![]() |
Gelisimle İlgili Temel Kavramlar |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Gelisimle İlgili Temel KavramlarGelisimle Ilgili Temel Kavramlar Yas (age) kavrami, gelisim psikolojisini psikolojinin diger alanlarindan ayiran temel kavramdir ![]() ve kendi basina hiçbir seyin nedeni degildir ![]() yarattigi karisikliklar nedeniyle kimi gelisim psikologlari evre (stage) kavramini kullanmayi yeglerler ![]() "yas"tan daha kullanislidir ![]() iki anlamda kullanilmaktadir ![]() süreksizligi dile getirir ![]() ayaga kalkma, yürüme, kosma biçimindedir ![]() digerinden niteliksel olarak farklidir ![]() belirli bir zaman araliginda ortaya çikmak durumundadirlar; gelisen birey bir evreyi atlayamaz, evreleri bir baska zaman araliginda yasayamaz ![]() kuraminda ve Kohlberg'in ahlak gelisimi kuraminda ortaya çikar ![]() Evre kavraminin "zayif" anlami da vardir ve yas, çevre, ilgiler, etkinlikler konusunda bilgi verir ![]() degisikligi olmadan geçer ![]() "ilkokul evresinde", "anal evrede" oldugu söylenebilir ![]() psikoaaaaüel gelisim kuraminda ve Erikson'un psikososyal gelisim kuraminda bu anlamdaki evre kavrami kullanilir (Ph ![]() ![]() ![]() Kullanimdaki bu farkliliga karsin, evre kuramlarinin tümü evrelerin temel özellikleri üzerinde birlesirler ![]() özellikleri tasidigi kabul edilmektedir: 1) Evreler genel sorunlari betimlerler ![]() ![]() 2) Evreler davranistaki nitelik farkliliklarini dile getirirler ![]() davranisin kendine özgü nitelikleri vardir ![]() bir ardisiklik gösterirler ![]() ![]() 4) Evreler bütün kültürler için evrenseldir ![]() farkliliklara karsin, bütün kültürler ayni yasam sorunlariyla basa çikmaya çalistiklari için gelisim evreleri bütün kültürlerde aynidir (W ![]() ![]() 1986) ![]() Ilerde de görülecegi gibi, gelisim kuramlarinin çogu evre kuramlaridir ![]() Ancak evre kuramlarinin hepsi evre kavraminin gerektirdigi özelliklere sahip degildir ![]() kuramindaki her gelisim evresi su ögeleri tasir: Yapilar (yeteneklerin, becerilerin ya da güdülerin tutarli bir örüntüsü); niteliksel degisimler (önceki evreyle karsilastirildiginda yetenekler, beceriler ya da güdüler arasinda açik bir farklilik); ani olus (evrenin tipik yeteneklerinde, becerilerinde, güdülerinde eszamanli bir degisim); birliktelik (bütün degisimlerin asagi yukari ayni hizla gelismesi) ![]() bütün bu ölçütlere tam olarak uyabilmektedir ![]() bittigi, digerinin nerede basladigi konusunda çok az görüs birligi vardir ![]() sinirlayici bir biçimde kullanilmaktadir ![]() yasam evrelerinin betimlenmesinde hala evre kavrami yeg tutulmaktadir ![]() Evre kuramiyla yakindan iliskili kavramlardan biri de kritik dönemler (critical periods) kavramidir ![]() sürekli ve geri dönülmez sonuçlari olabilen elverisli ve elverissiz durumlarla ilgili zamanlardir ![]() period) terimini kritik dönem terimine yeg tutarlar ![]() kavrami, kritik dönem kavramina göre, zaman boyutunda daha fazla esneklik ve geri dönüslülük içerir ![]() anlayisi özellikle ünlü etolog Konrad Lorenz'in çalismalarindan sonra yayginlik kazanmistir ![]() bir yer tutar ![]() formülü bu anlayisin anlatimidir ![]() yasamin ilk yillarinin bu denli önemli sayilisini reddederler ![]() Evre kavraminin sagladigi kuramsal kolayliklar açik olmakla birlikte, yas kavramindan vazgeçilemeyecegi de ortadadir ![]() gelisimsel anlamini incelemekten kaçinilamaz ![]() Yas sadece biyolojik, kronolojik bir kavram degildir, ayni zamanda psikolojik, toplumsal bir gerçekliktir ![]() "hissettigi"ne iliskin yasanti herkesçe bilinir ![]() yetiskin gibi hisseder, öyle davranir ve çevresi de onu öyle algilar; bir digeri ise 30'unda hala yüksek ögrenimini sürdürmektedir ve ögrenimini bitirmeden kendini tam bir yetiskin gibi hissetmeyebilir ![]() yetiskinlik psikolojisinde yaslanma sürecinin incelenmesi, farkli yas bölüklerindeki insanlarin