|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
çocuklar, hizmetler, için, sokakta, yapabileceğimiz, yaşayan |
![]() |
Sokakta Yaşayan Çocuklar İçin Yapabileceğimiz Hizmetler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Sokakta Yaşayan Çocuklar İçin Yapabileceğimiz HizmetlerSokakta yaşayan çocuklar için yapabileceğimiz hizmetler SOKAKTA YAŞAYAN ÇOCUKLAR SORUNU VE HİZMET ESASLARI İnsanlar, sokakta yaşayan ve/veya çocukları çalışmaktan yada sokaklardan kurtarmaları gerekiyormuş gibi bir duygu içinde oldukları için, meseleyi bu çocuklara bakmak ve korumak şeklinde düşünme eğilimindedirler ![]() ![]() Kurum olarak biz de 2828 sayılı yasanın bize yüklediği görevler ve inandığımız ve uygulanmasından sorumlu olduğumuz Çocuk Hakları Sözleşmesi gereği sokakta yaşayan ve çalışan çocuklara yönelik olarak öncelikle bakım, beslenme ve koruma koşullarını yaratmak üzere politika geliştirmekle yükümlü bulunmaktayız ![]() Sokak çocukları çalışan çocukların bir alt kümesidir ![]() ![]() ![]() Çocuk Hakları Sözleşmesinin 32 ![]() ![]() Sözleşmenin 12 ![]() ![]() ![]() Merkezlerde yürütülen her türlü hizmet oluşturulurken ve merkez işleyişi sırasında rutin işler de dahil olmak üzere çocukların katılım ve görüşünü ifade etme hakkı esas alınması gereken öncelikli unsur olmalıdır ![]() ![]() ![]() Çocuklar yatılı kurumlarda, büyüdüklerinde ihtiyaç duyacakları toplumsal ve duygusal becerileri öğrenmekte başarısız olmaktadırlar ![]() ![]() ![]() ![]() Merkezler, hiyerarşi ve otoritenin hakim olduğu yerler değil, çocukların kendilerini rahat hissettikleri, huzur duydukları, birbirleriyle ve personelle konuşabilecekleri, söylediklerinin dinlendiği ve duyulduğu yerler olmalıdır ![]() ![]() Bu süreçte izlenmesi gereken aşamalar; (*) Çocuğu bilgilendirerek görevlendirmek Çocuklarla kararların ortak alındığı ortamı sağlamak Çocukların başlatmasına ve yönetmesine ortam hazırlamak Çocukların başlattığı ve yetişkinlerle kararların ortak alındığı ortamı hazırlamak ![]() Hizmeti Programlamadan Önce Dikkat Edilmesi Gereken Bazı Noktalar (*) Çalıştıkları grup içerisinde en fazla hangi çocukların risk altında olduğuna ilişkin öncelik belirlemesi, Bu gruplardan hangisine yardım edebilecek durumda olduğu Bu çocuklar hakkında çalışmaya başlamadan önce hangi bilgileri edinmeniz gerektiği ve çalışma esaslarınızın neler olacağı konularında bilgi, veri toplanması ve değerlendirme yapması gerekmektedir ![]() Çalışmanın hedef grupları; (*) 1-ÇOCUK; Kendi görüşlerini ifade edebilme ve geleceği ile ilgili kararlara katılma hakkı göz önünde bulundurularak ![]() 2- AİLE ; Ailenin farklı kültürlerde farklı anlamları olduğunu unutmadan, batılı değer yargılarıyla düşünmeden ve aile desteğinin sadece anne-babadan gelmediğini, dedeler nineler, teyzeler, dayılar, amcalar ve halaların rolleri ve etkilerini göz ardı etmeden, 3- TOPLULUK ; Çocukların içinde bulunduğu ve etkilendiği mahalle, okul, sokak çevresi, vb ![]() ![]() 4- TOPLUM ; İlgili kamu kurum ve kuruluşları, Sivil toplum örgütleri, Üniversiteler, Yerel yönetimler ve medya ile işbirliği yapılarak kamuoyu yaratmak ve bakış açısı oluşturmak ![]() Çocukların Eğitimi; (*) En temel hedeflerimizden birisi, çocukların temel eğitime devamlarının sağlanması için ekonomik ve eğitsel destek sağlamaktır ![]() ![]() a) okula gitmeyen çalışan çocuklar b) okulu bırakan çalışan çocuklar c) okulda başarısız olan çalışan çocuklar d) okulu bırakma potansiyeli olan çocuklar e) okula yeni başlayanlar f) okuma -yazma, basit matematik ve mesleki eğitim konularında eğitilecek çocuklar Sokakta yaşayan ve çalışan çocukların eğitimi bulundukları noktadan başlamalıdır ![]() ![]() Öğrenme malzemelerini çocuğun yaşına ve deneyimlerine uyarlamalıyız; Örneğin okuma yazma öğrenmek üzere eğitime başlayan çocuğa ilk kelimelerini sokak yaşamı, çalışma yerleri gibi sözcüklerden seçilmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Derslerini ya da faaliyetlerini eğlence dolu bir ortamda yapmalarına olanak tanınmalıdır ![]() ![]() ![]() Çocukların sosyal ve kültürel etkinlikler aracılığı ile sokakta özgürce eğlendiği ortamı aramaması ve enerjisini boşaltması sağlanmalıdır, arkadaşıyla veya personelle kavga edecek yada tartışacak zamanı bulmakta güçlük yaşamalı bir şeyler yaratmanın, yapmanın hazzına varmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yapılmaması Gerekenler (*) Çocuklarla, onları korkutarak başa çıkmaya çalışmamalıyız Zekalarını azımsamamalıyız, Kendi değer yargılarımızı aşılamaya çalışmamalıyız Vaaz ve emir vermemeliyiz Onların değer yargılarını bildiğimizi düşünmemeliyiz Onların istek ve ihtiyaçlarını bildiğimizi düşünmemeliyiz Her ziyaretimizde veya görüşmemizde onlara bir şeyler vererek bağımlılık yaratmamalıyız Sağlayabileceğimiz yardımları ve sözleri yem olarak kullanıp çocukları programlara çekmeye çalışmamalıyız Kendi aralarındaki ağı ve sosyal çevrelerini bozmamalıyız ![]() |
![]() |
![]() |
|