|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
belini, bükmekteydi, kaldırmadık, oyük, yükünü |
![]() |
Yükünü Senden Kaldırmadık Mı? Ki O(Yük) Belini Bükmekteydi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yükünü Senden Kaldırmadık Mı? Ki O(Yük) Belini BükmekteydiYükünü Senden kaldırmadık mı? Ki o(yük) belini bükmekteydi 2,3- VE VADA'NÂ ANKE VİZRAKE ![]() ![]() Kaldırılan yük, belin bükülmesi, ağırlığın giderilmesi ile isaret edilen manaları görmek üzere kelimeleri anlam boyutlarına göre değerlendirmek ilk önceliğimiz ![]() olmadığını, görünüste aynı manaya gelse bile bir ayette başka, diğerinde başka kelime seçilişinin hikmetler sakladığını biliyoruz ![]() İşte bu nedenle kelime seçimi kadar durduğu yerin de mühim olduğunun altını çizelim ve kavram köklerine bakalım: (Vada'na) Va-Da-A: Kaldırmak, Borcu tamamen silmek, Yeni bir hüküm koymak, Suçu üzerinden atmak, İndirmek, Bir şeyi yere bırakıvermek, Tevazu göstermek ![]() (Vizrake) Ve-Zi-Ra: Ağırlık, Bir yükün altına girip yüklenmek, Günah, Deliği veya yarığı kapamak-tamir etmek, Vezirlik, Töhmet, Örtü giyinmek ![]() (Enkada) Ne-Ka-Da: Ahdi bozmak, Sağlam işi yıkmak, Yıkıntı-Enkaz, Kemigi kırmak, Mafsalları çatırdatmak, Tenakuz, Zıtlık, Iki görüşün çatıiması-İkilem ![]() (Zahrake) Za-He-Ra:Sırt, Bir şeyin dısa dönük yüzü, Görünüş, Zahir ![]() İki ayetin mana çatısını oluşturan 4 kelimenin köklerini öğrendikten sonra birlikte tefekkür edelim: "Senin yükünü kaldırmadık mı?" "Öyle bir yük ki; belini bükmekte idi" İlk ayetteki müjdenin bir benzeri burada da mevcut ![]() ağırlıklar altında ezildiğini, bunaldıgını düşünürken gelen hitaba bakınız; "Yükünü kaldırmadık mı? ![]() ![]() yükten kurtulduğunuz söyleniyor! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bakalım, vahdete adanan, öze dönen kimse ne tür yüklerden kurtuluyor? "Kendini veziri kabul ettiğin seyleri kaldırmadık mı?" Simdi kendimize bakalım ![]() üstleniriz ![]() Türkçe'mizdeki sekli ile yükümlülük dediğimizde üstlenilen yük manası açıkça mevcut ![]() Durduk yerde neleri üstlendiğimizi kendimden yola çıkarak açayım ![]() Esime göre koca, oğullarıma göre baba, amirime göre memur, maiyetimdekilere göre amir, anneme göre ogul, yeğenlerime göre amca, mahalleliye göre komsu, okuyanlara göre yazar, hocalarıma göre talebe! ![]() ![]() ![]() ![]() zinciri ![]() ![]() ![]() Aslında her biri özgün teki temsil eden bizler, çevreye; daha tasavvufi tabirle Kesret Alemine ait yükleri üstlenmişiz! Bulunduğumuz konuma göre herkesin bizden talepleri var ![]() adil biçimde yetişmek kolay değil ![]() Evlad u ıyale, ise güce boş verip dağlara mı çıkalım? Hayır ![]() yüklerin hepsi kalktı, hepsi düştü! ![]() ![]() ![]() mı? ![]() ![]() Önceleri kendimizi göreceli tanımlarken tasavvufi bakıs bizi bir tek tanıma götürdü: Abdiyyet; Kul Olmak! ![]() ![]() ![]() ![]() Yok ![]() ![]() ![]() Kulluğumuzu fark ettiğimiz gün, ne başkalarına paralanırcasına koşacağız, ne de hayatımızı tüketecek adanmışlıklara girişecegiz ![]() Sadece kulluğun hakkını verecek, sadece Allah'a adanacağız! ![]() ![]() beynimizde başardığımız an müjde gelecek: Eş olarak, ana-baba olarak, toplumsal-ailevi konum olarak üstlendigimiz yükümlülüklerin hafifletildigini göreceğiz! ![]() ![]() VE LEYANSURANNALLAHU MEN YENSURUHU, İNNALAHE LEKAVİYYUN AZİZ Allah'a Yardım Eden Kimseye Mutlak Surette Allah Yardım Eder! ![]() ![]() Güçlüdür, Izzet Sahibidir ![]() Sadece Allah'a adanır, Onun Dinine Yardımı (Sünnetullahı Okumayı-Okutmayı) gaye edinir, Kulluğun hakkını verirsek; yüklerimizin hafifletildiğini, işlerimizin kolaylaştırıldığını hayretle müşahede edeceğiz! ![]() ![]() Derdini Kendine Tek Dert Yapanın; Allah Diğer Dertlerini Alır!" ![]() ![]() ![]() "Kaldırmadık mı?" ifadesiyle şüphe ve tereddüde mahal bırakmayacak derecede kesinlik bildiriliyor ![]() mühlet vermek falan degil ![]() yükün tamamen bertaraf edilmesi! ![]() ![]() dönen kimse, ruhunu sıkan, içini daraltan bir takım kaygı-tedirginlik-ödev-endiselerden kesinlikle sıyrılıyor ![]() bakısından Teke yönelmek, kalabalık vehminden sıyrılıp Zatının farkındalıgına adanmak hakikatin özü ise; çokluk düsüyor, her sey teklesip birlesiyor ![]() hayat; gönül huzuru demek ![]() ![]() ![]() ![]() Kaldırılan yüklerin vasıflanısı da dikkat çekici ![]() ![]() ![]() Tasavvuf Ehli dini terimleri okurken sıradan insanların zahir kalıplarını yıkarak derin anlamlar sezmiş ![]() bağrını, göğsünü ifade ederken; tasavvuf ehli; Gönül demiş ![]() alemin, ruhun, gönlün, maneviyat dünyamızın sembolü ![]() tarafındaki sadr; adeta ahiret boyutumuzu çağrıştırıyor ![]() bölümde açmıstık ![]() ![]() bedenin arka kısmı olan sırtı ve beli ifade ediyor ![]() beşeriyete, dünyaya dönük yanımız ![]() Dünyevi işlerde sırt-bel geçen deyimler kullanırız: -Patron üstüme çok geldi, sırtımdan ter aktı ![]() -Koca bir ailenin yükü sırtımda ![]() -Halkın derdini omuzlamışım kardesim ![]() -Geçim derdi belimi büktü ![]() Bel, sırt aynı zamanda cinsel-şehevî-nefsî çagrışımlar için de kkullanılıyor ![]() kelime oldugu halde Türkçe'ye sadece cinsel istek olarak geçmiş ![]() sadece cinsel arzunun degil, bütün beşerî arzuların sembolü ![]() Bel, sırt; ayakta kalabilmenin de ölçüsü ![]() gelmiyor ![]() pek diyoruz ![]() ortaya koyabilmek için, belin sağlam, sırtın dik olması şart! ![]() ![]() Şehvetine; beşeri arzularına hakim olamayan, Ahseni Takvim Şerefini koruyamayan; Kıyam edemez! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yük ne yapıyor? ENKADA ifadesi ile anlıyoruz ki; yıkım getiriyor, daraltıyor, yıpranmışlık içeriyor ![]() "enkada" kelimesinde işaret edilen TEZATLAR GÖRMEK-İKİLEMDE KALMAK-İKİ GÖRÜŞ ARASINDA KARAR VEREMEMEKTİR ![]() ciddi bir çelişki ![]() stresin en yogun yasandıgı nokta gayrı görmek; Şirke Düsmek! ![]() ![]() yasayan; sirk yükünü atarak, arınmaya aday olacak ![]() belini doğrultmak, Rabbul Alemin huzurunda kıyama durmak imkansız! ![]() ![]() Kıyama durmadıkça da ne Tekbir alabilirsiniz, ne de Fatiha okuyabilirsiniz! Namazı oturarak kılanlar da var, demeyin sakın! Kılınan namazdan özge, yaşanan halden bahsediyorum! ![]() ![]() ![]() ![]() "Enkada" size ENKAZ kelimesini çağrıştırmadı mı? ![]() ![]() ![]() Arsanızda gecekondu enkazı varsa kaldırmadan yeni bina kuramazsınız! Eski bilgiler, adetler, sartlanmıslıklar, perdeler, kalıplardan olusan enkazla işgal edilmiş bilinç arsanız! ![]() ![]() temizliyorsunuz, Kur'an ve Sünnet Ruhu ile yeni bir yapı insa etmek için! ![]() ![]() sevinmeli ![]() ![]() ![]() ![]() Zahr, dıs yüz demekti ![]() ![]() ile dıs dünyadan içe, öze dönüyorsunuz ![]() ameliyatı ![]() düstü bilincinizden ![]() ![]() ![]() ![]() Vizr kelimesinin "örtü" oldugunu ögrendik ![]() kurtulduğumuzu, bilinci, şuuru kapatan perdelerin kesinkes yandığını fark ediyoruz ![]() ![]() Hakikati perdeleyenlere kafir diyor Kur'an ![]() gaflet eseri küfre düsenler için; perdelerin kalkışına inşirahlar vesile oluyor ![]() İbrahim bin Edhem'in dünya-saltanat örtüsünü damdaki adam, Aziz Mahmud Hudai'nin makam örtüsünü Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ameliyatsa; operatörü KAMİL MÜRSİDdir ![]() şekilde bulur onlar ![]() Vakti gelmisse isteyip istememenizin hiçbir ehemmiyeti yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Vada'na" tevazu kavramının da kökü ![]() ölçüsü tevazu ![]() ![]() ![]() surette, her ne nam ve kisve altında olursa olsun BENLİKten arınmayan; santim mesafe alamaz! Bildikleri, tekrarladıkları, yorumladıkları olabilir ama yasam haline dönüstürdükleri henüz olusmamıstır ![]() soguk, yazla kıs aynı anda yasanmadıgı gibi, sirkin tezahürü Benlik ile; Hakikati Seyir bir arada bulunmaz! ![]() ![]() olarak insirah yasayan; BENLİK YÜKÜNDEN SOYUNUR; YÜCE ZEVATIN NURLU ELBİSESİ TEVAZUU GIYINIR ![]() Kıssalarından ibret sahneleri desifre etmeye çabaladıgımız Allah Dostlarının en belirgin hali; Tevazudur ![]() operasyonu sonunda kavuşulan hakiki sıhhattir! ![]() ![]() * * * Şirkin kulluga engel teskil eden ağırlığını atabilen; özündeki nuru fark etme bahtiyarlığını yaşar ![]() göstererek kemalat basamaklarında yükselmektir ![]() Yükseltici unsur ne? ![]() ![]() ![]() Yükselen neler keşfeder? ![]() ![]() ![]() Ona neler kolaylasır? ![]() ![]() Insirah yasayan kimsenin gönlünün genislemesi ile birlikte üzerinden vehim, benlik, kaygı v ![]() ![]() açıklamıstık ![]() gerçeklesir? ![]() ![]() 4- VE RAFA'NÂ LEKE ZIKRAKE: SENIN IÇIN, SENIN ZIKRINI YÜKSELTICI KILMADIK Mİ? Bu ayette anahtar kelime ZİKRAKE kısmındaki ZİKİR olmasına rağmen tefsir ve meallerin büyük çogunlugunda ZIKRAKE; "senin şanın, senin ünün, senin ismin" şeklinde