Çocuklar Oyun Oynayarak Anlatir

Eski 07-23-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Çocuklar Oyun Oynayarak Anlatir








OYUNUN BAŞARISI

Gerek anne baba olarak gerekse eğitimci olarak bir çocuğu iyi tanımanın faydalı tartışılamazYapılan çalışmalar öğrencisini yolunu kullanıp ,duygusal yaşantısını da destekleyen eğitimcilerin daha başarılı olduğunu göstermektedir
Çocuğu tanıma ve değerlendirme yöntemlerini düşündüğümüzde aklımıza görüşme,testler ve gözlem yöntemleri gelebilirAlanda çalışan kişiler olarak biliyoruz ki sıraladığımız tüm yöntemlerin eksik,pratik olamayan ,kısıtlayıcı yönleri olabiliyorYetişkinlerle çalışırken yöntemlerin kullanımı pratik olurken çocuklarla çalıştığımızda aynı pratiklikten söz edemiyoruz İlk görüşmede test veya konuşmayı ret eden bir çocukla karşılaşmak pek de sürpriz olmuyorÇünkü;Çocuk için bir yabancı her şeyden önce bir yetişkini temsil ediyoruz
Çocukları gözlediğimiz de ise çocukların birbirleriyle çarçabuk kaynaşabildiğini hatta kavga ve ya çatışmadan samimi bir ilişkiye geçe bildiklerine şahit oluyoruzÇocukların arasında ki bu iletişim gücünün kaynağı ne peki?
Bu sihirli gücün adı Oyun”
Oyun;Bir çocuğun işidir
Oyunun tılsımı nerde saklıBu sihirli güç elimizde olursa biz yetişkinler neler yapabiliriz?
Çocuk oyunları çocuk için evrensel bir etkinlik ve onun kendini ifade etme biçimidirOyun yoluyla çocuk zihinsel,duygusal,motor ve sosyal becerilerin gelişimini kendi kendine sağlarÇoğu zaman farkına varmadan kendi psikolojik çatışmalarını kendi sahnelediği oyunun içinde çözer

Piaget; oyun çocuğun yeni durumları ve yaşantıları özümsemesine yol açar derken,Erikson,oyunu doğal bir deney ortamı olarak değerlendirmiştir

Bir çocuğun oyununu gözleyerek; kişiliği,zeka düzeyi,ilgileri,duygusal çatışmaları,uyum ve davranış sorunları hakkında bilgi edinebiliriz
Oyunu çocuğu tanıma yöntemi olarak kullanabileceğimiz gibi tanışma yolu ve tedavi yöntemi olarak da kullan biliriz
Oyun tedavi edici yönü; gerilimi ve duyguların bastırılışını azaltma,kayıplar,örselenmelerin ve başarısızlıkların fantezilerle ödüllenmesine izin verme şeklidirKullanılan oyuncaklar,kurulan ilişkiler,ilişkilerin nitelikleri oyunun türü ;vsbilgi veri olarak değerlendirilebilir









OYUNUN BAŞARISI
Gerek anne baba olarak gerekse eğitimci olarak bir çocuğu iyi tanımanın faydalı tartışılamazYapılan çalışmalar öğrencisini yolunu kullanıp ,duygusal yaşantısını da destekleyen eğitimcilerin daha başarılı olduğunu göstermektedir



Çocuğu tanıma ve değerlendirme yöntemlerini düşündüğümüzde aklımıza görüşme,testler ve gözlem yöntemleri gelebilirAlanda çalışan kişiler olarak biliyoruz ki sıraladığımız tüm yöntemlerin eksik,pratik olamayan ,kısıtlayıcı yönleri olabiliyorYetişkinlerle çalışırken yöntemlerin kullanımı pratik olurken çocuklarla çalıştığımızda aynı pratiklikten söz edemiyoruz İlk görüşmede test veya konuşmayı ret eden bir çocukla karşılaşmak pek de sürpriz olmuyorÇünkü;Çocuk için bir yabancı her şeyden önce bir yetişkini temsil ediyoruz



Çocukları gözlediğimiz de ise çocukların birbirleriyle çarçabuk kaynaşabildiğini hatta kavga ve ya çatışmadan samimi bir ilişkiye geçe bildiklerine şahit oluyoruzÇocukların arasında ki bu iletişim gücünün kaynağı ne peki?



