01-10-2012
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Şarkı,klasik Türk Müziğinde Dindışı,küçük,sözlü Form.
ŞARKI
Şarkı,klasik Türk müziğinde dindışı,küçük,sözlü form Klasik fasılda ağırsemaiden sonra,büyük usullüden küçük usüllüye doğru sıralanan çok sayıda şarkı yer alırdı Günümüzdeki fasılları,peşrevden hemen sonra okunmaya başlayan ve birbirlerine aranağmelerle bağlanan çeşitli usullerdeki şarkılar oluşturur
Birkaçı dışında şarkılarda hep küçük usullerden biri ( bazı şarkılarda da ikisi) kullanılmıştır Ama birer küçük usul oldukları halde,lenk fahte ve frenkçin usullerine şarkı formunda hiç rastlanmaz Günümüze ulaşılabilen şarkılarda,büyük usul olarak yalnızca evsat kullanılmıştır Repertuvardaki şarkıların çoğunu aksak usulünün çeşitli mertebeleriyle ölçülen şarkılar oluşturur Bunları curcuna usulündeki şarkılarla aksaksemai ve ağır aksaksemai ile ölçülen şarkılar,düyek şarkılar ,senginsamai ve onun bir önceki mertebesi olan yürüksemai usulündekiler ,türkaksağı ile ölçülmüş şarkılar izler Bu sıralamanın sonunda sofyan,semai devrihindi,müsemmen şarkı devrirevanı,raksaksağı gibi görece az kullanılmış usuller yer alır
Biçim açısından şarkılar,özellikle güftenin dize sayısına dayanarak birkaç kategoriye ayrılır Çoğu dört dizeli olan şarkıların güfteleri ya divan edebiyatındaki şarkı türü manzumelerin ilk kıtası ya bir gazelden seçilmiş iki beyit yada özel olarak yazılmış dört dizelik bir manzumedir Dört dizeli şarkılarda birinci dize zemin ikinci dize nakarat,üçüncü dize meyan ya da meyanhane,dördüncü dize gene nakarat adını taşır Beş dizeli şarkıların sayısı çok azdır Bu tür şarkılarda meyan gene üçüncü dizedir Dördüncü dize,meyanın devamı olarak özgün besteli olabileceği gibi,ikinci dizenin,yanı nakaratın bestesiyle de okunabilir Birkaçı dışında beş dizeli şarkıların son dizesi nakarat ezgileriyle seslendirilir Altı dizeli şarkıların güftesi,çoğunlukla bir gazelden seçilmiş üç beyitten oluşur Bu yapıdaki şarkılarda genellikle iki meyan vardır:Üçüncü ve beşinci dizeler,ikinci dördüncü ve altıncı dizeler nakarattır,yani aynı besteyle okunur Ama bazı altı dizeli şarkılarda meyan üçüncü,dördüncü ve beşinci dizeleri içine alır Dört dizeli şarkılarda olduğu gibi bu şarkılarda da nakarat yapıtın tümü boyunca iki kez yinelenir Dört dizeli şarkılardan sonra en yaygın olan şarkı türü,iki ya da daha çok kıtadan oluşan şarkılardır Kıtalardaki dize sayısı değişirse de büyük çoğunluğu dört dizelidir Bu tür şarkılarda meyan iki kıtanın üçüncü dizesinde olabileceği gibi ( bu durumda tüm kıtalar tek bir besteyle seslendirilir ) ikinci kıtada da olabilir çok kıtalı bazı şarkılarda üçüncü kıta ayrı bir meyan olarak bestelenmiştir Dört,beş ve altı dizeli şarkıların güfteleri çoğunlukla aruzla yazılmış olmakla birlikte çok kıtalı şarkıların güftelerini daha çok heceyle yazılmış,aşık tarzında manzumeler oluşturur Bu yapıdaki şarkıların bazılarında da ikinci kıta nakarattır ve üçüncü kıtadan sonra yinelenir Çok kıtalı şarkılarda kıta aralarında çalınmak üzçere bestelenmiş en az bir aranağme vardır Bazı şarkılarda farklı yerlerde çalınan iki ayrı aranağme bulunur
Kaynak;AnaBritannica cilt 29 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|