![]() |
Aile Ve Mahremiyet |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Aile Ve MahremiyetAİLE VE MAHREMİYET Her şeyi çift olarak yaratan [17], bir ve benzersiz Allah’u Teala, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bugün de toplumların varlığı, neslin çoğalarak devam etmesi aileye bağlı ![]() ![]() Aile kurumu, kadın ve erkeğin meşru kurallar çerçevesinde, yani nikah akdiyle bir araya gelmeleriyle oluşur Allah’u Teala bu akid konusunda şöyle buyurmuştur: "Aralarınızdaki bekarları, kölelerinizden ve cariyelerinizden salih olanları evlendirin ![]() Allah’u Teala, evliliğe ihtiyaç duyanların evlenmesini emir buyurmuş, kendisini koruyabilenleri de evlenmeye teşvik etmiştir ![]() ![]() ![]() Hazret-i Peygamber (s ![]() ![]() "Evlenen kişi dininin yarısını koruma altına almıştır; diğer yarısı için de Allah’u Teala'dan korksun!"[20] Bir başka hadis-i şeriflerinde ise Resulullah (s ![]() ![]() “Evlenin, çoğalın ![]() ![]() ![]() Bir başka hadis-i şerif de ise evlilik müessesesine hayat vermenin ehemmiyeti dile getirmek için : "Beni seven benim sünnetimle amel etsin (evlensin)!"[22] buyurmuştur ![]() İslam, evlilik ve aile kurumuna öncelikle, kadın ve erkeğin haram yollara sapmasını önlemek, toplumu şekillendiren temel sosyal üniteyi oluşturmak ve birçok peygamberin “soyumdan inanan ve hayırlı işler yapan bir nesil ver” duasında olduğu gibi hayırlı nesiller yetiştirme hedeflerini yükler ![]() Ebu Rühm (r ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu mukaddes yuvanın oluşmasının da elbette alt ve üst şartları vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Allah’u Teala, müminlerin müminlerle evlenmesini buyurarak[24], bizlere ailenin oluşumunda temel kuralı bildiriyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mukaddes bir yuva kurulurken İslami kaidelere riayet edilmesi en önemli şarttır ![]() ![]() ![]() NİKAH VE HUKUKU Evlilik nikahla oluşur ![]() ![]() ![]() İslâm? ıstılâhta; Şer'en nikâhlanmalarına bir mani bulunmayan bir erkekle, bir kadının bir birlerinden istifade etmek arzusuyla yaptıkları akide nikâh denir" [25] tarifi esas alınmıştır ![]() Dürrü'l Muhtar'da: "Bizim için hiçbir ibadet yoktur ki, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aişe(r ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Feteva-ı Hindiyye de; "Nikâh itidal halinde müekked sünnettir ![]() ![]() ![]() ![]() Evlilik, eskilerden beri süre gelen bir gelenek ve bütün peygamberlerin ahlaklarının bir parçası idi ![]() ![]() Abidlerden biri, kendisini Allah'a adamış ve ibadet yönünden bulunduğu devirde yaşayan bütün insanların üstüne çıkmıştı ![]() ![]() ![]() Bu söz abidin kulağına ulaştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Abdullah b ![]() ![]() ![]() Muaz b ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu düşünceyi dile getiren Meşhur bir hadis-i şerifte şöyle buyrulmuştur: "Evlenmeye gücü yeten kişi evlensin!"[31] Allah ve Resulü’nün kurulmasını istediği bu müesseseler din dışı bazı etkilerin de meşrulaştırmalarıyla yaygınlaştırılmaya çalışılan yeni anlayışta,evlenip aile kurmak, sorumluluk almak, gelecek temiz nesillerin devamına katkıda bulunmak gereksiz bir yük olarak kabul ediliyor ![]() ![]() ![]() Neticede kültürel bozulma ve çözülme o düzeye vardı ki, tamamen Batı hayat tarzının bir ürünü olan flört, İslam’ı hayatının merkezine koyduğunu sözleriyle, kılık-kıyafetiyle ilan eden Müslüman gençler arasında da görülüyor ![]() ![]() ![]() ![]() Onlar kendi bataklarında oyalana dursunlar İslam dini kendileri ile evlenilmesi haram olan kadınları ve kadın için yabancı olan erkekleri de ayrıştırarak toplumun huzur ve dirliğinin temel öğelerini belirtmiştir ![]() Allah’u Teala,Kur’an-ı Kerimde mü’min erkeklere Cahiliye devrinde geçenler müstesna, babalarınızın nikahladığı kadınlarla evlenmeyiniz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayet-i celilede geçen evlenilmesi haram kılınmış zümreyi şöyle sınıflandırabiliriz ![]() 1-Nesebi Sebebi ile… 2-Sıhriyet Sebebi ile… 3-Süt emişmek sebebi ile … 4-Dörtten fazla kadın almak ve iki kız kardeşi bir nikah altında almak sebebi ile… 5-Başkasının Hakkı geçmiş olan kadınla nikahlanma sebebi ile… 6-Şirk sebebi ile 7-Talak sebebi ile… her ne kadar fıkıh kitaplarında anlatılan dokuz sınıf ise de diğer iki sınıf zamanımızda bulunmayan cariye ve kölelere mahsus olduğu için anlatılmaya çalışılmadı ![]() 1-Nesep Sebebi ile Nikahları Haram Olanlar: Nesep sebebiyle nikâhları haram olan kadınlar şunlardır: Analar, kızlar, kız kardeşler, halalar, teyzeler, erkek kardeşlerin kızları ve kız kardeşlerin kızları! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() a) Anne-Baba bir halalar b) Baba bir halalar c) Anne bir halalar! ![]() ![]() Kezâ babanın, dedenin, annenin ve büyük annenin halaları da, her ne kadar yukarı çıkarsa çıksın, hala hükmündedir ![]() ![]() ![]() 2-Sıhriyet Sebebi ile Nikahları Haram Olanlar: Sıhriyet (Damadlık) sebebiyle nikâhları haram olan kadınlar dört kısımdır ![]() A) Karılarının anneleri (Kayınvalide) ile; baba ve anne cihetinden onların ne kadar yukarı olursa olsun büyük anneleridir ![]() B) Bir erkek; karısının kızları ve bunların da, her ne kadar aşağı inerse insin kızlarını, alamaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() C) Bir kimsenin; oğlunun, oğlunun oğlunun, kızının oğlunun-kendileriyle halen nikâhlı bulunmayan- karılarını alması da haramdır ![]() ![]() ![]() ![]() D) Baba ve anne tarafından, büyük babaların ne kadar yukarı giderse gitsin, onların babalarının karılarını nikâhlamak ve cim'a etmek de ebediyyen haramdır ![]() ![]() 3-Süt emişmek sebebi ile Nikahları Haram Olanlar: Resûl-i Ekrem(s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4-Dörtten fazla kadın almak ve birbirinin mahremi olan iki kadını bir nikah altında almak sebebi ile Nikahları Haram Olanlar: Molla Hüsrev: "Hür erkek için; hür kadınlardan ve cariyelerden ancak dört kadının nikâhı sahihtir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resûl-i Ekrem (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebû Süfyân kızı Ümm-i Habîbe (r ![]() ![]() ![]() Ben de:”Evet arzu ederim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ben: “İyi ama biz duyuyoruz ki cenâbınız, Ebû Seleme`nin kızını nikâh etmek istiyor muşsunuz” dedim ![]() ![]() Ben de:”Evet dedim” Resulullah: “Ümm-i Seleme`nin kızı (Zeynep) benim vesâyet ve terbiyem altında üvey kızım (dır ve bana nikâhı haramdır ![]() ![]() ![]() ![]() Kadının halası ve teğzesinı