çevrilmiş; "senin sanını yükselttik, senin ismini yücelttik" anlamlarından hareketle dış dünyaya dönük yorumlar yapılmıştır ![]() ![]() Kişiyi maneviyat basamaklarında yükseltici unsur; zikirdir ![]() 250 ayette zikir kelimesi geçer ![]() zikrin birkaç anlama geldiğini görürüz ![]() 1- Kur'an-ı Kerim ![]() 2- Namaz 3- Cuma Namaz 4- İlim 5- Öğüt 6- Vahiy 7- Tesbih, Tehlil ve Tekbir Modern bilimin verileri de kabul etmektedir ki, beyinde bazı ddevreleri açan; bakış açısına genişlikler getiren paha biçilmez bir çalışmadır zikir ![]() olan her kişide istenen bazı fonksiyonları açmakta, hızlı bir değişim ve gelişim olusturmaktadır ![]() - Zikir; karanlıklardan aydınlığa çıkarır ![]() - Allahü Tealayı zikredeni O, yüksek makamda bulunan topluluklara zikreder ![]() - Zikir; zikreden erkek ve kadınlar için Bagıslanma vesilesidir ![]() - Zikir; amellerin en hayırlısı ve en temizidir ![]() "Sahibiniz olan Allah nezdinde, amellerinizin en hayırlı ve en temizini, derecelerinizi en yükseklere çıkaracak olanını, altın ve gümüş sadaka vermekten daha hayırlı olanını, düsmanlarınızla karsılasıp siz onların boynunu onlar da sizin boynunuzu vuracak sekilde savasmanızdan da daha hayırlısını haber vereyim mi? Dediler ki; Evet haber ver Ey Allah' ın Rasûlü! Rasûlüllah (s ![]() ![]() zikretmektir, buyurdu ![]() - Zikir; hayatın serefi, yasamın kıymetidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Hatırlama, anma" manası zikrin kök anlamı ![]() ile malüldür" sözünü biliyoruz ![]() ![]() Unutmak yerine göre nimet yerine göre illet ![]() unuttugu, örtüldüğü yegane hakikat; KULLUK ![]() ![]() ![]() İster Kur'an okumak, ister Hadis dinlemek, ister Tesbih Etmek, isterse Salih Amel İslemek manasına alınız, zikir; Halifetullah Sırrını icra etmek üzere yaratılan insana asıl vazifesini, unuttuğu yaratılış gayesini hatırlatan ve ona yönlendiren çalısmalar bütünüdür ![]() kisinin gündemini sadece Allah'a tahsis ederek Dini Yasaması; Sistemi Okumasıdır! ![]() ![]() İşte bu çerçevede maddi-manevi yükselişimiz zikre bağlı ![]() fonksiyonu RAFEA fiili ile bildirilmis ![]() ![]() Mucizesinin ikinci asamasında Rasulullah'ın REF ' REF'(Yükseltici) adlı keyfiyeti bilinmeyen bir binek kullandığını hatırlayınız! ![]() ![]() ibadetlerimiz Mi'rac amacına matuf ise; Zikrimiz; boyutlar asıracak Ref Refimiz olmalı! ![]() ![]() Zikrin, ref ref oldugu sırrı bu ayetle açılıyor ![]() 5- FE INNE MAAL USRI YÜSRAN INNE MAAL USRI YÜSRAN: BUNDAN DOLAYI ZORLUKLA BİRLİKTE KOLAYLIK VARDIR ![]() VARDIR ![]() İnşirah olayının sekli ve asamalarından sonra yasanacak açılımlar neler? Kisi insirah yaşadı, gönlü genişledi ve zikir haline de devam ediyor ![]() ![]() ![]() dengelerini kurması, huzur duyması, rahatlaması, psikolojik anlamda doygunluga ermesi neyi fark etmesi ile gerçeklik kazanır? Sizi üzen konuları düşününüz ![]() ![]() Bazı hadiseler lehimize, bazıları aleyhimize görünür ![]() bela-nimet, lütuf-kahır diye ikiye ayırır, bedelini stres çekerek öderiz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah Sisteminde iyi-kötü, güzel-çirkin, bela-nimet, lütuf-kahır gibi değerlendirmeler tamamen insana göredir, Allah'a göre değil! ![]() ![]() Zaten Onun katında görecelilik muhaldir!