|  | Edebiyat Nedir?-Edebiyat Hakkında |  | 
|  08-25-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Edebiyat Nedir?-Edebiyat HakkındaEdebiyat Nedir?-Edebiyat Hakkında Edebiyatın  kendine özgü değerlere ve yapıya sahip bir toplumda var olması  edebi- yat araştırmalarında yeni bir bakış açısının ortaya çıkmasını sağlamıştır  Bu  edebi- yat hayatı ve ürünlerini sosyolojinin verilerine göre değerlendirmeyi amaçlayan sosyolojik yaklaşımdır  Bu anlayışa göre bir edebiyat eseri  toplumsal koşulların ürünü olan bir belgedir  Öyleyse edebî şahsiyetin  edebî eserin kendisinin ve edebi- yat ortamının toplumsal yapı açısından dikkate alınması gerekir  Ancak bu sayede  edebiyat toplum ilişkileri sağlıklı olarak kavranabilir   Birçok isimden söz edilebilirse de  sosyolojik anlayışın en önemli kuramcısı İngi- liz Edebiyatı Tarihi (1858)’nin yazarı Fransız Hippolyte Taine (1828-1893)’dir  Tai- ne'e göre  bir milletin edebiyatı üç faktörün etkisinde gelişir ve biçimlenir  Bunlar “ırk  çevre ve an”dır  Görüldüğü üzere  Taine’nin kuramının esasınıoluşturan kav- ramlar da sosyolojik niteliklidir  Irk  Taine’nin anlayışında bir milletin bireylerinde ve sonuçta toplumda ortak olan özelliklerdir  Bunlar toplumlara göre değişir  Öy- leyse bir duyuşve düşünüşsanatıolan edebiyat  ortaya çıktığımilletin ırkî özellikle- ri dikkate alınmadan doğru olarak kavranamaz  Çevre  edebiyat eserini hazırlayan fiziksel ve sosyal ortamdır  Toplumun coğrafî konumundan sosyal koşullarına va- rıncaya kadar birçok öge bu kavram içinde yer alır  An ise edebî eseri meydana geti- ren tarihsel zemindir  Sosyolojik yaklaşımın  edebiyatı edebiyat dışı etkenlerin etkisinde yorumlamaya çalıştığı şüphesizdir  Ancak kimi durumlarda bir edebiyat eserinin kavranması  kendi dışındaki bilgilerin kullanılmasını da gerektirebilir  Böyle bir çaba içinde ol- ması  sosyolojik bakış açısını değerli yapan yönlerinden biridir  Bir yöntem olarak edebiyat hayatı ve olaylarının sosyolojik bakış açısıyla açıklan- maya başlanmasından sonra  bir kavramdan çok söz edilmeye başlandı: Toplumcu- luk  Kavramın  Marksist eleştiride özellikle kullanılması  bir edebiyatın toplumcu oluşu ile Marksizmi özdeşleştiren anlayışlarına ortaya çıkmasın yol açtı  Oysa top- luma yön vermede edebiyatıaraç seçen her hareket  ideolojisi ne olursa olsun  “top- lumcu” bir yöneliş içindedir  Dünya görüşlerindeki farklılığa rağmen  Türk edebi- yatının iki önemli temsilcisi Tevfik Fikret (1867-1915)’le Mehmet Akif (1873-1936) 'in de asıl hedefi toplumdur  Dolayısıyla toplumun sorunlarıyla ilgilenme  herhangi bir ideolojinin tekelinde değildir  Kaldı ki bugün edebiyat anlayışımızın geldiği noktada  edebiyatta neyin anlatıldığıkadar  nasıl anlatıldığının önem kazandığıbir estetik bilinç daha belirleyici bir rol oynamaktadır  Mehmet Akif'in aşağıdaki şiirini inceleyerek  şairin toplumu hedef alıp almadığını belirlemeye çalışınız  Seyfi Baba Geçen akşam eve geldim  Dediler: Seyfi Baba Hastalanmış  yatıyormuş  — Nesi varmış acaba? — Bilmeyiz  oğlu haber verdi geçerken bu sabah  — Keşke ben evde olaydım    esef ettim  vah