Çocuklar Oyun Oynayarak Anlatir |
07-23-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Çocuklar Oyun Oynayarak AnlatirOYUNUN BAŞARISI Gerek anne baba olarak gerekse eğitimci olarak bir çocuğu iyi tanımanın faydalı tartışılamazYapılan çalışmalar öğrencisini yolunu kullanıp ,duygusal yaşantısını da destekleyen eğitimcilerin daha başarılı olduğunu göstermektedir Çocuğu tanıma ve değerlendirme yöntemlerini düşündüğümüzde aklımıza görüşme,testler ve gözlem yöntemleri gelebilirAlanda çalışan kişiler olarak biliyoruz ki sıraladığımız tüm yöntemlerin eksik,pratik olamayan ,kısıtlayıcı yönleri olabiliyorYetişkinlerle çalışırken yöntemlerin kullanımı pratik olurken çocuklarla çalıştığımızda aynı pratiklikten söz edemiyoruz İlk görüşmede test veya konuşmayı ret eden bir çocukla karşılaşmak pek de sürpriz olmuyorÇünkü;Çocuk için bir yabancı her şeyden önce bir yetişkini temsil ediyoruz Çocukları gözlediğimiz de ise çocukların birbirleriyle çarçabuk kaynaşabildiğini hatta kavga ve ya çatışmadan samimi bir ilişkiye geçe bildiklerine şahit oluyoruzÇocukların arasında ki bu iletişim gücünün kaynağı ne peki? Bu sihirli gücün adı Oyun” Oyun;Bir çocuğun işidir Oyunun tılsımı nerde saklıBu sihirli güç elimizde olursa biz yetişkinler neler yapabiliriz? Çocuk oyunları çocuk için evrensel bir etkinlik ve onun kendini ifade etme biçimidirOyun yoluyla çocuk zihinsel,duygusal,motor ve sosyal becerilerin gelişimini kendi kendine sağlarÇoğu zaman farkına varmadan kendi psikolojik çatışmalarını kendi sahnelediği oyunun içinde çözer Piaget; oyun çocuğun yeni durumları ve yaşantıları özümsemesine yol açar derken,Erikson,oyunu doğal bir deney ortamı olarak değerlendirmiştir Bir çocuğun oyununu gözleyerek; kişiliği,zeka düzeyi,ilgileri,duygusal çatışmaları,uyum ve davranış sorunları hakkında bilgi edinebiliriz Oyunu çocuğu tanıma yöntemi olarak kullanabileceğimiz gibi tanışma yolu ve tedavi yöntemi olarak da kullan biliriz Oyun tedavi edici yönü; gerilimi ve duyguların bastırılışını azaltma,kayıplar,örselenmelerin ve başarısızlıkların fantezilerle ödüllenmesine izin verme şeklidirKullanılan oyuncaklar,kurulan ilişkiler,ilişkilerin nitelikleri oyunun türü ;vsbilgi veri olarak değerlendirilebilir OYUNUN BAŞARISI Gerek anne baba olarak gerekse eğitimci olarak bir çocuğu iyi tanımanın faydalı tartışılamazYapılan çalışmalar öğrencisini yolunu kullanıp ,duygusal yaşantısını da destekleyen eğitimcilerin daha başarılı olduğunu göstermektedir Çocuğu tanıma ve değerlendirme yöntemlerini düşündüğümüzde aklımıza görüşme,testler ve gözlem yöntemleri gelebilirAlanda çalışan kişiler olarak biliyoruz ki sıraladığımız tüm yöntemlerin eksik,pratik olamayan ,kısıtlayıcı yönleri olabiliyorYetişkinlerle çalışırken yöntemlerin kullanımı pratik olurken çocuklarla çalıştığımızda aynı pratiklikten söz edemiyoruz İlk görüşmede test veya konuşmayı ret eden bir çocukla karşılaşmak pek de sürpriz olmuyorÇünkü;Çocuk için bir yabancı her şeyden önce bir