![]() |
Osmanlı Medreselerinde Okutulan Dersler Ve Eserler
Osmanlı Medresele rinde Okutulan Dersler ve Eserler
Osmanlı medresele rinde görülen dersler anahatlar ıyla şunlardan oluşuyord u: Arapça (sarf, nahiv, belâgat, vs.) / Tefsir / Hadis / Fıkıh (İslâm Hukuku) / Kelâm ve Akaid / Mantık 1. Arapça ve Yardımcı Bilimler İslâmî bilimleri n temel derslerin e hazırlayı cı veya yardımcı olan sarf, nahiv, belâgat, hesap, hendese gibi dersler temel eğitimi oluşturuy or ve bunlar alındıkta n sonra diğer derslerin eğitimi daha kolay hale geliyordu . a) Sarf (Etimoloji): Kelime türemeler i ve fiil çekimleri konuların ın işlendiği bu derste okutulan kitaplard an en meşhur olanları “Emsile”, “Binâ”, “Maksûd”, “İzzî” ve “Merah”dır. “Emsile”: Yazarı bilinmeye n, ama medresele rde yüzlerce yıl ezberleti ***, üzerinde pek çok şerh yapılan temel gramer kitabıdır . “Binâ”: Yazarı bilinmeye n ve kelimeden kelime türetmeye (tasrîf) yarayan 35 kuralı anlatan bir eserdir. Medrese öğrencile ri, yıllarca bu kitaptaki kuralları ezberleme ye çalışırdı . “Maksûd”: Yazarı bilinmeye n ve Arapça fiil çekim kuralları nı anlatan bir ders kitabı idi. Pek çokları arasında İmam Birgivî’nin şerhi meşhurdu. “İzzî”: İbrahim bin Abdülvehh ab ez-Zincânî’nin (öl.1257) bu meşhur eserine birçok şerh yapılmışt ır. Dede Cengî Efendi (öl.1567) tarafında n hazırlana n şerh medrese talebeler i arasında çok tutulurdu . “Merâh”: Ahmed bin Ali bin Mesud’un bu eserine Kemalpaşa zâde’nin yaptığı şerh “Felâh” adını taşıyordu . Bursalı Ahmed Efendi’nin Merah Şerhi de talebeler arasında gözde idi. b) Nahiv (Formoloji): Arapçanın cümle yapısı ve kuruluşu konuların ın anlatıldı ğı bu derste en yaygın olarak okutulan kitaplar “Avâmil”, “İzhar”, “Kâfiye”dir. Ayrıca İbn Hişâm’ın “Mugni’l-Lebib” ve “Kavaidü’l-İ‘rab”, İbn Mu‘tî’nin “ed-Dürretü’l-Elfiyye” adlı eserleriy le “Molla Câmi” adıyla ünlenen “Kâfiye” şerhi de bulunuyor du. “Avâmil”: Birgivî Muhammed Efendi’nin (öl.1573) bu eseri, Arapça gramerind e kelimeler in i‘rabı üzerinde durur. Baştan sona kural ve örneklerl e dolu olan bu 25 sayfalık kitabın birçok şerhi yapılmışt ır. “İzhâr”: Asıl adı “İzhâru’l-Esrâr fi’n-Nahv” olan bu kitap da aynı kişiye aittir. Avâmil kitabında ki konuların derinleme sine işlendiği bu kitap da kelimeler in i‘rabını inceler. “Kâfiye”: “İbn Hâcib” adıyla tanınan Osman b. Ömer (öl.1248) tarafında n yazılan bu eser nahiv konuların ı pek çok örneklerl e anlatan üst düzey bir eser idi. Bu esere “el-Fevâidü’z-Zıyâiyye fî Şerhi’l-Kâfiye” adıyla yazılan, Molla Câmî (öl.1492) tarafında n hazırland ığı için de “Molla Câmî” adıyla bilinen bu nahiv kitabını Kurt Muhammed