Bu sihirli gücün adı
Oyun”



Oyun;Bir çocuğun işidir



Oyunun tılsımı nerde saklıBu sihirli güç elimizde olursa biz yetişkinler neler yapabiliriz?
Çocuk oyunları çocuk için evrensel bir etkinlik ve onun kendini ifade etme biçimidirOyun yoluyla çocuk zihinsel,duygusal,motor ve sosyal becerilerin gelişimini kendi kendine sağlarÇoğu zaman farkına varmadan kendi psikolojik çatışmalarını kendi sahnelediği oyunun içinde çözer

Piaget; oyun çocuğun yeni durumları ve yaşantıları özümsemesine yol açar derken,Erikson,oyunu doğal bir deney ortamı olarak değerlendirmiştir
Bir çocuğun oyununu gözleyerek; kişiliği,zeka düzeyi,ilgileri,duygusal çatışmaları,uyum ve davranış sorunları hakkında bilgi edinebiliriz
Oyunu çocuğu tanıma yöntemi olarak kullanabileceğimiz gibi tanışma yolu ve tedavi yöntemi olarak da kullan biliriz



Oyun tedavi edici yönü; gerilimi ve duyguların bastırılışını azaltma,kayıplar,örselenmelerin ve başarısızlıkların fantezilerle ödüllenmesine izin verme şeklidirKullanılan oyuncaklar,kurulan ilişkiler,ilişkilerin nitelikleri oyunun türü ;vsbilgi veri olarak değerlendirilebilir








ÇOCUĞU TANIMA YÖNTEMİ OLARAK OYUN
ÇOCUĞU TANIMAK NEDİR? : Çocuklar çiçektir”,”çocuklar melektir” çocuk kavramını daha birçok sıfatla tanımlaya bilirizÇocuk hakları bildirgesine göre ise 18 yaşını tamamlamamış her birey çocukturÇocuk deyince aklımıza; dinamizm,gelişim,hareket, saflık ve bir o kadarda inatçılık ve istikrarsızlık gelebilir



Gerek mesleki formasyonlarımız gerekse anne baba olarak çocukları tanımak zorunluluğumuz var



Tanımak bize ne sağlar?



*öncelikle onu anlamayı,davranışlarının nedenini kavramamızı,



*Onunla empati” kurabilmeyi,



*peşinden daha sağlıklı iletişim kurmayı
ÇOCUKLARI DEĞERLENDİRİRKEN; öncelikle zeka ve gelişimi hakkında daha sonra ise kişiliği hakkında bilgi edinmeyi isterizBunları öğrendiğimizde onu tanımış oluruzBize ilgi alanları,kapasitesi,ilişki tarzı hakkında ip ucu sağlar Bu sayede çok hareketli bir çocuktan uzun süre oturmasını,içe dönük bir çocuktan ilk tanıştığı kişilerle samimi olmasını beklemeyizOnu olduğu gibi kabul etmemiz anlaşılmışlık duygusu oluşturacaktır



Elimizdeki standart yöntemlerin kimi zaman işlevsel olarak kullanma zorluğu çektiğimizi biliyoruz

ZEKA KAVRAMI
Zeka insan davranışını düzenleyen en üst sentez yeteneğidirAmaca yönelmek,uyum sağlaya bilmek için geçmiş deneylerden yararlanarak sorunlara çözüm getirebilme yeteneği olarak tanımlanır



Okul yaşantısında veya genel davranış sorunlarında
davranış problemlerine neden olan faktör olarak zeka kavramı gösterilirBir çocuğu tanımak,yönlendirebilmek ve ya eğite bilmek için zihinsel gelişim düzeyi hakkında bilgi sahibi olmamız gerekir
Zeka Bölümleri;
Sınır Zeka
: Okula gidene kadar fark edilmezKonuşma yetenekleri gelişirKelime dağarcıkları sınırlıdırSoyut kavramları anlamakta okulda çoğunlukla okuma-yazmaya geçmekde,okuduğunu anlamakta ve muhakeme etmekte zorlanırlarDikkat süreleri kısa olabilir