vah! Bir fener yok mu  verin    Nerde sopam? Kız  çabuk ol    Gecikirsem kalırım beklemeyin    Zirâ yol Hem uzun  hem de bataktır    — Daha a'lâ  kalınız: Teyzeniz geldi  bu akşam değiliz biz yalınız  Sopa sağ elde  kırık camlı fener sol elde; Boşanan yağmur iliklerde  çamur tâ belde  Hani çoktan gömülen kaldırımın  hortlayarak  "Gel!" diyen taşları kurtarmasa  insan batacak  Saksağanlar gibi sektikçe birinden birine  Boğuyordum müteveffâyı bütün âferine  Sormayın derdimi  bitmez mi o taşlar giderek  Düştü artık bize göllerde pek âlâ yüzmek! Yakamozlar saçarak her tarafından fenerim  Çifte sandal  yüzüyordu; o yüzer  ben yüzerim!Çok mu yüzdük  bilemem  toprağı bulduk neyse; Fenerim başladı etrâfını tek tük hisse  Vâkıâ ben de yoruldum  o fakat pek yorgun    Bakıyordum daha mahmurluğu üstünde onun: Gâh olur  kör gibi çarpar sıvasız bir duvara; Gâh olur  mürde şuââtı düşer bir mezara; Gâh bir sakfı çökük hânenin altında koşar; Gâh bir ma'bed-i fersûdenin üstünden aşar; Vakt olur pek sapa yerlerde  bakarsın  dolaşır; Sonra en korkulu eşhâsa çekinmez sataşır; Gecenin sütre-i yeldâsını çekmiş uryân  Sokulup bir saçağın altına gûyâ uyuyan Hânuman yoksulu binlerce sefîlân-ı beşer; Sesi dinmiş yuvalar  hâke serilmiş evler; Kocasından boşanan bir sürü bî-çâre karı; O kopan râbıtanın darmadağın yavruları; Zulmetin  yer yer  içinden kabaran mezbeleler: Evi sırtında  sokaklarda gezen âileler! Gece reh-zen  sabâh olmaz mı bakarsın  sâil! Serserî  der-be-der  âvâre  harâmî  kaatil    Böyle kaç manzara gördüyse bizim kör kandil Bana göstermeli bir kerre    Niçin? Belli değil! Ya o bî-çâre de rahmet suyu nûş eyleyerek Hatm-i enfâs edivermez mi hemen "cız!" diyerek; O zaman sâmianın  lâmisenin sevkıyle Yürüyen körlere döndüm  o ne dehşetti hele! Sopam artık bana hem göz  hem ayak  hem eldi    Ne yalan söyleyeyim kalbime haşyet geldi  Hele yâ Rabbî şükür  karşıdan üç tâne fener Geçiyor    Sapmayarak doğru yürürlerse eğer  Giderim arkalarından    Yolu buldum zâten  Yolu buldum  diyorum  gelmiş iken hâlâ ben! İşte karşımda bizim yâr-ı kadîmin yurdu  Bakalım var mı ışık? Yoksa muhakkak uyudu  Kapının orta yerinden ucu değnekli bir ip Sarkıtılmış olacak  bir onu bulsam da çekip Açıversem    İyi ammâ kapı zâten aralık    Gaalibâ bir çıkan olmuş    Neme lâzım  artık Girerim ben  diyerek kendimi attım içeri; Ayağımdan çıkarıp lâstiği geçtim ileri  Sağa döndüm  azıcık gitmeden üç beş basamak          Mehmet Akif Edebiyat ve Sosyal Tabakalaşma Sosyal tabakalaşma ile edebiyat arasındaki ilişkiler de  edebiyatla toplumu birlikte değerlendirmenin sonucu ortaya çıkan bir başka sorundur  Bilinen bir gerçektir ki  her toplum farklı kültür kesitlerinden oluşur ve bunların kendilerine göre zevkleri vardır  Edebiyattaki farklı duyuş ve düşünüş biçimleri  bu sosyal tabakalaşmanın edebiyat hayatına olağan bir yansımasıdır  Her kültür  hayatı kendi kavrayış gücüne göre algılar ve ifade eder  Böyle olunca bir toplumda değişik edebiyat topluluk ve anlayışlarıyla buna bağlı bir edebiyat beğenisinin oluşması tabiîdir | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |