![]() |
Takva Bilincinin Müşahhas Örnekleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Takva Bilincinin Müşahhas ÖrnekleriTAKVA BİLİNCİNİN MÜŞAHHAS ÖRNEKLERİ 1- Allah'ın Rabliğini idrak Etme: Rabbimiz buyuruyor ki: "Gönülden katıksız bağlılar olarak, O'na yönelin ve O'ndan ittika edin; namazı dosdoğru kılın ve müşriklerden olmayın ![]() İnsanlardan bazılarına; " ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buna karşın takva bilincine sahip mü'minler, Rabbin karşısında tevazu ile boyunlarını bükerler, O'nun davetine karşılık verirler ve emirlerine uymaya çalışırlar ![]() "Allah onlara (nankörlere) şiddetli bir azap hazırlamıştır ![]() ![]() ![]() "Böylece biz onu, Arapça bir Kur'an olarak indirdik ve onda korkulacak şeyi (vaîdi) türlü şekillerde açıkladık; umulur ki korkup sakınırlar, ya da onlar için öğüt olarak düşünme (yeteneğini) oluşturur ![]() Kur'an, hem ceza sahnelerini, hem de mükâfat sahnelerini tablolar hâlinde insanların önüne seriyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Ey insanlar, sizi ve sizden öncekileri yaratan Rabbinize kulluk edin; umulur ki ittika edersiniz ![]() İnsanlar, kendilerini yaratan Allah'a ibadete çağrılıyorlar ![]() ![]() ![]() Takva bilincine erişenler, beşer sıfatını aşarak keremli (değerli ve yüce) olma makamına ulaşırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Takva Bilincinin Müşahhas Örnekleri |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Takva Bilincinin Müşahhas Örnekleri2- Allah'ın Şiarlarını Yüceltme: Kur'an, Allah'ın koyduğu haramları gözetmenin, O'nun koyduğu helâl hükümlere uymanın gereğine işaret ettikten sonra şöyle diyor: "İşte böyle; kim Allah'ın ölçülerini, kutsallarını (şiarları) yüceltirse, şüphesiz bu, kalplerin takvasındandır ![]() ![]() Bu hürmet duygusu, mü'minde takva olup olmadığının göstergelerinden biridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte muttaki insan, bu dinî unsurlara saygı gösteren, onlara karşı kusur etmekten sakınandır ![]() ![]() Onun için, 'mü'minim' diyen kimsede dinin kutsal tanıdığı şeylere karşı lâubalilik, pervasızlık ve saygısızlık olmaz ![]() ![]() Allah'ın hürmet edilmesini istediği en büyük şiarları dört tanedir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Takva Bilincinin Müşahhas Örnekleri |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Takva Bilincinin Müşahhas Örnekleri3- Allah'ı Hesaba Katma Bilinci: Peygamberimiz (s ![]() ![]() "Şüphesiz haram da bellidir, helâl de ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an'ın "Hudûdullaha/Allah'ın koyduğu sınırlara yaklaşmayın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Takva bilincini kuşanmış bir yürek, Müslümanı değil İslâm'ın yasaklarını çiğnemekten, şüpheli şeylerden bile alıkoyabilir ![]() ![]() Takva, Allah'ı hesaba katma bilincidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Müslüman bu imanla hareket eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() O bilir ki Allah (cc) sevilmeye, şükredilmeye, önünde secde edilmeye ve ibadet edilmeye lâyıktır ![]() ![]() ![]() Hayatının hiçbir anında Allah'ı unutmaz ![]() ![]() ![]() ![]() azgınlardır ![]() Evet takva, kelimenin tam anlamıyla Allah'ı hesaba katarak, O'nun kendisini murakabe ettiğini ve yaptıklarının karşılıksız kalmayacağını düşünerek hareket etme anlayışıdır ![]() ![]() ![]() Bu duygu çok güçlü olduğu zaman, insan kolay kolay yanlışa