Oyunlarında ;grup oyunlarına katılabilir ve kuralları anlaya bilirler ancak lider rolünü alamazlar ,yaratıcı oyunlar üretmekte çok başarılı değillerdir
Hafif Zeka Geriliği: Konuşma becerilerini erken dönemde kazanırlar İkinci sınıfa kadar devam edebilirlerBeceri istemeyen rutin işlerde çalışabilirler
Orta Zeka Geriliği:Temel bakım becerilerini kazanabilirlerBir kısmı konuşma öğrenebilirlerOkul öncesi eğitimden yararlanırlarYakın denetime ihtiyaç duyarlarÇoğunlukla bireysel ve paralel oyun aşamasını geçmekte zorlanırlarGrup oyunlarını anlamakta , kurallara uymakta ,rol almakta zorlanırlar



Ağır Zeka Geriliği:
Öz bakım becerilerini kazanamazlarBakıma ihtiyaç duyarlarAlıştırma oyunlarından ileri düzeyde oyun oynayamazlar






OYUN ORTAMINDA ZEKA DEĞERLENDİRMESİ

Okul Öncesi Dönem

Okul Dönemi

Gelişim yaşına uygun olarak
-İnce motor beceris(çizim ;resim)
-Dil gelişimi(kelime sayısı-gramer becerisi-iletişim şekli)
-Kavram gelişimi(Renk-şekil-akademik kav)
-Dikkat ve hafıza becerisi
Örneğin:renkli legolarla oynanan bir oyun içinde cisimleri büyüklüğ küçüklüğ,rengi,şekli oyun içinde çocuğa sorula bilir veya saklanan nesneleri bulması veya ne olduğunu söylemesi istenebilir

-Kavram becerisi
-Anlama becerisi
-Muhakeme yeteneği
-Sayı kavramı
-Okuma yazma ,okuduğunu anlam ve sorulan soruları cevaplama becerisi






Yapılan araştırmalar oyun gelişim dönemlerinin zeka gelişim düzeyiyle eş güdümlü ilerlediğini göstermektedirZihinsel engelli bir çocuğun ,gelişim geriliği olan bir çocuğun paralel oyun dönemini geç bitirdiğini,kurallara uymakta zorlandığını gözlemliyoruz
Üstün yetenekli çocukların ise daha organize ,yaratıcı nitelik taşıyan oyunlar oynadığını,oyuncakların çeşitliliğinden yararlandığını daha çok oyunları yöneten rolünü aldığını gözlemliyoruz
3;6-11 yaş arası zeka bölümü 80-139 olan 95 çocukla yapılan deneyde zeka bölümü ile oyun davranışı arasında ilişki araştırılmış,kriter olarak:
-
birkaç oyuncakla ilgilenme süresi
-
Oyuncağın kullanılış şekli
-
Oyun materyalinin seçimi
-
Oyuncakla ilgilenme ve organizasyon derecesi değerlendirilmiştir


Sonuç:Zeka düzeyi ile oyun davranışının organizasyonu arasında sıkı bir ilişki bulunmuştur



Oyun organizasyon düzeyleri:



ADiğerlerinin oyununu izlemek(oyuncakları taşımak)



BBasit oyun denemek(otomobil itmek)



Coyunları çeşitlendirmek(Bebeği arabada gezdirmek)



DOyuncağı daha karmaşık şekilde kullanmak(Bebeği rabada gezdiriken seni parka getiriyorum tarzında amaç belirlemek)



EOyuncak yapıcı ve yaratıcı bir amaca yönelme
Zeka düzeyi 4 ; A-B Oyun düzeyi



Zeka düzeyi 5 ; A_B çoğunlukta nadiren C düzeyi)



Zeka düzey 6 ; C-D-E OYUN DÜZEYİ



Zeka düzeyi 7 ve üstü : D-E OYUN DÜZEYİ gözlenmiştir( çocuk ve oyun/Berke özdoğan)

PSKSİNEM ERUSTA

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »
Konu Araçları Bu Konuda Ara
Bu Konuda Ara:

Gelişmiş Arama
Görünüm Modları


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.