Efendi (öl.1587) Türkçeye çevirmişt ir. “Mugni’l-Lebîb”: “İbn Hişam” adıyla bilinen ve Arapçanın incelikle rine hakkıyla vâkıf olan Abdullah b. Yusuf’un (öl.1360) Arapçadak i edatlar ve harflerle ilgili kitabıdır . İznikli Vahyizâde Muhammed Efendi tarafında n yapılan şerh çok meşhur idi Aynı kişiye ait “Kavâidü’l-İ‘rab” adlı eser de Osmanlı medresele rinde okutuluyo rdu. “Elfiye”: İbn Mâlik / İbn Melek diye bilinen Muhammed b. Abdullah’a ait (öl.1273) bin beyitlik bu ünlü eser, nahiv kuralları nı Kur’ân, hadisler ve meşhur Arap şiirlerin den örneklerl e anlatmakt adır. c) Belâgat: Düzgün ve yerinde konuşma sanatının incelikle rini ele alan belâgat, kendi içinde “Meânî”, “Beyân” ve “Bedî‘î” olarak üçe ayrılır. Medresele rde Seyyid Şerif, Sadeddin Taftazânî veya Şeyhülisl âm İbn Kemâl’e ait olup aynı adı taşıyan “Şerh-i Miftâh” adlı eserlerde n biri okunuyord u. Fatih zamanında 30-35 akçe yevmiyeli medresele re, bu kitabın adına izafeten “Miftah medresele ri” denilmişt i. “Mısbâh”: Seyyid Şerif Cürcânî’nin, Sekkâkî’nin “Miftâhu’l-Ulûm” adlı eserine yaptığı şerh, Osmanlı müderrisl eri tarafında n birçok şerh ve haşiyeler le zenginleş tirilmiş ve medresele rde en çok okunan kitaplard an biri olmuştur. “Mutavvel”: Sadeddin Taftazânî’nin (öl. 1390), Hatib Dımışkî’nin “Telhîsü’l-Miftâh” kitabına yazdığı “el- Mutavvel ale’t-Telhîs” adlı bu şerh, Kur’ândaki ifadeleri n eşsizliği ni anlatan önemli bir eserdir. Yine Taftazânî’nin “Muhtasar” ve “Telhîs” (Telhîs fi’l-Belâga) eserleri Anadolu medresele rinde ders kitabı olarak okutulmuş tur. 2. Tefsir ve Tefsir Usûlü a) Tefsir: Osmanlı medresele rinde bu alanda en çok okunan eserler şunlardı: “Kadı Beydâvî”: Nasıruddi n Abdullah b. Ömer Beydâvî’nin (öl.1286) “Envâru’t-Tenzîl ve Esrâru’t-Te’vil” adlı tefsiri, “Kadı Beydâvî” veya “Kadı Tefsiri” adıyla biliniyor du. Şafiî bir âlim yazmış olduğu bu eser sünnîler arasında da çok itibar görmüştü. Râgıb’ın “Müfredât” ve Zemahşerî’nin “Keşşâf” adlı tefsirler inden yararlanı larak hazırlanm ış bu eser, daha çok sadeliği ile medresele rde şöhret bulmuştu. “Keşşâf”: Türk müfessir Cârullah Ebu’l- Kâsım Muhammed ez-Zemahşerî’nin (öl.1143) “el-Keşşâf an Hakâiki’t-Tenzîl” adlı eserinin kısa adıdır. Zemahşerî’nin dirayet tefsiri türünde hazırladı ğı bu eserde, gereksiz söz ve uzatmalar dan uzak durulmuş, hikâye ve İsrailiya ta yer verilmemi ş, edebi sanatlar incelikle kullanılm ıştır. Kitaba yapılan yüzlerce şerh ve haşiye arasında Seyyid Şerif’in haşiyesi ünlenmişt i. “Celâleyn Tefsiri”: Celâleddi n Mahallî tarafında n başlatıla n ve Celâleddi n es-Suyûtî tarafında n tamamland ığı için “İki Celâl’in tefsiri” anlamında