|  | Şiirin Gelişimi |  | 
|  11-22-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Şiirin GelişimiŞiirin Gelişimi Şiirin geçmişi, ilkel toplumların düzenledikleri törenlerde dans ve müzik eşliğinde çıkarilanritmik seslere kadar uzanır  Yazının bulunuşundan çok önceki çağlarda da müzik eşliğinde şiir söylendiğini biliyoruz  Bu dönemden günümüze ulaşan ürünler arasında Dünya' nın, Güneş'in, Ay'ın, insanın yaratılışıyla ilgili efsaneler; doğa güçlerini, totemleri, kişileri öven kutsamalar; çeşitli yakanlar, büyüler ve destanlar sayılabilir   Günümüze kadar ulaşabilmiş en eski destan İÖ 2000'de Sümer dilinde yazılmış, büyük olasılıkla İÖ 3000'de Mezopotamya'da yaşamış, ölümsüzlüğün peşindeki Gılgamış adlı bir kralın öyküsünü anlatan Gılgamış Destanı'dır (bak  GILGAMIŞ DESTANI)  Türk edebiyatında bilinen en eski destan, Türkler'in yaratılışını konu alanYaratılış destamdır (bak  Destan)  Eski Yunan'da "Klasik" olarak nitelenen dönemin şiir anlayışı günümüze kadar önemini korumuştur  Ozan Homeros'un İÖ 9  ya da 8  yüzyıllarda yazdığı sanılan İlyada ve Odysseia destanları, bütün insanlık tarihinin en büyük yapıtları arasındadır  İÖ 7  ve 6  yüzyıllarda bugünkü Midilli (Lesbos) Adası'nda yaşayan Sappho da, bilinen ilk kadın şair olmasının yanı sıra, güçlü lirik şiirleriyle de günümüze kadar önemini koruyabilmiştir  Klasik Dönem Yunan şiirinin bir özelliği de bu dönemde yazilangüçlü yapıtların yanı sıra, şiir üzerine kuramsal yaklaşımların da getirilmiş olmasıdır Bu dönem düşünürlerinden Platon'a göre "şair kanatlı ve kutsal bir yaratıktır  Esin gelmeden, kendinden geçmeden ve aklının sesini kısmadan yaratamaz  " Aristo'ya göre ise şiir taklit sanatlarının bir dalıdır  Kaynağı, insanoğlunun gördüğü ve yaşadığı şeyleri taklitten hoşlarımasına yol açan içgüdüsüdür  Aristo' nun bu tanımının o dönemdeki şiiri büyük ölçüde etkilediğini söyleyebiliriz  İÖ 2  yüzyıldan başlayarak Akdeniz havzasının Roma egemenliğine girmesiyle şiirde de egemen dil Latince olmuş ve bu dilde pek çok önemli yapıt yaratılmıştır  Onaçağda ise şiir büyük ölçüde kutsal metinlere yöneldi  Gerek batı, gerek doğu edebiyatlarında bazı dinsel metinler doğrudan şiir biçiminde, bazı şiirler de dinsel metinlerden esinlenilerek yazıldı  Dante Alig-hieri'nin İlahi Komedya'sı (La divina comme-dia; 1310-21) bu dönemde yazılmış evrensel ürünlerden biridir  11  -12  yüzyıllarda yaşayan İranlı şair Ömer Hayyam ise aşk, şarap, dünya, yaşama sevinci ve insan sevgisini konu alanrubaileriyle günümüze kadar önemini yitirmedi  Türk edebiyatında, İslam dininin benimsenmesiyle dilde ve toplumsal yaşamda oluşan farklılıklar sonucu edebiyat Divan edebiyatı ve halk edebiyatı olmak üzere birbirinden farklı iki ana yöne ayrıldı  Özellikle yönetim çevrelerinde Arap ve İran edebiyatlarının etkisiyle oluşan Divan edebiyatı 20  yüzyılın başlarına kadar sürdü {bak  DİVAN EDEBİYATI)  Halkın geleneksel dili ve beğenisi ile oluşturulan sözlü edebiyat ürünleri de günümüze kadar varlıklarını sürdürmeyi başardılar {bak  Halk EdebİyatI)  Avrupa'da, Rönesans'la birlikte ilgi yeniden Klasik Dönem yapıtlarına yöneldi  Bunlardan yeni bir şiirin doğuşu için yararlanıldı  Rönesans döneminin şiirdeki en büyük adı İngiliz şair William Shakespeare'dir  Sonelerinin yanı sıra şiir biçiminde yazdığı oyunlarıyla hem şiirin, hem de tiyatronun en büyük adlarından biri oldu {bak  Sone)  Almanya'da Goethe ve Sebiller gibi büyük şairler de klasik anlayışta ürünler verdiler  18  yüzyılın sonlarında ortaya çıkan Romantizm anlayışı sanatçıya yaratısında alabildiğine özgürlük tanıdı  Duygu ve duyumları önemsemek, insanın ruhsal dünyasına eğilmek, doğal güzelliklere hayranlık duymak başlıca özellikleriydi  Türkiye'de Tanzimat dönemi yazarları bu anlayışla ürün verdiler {bak  Romantizm; Tanzİmat EDEBİYATI)  Günümüz şiirinin ya da çağdaş şiirin oluşması ise 19  yüzyılın ortalarında Fransız şair Charles Baudelaire ve Sembolizm Akımı ile başladı {bak  Sembolizm)  Bu akıma kaynaklık eden anlayışa göre dünya bir simgeler bütünüdür  Sanatçı gördüğü gerçeği doğrudan değil, simgelerle anlatır  Baudelai-re'den sonra Stephane Mallarmö, Paul Verlaine, Arthur Rimbaud gibi büyük şairlerin  yapıtlarına da yansıyan Sembolizm, 20  yüzyılın başlarındaki Gerçeküstücülük gibi akımlar tarafından da benimsendi  Türk şiirinde sembolizm'in ilk temsilcisinin Ahmed Haşim olduğu kabul edilir  İlk sembolist estetik bildirisi de Haşim'in Piyale (1926) adlı kitabının önsözüdür {bak  Ahmed Haşîm)  20  yüzyılla birlikte tüm dünyada şiirin büyük bir çeşitlenme ve çoksesliliğe yöneldiği görüldü  Çeşitli ülkelerde birbiri ardınca oluşan yeni şiir akımları ve bunların birbirlerini etkilemelerinden doğan son derece özgün şiirler ve şairler ortaya çıktı  20  yüzyıl bu bakımdan şiir sanatının zirvelerine ulaşilanbir yüzyıl olarak da anılabilir  Bu yüzyılda, geleneksel şiir biçimleri olan ölçülü, uyaklı biçimlerden neredeyse tümüyle uzaklaşılarak, her şairin kendine özgü ritim duygusu önem kazandı  Şiirin konulan son derece çeşitlendirildi, hayatta olan her şey şiirde de karşılığını buldu  Dünyada şiirin bu kadar gelişmesi Türk şiiri üzerinde de etkisini gösterdi  19  yüzyıl sonlarında kendini gösteren şiirde yenileşme hareketi 1930'ların başında Nâzım Hikmet'le içerik ve söyleyiş alanında iyice kendini belli etti  1940'larda Orhan Veli Kanık, Oktay Ri-fat ve Melih Cevdet Anday'ın başlattıkları Garip Akımı ile eski şiirin etkisi tümden ortadan kalktı {bak  Garip)  Garip'e tepki olarak 1950'lerin ortasında doğan İkinci Yeni Akımı Şairleri ise çağrışımlarla yüklü, çarpıcı, şaşırtıcı bir söyleyiş geliştirdiler  İmgelere dayalı zengin bir şiir dili oluşturdular {bak  İKİNCİ YENİ)  İkinci Yeni sonrasında Türk şiirinde belirgin bir akım görülmedi  Buna karşılık gerek geçmiş yıllarda şiir yazmış, gerek 1960 sonrasında yazmaya başlamış şairler, şiirlerinde kendilerine özgü bir yol açmayı başardılar  
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |