![]() |
İtikadi Küfür Ve Ameli Küfür Hakkında Fasıla |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İtikadi Küfür Ve Ameli Küfür Hakkında Fasılaİtikadi Küfür ve Ameli Küfür Hakkında Fasıla Burada işte başka bir asıl konu daha vardır! Bu da küfrün iki tür olduğu konusu: ameli küfür ve içinde cuhud ve inad bulunan küfür ![]() Cuhud küfrü (bilerek inkar etmek) şudur: Rasulullah’ın (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ameli küfre gelince; bu da imanı götüren ve götürmeyen olarak ayrılmaktadır ![]() Mesela: Puta tapmak, Kur’anla dalga geçmek, Rasulullah’ı (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mesela: Allah’ın indirdiklerinin dışındakilerle hüküm etmek, namazı terketmek ise kesinlikle ameli küfürden sayılmaktadırlar ![]() ![]() Allah’ın indirdiklerinin dışındakilerle hükmeden kafir olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (92) Sayfa: 46’da geçen hadise işaret etmiştir ![]() Nitekim, yüce Allah, kendi kanunları ile hükmetmeyenin kafir olduğunu, Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (93) Sayfa: 52’de geçmişti ![]() aynı zamanda Rasulullah’ın 5s ![]() ![]() ![]() “Benden sora kafirler olarak dönüpte birbirinizin başlarını vurmayınız ![]() ![]() “Her kim kahine giderse onu doğrularsa ya da dübüründen hanımını yaparsa şüphesiz Muhammed’e indirilene küfr etmiş olur ![]() kavli de böylecedir ![]() “Bir kimse kardeşine: “ey kafir!” der ise kisinden birisine döner ![]() (94) Bu veda hutbesinde Rasulullah’ın (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (95) Bak ![]() ![]() (96) Suhari: 10/428, Edeb bölümünde: Kim tevilsiz kardeşini tekfir ederse dediği gibi olur babında; Müslim: 60, iman bölümünde: Kardeşine; ey kafir diyen bir kimsenin hali babında ![]() ![]() şüphesiz Allahu Teala, kitabından, bazısı ile amel eden ve bazısını da terkeden hakkında, amel ettikleriyle mü4min, etmedikleri ile de kafir ismini kullanmıştır ![]() “Hani sizden, birbirinizin kanını dökmeyin ve birbirinizi yurtlarınızdan çıkarmayın ![]() diye söz almıştık ![]() ![]() ![]() (Bu sözünüzden) sonra işte sizler yine birbirinizi öldürüyor, içinizden bir kısmı yurtlarından çıkarıyor ve onlara karşı günah ve düşmanlıkla birleşip yardımlaşıyorsunuz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İtikadi Küfür Ve Ameli Küfür Hakkında Fasıla |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İtikadi Küfür Ve Ameli Küfür Hakkında FasılaBu ayetle yüce Allah; onların emr olundukları misaki (sözü) ikrar ettiklerini ve buna sarıldıklarını haber vermiştironların bunu tasdik etiklerine delalet etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() 3Müslümana sövmek fasıklık, öldürmek ise küfür’dür ![]() (97) Sayfa: 51’deki hadisin tahricine bak ![]() Hadiste, öldürülmesi ile sövülmesini ayırt etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu tafsilatlı açıklamalar, kitabullahi, gereksinimleri ile İslam4ı ve küfrü çok iyi bilen sahabelerin sözleridir ![]() ![]() Bir grup: Büyük günahları işleyenleri dinden çıkarmış ve ebedi cehennemde olacaklarını söylemiştir ![]() Bir grup da: Onları imanları kamil mü4minler olarak görmektedirler ![]() işte bu iki grupta aşırıya kaçmış ve sakatlık yapmışlardır ![]() ![]() ![]() Süfyan b ![]() ![]() “Her kim Allah’ın indirdikleri ile hükmetmezse işte onlar kafirlerin ta kendileridir ![]() kavli hakkında şöyle demiştir: “Buradaki kendisine gittikleri küfür değildir ![]() (98) Sayfa: 51’de geçmişti ![]() Abdurrezzak dedi ki: “Bizlere Mamer haber verdi ![]() “Her kim allah’ın indirdikleri ile hükmetmezse işte onlar kafirlerin ta kendileridir ![]() ayeti hakkında soruldu ![]() “Bu onlara küfürdür ![]() ![]() “Dinden çıkarmayan bir küfürdür ![]() “Bu İslam’dan çıkarmayan bir küfürdür” der iken, Veki, o da Süfyan’dan o da ibni Cüreyc’den ve o da ata’dan: Küfrün dışında bir küfürdür, zulmün dışında bir zulümdür, fıskın dışında bir fısktır” demiştir ![]() Nitekim ata’nın söylemiş olduğu bu söz -anlayan kimse için- Kur’an’da da açıklanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Kafirler zalimlerdir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İtikadi Küfür Ve Ameli Küfür Hakkında Fasıla |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İtikadi Küfür Ve Ameli Küfür Hakkında FasılaYüce Allah nikah, talak, rica, hali konularında Allah’ın sınırlarını aşanlara da zalim demiştir ![]() “Her kim Allah’ın sınırlarını aşarsa nefsine zulmetmiş olur ![]() Allah’ın nebisi Yunus (a ![]() ![]() “Senden başka hiçbir ilah yoktur ![]() ![]() Allah’ın saf kulu Adem (a ![]() ![]() “Rabbimiz! Biz nefislerimize zulmettik ![]() Allah’ın kelimesi olan Musa (a ![]() ![]() 3Rabbim! Ben nefsime zulmettim ![]() İşte buradaki zulümler (hakiki) manadaki gerçek zulümler değildir ![]() Kafir aynı zamanda fasık olarak da isimlenir ![]() “O, bununla fasıklardan başkasını saptırmaz ![]() ![]() Bir ayette ise: “Muhakkak ki biz sana apaçık ayetler indirdik ![]() ![]() buyurmuştur ![]() ![]() Yüce allah mü4mine de fasık ismi verdiği mevcuttur ![]() ette buyurulduğu gibi: 3ey iman edenler! Eğer bir fasık size haber getirirse (bilgisizce bir kavme sataşıp da sonra da pişman olmamak için) iyice araştırın ![]() Bu ayet ibni ebil as’ın hükmü hakkında nazil olmuştur ![]() ![]() “Muhsan (iffetli kadınlara) iftira atanlar dört tane şahit getiremezlerse, onlara seksen celde vurunuz ![]() ![]() ![]() İblis hakkında: “Rabbinin emrinden fasıklaştı 5çıktı) ![]() buyurdu ![]() “Her kim bu aylarda haccı (kendisine) farz kılarsa, kötü söz söylemesin ve fısk işlemesin ![]() ayetindeki (sakat manasındaki) fısk değildir ![]() Küfür iki çeşittir, zulüm iki çeşittir, fısk iki çeşittir ![]() ![]() 1- küfri olan cehalet: allah bu konu hakknıda şöyle buyurmuştur: “Af et, iyilikle emret ve cahillerden yüz çevir ![]() 2- Küfrü olmayan cehalet: Allah bunun hakkında ise şöyle buyurmuştur: “Allah4ın tevbelerini kabul edeceği kimseler kötülüğü ancak bilmeden yapanların, sonra da çarçabuk tevbe eden kimselerinkidir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İtikadi Küfür Ve Ameli Küfür Hakkında Fasıla |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İtikadi Küfür Ve Ameli Küfür Hakkında Fasılaşirk ve Nifak iki Kısımdır şirk de böylece olup iki kısımdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allahu Teala büyük şirk hakknıda şöyle buyurmuştur: “Her kim Allah4a ortak (şirk) koşacak olursa, allah ona cenneti haram kılar ve yeri de ateştir ![]() Bir ayette de şöyle buyurmuştur: 3Kim allah4a ortak koşarsa o, sanki semadan düşüp kuşların kaptığı yahut rüzgarın kendisini uzak bir yere attığı kimseye benzer ![]() Riya şirki hakknıda ise şöyle buyurmuştur: “Her kim Rabbi ile kavuşmayı arzuluyorsa salih amel işlesin ve ibadetinde Rabbine kimseyi ortaklaşmasın ![]() Küçük şirk hakkında bir hadis ise şöyledir: “Her kim Allah’tan başkasına yemin ederse ortak koşmuş olur ![]() (99) Ebu Davud: 3251; Tirmizi: 1535; Ahmed ve Hakim rivayet etmişlerdir ![]() ![]() Ebu Davud ve başkaları rivayet etmiştir ![]() ![]() ![]() aynı zamanda; bu konu ile ilgili bir başka hadis ise şöylecedir: “Bu ümmette şirk, karıncanın ayak adımlarından bile daha gizlidir ![]() (100) Ahmed: 4/403; Münziri ise “Tergib ve Terhib” 1/39 adlı eserinde bunu Taberaniye her ikisi de beni Kahil’den olan ebi Ali’ye nisbet etmişlerdir şöyle demişlerdir: “Ebi Aliye ibni Hibban güvenmiştir ![]() ![]() ![]() şirkin, küfürün, fıskın, zulmün ve cehaletin, dolayısı ile, dinden çıkaranı ve çıkarmayanına bir bak da nasıl olduğunu anla! Nifak da böylecedir ![]() ![]() ![]() İtikadi nifak; kur’an’da, yüce Allah’ın inkar etmiş olduğu münafıkların (nifaklarıdır) ![]() ![]() ameli nifaka gelince; sahih bir hadisi şerifte Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() “Münafığın alametleri üçtür: Konuştuğu zaman yalan söyler, vaad ettiği zaman cayar, emanet verildiği zaman hainlik eder ![]() (101) Buhari: 1/83, İman’da: Münafığın alametleri babında; şehadet bölümünde: Vaadin incazını emreden babında; Müslim: 59, iman’da: Münafığın hasletleri babında; Tirmizi: 2633, iman’da: Münafığın alametleri hakkında bab; Nesai: 8/117, iman’da: Münafığın alametleri babında rivayet etmişlerdir ![]() Yine “sahih” de geçtiği üzere şöyle buyurulmuştur: “Dört şey kimde bulunursa halis bir münafıktır o, Bunlardan hangi haslet vardır demektir, bırakıncaya dek konuştuğu vakit yalan söyler, ahd ettiği zaman durmaz, kızdığı zaman (hak ölçüsüne) uymaz, emanet verilince ihanet eder ![]() (102) Buhari: 1/84, iman’da: Münafığın alemeti babında ve başka yerlerde; Müslim: 58, İman’da: Münafığın hasletleri babında; ebu Davud: 4688, Sünette: İmanın artıp eksilmesi ne delil babında; tirmizi: 2634, iman’da: Münafığın alemetleri hakkında babda; Nesai: 8/116, İman’da: Münafığın alametleri babında rivayet etmişlerdir ![]() İşte bunlar ameli nifakdandır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Büyük günahları işlemekte ısrarlı olan ve bunları yapmakta çaba sarfedenin, bununla beraber namazı terketmediği, zekatı vermemezlik yapmadığını, dolayısı ile bu halde bulunan bir kişinin ısrarlı olup olmadığını sordum?” kendisi de: 3Kendisi şu hadislerde geldiği gibi ısrarlı olmuş olur: “Zina eden kişi zina ettiği vakit mü4min değildir ![]() ![]() Yine şu hadisteki: “Kişiiçki içtiği vakit mü4min değildir, hırsızlık yaptığı zaman kişi mü4min değildir ![]() misalleri ve yüce Allah’ın: “Her kim allah4ın indirdikleriyle hükmetmezse işte onlar kafirlerin ta kendileridir ![]() ayeti hakkında ibni abbas4ın kavlinde: İsmail dedi ki: “Ben: “Bu küfür nedir?” diye ona sordum ![]() ![]() ![]() (103) Sayfa: 52’deki hadis tahricinde geçmişti ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İtikadi Küfür Ve Ameli Küfür Hakkında Fasıla |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İtikadi Küfür Ve Ameli Küfür Hakkında FasılaFasıla Burada başka asıl bir konudaha vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Nitekim buna Kur’an, sünnet, fıtrat ve sahabenin icması da delalet etmektedir ![]() allahu Teala şöyle buyurmuştur: 3Onlar ancak şirk koşarak iman ederler ![]() İşte bu ayette yüce allah onlar için hem imanı ve hem de beraberinde şirkin de olduğunu sabit kılmıştır ![]() Allahu Teala şöyle buyurmuştur: “Bedeviler “iman ettik” dediler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu ayette Allah (c ![]() ![]() ![]() ![]() Başka bir ayeti kerime’de ise şöyle buyurmuştur: 3Mü’minler ancak o kimselerdir ki, allah4a ve rasulüne iman ederler ![]() ![]() ![]() İki görüşten en sahih olanına göre (bedeviler) münafık değildirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmamı Ahmed dedi ki: 3Her kim (münafıklığın) dört hasletini işlerse, ya da benzerlerini ya da daha üstekilerini -zina, içki, hırsızlık, yağmacılığı kastetmektedir- işlerse o müslüman’dır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “kimde bu hasletlerden birisi varsa işte onda münafıklıktan bir haslet var demektir ![]() (104) Geçen sahifede geçmişti ![]() Bu hadis kişide hem nifakın ve hem de İslam’ın bir arada da bulunabileceğini gösteriyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() işte burada iki husus belirmektedir: 1- Lafzı isimli emir ![]() 2- Hükmü manevi emir ![]() Maneviye gelince; bu haslet küfür müdür değil midir? Lafziye gelince; bunu yapan kişi kafir olur mu, olmaz mı? İlk emir; Bunun kesin şeriyat ile ilgilidir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|