![]() |
Kadının Sesi Avret Midir? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kadının Sesi Avret Midir?Kadının Sesi Avret Midir? Hakkında Kadının Sesi Avret Midir? Soru Kadin sesi avret midir, yani namahrem olanlar için? Islâmiyet kisiyi fitne ve fesada sürükleyen görüntü, davranis ve hallere karsi koruyucu tedbirler alir ![]() ![]() ![]() Diger yandan insana verilmis olan özellik, kabiliyet ve farkliliklar bir baskasinin vebal altina girmesine sebep olmamali, yanlis duygulara kapilmasina meydan vermemeli, nefsini azdirmamalidir ![]() Yaratici tarafindan kadina ihsan edilen sesi de bu çerçeve içinde düsünmek gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() Basta Hanefi ve Sâfiî imamlari olmak üzere mezhep sahibi müçtehid imamlarimizin kanaatleri de bu merkezdedir ![]() ![]() ![]() Sâfiî mezhebi âlimleri ve diger müçtehidler söyle derler: “Kadinin sesi avret degildir ![]() ![]() ![]() Kadinin sesinin avret olmadiginin gerekçesi Islâmin ilk uygulamali devri olan Saadet Asridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Birincisi: Peygamber Efendimizin (a ![]() ![]() ![]() ![]() Bir örnek olmasi bakimindan su hadis-i serifi nakledelim: Amr bin Suayb rivayet ediyor: Bir kadin yaninda kizi ile birlikte Resulullaha (a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kadin, “Hayir, vermiyorum” diye cevap verdi ![]() Bunun üzerine Resulullah (a ![]() ![]() ![]() “Peki, kiyamette bu iki bilezik yerine Allah’in sana atesten iki bilezik taktirmasi hosuna gider mi?” Kadin iki bilezigi hemen çikarip Resulullaha (a ![]() ![]() ![]() ![]() Ikincisi: Sahabiler gerek Peygamberimizin hanimlarina, gerekse diger hanim sahabilere hadis ve benzeri durumlarda soru sorarlar, konusurlar ve bazi konularda bilgi alirlardi ![]() Üçüncüsü: Yine Sahabe döneminde kadinlar, halifelere sikâyetlerini dile getirirler veya dinî meselelerde diger sahabilere bilmediklerini sorup ögrenirlerdi ![]() Bu mesele için de bir örnek verelim: Kadinin biri Hazret-i Ömer’e gelerek, “Yâ Emîrelmü’minîn! Kocam geceleri ibadet eder, gündüzleri de oruç tutar” seklinde sikâyette bulundu ![]() Hazret-i Ömer, “Ne demek istiyorsun? Kocani geceleri ibadet etmekten ve gündüzleri oruç tutmaktan alikoymami mi istiyorsun?” Bunun üzerine kadin baska bir sey söylemeden çikip gitti ve biraz sonra bir daha gelip ayni sikâyetini dile getirdi ![]() ![]() Bu durumu gören Kâ’b bin Sûr söze karisti ve “Yâ Emîrelmü’minîn, kadinin hakki var ![]() ![]() Bunun üzerine Hazret-i Ömer kadinin kocasini çagirtip dört günde bir oruç tutmamasini ve her dört gecede bir kadinin yaninda yatmasini emretti ![]() Ancak diger bütün mübah meselelerin mahiyet degistirip mahzurlu bir hal almasinda oldugu gibi, kadinin sesi meselesinde de ayni durum söz konusudur ![]() Kadinin sesi yaratilisi icabi dikkat çekicidir ![]() ![]() ![]() Ahzab Sûresinin 32 ![]() “Ey Peygamber hanimlari! Siz herhangi bir kadin gibi degilsiniz ![]() ![]() ![]() Müfessir Vehbi Efendi bu âyeti tefsir ederken, “Söylediginiz söz fitneye sebep olmasin ![]() ![]() ![]() ![]() Vehbe Zühaylî bunu normal konusmalardan ziyade dinî muhtevada da olsa ayni gerekçe ile mahzurlu görür: “Kadinin, Kur’ân seklinde de olsa, coskulu ve nagmeli olarak okumakta iken seslerini isitmek haramdir ![]() ![]() Ibni Âbidîn ise meseleye su sekilde bir açiklik getirir: “Tercih edilen görüse göre kadinin sesi avret degildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bizim de katildigimiz hükmü Faruk Beser Hoca veciz bir sekilde söyle dile getirir: “Kadin her seyiyle oldugu gibi sesiyle de çekici, büyüleyici ve tahrik edicidir ve aslinda bu onun çirkin oldugunu degil, güzel oldugunu gösterir ![]() ![]() ![]() Son olarak zamanimizin müfessirlerinden Muhammed Ali es-Sabûnî’nin yorumuna yer verelim: “Açikça görüldügü gibi, eger fitneden emin ise kadinin sesi haram olmaz ![]() ![]() Sorudaki unsurlara gelince, siir ve ilahide ses incelip kalinlastigi, nagmeli oldugu ve câzip bir mahiyete büründügü için yabanci erkeklerin duyacagi sekilde söylemek beraberinde mahzurlari tasimaktadir ![]() Hanimlarin sesli olarak zikretmeleri de sayet yabanci erkekler duyacaksa, yine ayni kategoriye girmekte ve birtakim yanlis duygularin uyanmasina sebebiyet vereceginden ezanda oldugu gibi müsaade edilmemektedir ![]() ![]() 1 Tefsîrü Âyâti’l-Ahkâm, 2: 167 ![]() 2 Tirmizî, Zekât: 12 ![]() 3 Hayâtü’s-Sahâbe, 3: 349 ![]() 4 Islâm Fikhi Ansiklopedisi, 1: 467 ![]() 5 Reddü’l-Muhtar, 1: 272 ![]() 6 Hanimlara özel ilmihal, 314 ![]() 7 Tefsîrü Âyâti’l-Ahkâm, 2: 167 ![]() Mehmed Paksu Aileye Özel Fetvalar Selam ve dua ile ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|