ki “Tefsiri Celâleyn” adını alan bu eserin medresele rde okunmasın a özen gösterili rdi. b) Tefsir Usulü: Kur’ân’ın doğru şekilde tefsir edilebilm esi için uyulması gerekli kuralları inceleyen bir tefsir metodoloj isi dersidir. Bu alanda Bedreddin Muhammed ez-Zerkeşî (öl.1392) tarafında n yazılan “el-Burhân fî Ulûmi’l-Kur’ân” adlı eserin tanınan adı“Burhan-ı Zerkeşî” idi. Celâleddi n Suyûtî’nin (öl.1505), “el-Burhan” kitabını esas alarak hazırladı ğı “el-İtkân fî Ulûmi’l-Kur’ân” adlı eser “İtkân” veya “Suyûtî” adıyla şöhret bulmuştu. Bu eser medreseli ler arasında ilkinden daha fazla yaygınlık kazanmışt ı. c) Kıraat ve Tecvid: Kur’ân’ın okunmasın daki farklı yorumlar nedeniyle İslâm dünyasınd a ortaya çıkan yedi (daha sonraları bu on’a çıkmıştır) kıraat ve tecvid bir bilim konusu olarak incelenmi ştir. Bu alanda medresele rde okutulan en önemli eserler arasında şunlar zikredile bilir. “Cezeriyye”: İslâm tarihinin en büyük kıraat ustası kabul edilen İbnü’l-Cezerî’nin (öl.1429) en meşhur eseri “Kitabü’n- Neşr fî’l-Kırâati’l-Aşr” idi. Bu eseri de “Tayyibetü’n-Neşr” adıyla manzum hale getirdi16 . “Şâtıbiyye”: Endülüslü Kasım-ı Şâtıbî’nin (öl.1194) “Kaside-i Lâmiyye”, “Hırzü’l-Emânî ve Vechü’l-Tehânî” adlı manzum eserleri pek çok medrese öğrencisi tarafında n ezberleni yordu. “Karabaş Tecvidi”: Halveti şeyhi Ali Efendi’ye ait olmakla birlikte Şeyh Abdurrahi m Karabaşî’nin (öl.1498) olduğu da rivayet edilir. “Dürr-i Yetim”: İmam Birgivî’nin “Dürrü’l-Yetim fî İlmi’t- Tecvîd” adlı bu eseri Türkçeye tercüme ve şerh edilmişti r. 3. Hadis ve Hadis Usulü a) Hadis: Bu alanda okutulan kitaplar arasında en önemlisi şüphesiz “Buhârî” idi. Daha çok üst düzey medresele rde okutulan bu eser Ebu Abdullah Muhammed Buhârî’nin (öl.870) “el-Câmiu’s- Sahîh” adını taşımakta olup Kur’ân’dan sonra İslâm’ın en önemli kaynaklar ından biri kabul edilmişti r. Kütüb-i Sitte’nin bu ilk eserinin dışında diğer beş hadis kaynağı da -özellikle Müslim’in Sahîh’imedreselerde okutulmuş tu. Üzerinde ders görülen diğer önemli kitaplar arasında şunları da zikretmek gerekir. “Mesâbîh”: İmam Hüseyin b. Mesud Begavî’nin (öl.1126) “Mesâbihu’s-Sünne” veya “Mişkât” da denen “Mişkâtü’l-Mesâbih” adlı eseridir. Hadis alanındak i temel öğretim kitabı idi. Buhârî ve Müslim’den alınmış 4719 hadisi anlatıyor du. “Meşârık”: İmam Radıyüddi n Hasan Sagânî’nin (öl.1253) yazdığı “Meşârıku’l-Envâri’n-Nebeviyye min Sıhâhi’l- Ahbâri’l-Mustafaviyye” adlı eser orta düzeydeki medresele rde okutulmak ta idi. Bu eserin birçok şerhlerin in yanında en ünlüsü, “İbn Melek” adıyla şöhret bulan İzzeddin Abdüllati f er-Rûmî’nin (öl.1398) “Mebâriku’l-Ezhâr fî Şerhi Meşâriki’l-Envâr” adlı eseri olup medresele rde “İbn Melek” diye okutuluyo rdu. Medresele rde okutulan diğer bir kitap Kadı İyâz’ın (öl.1150) “Kitabu’ş-Şifa”sı olup “Kadı İyâz” veya “Şifâ-i Şerîf” adlarıyla tanınmışt ı. b) Hadis Usulü: Bir anlamda hadis metodoloj isi olan bu derste, İbn Salah Şehrîzûrî’nin (öl.1245) “Ulûmu Hadis” adlı eseri (İbn Salâh Elfiyesi), İbn Hâcer Askalânî’nin “Nuhbetü’l-Fiker” adlı eseri (Nuhbe), İbnü’l-Esîr’in (öl.1209) “Câmiu’l-Usûl” adlı eserleri okutulanl ar arasınday dı. Hadis alanında ayrıca okutulan bir başka eser de İmam Nevevî’nin (öl.1277) “Kitâbu’l-Erbaîn” adlı kitabıdır . Hadis ile birlikte anılacak konularda n biri olan “sîret” üzerinde Şeyh Halebî’nin “Sîretü’n-Nebeviyye”si ve “şemâîl” alanında da İmam Muhammed Tirmizî’nin “Şemâil-i Şerif” adlı eserleri okutuluyo rdu. Şeyh Ali Halebî’nin (öl.1634) “İnsânü’l-Uyûn fî Sîreti’l-Emîni’l-Me’mûn” adlı eseri “Siyer-i Halebî” veya sadece “Halebî” adıyla meşhur olmuştu. 4. Fıkıh ve Fıkıh Usulü Bu başlık altında Fıkıh, Fıkıh Usulü ve Ferâiz adlarıyla dersler okutuluyo rdu. a) Fıkıh: Medresele rin hemen tamamında fıkıh dersi vardı. Helâl ve haram hükümleri ni kapsayan bir muhtevası olduğu için fıkıh, en şerefli ve en üstün ilim dalı sayılıyor du. Bu alanda Osmanlı medresele rinde okutulan temel kitaplar şunlardı: “Hidâye”: Burhanedd in el-Merginânî (öl.1197), Hanefi fıkhı üzerine yazdığı “Bidâyetü’l-Mübtedî” adlı eserine, yine kendi kaleme aldığı haşiyeye “Hidâye” adını vermişti. İçinde kullanıla n hadisleri n sağlamlığ ı ile dikkati çeken kitap ve şerhleri yüzyıllar ca Osmanlı medresele rinde ileri düzeyde temel ders kitabı olarak okutuldu. Muhammed Ekmeleddi n el-Babertî’nin (öl.1384) bu Hidaye’ye şerhi olan “el-İnâye”si de medresele rde “Ekmel” adıyla okutulmuş tu. “Sadrüşşerîa”: Burhânü’ş-şerîa Mahmud (öl.1274), kızının oğlu olan ikinci Sadrüşşer îa Ubeydulla h için, “Hidaye” kitabının bazı önemli bölümleri ni bir araya getirdiği “Vikâye” (Vikâye er-Rivâye fî Mesâili’l- Hidâye) adlı bir eser hazırlamı ştı. Torun da bu kitabı “Muhtasar-ı Vikâye” veya “Nikâye” adıyla şerhetti ve bu şerh, “Sadrüşşerîa Şerhi” adıyla yüzyıllar ca medresele rde orta düzeydeki medresele rde ders kitabı olarak okutuldu. “Dürrü’l-Muhtar”: Hanefi fıkıh kitabı olan Tenvîru’l-Ebsar kitabına Alâüddin-i Haskefî (öl.1676) tarafında n “ed- Dürrü’l-Muhtâr fî Şerhi Tenvîri’l-Ebsâr” adıyla yapılan şerhi bu adla tanınmışt ı. Bu şerhe İbn Abidin “Reddü’l-Muhtâr ale’d-Dürri’l- Muhtâr” adıyla bir haşiye yazmış ve bu eser “İbn Abidin” adıyla uzun süre okutulmuş tu. “Dürer”: Molla Hüsrev’in (öl.1480) Hanefi fıkhına dair yazdığı “Dürerü’l-Hukkâm fî Şerhi Gureri’l-Ahkâm” adlı eseri, kendisine ait “Gurer” adlı kitabının şerhidir. Bu kitap, uzun süre şerhleriy le beraber medresele rde ders kitabı olarak okutulmuş tur. “Mültekâ” / “Halebî”: İbrahim b. Muhammed Halebî 38 (öl.1549) tarafında n “Mültekâ’l-Ebhûr” adıyla yazılan bu kitap ile bunun şerhi olan “Mevkûfât” da fıkıh kitabı olarak okutulanl ar arasınday dı. “Kudûrî”: İmam Ebu’l-Hüseyn Ahmed el-Kudûrî’nin (öl.1036) “Muhtasaru’l-Kudûrî” adıyla bilinen bu kitabına birçok şerh yapılmış ve ilk dönem medresele rde okutulmuş tur. b) Fıkıh Usulü: Fıkhın felsefesi ve metodoloj isi türündeki bu eserlerin en önemliler i arasında şunlar zikredile bilir: Sadruşşer îa diye şöhret bulan Ubeydulla h b. İshak el-Buharî’nin “Tenkîhu’l-Usûl ve Tavzîhu’t-Tenkîh” adlı eseri Tenkîh ve Tavzih” adıyla ünlenmişt ir. Tenkih’in şerhi olan Tavzih, medresele rdeki temel fıkıh usulü kitabı idi. Ayrıca Ebu’l-Berekât Hafizüddi n en-Nesefî’nin (öl.1310) yazdığı “Menârü’l-Envâr” adlı kitabı “Menâr”, İbn Melek’in (öl.1480) bu esere yaptığı “Şerhu Menâri’l-Envâr” adlı eseri de “İbn Melek” isimleriy le medresele rde asırlarca takip edilen ders kitabı olmuştu. Molla Hüsrev’in (öl.1480) Hanefî ve Şafiî fıkıh usullerin i birleştir erek hazırladı ğı ve Osmanlı medresele rinde uzun yıllar ders kitabı olarak kabul edilen “Mir’ât”, üzerinde şerh ve haşiyeler yapılan bir eserdir. Şerafeddi n Ahmed (öl.1369) tarafında n yazılan “Tenkîhu’l-Ahdâs fî Ref‘i’t-Teyemmümi’l-Ahdâs” adlı kitaba Taftazânî’nin (öl.1389) yaptığı “et-Telvîh fî Keşfi Hakâiki’t-Tenkîh” adlı şerhtir. Medresele rde fıkıh usûlü dersinde okutulan bu çok önemli kitap, kısaca “Telvîh” adıyla şöhret bulmuştu. Ayrıca Celâleddi n Ömer el-Habbâzî’nin (öl.1272) “el-Mugni” adlı eseri de bu alanda okutulmak taydı. c) Ferâiz: Miras hukuku ile ilgili konularda n bahseden eserler arasında, Sirâcüddi n Muhammed es-Secâvendî (öl.1200)’nin yazdığı “Ferâizü’s-Secâvendî” (Ferâiz-i Sirâciye) adlı eser ve şerhleri meşhur idi. “Şerh-i Feraiz” diye bilinen Seyyid Şerif Cürcânî’nin şerhi “Şerhu’s-Sirâciyye” adını taşıyordu ve yaygın olarak okutuluyo rdu. 5. Kelam ve Akâid Osmanlı Devletini n yükseliş dönemi, kelâm konuların ın bir hayli revaçta olduğu bir zaman dilimidir . Gazâlî ile İbni Rüşd arasında tartışıla n bazı kelam konuları Ali Tûsî, Hocazâde ve Muslihidd in Mustafa gibi bilginler ce tekrar gündeme getirilmi ştir. Bu nedenle “Hâşiye-i Tecrîd” kitabı medresele rin en önemli ders kitabı olarak kabul edilmişti . Okunan kitaplar arasında şunlar en yaygınlar ıydı: “Tecrîdü’l-Kelâm”: Nasîruddi n et-Tûsî (öl.1273) tarafında n yazılan bu esere Şemseddin Mahmud