aynı anda nikah altına almayı yasaklayan hadis-i şerifte ise Ebu Said el-Hudri (r ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu Musa (r ![]() ![]() ![]() ![]() 5-Başkasının Hakkı geçmiş olan kadınla nikahlanma sebebi ile Nikahları Haram Olanlar: Bir kimsenin; başka birisinin nikâhı altında bulunan kadını nikâhlaması caiz değildir ![]() ![]() ![]() ![]() 6- Şirk sebebi ile Nikahları Haram Olanlar: “Ey Mü'minler, Allah'a eş tanıyan (Şirk koşan) kadınlarla, onlar iman edinceye kadar evlenmeyin…Müşrik erkeklere de, onlar iman edinceye kadar(mü’min kadınları) nikâhlamayın ![]() ![]() Feteva-ı Hindiyye'de: "Mecusilerin ve vesenilerin(Ateşe tapan ve kitabı olmayıp puta,aya,güneşe,yıldıza ve benzeri şeylere tapanların) nikâhları caiz olmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 7- Talak sebebi ile Nikahları Haram Olanlar: Kur'an-ı Kerim'de:"Boşanma(Talak)iki defadır ![]() ![]() ![]() ![]() BİRBİRLERİYLE NİKAH DÜŞENLERİN DAVRANIŞ BİÇİMİ Namahrem olan erkek ve kadın arasındaki görüşme ,konuşma,beraberlik ve iş hayatındaki ölçüler ![]() ![]() İffet sahibi hür kadınlar ihtiyaçları için çıkmak zorunda olduklarında bunları gidermek için dışarı çıkabilirler ![]() ![]() ![]() "Siz kadınların dışarı çıkmasına izin verildi ![]() Aynı şekilde kadınlar bayramlar için de dışarı çıkabilirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mü’min bir kadının okul,hastahane,fabrika,alış veriş ve benzeri yerlerde eğitim,iş veya meslek gereği yabancı erkeklerle karşılaşma ve görüşme durumunda aşağıdaki esaslara dikkat etmelidir ![]() Her şeyden önce mü’min kadın veya erkeğin yapacağı her işin niyet safhasında uyanık olmalıdır ![]() ![]() Kadın mahremi olmayanların yanında edebe uygun bir şekilde örtülü bulunmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Unutmamak gerekir ki,gözün haramdan korunması farzdır ![]() ![]() ![]() Mü’min,hiçbir mazeret yokken karşı cinsin bakılması yasak olan yerlerine bakamaz ve bakışını uzatamaz ![]() “Mü’min erkeklere söyle,gözlerini(Haramdan)çevirsinler” [53] “Mü’min kadınlara söyle,gözlerini(Haramdan)çevirsinler” [54] Mü’min kadın ve erkek namahrem olan biri ile konuşurken ölçülü olmalı ve ihtiyacı kadar konuşmalıdır ![]() ![]() ![]() “Yabancı erkeklerle çekici bir eda ile konuşmayınız,sonra kalbinde hastalık bulunan kimse ümide kapılır ![]() ![]() Hele mü’min bir kadın yabancı bir erkekle bir arada bulunmayı zaruriyet ve ihtiyaçla sınırlı tutmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Öyleyse kadının eve kapatılıp hapis hayatı yaşatılması maksat değildir ![]() ![]() Kadın-erkek ilişkisinde dikkat edilecek en önemli husus da karşı cinslerin karşılaşması esnasında el temasının yapılmasıdır ![]() Bilinmelidir ki,bir haram düşme tehlikesi yoksa çok yaşlıların elleri namahrem dahi olsa öpülebilir veya yaşlı bir erkek küçük yaştaki kız çocuklarına elini öptürebilir ![]() ![]() ![]() ![]() Bir erkeğin veya bir kadının kendisine nikah düşen birisinin(zaruriyet yokken) elinden tutması(Tokalaşması)helal değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mü’min kadınlar,Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Ben kadınlarla musafaha yapmam,sizinle biatım sözlüdür” [57] Yabancı kadın veya erkekle tokalaşma konusunda en açık hüküm şu hadis-i şerifte görülmektedir: “Eller de zina yapar;ellerin zinası(Bir mazeret yokken)yabancı bir kadının elini tutmaktır ![]() Şu hadis-i şerif de bu konuda ciddi bir uyarı içermektedir: “Sizden birinizin başına demirden bir şişin batırılması,(Bir zaruriyet yokken) kendisine helal olmayan bir kadına dokunmasından daha hayırlıdır ![]() Bu konu gereğince,günümüzde,gerek sosyal hayatın içindeki hizmet birimlerinde, gerek iş hayatında veya devlet dairelerinin çeşitli kademelerinde görev yapan Müslümanların sıkıntısı ortadadır ![]() ![]() Kadının kendisine yabancı durumunda olan yakın akrabalara karşı tutum ve hizmeti, misafirlere hizmette sınır ve edepleri de bir başka muammadır ![]() Zira bu konuda örf-anane ve modernize adına yapılan bir çok yanlışlar ve sıkıntılar vardır ![]() ![]() ![]() Bu durum öyle bir hale gelmiştir ki, bu hataları yapmayanlar da toplumun katmanlarından soyutlanarak gericilikle suçlanır hale gelmiştir ![]() Bazı aileler bu yanlış uygulamaları sonradan düzeltme çabasına girenler bir hayli zorlanmaktadırlar ![]() ![]() ![]() İmam Buhari’ni rivayet ettiği hadis-i şerif de: Ashab-ı Kiram’dan Ebu Üseyd(r ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Ancak hanımı akşamdan bir taş kabın içine hurma ıslatmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmam Müslim’in rivayet ettiği aynı hadis-i şerif de:”O gün misafirlerin hizmetçisi Ebu Üseyd’in hanımı idi” [61] ifadesi geçmektedir ![]() Şafi alimlerinden İbn Hacer ve Hanefilerden Bedrettin Ayn(rah)hadisten şu sonucu çıkarmışlardır: 1-Bir kadın eşi yanındayken onun çağırdığı misafirlerine hizmet etmesi caizdir ![]() 2-Bu durumda kadın örtülü olmalı ve edebine dikkat etmelidir ![]() 3-Bu gibi davet ve ziyafetlerde erkek kadınından hizmet etmesini isteyebilir ![]() 4-Bir mecliste yapılacak ikram önce yaşta veya halde en büyük olandan başlanır ![]() Özellikle düğün, sünnet ,cenaze ,özel davet ve iş toplantıları gibi hareketli durumlarda bu fetva ile amel edilebilir ![]() ![]() Bu konuda edeb,dinen yabancı addedilen erkek ve kadınların yemek için dahi olsa ayrı oturmalarıdır ![]() ![]() Zira,Resulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir başka önemli konu ise,kadın evde yalnız ise erkeğin o eve girmemesidir ![]() Ukbe b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmam Nevevi,hadis-i şerifte geçen erkek akrabasından muradın;Erkeğin erkek kardeşi,kardeş oğulları,amcası,amcası oğulları,kız kardeşinin oğulları,ve bunların emsali olan erkek çocukları olduğunu bildirmiştir ![]() İmam Nevevi devamla der ki;”Halk bu hususta kolaylık iltizam [63] ederek kardeşle kardeş karısının bir arada yalnız bulunabilmeleri adet olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Aile Ve Mahremiyet |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Aile Ve MahremiyetNAMAHREM OLANLARIN BİRBİRLERİNİ SEVMESİ Bir muhabbetin Yüce Allah için olmasının ilk şartı, onun ilahi muhabbete ters bir şey için olmamasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan, sevdiği kimseyi onda bulunan güzel ahlak ve sıfatlarından dolayı sevse, bu onu Allah için sevme durumundan çıkarmaz ve bu Yüce Allah için kardeş edinmeyi zedelemez; çünkü bu sıfatlar, onda bulunan ikinci özelliklerdir ![]() ![]() ![]() Bir kimseyi dinini zedeleyecek ve müminlerin yoluna ters düşecek şekilde sevmek; ona ait olmayan ve ondan kaynaklanmayan nimetlerden dolayı ona muhabbet etmek mümini, sevdiğini Yüce Allah için sevme sıfatından çıkarır ![]() Meşhur hadiste ise şöyle buyrulmuştur; “Kul, sevdiği kimseyi ancak Allah için sevmedikçe imanın tadını alamaz ![]() Denilmiştir ki: “Ahirette bir kul affedilince, kardeşlerine de şefaat eder ![]() “Allah, iman edip iyi işler yapanların tevbesini kabul eder, lütfundan onlara fazlasını verir ![]() ![]() ![]() ![]() “Allah onlara Allah için sevdiği kardeşlerine şefaat etme yetkisi verir ve onları birlikte cennetine koyar ![]() Hz ![]() ![]() ![]() “Kim bir mümini Yüce Allah için kardeş edinirse; Allah’u Teala o kulu cennette herhangi bir ameli ile ulaşamayacağı bir dereceye yükseltir ![]() Bu konuda şöyle denilmiştir: “Yüce Allah için birbirini seven iki kimseden birisinin ahirette makamı diğerinden daha yüksek olur; makamı aşağı olan kimse onun makamına yükseltilir ve kendisine katılır ![]() ![]() “İman edenler ve züriyyetlerinden iman ederek kendilerine tabi olanlar var ya, onların züriyyetlerini kendilerine katarız; biz onların amelinden de hiçbir şey eksiltmeyiz ![]() Allah’u Teala kıyamet günü kendisine fayda verecek samimi bir arkadaşı olmayan kimsenin şöyle diyeceğini haber vermiştir: “Bizim için şefaat edecek kimseler ve derdimize düşecek hiçbir samimi dost yoktur ![]() ![]() İşte onun içindir ki,Allah’u Teala’nın indinde kıymetli olan Allah dostlarını dost edinmek ve onlardan asgari faydalanmanın yollarını bulmalıyız ![]() ![]() ![]() Kadının kamil mürşidini rabıtası ve ona hürmet şekli nasıl olmalı? diye sorulursa: Şöyle denir:Kadınlar rabıta yaparken bir yönüyle erkeklerden ayrılır ![]() Kadın mürit, mürşidini bir nur şeklinde, güneş gibi parlak vaziyette düşünür ![]() ![]() ![]() ![]() Böyle bir rabıta, kalbi uyandırmak, onu zikre geçirmek, şeytanın hücumlarından korunmak için bir usuldür ![]() ![]() Hedefi itibariyle rabıta, mürşitle beraber olup kalbi beklemektir ![]() ![]() Mürşit üzerinden gelecek bütün sevgi, feyiz, nur ve manevi ilimler aslında Yüce Allah’ın rahmeti ve mülküdür ![]() ![]() Ancak bu rahmeti çekmek, onu muhafaza etmek ve hakkını vermek için kalbin çok ciddi bir terbiyeden geçmesi ve ilahi emanetleri taşımaya hazır hale gelmesi gerekir ![]() ![]() Hasta kalbin terbiyeye ve özel desteğe ihtiyacı vardır ![]() ![]() Unutulmamalıdır ki; Mürit, mürşidini Allah ile kendisi arasında güvenilir bir rehber görmelidir ![]() Onun Allah rızasına giden yolda en güzel bir vasıta ve vesile olduğunu unutmamalıdır ![]() Mürşidin uzaktan feyiz vermesi, kalplere tasarrufta bulunması Allah’u Teala’nın kamil velilere verdiği özel bir yetkidir ![]() ![]() Kamil mürşidin uzaktaki müridinin hallerini Allah’ın izniyle bilmesi ve görmesi mümkündür ![]() ![]() Mürşidin Allah’u Teala gibi her şeyi gördüğünü ve bildiğini düşünmek haramdır, şirktir ![]() Kamil mürşidin sahip olduğu yüksek ahlak, feyiz ve nurlar onun ruhâniyetinden ayrılmaz ![]() ![]() ![]() Mürşidin sağlığında ondan başkasına rabıta edilmez ![]() ![]() Rabıtayı vasıta olmaktan çıkarıp gaye haline getirmek yanlıştır ![]() ![]() ![]() Mürşitteki bütün yetkiler,feyiz ve nurlar