farkliliklarinin incelenmesi önem tasir ![]() Ayrica, bireyin yasam döngüsü belirli bir tarih içine yerlestiginden, bireysel zaman ile tarihsel zaman arasindaki etkilesim de önemlidir ![]() Çünkü bireyin örnegin 20 yasini 1995'te ya da 1935'te yasamasi farkli anlamlar tasir ![]() arasindaki yas farkliliklari (bireyin ve ana babasinin) ile, bireyin kendisinin yas farkliligi (simdiki hali ve 30 yil sonrasi) farkli etkenlerin dikkate alinmasini gerektirir ![]() dogmus insanlar grubu demek olan bölük (cohort) içinde yer alir ![]() bunalimin gençler üzerindeki etkisinin olumlu ya da olumsuz olmasi gencin ait oldugu bölüge baglidir ![]() olan çocuklar üzerinde olumlu, okul öncesi çagda olanlar üzerinde ise olumsuz oldugu belirtilmektedir ![]() Yas, basitçe bakildiginda, bireyin dogumundan itibaren dünyanin günes çevresindeki dönüslerinin sayisidir sadece ![]() degisimler, farkli yaslardaki insanlar arasindaki farkliliklar, yaslanma süreci vb ![]() ![]() -özellikle yetiskinler için- bireyin içinde yasadigi toplum tarafindan belirlenir ![]() de önemlidir ![]() yasam çizgisi (life line) vardir ![]() (life cycle) sematik bir tasarimidir ve insan yasammin tüm süresinin (life span) ilerleyen ve sirasal yönlerini vurgular ![]() belirli yaslar, yasa bagli özel degisimler için isaretlenmistir ![]() büyümenin rolü, gebelikten doguma, dogumdan erinlige, erinlikten orta yasa vb ![]() ![]() degiskenlerin disinda hangi etkenlerin yasam çizgisindeki olaylarin önemini belirledigi sorulabilir ![]() uzun bir resmi egitimden geçisini göstcrdigi için anlamlidir ![]() erinligin baslangicini, çocuklugun sona erisini ve gençlik kültürüne katilmayi gösterdigi için önemlidir ![]() sürücü belgesi alma, üniversiteye girme, evden ayrilma, ise girme, evlenme gibi önemli toplumsal ve hukuksal anlamlar tasir ve yetiskinlikten pay almayi simgeler ![]() araçlarinca- orta yasin ve artik inise geçisin baslangici olarak görülür; oysa dönüm noktasi olarak agirlikli sonuçlari olmayan bir yastir, gene de yetiskinligin birtakim hareketli olaylari bu yas dolaylarinda yasanir ![]() Yetiskinler diger yas dönemlerinden niteliksel olarak farkli bir orta yas kavramina sahiptirler ![]() degisimlerin az olmasina karsin, orta yaslilikta menopoz ve emeklilik gibi iki olay yasa bagli olarak gerçeklesmektedir ![]() da arkadaslarin ölümü, bireyin kendi ölümünden önce geçtigi dönüm noktalaridir ![]() ortaya koymaktadir ![]() çok daha önemli bir zaman ölçütü olmaktadir ![]() psikolojik degisimlere yol açmaktadir ![]() Bireyin yasam döngüsü boyunca gelisimi yasa bagli degisimin kaynaklarindan sadece biridir ![]() da bireyin yasam döngüsü içinde ilerlemesini etkileyen yasa bagli bir diger boyuttur ![]() Söz gelimi, yirmi yil önce üniversite ögrencisi olan bir gencin ana babasi büyük olasilikla Birinci Dünya Savasi sonlarinda ve büyük ekonomik bunalimin ilk yillarinda dogmustur ![]() dayanismayi ögrenmisler, ama ekonomik güvenliklerinin ve maddi varliklarinin kendi denetimleri disinda birden bire yok olabilecegini de görmüslerdir ![]() ilk toplumsal deneyimlerini, ilerdeki tutum ve degerlerini etkileyen maddi sikintilar içinde yasamislardir ![]() yasamislar, hatta içinde bizzat yer almislardir ![]() yalniz ekonomik büyümeyi ve orta sinifin gelismesini degil, ayni zamanda hiç eksilmeyen nükleer savas tehdidini de yasamislardir ![]() zamanlarda çevre kirlenmesi ve nüfus patlamasi gibi diger yok olma tehditlerini de yasamaya baslamislardir ![]() gelismeyi degil, dünyanin küçülmesini ve uzaya gidilmesini de yasamaktadir ![]() da eklemek gerek! Bu tür tarihsel-kültürel olaylarin bireylerin tutum, deger ve dünya görüslerini büyük ölçüde etkiledigi bilinmektedir ![]() farkli yaslarda farkli biçimlerde etkiler ![]() kusaklar üzerindeki etkisi yasa bagli olmanin yaninda toplumsal kesimlere de baglidir ![]() ![]() ![]() önem