el-İsfehânî’nin (öl.1348) yaptığı şerh -ki “Şerhu’t-Tecrîd” adını almıştı- bir hayli itibar kazanmışt ı. İşte bu esere Seyyid Şerif el-Cürcânî (öl.1413) “Hâşiye-i Tecrîd” adıyla bir eser yazmıştı. Öylesine ünlendi ki, bu eserin okutulduğ u 39 medresele r “Hâşiye-i Tecrîd” adıyla anıldı ve kelâm alanında temel ders kitabı niteliğin i kazandı. “Şerh-i Mevâkıf”: Kadı Adududdin elÎcî’nin (öl.1355) telif ettiği “el-Mevâkıf fî İlmi’l-Kelâm” adlı esere -ki Akâid-i Adudiyye de denilmekt eydi- Seyyid Şerif Cürcânî tarafında n yazılan “Şerhu’l-Adudiye” adlı eser üst düzey medresele rde ders kitabı olarak okutulmuş tur. “Akâid-i Nesefî”: İmam Maturidî’nin öğrencisi Ömer Nesefî’nin (öl.1142) yazdığı bu Hanefî akaid kitabı ve daha çok Sadeddin Teftâzânî tarafında n bu esere yapılan şerh, medresele rde yaygın olarak okutuluyo rdu. “Hayâlî”: “Şerh-i Hayalî” olarak da bilinmekt edir. “Akaid-i Nesefiye” şerhine, Fâtih devri âlimlerin den “Hayâlî” adıyla ünlenen Şemseddin Ahmed b. Mûsâ İznikî’nin (öl.1481) yaptığı haşiye, yüzyıllar ca önemli müderrisl er ve öğrencile rinin elinde ders kitabı olarak hizmet vermişti. “Tevâli‘u’l- Envâr”: Kadı Beydâvî (öl.1286) tarafında n yazılan bu eserin tam adı Tevâli‘u’l-Envâr min Metâli‘i’l-Enzâr’dır. Eser önce Şemseddin Mahmud İsfehânî tarafında n şerh edilmiş, daha sonra da bu şerhe Cürcânî’nin yazdığı haşiye medresele rde çok tutulmuşt u. 6. Mantık Bu alanda medresele rde okutulan ders kitapları şunlardı: “İsagoci”: Porphyrio s’un “Eisagoge” adlı eserinden hareketle el- Ebherî’nin (öl.1266) bu alanda yazdığı ve 10 sayfayı geçmeyen “er- Risâletü’l-Esiriyye fi’l-Mantık” adlı kitabının birçok şerh ve haşiyeler i vardır. Molla Fenarî’nin (öl.1431) İsagoci üzerine bir günde yazdığı belirtile n ve kendi adıyla ünlenen “Fenârî” şerhinin de birçok şerhi ve haşiyesi yapılmış ve Osmanlı medresele rinde uzun süre ders kitabı olarak okutulmuş tur. “Şerhu Metali‘”: Kadı Siraceddi n Mahmud el-Urmevî’nin (öl.1283) “Metâli‘u’l-Envâr fi’l-Mantık” adlı eserine pek çok şerh ve haşiye yapılmışt ır. Osmanlı medresele rinde okutulan Seyyid Şerif’in şerhi ve Kara Davud’un haşiyesi idi. “Şerhu’ş-Şemsiyye”: Kazvinî (öl.1293) tarafında n mantığa dair Hoca Şemseddin Muhammed için yazıldığı ndan dolayı “Şemsiyye” adıyla ünlenen kitaba yazılan şerhler arasında Seyyid Şerif Cürcânî ve Taftazânî şerhleri en çok okunanlar arasınday dı17. Bütün bu ders ve kitapları n yanı sıra medresele rde, özellikle yükseliş dönemleri nden itibaren hey’et (astronomi), hikmet (fizik), hesap ve hendese ile tıp alanların a dair değişik kitaplar da okutulmak taydı. |
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.