düşmez ![]() ![]() ![]() Bu bilinç, bir iç denetim merkezidir ![]() ![]() ![]() Bu bilinçten yoksun kimselere kanunla ve polis zoruyla kimi sevdirebilirsiniz, hangi salih ameli, ne kadar yaptırabilirsiniz? Hangi insan, kanun zoruyla yazın sıcak günlerinde, aç ve susuzken, her türlü nimetler göz önünde, kolaylıkla tadılabilecek bir yerde iken, onlara el uzatmaksızın oruç tutturabilir, nefisleri kontrol altına almayı sağlayabilir? Hangi anlayış, hangi beklenti, hangi teşvik, insanlara en sevdiği mallarının, kazanmak ve biriktirmek için çırpındıkları servetlerinin bir kısmını sırf sevap, yani Allah'tan bir karşılık bekleyerek fakirlere zekât olarak, onların bir hakkı kabul ederek verdirebilir? İnsanları kimsenin ayıplamadığı, kontrol etmediği veya görmediği yerlerde bile güzel davranmaya, iyilik etmeye kim götürebilir? İnsanoğlu, İslâm'a rağmen henüz böyle bir iç denetim gücü keşfedemedi ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Takva Bilincinin Müşahhas Örnekleri |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Takva Bilincinin Müşahhas Örnekleri4- Allah'a Hakkıyla İbadet: İmanı ve salih ameli benliğinde birleştiren, takvaya ulaşır ![]() ![]() ![]() "Senin Rabbin yalnızca kendisine kulluk edilmesini emretti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Doğrusu eğer onlar, iman edip ittika etselerdi, (sevapları) Allah katında gerçekten daha hayırlı olurdu; bir bilselerdi ![]() Bütün bu âyetler, ibadetin yalnızca Allah'a yapılması ve O'na hiçbir şekilde şirk koşulmaması gerektiğini ortaya koymaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamberlerin daveti de bu amaca yöneliktir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Göklerde ve yerde ne varsa O'nundur ![]() ![]() O tek bir ilâhtır, her şeyin sahibidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an, bu gerçeği haber verdikten sonra sadece O'ndan ittika edilmesi gerektiğinin de altını çiziyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Takva Bilincinin Müşahhas Örnekleri |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Takva Bilincinin Müşahhas Örnekleri5- Birr ve Takva İlişkisi: 'Birr'in aslı 'berr' dir ![]() ![]() ![]() Birr, sevilen şeylere izafe edilen hayır ve menfaatlerdir ![]() ![]() İnsana dünya ve ahirette hayır kazandıran her amel birrdir ![]() 'Birr', aynı zamanda 'berr' masdarının fail (özne) ismidir ve iyilikte bulunan demektir ![]() Mü'minler, çok iyilikte bulunarak, takvada çok geniş olarak 'birr'in bizzat kendisi hâline gelirler ![]() ![]() ![]() Böyle kimselere Kur'an 'ebrâr' demektedir ![]() Kur'an 'birr'i şöyle tanıtıyor: "Yüzlerinizi doğudan ve batıdan yana çevirmeniz 'birr/iyilik' değildir ![]() ![]() ![]() İbadetteki şekiller, namazda Kudüs'e veya Mekke'ye dönmek, sağa sola selâm vermek asıl maksat değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Birr anlayışının içerisinde, insanı çeşitli kuvvetlere, insanlara veya güç odaklarına kulluktan kurtarıp onu hür yapan, kişiyi Allah'ın huzurunda diğerleriyle eşit bir hâle getiren, bütün değerlerin üzerine çıkaran Allah ve ahiret inancı da bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() Sem'ân el-Ensarî diyor ki: "Rasûlullah'a 'birr' ve 'ism/günah' nedir, diye sordum ![]() 'Birr güzel ahlâk, ism ise göğsünü sıkan ve insanların bilmesini istemediğin şeydir ![]() 'Birr', öncelikli olarak İslâm'ın inanç esaslarını kabul etmek, sonra da onun önem verdiği erdemli davranışları sergilemektir ![]() ![]() ![]() Birr, takva sahibi mü'minlerin bir özelliğidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yukarıdaki âyetteki 'îşte sadık (doğru) olanlar bunlardır' cümlesinden hareketle, birri 'doğruluk' diye anlayanlar da olmuştur ![]() ![]() Cahiliyye döneminde müşrikler, hacc için ihrama girdikleri zaman ağaç gölgeliğinde oturmazlar, evlerine girmezlerdi ![]() ![]() Berâ (r ![]() "Ensar hacca gidip döndü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an böyle bir davranışın faydasız birşey olduğunu vurguluyor: "Birr (iyilik ), evlere arkalarından gelmeniz değildir ![]() ![]() ![]() ![]() Evlere veya çadırlara arkadan girmenin nesi birr (iyilik) olabilir ki? Takva sahibi kimseler hayır üzerinde olurlar, infak ederler (muhtaçlara el atarlar), sürekli iyilikte bulunurlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an, evlere kapılardan girmenin daha doğal birşey olduğunu, arkalarından girmenin cahilce ve gereksiz bir âdet olduğunu söyledikten sonra yine takvaya dikkat çekiyor ![]() ![]() Buradaki birr, Allah'ın yasaklarından kaçınmada Müslümanı Allah'a yaklaştıracak en önemli salih ameldir ![]() "Ey iman edenler, Allah'tan ittika edin ve sadık (doğru) kimselerle beraber olun ![]() "Sıdk (doğruluk), kişiyi birre, birr ise insanı cennete götürür ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Takva Bilincinin Müşahhas Örnekleri |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Takva Bilincinin Müşahhas Örnekleri6- İhsan ve Takva İlişkisi: İhsan kelimesi, 'hasene' kelimesinden türemiştir ve bütün güzellikleri ve rağbet edilen şeyleri ifade eder ![]() İhsan, güzellik, uygunluk, güzel olan şeyi en güzel şekilde yapmak demektir ![]() İhsan ahlâkının iki yönü vardır: Birincisi, başkasına iyilik etmek, nimet kazandırmak, yardımcı olmak ve bütün bunları güzellikle yapmak ![]() İkincisi, amelde ihsan, yani birşeyi güzel bir bilgi ile bilmek (meselâ Allah'ı) veya birşeyi güzel bir amelle yapmak ![]() Eğer insanlar hep ihsan üzere olurlarsa, yani hep güzel işler yaparlarsa, davranışlarını 'ihsan' üzere gösterirlerse, bunun karşılığı olarak 'ihsan' görürler, kendilerine güzellikle muamele edilir ![]() İhsan ahlâkı, adaletten daha kapsamlı bir güzel huydur ![]() ![]() Kur'an şöyle diyor: "Allah'a ibadet edin ve O'na hiçbir şeyi ortak koşmayın ![]() ![]() ![]() İhsan sahibi olanlara Allah 'muhsin' diyor ve onları övüyor: "Kim, din yönünden iyilik edici (ihsan sahibi) olarak yüzünü Allah'a teslim edip dosdoğru İbrahim dinine tabi olan kimseden daha güzel olabilir? Allah, İbrahim'i dost edinmişti ![]() “Kim Allah (cc)'a ibadetinde ve O'nun kullarına karşı ilişkilerinde güzel davranırsa, o kimse muhsindir (ihsan sahibidir) ![]() Meşhur Cibril hadisinde Peygamberimiz ihsanı şöyle tanımlıyor: "Allah'a O'nu görüyormuşçasına ibadet etmendir ![]() ![]() Burada bizzat Allah'ı görmek değil, Allah'ın sıfatlarını, Rabliğini ve azametini göz önünde bulundurmak kastediliyor ![]() ![]() ![]() ![]() "İman edenler ve salih amellerde bulunanlar için ittika ettikleri, iman ettikleri ve salih amellerde bulundukları, sonra ittika ettikleri ve iman ettikleri ve sonra (yine) korkup sakındıkları ve ihsan ettikleri takdirde (yasaklanmadan önce) yedikleri dolayısıyla bir sorumluluk yoktur ![]() ![]() Âyetten anlaşılacağı gibi takvanın üçüncü aşaması ihsana kapı açmaktadır ![]() ![]() Gaflet