zümer Süresi; 39/22 6–A'raf Süresi;07/179 7–Rum Süresi;30/41 8–Hak Dini,Kur'an Dili, A ![]() ![]() ![]() 9–İbn–i Kesir Tefsiri, 3/435 10–Sünenü'n–Nesêî,8/75(4904); Sünenü İbn–i Mâce, 2/848(2538); Müsnedü Ahmed b ![]() 11–Buhârî, Ebu Katêde, 6147 nolu hadis 12– Sahîhu'l–Buhârî, 5/2388, no: 6147; Sahîhu Müslim, 2/656,no:61 13–el–Müstedrek, 2/380, nu: 3331; Müsned et–Tayalisi, 1/337, nu: 2586–Bilgisayar çıktısı, Kudsi Hadisler ![]() ![]() ![]() 14–Aclûnî, Keşfü'l–hafê, 1/78(288) 15–Sahih–i Müslim, 4/2288, nu: 2984; Müsned–i Tayâlisî,1/337, nu: 2587; Şuabü'l–îman, Beyhakî, 3/231, nu:3406; Buralardan naklen Riyâdu's–sâlihin, 254, Mısır baskısı, arapça, 1956) ![]() DOÇ ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|