kazanmasi o yillarda meslek seçiminin esiginde bulunan gençleri daha fazla etkilemis, çogunu fen ve mühendislik dallarina yöneltmis, sonuçta bu alanda isgücü fazlasi olusmasina yol açmistir ![]() Bireysel yasam döngüsü ile tarihsel zaman çizgisi etkilesiminin ilginç bir örnegi de "kusaklararasi çatisma" olgusudur ![]() gençlerle anababalarinin kusagi arasindaki deger, tutum ve yasam biçimi farkliligindan olustugu kabul edilirse, iki farkli yorum getirilebilir: Gelisimsel ve tarihsel ![]() farklilik gençlerin ve anababalarinin yasam döngüsündeki farkli evrelerden kaynaklanmaktadir ![]() Toplumla nasil bir iliski kurabilirim?" gibi kimlik sorunlariyla ugrasirken, kendi deger ve tutumlarini olusturabilmek için toplumun degerlerini irdeledigi ve anababa degerlerini kismen reddettigi bir evreden geçer ![]() birakabilme istegiyle, ekonomik ve duygusal bir kararlilik saglayarak, toplumun degerlerini aktarmaya çabaladiklari bir gelisim evresindedirler ![]() Iki ayri evredeki insanlarin çatismasi bir tür insanlik durumudur ve bu nedenle insanlik tarihi kadar eskidir ![]() Kusaklar arasindaki bu çatisma kusaklar boyunca ortaya çikan toplumsal degisimin mekanizmasi da olabilir ![]() daha karmasik ve yeni toplumsal yapiya gençleri hazirlayamadiklari hizli toplumsal degisim dönemlerinde bu böyledir ![]() gelisimin hizi arttikça birbirini izleyen kusaklar arasindaki yeniden uyum saglama süreci de o ölçüde önem kazanmaktadir ![]() gençlik döneminin uzamasi gençlere, kisisel özgürlük, ekonomik güvenlik, entelektüel arastirma açilarindan, toplumu ve toplumsal degerleri sorgulamaya zaman ve olanak saglamaktadir ![]() uzamasi gençlerin kendi aralarinda bir çevre yaratip yasli kusakla daha az iliski kurmalarina olanak vermektedir ![]() paylasilan tutum ve degerler artmakta, geleneksel kusaklararasi etkilesimin yerine yasitlararasi etkilesim geçmektedir ![]() olgusu da buradan dogmaktadir ![]() Gençlik dönemiyle çakisan bu tarihsel etkenler -çocuklukla yetiskinlik arasindaki sürenin uzamasi, anababalarin gençligine oranla daha maddi varlik içinde yasayan gençlik, genç nüfusun savas sonrasinda artmasi- kusaklar çatismasini derinlestiren nedenler olmustur ![]() Su halde, gelisim olgusunu, gelisim döneminin çakistigi tarihsel dönemi dikkate almadan tam olarak anlayamayiz ![]() kusaklar çatismasini tam olarak anlayabilmek için gelisimsel (yas) etkenleri tarihsel etkenlerden ayirabilmemiz gerekmektedir ![]() Mead, kusaklar çatismasi konusunda gelisimsel etkenlerin yerine tarihsel degisimlere agirlik verdigi bir açiklama getirmistir ![]() sonrasi insanlarin içinde yasadiklari dönemin olumsuz niteliklerini özellikle vurgulamaktadir ![]() döngüsünde ilerledikçe, 1980'lerde 41 yasindakiler 55 ve daha yukari yasta olanlari anlayamaz hale geleceklerdir ve bu böyle sürüp gidecektir ![]() Sadece tarihsel etkenlere dayanarak kuruldugu için abartilan bu sav, kusak çatismasinin gençlerle yaslilar arasinda sonsuza dek var olacagi dogrultusundaki gelisimsel savla çelismektedir ![]() Kusaklar çatismasina iliskin bu örnek, yas farkliliklarinin anlasilmasinin ve yorumlanmasinin çok zor olabilecegi gerçegini ortaya koymaktadir ![]() gelisimsel (yas) ve tarihsel (zaman) etkenlerin etkilesimini dikkate almasi gerekmektedir ![]() çeliski ancak amprik arastirmalarla giderilebilecektir ![]() arastirma yöntembilimi, insanlari bu kusaklar farkinin her iki tarafinda da belirli bir süre izleyebilmelidir (D ![]() ![]() ![]() 4 ![]() Gelisim psikolojisi, dogumdan ölüme uzanan yasam süresinde fiziksel, zihinsel, duygusal ve toplumsal islevlerde ortaya çikan bütün degisimleri arastirir ![]() stratejilerinden, yaklasimlarindan, desenlerinden ya da yöntemlerinden söz edilebilir ve bunlar çesitli biçimlerde siniflanabilir ![]() Asagida, herhangi bir siniflama yapmadan, gelisim psikolojisinde siklikla kullanilan bazi yöntemler açiklanmaktadir ![]() Deneysel yöntein (experimental method), deneysel varsayimlari neden-sonuç iliskisinin belirlenmis oldugu kontrollü bir durum içinde sinamaktan ibarettir ![]() daha fazla etken arasindaki iliskiyi saptamakla ugrasir ![]() hiçbir sey arastirmaci tarafindan degistirilmez, durum oldugu gibi ölçülür, denekler ayni kosullar altinda gözlemlenir, degiskenler arasindaki iliski genellikle "korelasyon katsayisi" ile bulunur ![]() yöntemi (case study method), tek bir denegin ayrintili biçimde incelenmesi yöntemidir ![]() derinligine bir yoludur ![]() yöntem ile örnek olay yönteminin tek bir bireyin incelenmesinde birlesmesidir ![]() Bu üç yöntemden herbirinin güçlü ve zayif yanlari vardir; ancak bilim adamlarinin yegledikleri yöntem deneysel yöntemdir, çünkü arastirmaciya neden-sonuç iliskilerini arayabilecegi kontrollü bir durum saglar ![]() degiskenler arasindaki iliskiyi ortaya çikarabilir, ama neden-sonuç baglantisini veremez ![]() kosullarn arastirilmasinda ve dogal çevredeki özelliklerin ölçülmesinde çok önemlidir ![]() bulgularin daha genis evrene genellenebilecegi temsil edici örneklemler kullanirlar ![]() için genellestirme yapamaz; kosullar diger yöntemlere uygun olmadigi zaman örnek olay yöntemi kullanilabilir ![]() ve Freud'un kullandigi biçimiyle örnek olay yöntemi önemli kuramlara yol açmistir (R ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kullanilan yönteme bakilmaksizin pek çok gelisim arastirmasi kesitsel, boylamsal ya da sirasal bir desen örgütleyebilir ![]() (cross-seetional design), farkli yas gruplarini seçer ve karsilastirir ![]() Bu yaklasimda genellikle her denek için bir tek gözlem vardir ![]() degisiklikleri farkli yaslardan deneklerin incelenmesiyle belirlenir ![]() Bu yöntemin en büyük avantaji ayni yastakilere bir seferde test verilebilmesidir; en büyük sorunu da, gruplarin sadece yasa göre degil, dogum yilina göre de farklilasabilmesi gerçegini dikkate almamasidir ![]() Dogum yili farkliliklari toplumsal kosullara, egitim uygulamalarina, siyasal atmosfere ve basariyi etkileyen diger degiskenlere iliskin farkliliklarla bagintili olabilir ![]() farkli dogum bölüklerine (birth cohorts) mensupturlar ![]() sorunu, yas ile dogum bölügünü birbirine karistirmasidir; yas gruplari burada farkli dogum bölüklerinden seçilmektedirler ![]() Boylamsal desen (longitudinal design), ayni dogum bölügünden olan bireylerin tekrar tekrar test edilmesi yaklasimidir ![]() arastirmada ayni denekler degisik yaslarda birkaç kez gözlemlenir, zaman içindeki davranis degisikligi ya da kararliligi kaydedilir ![]() arastirmanin avantaji yas degisikliklerinin dogum bölügü farkliliklariyla karistirilmamasidir; sadece bir bölükten olanlar tümüyle test edilirler ![]() Gene de, en önemli sorun, eger ele alinan dönem çok genisse, arastirmanin olanaksiz ölçüde çok zaman gerektirmesidir ![]() sorun, eger bölük farkliliklari varsa bunlarin ortaya çikarilamamasidir ![]() Çünkü sadece bir bölük test edilmektedir, sonuçlarin genellenebilirligi kuskuludur ![]() olan bir bölük sadece bu zamana özgü belirli tutumlari yansitabilir; daha önceki ya da sonraki bölükler için tipik olani vermez ![]() Sirasal desen (sequential design), pek çok farkli dogum bölüklerinin tekrar tekrar test edilmesi yaklasimidir ![]() kesitsel yöntemin temel sorununu (yasin bölükle karistirilmasi sorununu), her yas düzeyinde birden fazla bölügü ele alarak çözerler; boylamsal yöntemin genellestirme sorununu da ayni yoldan çözerler (Ph-G ![]() ![]() Boylamsal ve kesitsel yöntemler insan gelisimi konusunda gözlem yapma ve veri toplamanin temel yollaridir ![]() iliskisel (correlational) ya da etkensel (factorial) tekniklerle elden geçirerek, niceliksel olarak degerlendirilmis degiskenler arasinda varolan anlamli iliskileri kesfedebilir ![]() |
![]() |
![]() |
|