perdesinin yerine takva elbisesini geçiren insan, maddî sınırları aşarak manevî, ruhî âlemde yaşar ve Allah'ı her yerde hisseder, O'nun gücünü her yerde görür; kendini görmese de sürekli O'nun huzurunda bulunduğu duygusuyla O'nu görüyormuşçasına davranır ![]() Muhsinler (ihsan sahipleri), bütün işlerini Allah'ın razı olacağı şekilde güzel ve takvaya uygun yaparlar ![]() ![]() ![]() "Göklerde ve yerde olanlar Allah'ındır; öyle ki, kötülükte bulunanları, yapmakta oldukları dolayısıyla cezalandırır, ihsan edenleri (güzel davranışta bulunanları) de daha güzeliyle ödüllendirir (onlara ihsan eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Takva kavramı, başka âyetlerde batılı bırakıp uzaklaşma anlamında kullanıldığı gibi, Allah (cc) rızasının şartı olan inanca uygun olumlu davranışı inançla birlikte yürütme şeklinde de kullanılmıştır ![]() " ![]() ![]() ![]() ![]() "Kendilerine bir yara isabet ettikten sonra, Allah ve Rasûlünün çağrısına uyanlar, hele onlardan iyilik (ihsan) yapanlar ve ittika edenler (korkup sakınanlar) için büyük ecir vardır ![]() "Eğer ihsanda bulunur (iyilik eder) ve korkup sakınırsanız, şüphesiz Allah, yapmakta olduklarınızdan haberi olandır ![]() "Eğer (arayı) ıslah eder ve korkup sakınırsanız, bilin ki Allah şüphesiz bağışlayıcıdır, merhamet edicidir ![]() Yukarıya aldığımız birinci âyette iman, ikinci ve üçüncü âyette ihsan, dördüncü âyette ise ıslah, tümüyle takvanın karşılığı olarak kullanılmıştır Takva kelimesi, terk ve uzaklaşma anlamını ifade ederken olumlu bir davranışı da belirtmektedir ![]() Kur'an, insanın Allah katında iyi muamele görebilmesi için takva bilincini şart koşmakla birlikte, ona salih ameli de eklemektedir ![]() ![]() O hâlde takva sahibi muttaki, Allah katında değerli olabilmek için günahları, Kur'an'ın çirkin gördüğü davranışları ve batıl inanışları terk eden kimse demektir ![]() ![]() Batıl inançları, Kur'an'ın çirkin dediği işleri ve kötülükleri terk etmek için, güçlü bir azime, keskin bir iradeye, devam eden bir sabıra ihtiyaç vardır ![]() ![]() ![]() İnsan, takvaya yaklaştıkça ve ittika anlayışıyla yaşadıkça 'ihsan' derecesine ulaşır ![]() ![]() "Şüphe yok ki Allah, ittika edenlerle (korkup sakınanlarla) ve muhsinlerle (iyi davrananlarla) beraberdir ![]() "Allah (cc) ihsan eden (iyilikte bulunan ve güzel davranan) kullarını sever ![]() İhsan eden muttakilerin makamı ise cennetteki pınar başlandır ![]() "Şüphesiz muttaki olanlar, Rabblerinin kendilerine verdiğini alanlar olarak cennetlerde ve pınar başlarındadırlar ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Takva Bilincinin Müşahhas Örnekleri |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Takva Bilincinin Müşahhas Örnekleri7- Sabır ve Takva İlişkisi: "Gerçek şu ki, kim ittika eder (korkup sakınır) ve sabrederse, şüphesiz Allah, muhsinlerin (iyilikte bulunanların) ecrini boşa çıkarmaz ![]() Burada takva, sabır ve ihsan arasında kurulan ilişki dikkat çekmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() "(Birr), bir de zorda, hastalıkta ve savaşın kızıştığı zamanlarda (direnip) sabredenlerin (tutum ve davranışlarıdır) ![]() ![]() Kur'an, facialar, zorluklar ve felâketler karşısında sabır ile ruhları terbiye ediyor ![]() ![]() ![]() Kur'an'ın tavsiye ettiği sabır ahlakıyla kuşanan muttakiler, insanlığın ıslahında, Allah'ın davetini onlara ulaştırmada, yeryüzüne adaleti hakim kılmadaki güçlükler karşısında sabrederler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sabır, 'birr'i temsil eden sıfatlar arasında sayılıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an şöyle diyor: "Size bir iyilik dokununca onları tasalandırır, size bir kötülük isabet edince onunla sevinirler ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Takva Bilincinin Müşahhas Örnekleri |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Takva Bilincinin Müşahhas Örnekleri8- İnfak ve Takva İlişkisi: "Allah'a ve Rasûlüne iman edin ![]() ![]() ![]() Kur'an, insanlara iyilik yapmayı ve onlara güzel davranmayı emrettikten sonra Allah'ın büyüklük taslayıp kibirlenenleri sevmediğini söylüyor ![]() ![]() Burada dinin iki önemli temeli yer alıyor: Allah'ın emrine itaat ve O'nun kullarına merhamet etme ![]() Allah'ın emrine itaat, huşu' (saygıyla eğilme) ve tevazu ile olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an, başkalarına iyilik etmeyi, muhtaç olanlara gerekli şeyleri vermeyi takva ile beraber anıyor ve bu gibi davranışları övüyor ![]() "Fakat kim verir ve ittika ederse ve en güzel olanı doğrularsa, biz de onu kolay olan için başarılı kılacağız ![]() Muttaki olanların en önemli özelliklerinden biri de mallarını Allah yolunda, bollukta ve darlıkta, gerekli yerlere infak etmeleridir ![]() Kur'an birri tarif ederken onun, itikad esaslarını kabul ettikten sonra, malı seve seve yetimlere, yoksullara, yolda kalmışlara ve benzeri muhtaç kimselere vermek, sözde durmak ve her zaman sabredip kararlılık göstermek olduğunu söylüyor ![]() ![]() Mutakkiler, mallarını Allah yolunda seve seve harcarlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kendi nefsinin aşırı tutkularının kölesi olanlar, başkalarının da, başka şeylerin de kölesi olabilirler ![]() ![]() İnfak ahlâkı, hem insandaki hırsı, cimriliği, yalnızca kendini düşünme anlayışını ortadan kaldırır, hem insanlara yüce bir duygu kazandırır, hem muhtaç insanların ihtiyaçlarının karşılanmasını sağlar, hem de İslâm'ın toplumsal yardımlaşma hedefi gerçekleşmiş olur ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Takva Bilincinin Müşahhas Örnekleri |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Takva Bilincinin Müşahhas Örnekleri9- Af ve Takva İlişkisi: Af ve bağışlama, meşru hakkından vazgeçme veya onu teberru etme, Kur'an'ın tavsiye ettiği bir davranıştır ![]() ![]() "Sizin tümünü (veya fazlasını) bağışlamanız (af) takvaya daha yakındır ![]() ![]() ![]() Takva sahiplerinin bir özelliği de şudur: "Onlar, bollukta da darlıkta da infak edenler, öfkelerini yenenler ve insanlardaki (haklarından) bağışlama ile (vaz) geçenlerdir ![]() ![]() Af, bağış, hoş görmek ve intikam duyguları taşımamak; bunların hepsi insanlar arasındaki ilişkileri güzelleştirir ![]() ![]() ![]() Takva bilinciyle hareket edenler, Allah'ın affedici oluşunu örnek alırlar: "Bir hayrı açıklar ya da gizli tutarsanız veya bir kötülüğü bağışlarsanız, şüphesiz Allah, affedicidir, gücü yetendir ![]() "Ey iman edenler, gerçek şu ki, sizin eşlerinizden ve çocuklarınızdan bir kısmı sizler için (birer) düşmandırlar ![]() ![]() ![]() Kur'an Peygamberimize şöyle emrediyor: "Sen af (veya kolaylık) yolunu benimse, (İslâm'a) uygun olanı (örfü) emret ve cahillerden yüz çevir ![]() İnsanlarla ilişkilerde öncelikle hoşgörü ve kolaylık tarafı gözetilmeli ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Takva Bilincinin Müşahhas Örnekleri |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Takva Bilincinin Müşahhas Örnekleri10- Sıdk ve Takva İlişkisi: 'Sıdk' sözlükte, yalanın (kizbin) zıddı olan doğruluktur ![]() ![]() 'Sıdk', haber verilen ile saklanılan şey arasındaki uygunluk, kişinin içinin ve dışının aynı olmasıdır ![]() ![]() Kur'an, Peygamberlere ve Hz ![]() ![]() ![]() ![]() 'Sadık' kimse, sözünde duran kimsedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 'Sıdk' sahibi olmaya 'sadâkat' denir ![]() ![]() Allah'a ve O'nun Rasûlüne hakkıyla iman edenler, Allah katında 'sıddîk'ler ile şehidlerdir ![]() Sabredenler, sadık olanlar, kunut yapanlar (boyun bükerek ibadet edenler), muttaki olanlar, seherlerde Rablerine günahlarından dolayı istiğfar edenler, övülmeye lâyık insanlardır ![]() Allah (cc), bütün insanları kendisinden korkup sakınmaya ve sadık kimseler ile beraber olmaya davet ediyor: "Ey iman edenler, Allah'tan ittika edin ve sadık kimselerle beraber olun ![]() Allah (cc), dünyada iken sadık olanların, İslâm'ı, Kur'an'ı ve onu tebliğ eden Peygamber'i tasdik edip tam bir bağlılıkla ibadet edenlerin mükâfatını verecektir ![]() ![]() İman edenler, 'sıdk' sahibi sadıklardır ![]() ![]() "Mü'min olanlar, ancak o kimselerdir ki, onlar, Allah'a ve Rasûlüne iman ettiler, sonra hiç şüpheye düşmeden Allah yolunda mallarıyla ve canlarıyla cihad ettiler ![]() ![]() Allah'a ve Peygamberine her konuda itaat edenler, iyi insanlarla, Allah'ın kendilerine değer verdiği seçkinlerle beraberdirler ![]() "Kim Allah'a ve Rasûlüne itaat ederse, işte onlar, Allah'ın kendilerine nimet verdiği peygamberler, sadık olanlar (doğrulayanlar), şehidler ve salihlerle beraberdirler ![]() ![]() Cafer-i Sâdık (r ![]() "Şu dört huy kimde varsa, Allah (cc) onun ayağı günaha yakın olsa bile (günahlarını) hasenata (sevaba) çevirir: Sıdk (sözde ve amelde doğruluk), haya, güzel ahlâk ve Allah'ın nimetlerine şükür ![]() Hz ![]() ![]() "Peygamberler ancak doğru sözle (sıdkla) ve emanetleri yerine vermek görevi ile beraber gönderildiler ![]() Peygamberimizin 'sıdk'la ilgili sözünü tekrar hatırlayalım: "Sıdk (doğruluk) kişiyi birre, birr ise insanı cennete götürür ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an sözü doğru ve sağlam yapma konusunda da şöyle diyor: "Ey iman edenler, Allah'tan ittika edin ve sözü doğru olarak söyleyin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Takva Bilincinin Müşahhas Örnekleri |
![]() |
![]() |
#11 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Takva Bilincinin Müşahhas Örnekleri11- Takvaya Yakışan Davranış: Adalet Kur'an, Mekke'nin Fethi'nden sonra eski düşmanlarına karşı Müslümanları uyarıyor: "Ey iman edenler, adaletli şahitler olarak, Allah için, hakkı ayakta tutanlar olun ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an daha önce de Müslümanlara, onları Mescid-i Haram'dan alıkoyanlara öfkeleri sebebiyle saldırmayı yasaklamıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Allah'tan ittika edin ![]() ![]() İnsan ruhu, bu emre yapışıp Allah (cc) ile ilgi kurmadan, başka bütün amaçları bırakıp sadece O'nun rızası için çaba gösterme bilincine kavuşmadan, Allah korkusunu hissetmeden veya O'nun her şeyi bildiğine inanmadan böylesine yüce bir seviyeye ulaşamaz ![]() Kur'an, ister Müslüman olsun, ister olmasın, ister yakın olsun, ister yabancı olsun, herkese adaletle davranılmasını kendisine inananlara emrediyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah'ın koyduğu ölçülere uyarak adaletle hareket eden, O'na itaat etmiş olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Takva aynı zamanda toplumsal ve kişisel dengenin de sebebidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Takva Bilincinin Müşahhas Örnekleri |
![]() |
![]() |
#12 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Takva Bilincinin Müşahhas Örnekleri12- Veli Olmanın Şartı: Takva 'Veli' kelimesinin kökü 'velâ'dır ![]() ![]() ![]() ![]() 'Velayet', aynı zamanda bir işi yüklenme, emirlik, riyaset (yönetim ve yetki), yardım işini üzerine alma, destek olma demektir ![]() Buna göre veli (çoğulu 'evliya'), dost, yardımcı, işi yüklenen, en yakın sorumlu, sırdaş, candan sevip destek olan anlamına gelir ![]() Kur'an'da 'veli' sıfatı, insanlar, putlar, şeytan, tağut ve Allah (cc) hakkında kullanılmaktadır ![]() Allah'ın güzel isimlerinden biri de 'el-Veliyy'dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Allah (cc), kullarını gözetir, (onlara) nimet verir ![]() ![]() 'Velayet' gerçeğini anlamış olan iman sahibi kimse, gerçek ve değişmez 'veli' olarak Allah'ı tanır ![]() ![]() ![]() "Sizin veliniz, ancak Allah, (O'nun) Rasûlü, rükû' ediciler olarak namaz kılan ve zekâtı veren mü'minlerdir ![]() "Allah, mü'minlerin velisidir (dostu ve yardımcısıdır) ![]() ![]() Allah (cc) mü'minlerin velisi olduğu gibi, mü'minler de Allah'ın velisidirler ![]() ![]() ![]() Kur'an şöyle diyor: "Haberiniz olsun, Allah'ın velileri (evliyaullah) için korku yoktur, onlar mahzun da olacak değillerdir ![]() Bu büyük müjdeye kavuşacak olan 'evliya/veliler' kimlerdir? Cevabı bu âyeti takip eden ikinci âyet veriyor: "Onlar iman edenler ve Allah'tan ittika edenler (O'na karşı sorumluluk bilinci duyanlar) dir ![]() ![]() ![]() ![]() Yani Allah (cc), emirlerine itaat ederek kendisini veli edinenleri, onlara ikram ederek kendine veli edinir ![]() ![]() Amr b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamberimiz (s ![]() ![]() "Benim velilerim ancak takva sahipleridir ![]() Ölçü; iman ve takva ![]() ![]() Kur'an, 'veli' kelimesini hem olumlu hem de olumsuz anlamda kullanmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Mü'min, İslâm'a bütün benliği ile iman edendir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şu hadis konuyu biraz daha açıklıyor: Peygamberimiz'e, Allah'ın velileri kimlerdir, diye sorulmuş, O da şöyle demiştir: "Onlar öyle kimselerdir ki, görüldükleri zaman Allah hatırlanır, zikredilir ![]() Takva sahibi mü'minler, Hakk'ın canlı şahitleridir ![]() ![]() ![]() Görüldüğü gibi, veli veya evliyadan olmanın şartı, özel bir sınıftan olmak, ya da olağanüstü özelliklere sahip bulunmak değil, takvadır ![]() ![]() Bilindiği gibi, İslâm'da ruhbanlık ve özel bir sınıf statüsü olmadığı gibi kimsenin de Allah katında bir imtiyazı (ayrıcalığı) yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Takva Bilincinin Müşahhas Örnekleri |
![]() |
![]() |
