|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
dersler, eserler, medreselerinde, okutulan, osmanlı |
![]() |
Osmanlı Medreselerinde Okutulan Dersler Ve Eserler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanlı Medreselerinde Okutulan Dersler Ve EserlerOsmanlı Medresele rinde Okutulan Dersler ve Eserler Osmanlı medresele rinde görülen dersler anahatlar ıyla şunlardan oluşuyord u: Arapça (sarf, nahiv, belâgat, vs ![]() Hadis / Fıkıh (İslâm Hukuku) / Kelâm ve Akaid / Mantık 1 ![]() İslâmî bilimleri n temel derslerin e hazırlayı cı veya yardımcı olan sarf, nahiv, belâgat, hesap, hendese gibi dersler temel eğitimi oluşturuy or ve bunlar alındıkta n sonra diğer derslerin eğitimi daha kolay hale geliyordu ![]() a) Sarf (Etimoloji): Kelime türemeler i ve fiil çekimleri konuların ın işlendiği bu derste okutulan kitaplard an en meşhur olanları “Emsile”, “Binâ”, “Maksûd”, “İzzî” ve “Merah”dır ![]() “Emsile”: Yazarı bilinmeye n, ama medresele rde yüzlerce yıl ezberleti ***, üzerinde pek çok şerh yapılan temel gramer kitabıdır ![]() “Binâ”: Yazarı bilinmeye n ve kelimeden kelime türetmeye (tasrîf) yarayan 35 kuralı anlatan bir eserdir ![]() bu kitaptaki kuralları ezberleme ye çalışırdı ![]() ve Arapça fiil çekim kuralları nı anlatan bir ders kitabı idi ![]() çokları arasında İmam Birgivî’nin şerhi meşhurdu ![]() bin Abdülvehh ab ez-Zincânî’nin (öl ![]() şerh yapılmışt ır ![]() ![]() şerh medrese talebeler i arasında çok tutulurdu ![]() Ali bin Mesud’un bu eserine Kemalpaşa zâde’nin yaptığı şerh “Felâh” adını taşıyordu ![]() arasında gözde idi ![]() b) Nahiv (Formoloji): Arapçanın cümle yapısı ve kuruluşu konuların ın anlatıldı ğı bu derste en yaygın olarak okutulan kitaplar “Avâmil”, “İzhar”, “Kâfiye”dir ![]() “Kavaidü’l-İ‘rab”, İbn Mu‘tî’nin “ed-Dürretü’l-Elfiyye” adlı eserleriy le “Molla Câmi” adıyla ünlenen “Kâfiye” şerhi de bulunuyor du ![]() “Avâmil”: Birgivî Muhammed Efendi’nin (öl ![]() Arapça gramerind e kelimeler in i‘rabı üzerinde durur ![]() kural ve örneklerl e dolu olan bu 25 sayfalık kitabın birçok şerhi yapılmışt ır ![]() da aynı kişiye aittir ![]() işlendiği bu kitap da kelimeler in i‘rabını inceler ![]() Hâcib” adıyla tanınan Osman b ![]() ![]() bu eser nahiv konuların ı pek çok örneklerl e anlatan üst düzey bir eser idi ![]() yazılan, Molla Câmî (öl ![]() Câmî” adıyla bilinen bu nahiv kitabını Kurt Muhammed Efendi (öl ![]() ![]() bilinen ve Arapçanın incelikle rine hakkıyla vâkıf olan Abdullah b ![]() Yusuf’un (öl ![]() ![]() İznikli Vahyizâde Muhammed Efendi tarafında n yapılan şerh çok meşhur idi Aynı kişiye ait “Kavâidü’l-İ‘rab” adlı eser de Osmanlı medresele rinde okutuluyo rdu ![]() bilinen Muhammed b ![]() ![]() eser, nahiv kuralları nı Kur’ân, hadisler ve meşhur Arap şiirlerin den örneklerl e anlatmakt adır ![]() c) Belâgat: Düzgün ve yerinde konuşma sanatının incelikle rini ele alan belâgat, kendi içinde “Meânî”, “Beyân” ve “Bedî‘î” olarak üçe ayrılır ![]() Medresele rde Seyyid Şerif, Sadeddin Taftazânî veya Şeyhülisl âm İbn Kemâl’e ait olup aynı adı taşıyan “Şerh-i Miftâh” adlı eserlerde n biri okunuyord u ![]() bu kitabın adına izafeten “Miftah medresele ri” denilmişt i ![]() “Mısbâh”: Seyyid Şerif Cürcânî’nin, Sekkâkî’nin “Miftâhu’l-Ulûm” adlı eserine yaptığı şerh, Osmanlı müderrisl eri tarafında n birçok şerh ve haşiyeler le zenginleş tirilmiş ve medresele rde en çok okunan kitaplard an biri olmuştur ![]() ![]() 1390), Hatib Dımışkî’nin “Telhîsü’l-Miftâh” kitabına yazdığı “el- Mutavvel ale’t-Telhîs” adlı bu şerh, Kur’ândaki ifadeleri n eşsizliği ni anlatan önemli bir eserdir ![]() “Telhîs” (Telhîs fi’l-Belâga) eserleri Anadolu medresele rinde ders kitabı olarak okutulmuş tur ![]() 2 ![]() a) Tefsir: Osmanlı medresele rinde bu alanda en çok okunan eserler şunlardı: “Kadı Beydâvî”: Nasıruddi n Abdullah b ![]() Beydâvî’nin (öl ![]() “Kadı Beydâvî” veya “Kadı Tefsiri” adıyla biliniyor du ![]() yazmış olduğu bu eser sünnîler arasında da çok itibar görmüştü ![]() Râgıb’ın “Müfredât” ve Zemahşerî’nin “Keşşâf” adlı tefsirler inden yararlanı larak hazırlanm ış bu eser, daha çok sadeliği ile medresele rde şöhret bulmuştu ![]() Kâsım Muhammed ez-Zemahşerî’nin (öl ![]() Hakâiki’t-Tenzîl” adlı eserinin kısa adıdır ![]() tefsiri türünde hazırladı ğı bu eserde, gereksiz söz ve uzatmalar dan uzak durulmuş, hikâye ve İsrailiya ta yer verilmemi ş, edebi sanatlar incelikle kullanılm ıştır ![]() arasında Seyyid Şerif’in haşiyesi ünlenmişt i ![]() Celâleddi n Mahallî tarafında n başlatıla n ve Celâleddi n es-Suyûtî tarafında n tamamland ığı için “İki Celâl’in tefsiri” anlamında ki “Tefsiri Celâleyn” adını alan bu eserin medresele rde okunmasın a özen gösterili rdi ![]() b) Tefsir Usulü: Kur’ân’ın doğru şekilde tefsir edilebilm esi için uyulması gerekli kuralları inceleyen bir tefsir metodoloj isi dersidir ![]() Bu alanda Bedreddin Muhammed ez-Zerkeşî (öl ![]() yazılan “el-Burhân fî Ulûmi’l-Kur’ân” adlı eserin tanınan adı“Burhan-ı Zerkeşî” idi ![]() ![]() kitabını esas alarak hazırladı ğı “el-İtkân fî Ulûmi’l-Kur’ân” adlı eser “İtkân” veya “Suyûtî” adıyla şöhret bulmuştu ![]() arasında ilkinden daha fazla yaygınlık kazanmışt ı ![]() c) Kıraat ve Tecvid: Kur’ân’ın okunmasın daki farklı yorumlar nedeniyle İslâm dünyasınd a ortaya çıkan yedi (daha sonraları bu on’a çıkmıştır) kıraat ve tecvid bir bilim konusu olarak incelenmi ştir ![]() Bu alanda medresele rde okutulan en önemli eserler arasında şunlar zikredile bilir ![]() kabul edilen İbnü’l-Cezerî’nin (öl ![]() Neşr fî’l-Kırâati’l-Aşr” idi ![]() manzum hale getirdi16 ![]() (öl ![]() manzum eserleri pek çok medrese öğrencisi tarafında n ezberleni yordu ![]() “Karabaş Tecvidi”: Halveti şeyhi Ali Efendi’ye ait olmakla birlikte Şeyh Abdurrahi m Karabaşî’nin (öl ![]() edilir ![]() Tecvîd” adlı bu eseri Türkçeye tercüme ve şerh edilmişti r ![]() 3 ![]() a) Hadis: Bu alanda okutulan kitaplar arasında en önemlisi şüphesiz “Buhârî” idi ![]() bu eser Ebu Abdullah Muhammed Buhârî’nin (öl ![]() Sahîh” adını taşımakta olup Kur’ân’dan sonra İslâm’ın en önemli kaynaklar ından biri kabul edilmişti r ![]() dışında diğer beş hadis kaynağı da -özellikle Müslim’in Sahîh’imedreselerde okutulmuş tu ![]() kitaplar arasında şunları da zikretmek gerekir ![]() Hüseyin b ![]() ![]() “Mişkât” da denen “Mişkâtü’l-Mesâbih” adlı eseridir ![]() temel öğretim kitabı idi ![]() hadisi anlatıyor du ![]() (öl ![]() Ahbâri’l-Mustafaviyye” adlı eser orta düzeydeki medresele rde okutulmak ta idi ![]() “İbn Melek” adıyla şöhret bulan İzzeddin Abdüllati f er-Rûmî’nin (öl ![]() medresele rde “İbn Melek” diye okutuluyo rdu ![]() diğer bir kitap Kadı İyâz’ın (öl ![]() İyâz” veya “Şifâ-i Şerîf” adlarıyla tanınmışt ı ![]() b) Hadis Usulü: Bir anlamda hadis metodoloj isi olan bu derste, İbn Salah Şehrîzûrî’nin (öl ![]() Salâh Elfiyesi), İbn Hâcer Askalânî’nin “Nuhbetü’l-Fiker” adlı eseri (Nuhbe), İbnü’l-Esîr’in (öl ![]() arasınday dı ![]() Hadis alanında ayrıca okutulan bir başka eser de İmam Nevevî’nin (öl ![]() ![]() anılacak konularda n biri olan “sîret” üzerinde Şeyh Halebî’nin “Sîretü’n-Nebeviyye”si ve “şemâîl” alanında da İmam Muhammed Tirmizî’nin “Şemâil-i Şerif” adlı eserleri okutuluyo rdu ![]() Halebî’nin (öl ![]() eseri “Siyer-i Halebî” veya sadece “Halebî” adıyla meşhur olmuştu ![]() 4 ![]() Bu başlık altında Fıkıh, Fıkıh Usulü ve Ferâiz adlarıyla dersler okutuluyo rdu ![]() a) Fıkıh: Medresele rin hemen tamamında fıkıh dersi vardı ![]() ve haram hükümleri ni kapsayan bir muhtevası olduğu için fıkıh, en şerefli ve en üstün ilim dalı sayılıyor du ![]() medresele rinde okutulan temel kitaplar şunlardı: “Hidâye”: Burhanedd in el-Merginânî (öl ![]() üzerine yazdığı “Bidâyetü’l-Mübtedî” adlı eserine, yine kendi kaleme aldığı haşiyeye “Hidâye” adını vermişti ![]() sağlamlığ ı ile dikkati çeken kitap ve şerhleri yüzyıllar ca Osmanlı medresele rinde ileri düzeyde temel ders kitabı olarak okutuldu ![]() Muhammed Ekmeleddi n el-Babertî’nin (öl ![]() olan “el-İnâye”si de medresele rde “Ekmel” adıyla okutulmuş tu ![]() “Sadrüşşerîa”: Burhânü’ş-şerîa Mahmud (öl ![]() ikinci Sadrüşşer îa Ubeydulla h için, “Hidaye” kitabının bazı önemli bölümleri ni bir araya getirdiği “Vikâye” (Vikâye er-Rivâye fî Mesâili’l- Hidâye) adlı bir eser hazırlamı ştı ![]() Vikâye” veya “Nikâye” adıyla şerhetti ve bu şerh, “Sadrüşşerîa Şerhi” adıyla yüzyıllar ca medresele rde orta düzeydeki medresele rde ders kitabı olarak okutuldu ![]() Tenvîru’l-Ebsar kitabına Alâüddin-i Haskefî (öl ![]() Dürrü’l-Muhtâr fî Şerhi Tenvîri’l-Ebsâr” adıyla yapılan şerhi bu adla tanınmışt ı ![]() Muhtâr” adıyla bir haşiye yazmış ve bu eser “İbn Abidin” adıyla uzun süre okutulmuş tu ![]() ![]() fıkhına dair yazdığı “Dürerü’l-Hukkâm fî Şerhi Gureri’l-Ahkâm” adlı eseri, kendisine ait “Gurer” adlı kitabının şerhidir ![]() süre şerhleriy le beraber medresele rde ders kitabı olarak okutulmuş tur ![]() “Mültekâ” / “Halebî”: İbrahim b ![]() 38 (öl ![]() bunun şerhi olan “Mevkûfât” da fıkıh kitabı olarak okutulanl ar arasınday dı ![]() (öl ![]() yapılmış ve ilk dönem medresele rde okutulmuş tur ![]() b) Fıkıh Usulü: Fıkhın felsefesi ve metodoloj isi türündeki bu eserlerin en önemliler i arasında şunlar zikredile bilir: Sadruşşer îa diye şöhret bulan Ubeydulla h b ![]() ve Tavzîhu’t-Tenkîh” adlı eseri Tenkîh ve Tavzih” adıyla ünlenmişt ir ![]() usulü kitabı idi ![]() (öl ![]() (öl ![]() Melek” isimleriy le medresele rde asırlarca takip edilen ders kitabı