(2) Göreceli bakan bizler için ayet muhteşem bir sır veriyor: "Her zorlukla birlikte kolaylık vardır ![]() saklı! ![]() ![]() kendisi! ![]() ![]() zaten mevcut! ![]() ![]() Son yıllarda sirketlerin fazlaca önemsedigi kisisel gelisim seminerlerinde anahtar bir cümle var: ÇARESIZSENIZ; ÇARE SIZSINIZ! ![]() ![]() Çaresizlik; sıkıntı ve bunalım; çözümün ve ferahlamanın kapısında oldugunuzun müjdecisi ![]() İnsanlık; en bunalımlı dönemlerinde yeni liderlerini kesfeder ![]() Milletler, en dar anlarında çözüm üretmeyi hızlandırırlar ![]() zirveye çıktıgı Mekke'de doğar İslam Güneşi ![]() ![]() ![]() Küfrün, İsyanın, Günahın tavan yaptıgı cografyadan çıkar Allah Rasülü(s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Firavun'un zulüm ülkesinde yetisir Musa ![]() ![]() ![]() Kuyudan, köle pazarından, zindandan ruhunu damıta damıta Sultan Olur Yusuf! ![]() ![]() Moğol istilası altında baskı ve fakirlikle inleyen Anadolu; üç evrensel insan çıkarır: Hz ![]() ![]() ![]() Kişi için de durum aynıdır ![]() ![]() misali zahiren yıldırım, şimsek, fırtına ve gürültü kopararak gelse de nice çorak araziler suya kanacak, nice bahçelerde çiçekler açacak, nice bereketler fışkıracaktır ![]() ![]() ![]() Bedeninize, kisiliginize ıstırap veren olayları arzınıza inen yagmur diye düşünün ![]() ![]() Semanızdan sizde ne açılımlar gelisecek acele etmeden seyredin! ![]() ![]() Yıldırıma, simsege bakarak degerlendirirseniz acınız artarak sürecek ![]() hatta keyif alacaksınız yaşananlardan! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayetin zahirî cümle örgüsünden okuduğumuz derin bir mana daha var: Zorluk anlamına gelen USR kelimesi EL takısı ile kullanılırken; Kolaylık anlamına gelen YUSR kelimesi takısız kullanılmıs ![]() gelen kelime belirli ve tek bir anlamı bildirir ![]() kullanılan kelime ise bütün bir cinse şamil olup, sınırsız, sonuz mana içerir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu ne mi demek? ![]() ![]() çözüm; bir bela için birden fazla nimet var demek! Nerede? ![]() ![]() zorlugun, yine o belanın içinde ![]() Ne muhteşem bir mana degil mi? ![]() ![]() Bu manayı fark eden öze ermişlerden Niyazi Mısrî (ks ![]() Derman aradım derdime, derdim bana derman imiş Burhan aradım aslıma, aslım bana burhan imiş ![]() ![]() ![]() ![]() Zorlukta kolaylıklar saklandığını, belanın nice nimetlere gebe oldugunu daimi olarak seyredebilmek mümkün mü? ![]() ![]() ![]() bunu basarmak neye baglı? ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|