#13 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Takva Bilincinin Müşahhas Örnekleri13- Tebliğ: Takva Önderi Olmak Tebliğ, bir anlamda insanlara takvayı haber vermektir ![]() ![]() Müslüman, aynı zamanda dinin tebliğcisidir ![]() ![]() ![]() Allah'a karşı sorumluluk bilinci ile hareket edenler, takva bilincini sadece kendileri için istemezler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Muttakilerin, Allah'ın âyetleriyle alay eden inkarcılara karşı tavırları da bu amaca yöneliktir: "İmdi, mesajlarımız hakkında ileri geri konuşan kimselere rastladığın zaman, bu kimseler başka konulara geçinceye kadar onlardan uzak dur ve eğer şeytan sana (yapman gerekeni) unutturursa, hiç değilse, hatırladıktan sonra, artık açıkça zulmeden böyle bir topluluğun içinde yer alma; çünkü Allah'a karşı sorumluluklarının bilincinde olanlar, onlardan hiçbir şekilde mesul değillerdir ![]() ![]() Muttakiler, günahkârların hatalarından sorumlu değildirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Takva Bilincinin Müşahhas Örnekleri |
![]() |
![]() |
#14 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Takva Bilincinin Müşahhas Örnekleri14- Takıyye: 'Takıyye', 'takva' kelimesinden türemiş, onunla ilgili bir korunma ve sakınma ahlâkıdır ![]() ![]() 'Takıyye', güçlü olan bir düşmandan gelecek tehlikeden, her türlü üstün değerleri korumak için başvurulan bir tedbirdir ![]() ![]() ![]() Böyle bir 'takıyye', takvanın gereklerindendir ![]() ![]() Peygamberimiz (s ![]() ![]() ![]() ![]() Yapılan işkencelere dayanamayan Ammar (r ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Peki o anda kalbinde ne hissettin?" O da kalbinin imanla dopdolu olduğunu söyleyince, Peygamberimiz (s ![]() ![]() ![]() Şu âyet bu durumu desteklemektedir: "Kim imanından sonra Allah'a (karşı) küfre sapıp da kalbi imanla tatmin olduğu hâlde baskı altında zorlanan hariç-küfre göğsünü açarsa, işte onların üstünde Allah'tan bir gazap vardır ve büyük azap onlarındır ![]() 'Takıyye'ye izin veren âyetin sonunda bir uyarıya yer verilmektedir ![]() ![]() ![]() "Mü'minler, mü'minleri bırakıp kâfirleri dost edinmesin ve bunu her kim yaparsa Allah'tan ilişiği kesilmiş olur ![]() ![]() ![]() ![]() 'Takıyye' sadece bir ruhsattır ![]() ![]() ![]() 'Takıyye' ruhsatı, hiçbir zaman bir çıkar, maddî bir karşılık veya makam için iki yüzlü davranmak, kıvırmak, ciddiyetsiz ve ilkesiz olmak anlamına gelmez ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Takva Bilincinin Müşahhas Örnekleri |
![]() |
![]() |
#15 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Takva Bilincinin Müşahhas Örnekleri15- Takva Bilinciyle Gerçekleşenler: İman, İbadet, İhsan Kişi, inanılması gerekli olan esaslara iman eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan bu anlayışla Rabbine ibadete devam ettikçe takvaya ulaşır ![]() ![]() ![]() "Ey insanlar, sizi ve sizden öncekileri yaratan Rabbinize kulluk edin ki ittika edebilesiniz (korkup sakmabilesiniz) ![]() "Bunlar, Allah'a ve Ahiret Günü'ne iman eder, ma'ruf olanı emreder, münker olandan sakındırır ve hayırlarda yarışırlar ![]() ![]() Onlar hayırdan her ne yaparlarsa elbette ondan yoksun bırakılmazlar ![]() ![]() Kur'an, insanları muttakiler için hazırlanan cennete davet ettikten sonra, onların darlıkta ve bollukta infak ettiklerini, öfkelerine sahip olduklarını, insanları affedebildiklerini söylüyor ve Allah'ın muhsinleri (iyi, güzel davranışta bulunanları) sevdiğini ekliyor ![]() İnfak etmek, öfkeye kapılmamak, insanlara güzel davranmak, iyilik yapmak; bütün bunlar ibadettir ![]() ![]() "Şüphesiz muttaki olanlar, cennetlerde ve pınarlardadır; Rablerinin kendilerine verdiğini alanlar olarak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Takva bilinci, onların bu imanını güçlendirir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|