yetişkini temsil ediyoruz Çocukları gözlediğimiz de ise çocukların birbirleriyle çarçabuk kaynaşabildiğini hatta kavga ve ya çatışmadan samimi bir ilişkiye geçe bildiklerine şahit oluyoruzÇocukların arasında ki bu iletişim gücünün kaynağı ne peki? Bu sihirli gücün adı Oyun” Oyun;Bir çocuğun işidir Oyunun tılsımı nerde saklıBu sihirli güç elimizde olursa biz yetişkinler neler yapabiliriz? Çocuk oyunları çocuk için evrensel bir etkinlik ve onun kendini ifade etme biçimidirOyun yoluyla çocuk zihinsel,duygusal,motor ve sosyal becerilerin gelişimini kendi kendine sağlarÇoğu zaman farkına varmadan kendi psikolojik çatışmalarını kendi sahnelediği oyunun içinde çözer Piaget; oyun çocuğun yeni durumları ve yaşantıları özümsemesine yol açar derken,Erikson,oyunu doğal bir deney ortamı olarak değerlendirmiştir Bir çocuğun oyununu gözleyerek; kişiliği,zeka düzeyi,ilgileri,duygusal çatışmaları,uyum ve davranış sorunları hakkında bilgi edinebiliriz Oyunu çocuğu tanıma yöntemi olarak kullanabileceğimiz gibi tanışma yolu ve tedavi yöntemi olarak da kullan biliriz Oyun tedavi edici yönü; gerilimi ve duyguların bastırılışını azaltma,kayıplar,örselenmelerin ve başarısızlıkların fantezilerle ödüllenmesine izin verme şeklidirKullanılan oyuncaklar,kurulan ilişkiler,ilişkilerin nitelikleri oyunun türü ;vsbilgi veri olarak değerlendirilebilir ÇOCUĞU TANIMA YÖNTEMİ OLARAK OYUN ÇOCUĞU TANIMAK NEDİR? : Çocuklar çiçektir”,”çocuklar melektir” çocuk kavramını daha birçok sıfatla tanımlaya bilirizÇocuk hakları bildirgesine göre ise 18 yaşını tamamlamamış her birey çocukturÇocuk deyince aklımıza; dinamizm,gelişim,hareket, saflık ve bir o kadarda inatçılık ve istikrarsızlık gelebilir Gerek mesleki formasyonlarımız gerekse anne baba olarak çocukları tanımak zorunluluğumuz var Tanımak bize ne sağlar? *öncelikle onu anlamayı,davranışlarının nedenini kavramamızı, *Onunla empati” kurabilmeyi, *peşinden daha sağlıklı iletişim kurmayı ÇOCUKLARI DEĞERLENDİRİRKEN; öncelikle zeka ve gelişimi hakkında daha sonra ise kişiliği hakkında bilgi edinmeyi isterizBunları öğrendiğimizde onu tanımış oluruzBize ilgi alanları,kapasitesi,ilişki tarzı hakkında ip ucu sağlar Bu sayede çok hareketli bir çocuktan uzun süre oturmasını,içe dönük bir çocuktan ilk tanıştığı kişilerle samimi olmasını beklemeyizOnu olduğu gibi kabul etmemiz anlaşılmışlık duygusu oluşturacaktır Elimizdeki standart yöntemlerin kimi zaman işlevsel olarak kullanma zorluğu çektiğimizi biliyoruz ZEKA KAVRAMI Zeka insan davranışını düzenleyen en üst sentez yeteneğidirAmaca yönelmek,uyum sağlaya bilmek için geçmiş deneylerden yararlanarak sorunlara çözüm getirebilme yeteneği olarak tanımlanır Okul yaşantısında veya genel davranış sorunlarında davranış problemlerine neden olan faktör olarak zeka kavramı gösterilirBir çocuğu tanımak,yönlendirebilmek ve ya eğite bilmek için zihinsel gelişim düzeyi hakkında bilgi sahibi olmamız gerekir Zeka Bölümleri; Sınır Zeka : Okula gidene kadar fark edilmezKonuşma