Allah’u Teala’nın ikramıdır ![]() ![]() [17]-Zâriyât suresi ayet-49 [18]-Nisâ suresi ayet-1 [19]-Nur suresi ayet-32 [20]-Taberânî,el-Evsât,No:7643;Hakim,el-Müstedrek,II,161;Heysemi,ez-Zevaid,IV,272 [21]-Ebû Dâvûd,Nikâh,4;Nesâî,Nikâh,11;İbrahim Canan,Kütüb-i Sitte,XV,510,Hadis No:5623 [22]-Buhârî, Nikah,1(5063);Müslim,Nikah,1(1401) ![]() [23]-İbrahim Canan,Kütüb-i Sitte, Hadis-No:6570 [24]-Bakara suresi ayet-221 [25]-Mustafa Efe,el-Feteva-ı Hindiyye,II,255;Molla Hüsrev,Dürerû'l Hükkam fi şerhû Gureri'l Ahkam;I,326; İbn-i Abidin,Reddü'l Muhtar Ale'd Dürri'l Muhtar,V,248 [26]-İbn-i Abidin,Reddü'l Muhtar Ale'd Dürri'l Muhtar,V,247 [27]-İbn-Mace,I,592 Had No:1846;İbrahim Canan,Kütüb-i Sitte, Hadis no:6527 [28]-Mustafa Efe,el-Feteva-ı Hindiyye,II,255; [29]-el-Mekki,Kutu’l-Kulub,IV,414 [30]-el-Mekki,Kutu’l-Kulub,IV,416 [31]-Nesâî, Sıyam, 43; Nikah, 3; İbnu Mâce, Nikah, 1; Dârimî, es-Sünen, Nikah, 2 ![]() [32]-Nisâ Sûresi ayet-22,23,24 [33]-Mustafa Efe,el-Feteva-ı Hindiyye,II,275; [34]-Mustafa Efe,el-Feteva-ı Hindiyye,II,276 [35]-Tirmizi,Rada,1,(1146);Yusuf Kerimoğlu,Emanet ve Ehliyet,II,27;İbrahim Canan,Kütüb-i Sitte,XV,493,5669 [36]-İmam-ı Merginani,el Hidaye şerhû Bidayetü'l MübtediI,191;Bkz:Yusuf Kerimoğlu,Emanet ve Ehliyet,II,28 [37]-Molla Hüsrev,Dürerû'l Hükkam fi şerhû Gureri'l Ahkam,I,355 [38]-İmam-ı Merginani,el Hidaye şerhû Bidayetü'l MübtediI,191;Bkz:Yusuf Kerimoğlu,Emanet ve Ehliyet,II,28 [39]-Nisâ sûresi ayet-3 [40]-Molla Hüsrev,Dürerû'l Hükkam fi şerhû Gureri'l Ahkam,I,332 [41]-Mustafa Efe,el-Feteva-ı Hindiyye,II,286 [42]-İbn-i Hümam,Fethû'l Kadir,II,360;Bkz:Yusuf Kerimoğlu,Emanet ve Ehliyet,II,30 [43]-Mustafa Efe,el-Feteva-ı Hindiyye,II,287 [44]-Abdi’l-Latifi’z-Zebidi,Tecrid-i Sarih Terc,XI,271,Hadis No:1798 [45]-İbrahim Canan,Kütüb-i Sitte, Hadis No:6560 [46]-İbrahim Canan,Kütüb-i Sitte, Hadis No:6561 [47]-Mustafa Efe,el-Feteva-ı Hindiyye,II,294 [48]-Bakara Sûresi ayet-221 [49]-Mustafa Efe,el-Feteva-ı Hindiyye,II,297 [50]-Bakara Sûresi ayet-229 [51]-Mustafa Efe,el-Feteva-ı Hindiyye,II,302 [52]-Buhârî, Nikah, 115; Müslim, Selâm, 17; el-Muttakî, Kenzu’l-Ummâl, No: 45149 [53]-Nur suresi ayet-40 [54]-Nur suresi ayet-41 [55]-Buhari,Nikah,111;Müslim,Hac,424;Tirmizi,Rad’a,16, F iten,7;Ahmed,Müsned,1/222-3/339,446 [56]-Mesvili,el-İhtiyar,IV,155 [57]-Buhari,Ahkam,49;Müslim,İmare,88-89;Ebu Davud,Harac,9;Tirmizi,Tefsir’u-sure,60/2;İbn Mace,Cihad,43; Ahmed,Müsned,&/114-115-270 [58]-Müslim,Kader,21;Ebu Davud,Nikah,43;Ahmed,Müsned,2/343 [59]-Taberani,el-Kebir,nr:20476;Beyhaki,Şuaybü’l-İman,nr:5455;Süyuti,es-Sağir,nr:7216;Elbisi,Sahiha,nr:226; Haysemi,ez-Zevaid,4/326 [60]-Buhari,Nikah,78 [61]-Müslim,Eşribe,86;Nevevi,Şerhu Müslim,13/177 [62]-Bezzâr, Müsned, No:1405; Heysemî, Mecmau’z-Zevâid,IV, 255; el-Muttakî, Kenzu’l-Ummâl, No: 46012 [63]-Kendisi için gerekli sayma ![]() [64]-Abdi’l-Latifi’z-Zebidi,Tecrid-i Sarih Terc,XI,324,Hadis No:1826 [65]-Bkz: Ahmed, Müsned, II, 298; Hakim, Müstedrek, I, 4; Tabarani, el-Kebir, No: 8019; Beyhaki, Şuabu’l-İman, No: 9018-9020 ![]() [66]-Şûra suresi ayet-26 [67]-Zebidi,İthaf,VII,14(Aynı konuda benzer bir hadisi İbnu Ebi’d-Dünya, Kitabu’l-İhvan’da rivayet etmiştir ![]() [68]-Tûr suresi ayet-21 [69]-Şuara suresi ayet-100-101 |
![]() |
![]() |
|