olmuştu ![]() ![]() birleştir erek hazırladı ğı ve Osmanlı medresele rinde uzun yıllar ders kitabı olarak kabul edilen “Mir’ât”, üzerinde şerh ve haşiyeler yapılan bir eserdir ![]() ![]() “Tenkîhu’l-Ahdâs fî Ref‘i’t-Teyemmümi’l-Ahdâs” adlı kitaba Taftazânî’nin (öl ![]() şerhtir ![]() kitap, kısaca “Telvîh” adıyla şöhret bulmuştu ![]() Ömer el-Habbâzî’nin (öl ![]() okutulmak taydı ![]() c) Ferâiz: Miras hukuku ile ilgili konularda n bahseden eserler arasında, Sirâcüddi n Muhammed es-Secâvendî (öl ![]() “Ferâizü’s-Secâvendî” (Ferâiz-i Sirâciye) adlı eser ve şerhleri meşhur idi ![]() “Şerhu’s-Sirâciyye” adını taşıyordu ve yaygın olarak okutuluyo rdu ![]() 5 ![]() Osmanlı Devletini n yükseliş dönemi, kelâm konuların ın bir hayli revaçta olduğu bir zaman dilimidir ![]() arasında tartışıla n bazı kelam konuları Ali Tûsî, Hocazâde ve Muslihidd in Mustafa gibi bilginler ce tekrar gündeme getirilmi ştir ![]() nedenle “Hâşiye-i Tecrîd” kitabı medresele rin en önemli ders kitabı olarak kabul edilmişti ![]() yaygınlar ıydı: “Tecrîdü’l-Kelâm”: Nasîruddi n et-Tûsî (öl ![]() yazılan bu esere Şemseddin Mahmud el-İsfehânî’nin (öl ![]() şerh -ki “Şerhu’t-Tecrîd” adını almıştı- bir hayli itibar kazanmışt ı ![]() İşte bu esere Seyyid Şerif el-Cürcânî (öl ![]() adıyla bir eser yazmıştı ![]() 39 medresele r “Hâşiye-i Tecrîd” adıyla anıldı ve kelâm alanında temel ders kitabı niteliğin i kazandı ![]() (öl ![]() Akâid-i Adudiyye de denilmekt eydi- Seyyid Şerif Cürcânî tarafında n yazılan “Şerhu’l-Adudiye” adlı eser üst düzey medresele rde ders kitabı olarak okutulmuş tur ![]() öğrencisi Ömer Nesefî’nin (öl ![]() daha çok Sadeddin Teftâzânî tarafında n bu esere yapılan şerh, medresele rde yaygın olarak okutuluyo rdu ![]() olarak da bilinmekt edir ![]() âlimlerin den “Hayâlî” adıyla ünlenen Şemseddin Ahmed b ![]() İznikî’nin (öl ![]() öğrencile rinin elinde ders kitabı olarak hizmet vermişti ![]() Envâr”: Kadı Beydâvî (öl ![]() Tevâli‘u’l-Envâr min Metâli‘i’l-Enzâr’dır ![]() Mahmud İsfehânî tarafında n şerh edilmiş, daha sonra da bu şerhe Cürcânî’nin yazdığı haşiye medresele rde çok tutulmuşt u ![]() 6 ![]() Bu alanda medresele rde okutulan ders kitapları şunlardı: “İsagoci”: Porphyrio s’un “Eisagoge” adlı eserinden hareketle el- Ebherî’nin (öl ![]() Risâletü’l-Esiriyye fi’l-Mantık” adlı kitabının birçok şerh ve haşiyeler i vardır ![]() ![]() belirtile n ve kendi adıyla ünlenen “Fenârî” şerhinin de birçok şerhi ve haşiyesi yapılmış ve Osmanlı medresele rinde uzun süre ders kitabı olarak okutulmuş tur ![]() Mahmud el-Urmevî’nin (öl ![]() eserine pek çok şerh ve haşiye yapılmışt ır ![]() okutulan Seyyid Şerif’in şerhi ve Kara Davud’un haşiyesi idi ![]() “Şerhu’ş-Şemsiyye”: Kazvinî (öl ![]() Şemseddin Muhammed için yazıldığı ndan dolayı “Şemsiyye” adıyla ünlenen kitaba yazılan şerhler arasında Seyyid Şerif Cürcânî ve Taftazânî şerhleri en çok okunanlar arasınday dı17 ![]() Bütün bu ders ve kitapları n yanı sıra medresele rde, özellikle yükseliş dönemleri nden itibaren hey’et (astronomi), hikmet (fizik), hesap ve hendese ile tıp alanların a dair değişik kitaplar da okutulmak taydı ![]() |
![]() |
![]() |
|