yetenekleri gelişirKelime dağarcıkları sınırlıdırSoyut kavramları anlamakta okulda çoğunlukla okuma-yazmaya geçmekde,okuduğunu anlamakta ve muhakeme etmekte zorlanırlarDikkat süreleri kısa olabilir Oyunlarında ;grup oyunlarına katılabilir ve kuralları anlaya bilirler ancak lider rolünü alamazlar ,yaratıcı oyunlar üretmekte çok başarılı değillerdir Hafif Zeka Geriliği: Konuşma becerilerini erken dönemde kazanırlar İkinci sınıfa kadar devam edebilirlerBeceri istemeyen rutin işlerde çalışabilirler Orta Zeka Geriliği:Temel bakım becerilerini kazanabilirlerBir kısmı konuşma öğrenebilirlerOkul öncesi eğitimden yararlanırlarYakın denetime ihtiyaç duyarlarÇoğunlukla bireysel ve paralel oyun aşamasını geçmekte zorlanırlarGrup oyunlarını anlamakta , kurallara uymakta ,rol almakta zorlanırlar Ağır Zeka Geriliği: Öz bakım becerilerini kazanamazlarBakıma ihtiyaç duyarlarAlıştırma oyunlarından ileri düzeyde oyun oynayamazlar OYUN ORTAMINDA ZEKA DEĞERLENDİRMESİ Okul Öncesi Dönem Okul Dönemi Gelişim yaşına uygun olarak -İnce motor beceris(çizim ;resim) -Dil gelişimi(kelime sayısı-gramer becerisi-iletişim şekli) -Kavram gelişimi(Renk-şekil-akademik kav) -Dikkat ve hafıza becerisi Örneğin:renkli legolarla oynanan bir oyun içinde cisimleri büyüklüğ küçüklüğ,rengi,şekli oyun içinde çocuğa sorula bilir veya saklanan nesneleri bulması veya ne olduğunu söylemesi istenebilir -Kavram becerisi -Anlama becerisi -Muhakeme yeteneği -Sayı kavramı -Okuma yazma ,okuduğunu anlam ve sorulan soruları cevaplama becerisi Yapılan araştırmalar oyun gelişim dönemlerinin zeka gelişim düzeyiyle eş güdümlü ilerlediğini göstermektedirZihinsel engelli bir çocuğun ,gelişim geriliği olan bir çocuğun paralel oyun dönemini geç bitirdiğini,kurallara uymakta zorlandığını gözlemliyoruz Üstün yetenekli çocukların ise daha organize ,yaratıcı nitelik taşıyan oyunlar oynadığını,oyuncakların çeşitliliğinden yararlandığını daha çok oyunları yöneten rolünü aldığını gözlemliyoruz 3;6-11 yaş arası zeka bölümü 80-139 olan 95 çocukla yapılan deneyde zeka bölümü ile oyun davranışı arasında ilişki araştırılmış,kriter olarak: - birkaç oyuncakla ilgilenme süresi - Oyuncağın kullanılış şekli - Oyun materyalinin seçimi - Oyuncakla ilgilenme ve organizasyon derecesi değerlendirilmiştir Sonuç:Zeka düzeyi ile oyun davranışının organizasyonu arasında sıkı bir ilişki bulunmuştur Oyun organizasyon düzeyleri: ADiğerlerinin oyununu izlemek(oyuncakları taşımak) BBasit oyun denemek(otomobil itmek) Coyunları çeşitlendirmek(Bebeği arabada gezdirmek) DOyuncağı daha karmaşık şekilde kullanmak(Bebeği rabada gezdiriken seni parka getiriyorum tarzında amaç belirlemek) EOyuncak yapıcı ve yaratıcı bir amaca yönelme Zeka düzeyi 4 ; A-B Oyun düzeyi Zeka düzeyi 5 ; A_B çoğunlukta nadiren C düzeyi) Zeka düzey 6 ; C-D-E OYUN DÜZEYİ Zeka düzeyi 7 ve üstü : D-E OYUN DÜZEYİ gözlenmiştir( çocuk ve oyun/Berke özdoğan) PSKSİNEM ERUSTA |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|