|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
bazlı, değerlendirme, merkezi, mülakat, tekniği, uygulamaları, yetkinlik |
![]() |
Yetkinlik Bazlı Mülakat Tekniği Ve Değerlendirme Merkezi Uygulamaları |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yetkinlik Bazlı Mülakat Tekniği Ve Değerlendirme Merkezi UygulamalarıYetkinlik Bazlı Mülakat Tekniği - Yetkinlik Bazlı Mülakat Tekniği Ve Değerlendirme Merkezi Uygulamaları Hakkında - Mülakat Tekniği Yetkinlik Bazlı Mülakat Tekniği Ve Değerlendirme Merkezi Uygulamaları Tarık SOLMUŞ Yetkinlik, bireyin belirli bir işte yüksek performans gösterebilmesi için sahip olması gereken bilgi, beceri ve kişisel özelliklerin bir bütünü olarak tanımlanabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yetkinlik Yetkinlik Tanımlamaları / Davranış Boyutları Müşteri Odaklılık Müşterinin ihtiyaçlarına, taleplerine ve şikayetlerine öncelik verme, müşteriyle açık ve etkili bir iletişim kurma, sorunlarının çözümü için kişisel sorumluluk duyma, sorunları müşterinin perspektifinden görebilme, müşterinin kurum için öneminin farkında olma, müşterinin beklentileriyle varolan ürün ve hizmetleri buluşturabilme İletişim Sözlü ve yazılı olarak doğru ve etkili bir biçimde iletişim kurabilme, durumlara karşısındakinin bakış açısıyla bakabilme Takım Çalışması Ortak hedeflere ulaşmak için diğer takım üyeleriyle gönüllü olarak çalışma, takımda güçlü bir “biz” ve moral duygusu yaratma, başarıyı takım performansına göre tanımlama ayrıca başarı ve kazanımları kişiselleştirmek yerine takım üyeleriyle paylaşma, takımda belirgin bir aitlik duygusu yaratma Problem Çözme Farklı kaynaklardan doğru ve hızlı bir biçimde veri toplama, mantıksal düşünme, başarılı ve etkili çözümler üretebilme, öncelikleri belirleyebilme ve eldeki kaynakları bu önceliklere göre organize edebilme Stratejik Düşünme Gelecekteki olasılıkları ve eğilimleri görebilme, geniş bir bilgi ve bakışaçısına sahip olma, rekabetçi ve atılımcı stratejiler ve planlar ortaya koyabilme İnisiyatif Alabilme Yönelendirmeye gerek kalmadan çalışabilme, sorun çözmede aktif olma ve gerektiğinde yeni fikirler ortaya koyabilme Analitik Düşünme Gereken verileri toplayıp anlamlı örüntüleri yakalayabilme ve gerçek konuları saptayabilme Yetkinlik Sorular Müşteri Odaklılık Müşteriye beklentilerinin ötesinde hizmet sağladığınız bir duruma örnek verir misiniz ? Bu ihtiyacını nasıl belirlediniz ? Neler yaptınız ? Müşterinin tepkisi ne oldu ? Müşterinin şikayetiyle nasıl ilgilendiğinize / başa çıktığınıza ilişkin bir durum anlatır mısınız ? Sinirli / öfkeli bir müşteriyle nasıl başa çıktığınıza dair bir örnek verebilir misiniz ? Liderlik Bir ekibi ortak bir hedef altında birleştirdiğiniz bir duruma örnek verir misiniz ? Sizce sizi iyi bir lider yaptığını düşündüğünüz özellikleriniz nelerdi ? Hedef neydi ? Nasıl sonuçlandı ? Düşüncelerinizi astlarınıza kabul ettirmekte zorlandığınız bir duruma örnek verir misiniz ? Neler yaptınız ? Olay nasıl sonuçlandı ? Bir iş arkadaşınızı ya da astınızı motive etmek zorunda olduğunuz bir durum oldu mu ? Neler yaptınız ? Ne tür ödüllendiriciler kullandınız ? Sonuç ne oldu ? Çalışanlarınız arasında çatışma çıktığı bir duruma örnek verir misiniz ? Sorun neydi ? Durum nasıl sonuçlandı ? Sizin rolünüz ne oldu ? İletişim İş arkadaşlarınızla ya da yöneticinizle iletişim kuramadığınızı düşündüğünüz bir olaya örnek verir misiniz ? Sizce sorun neydi ? Kendinizi ifade etmek için neler yaptınız ? Sonuç ne oldu ? İş arkadaşlarınızdan yetersiz performans gösterdiğinize dair bir geribildirim aldığınız bir durum oldu mu ? Tepkiniz ne oldu ? Yöneticinize kötü bir haber vermek durumunda kaldığınız bir olay oldu mu ? Nasıl bir tepkide bulundu ? İş yerinizde iletişim problemi yaşadığınız en kötü durumu anlatır mısınız ? Olay nasıl gelişti ? Problem Çözme Çözmek için sınırlı bir zamanınızın ve üzerinde yoğun bir baskının olduğu bir soruna örnek verir misiniz ? Neden sınırlı bir zamanınız vardı ? Ne yaptınız ? Sonuç ne oldu ? Takım Çalışması Takımın başarılı bir üyesi olarak görüldüğünüz / ödüllendirildiğiniz bir duruma örnek verir misiniz ? Sizce niçin başarılı oldunuz ? İş arkadaşlarınızla bitirdiğiniz bir projeye örnek verir misiniz ? Sizin ekipteki rolünüz / göreviniz neydi ? Neler yaptınız ? Önerileriniz ve çalışmalarınızla ekibinizin performansının arttığı bir durumu açıklar mısınız ? Göreviniz neydi ? Neler yaptınız ? Sizce sizin katkınız ne oldu ? Yetkinlikler, performansı, deneyimlerden, teknik becerilerden ya da kişilik özelliklerinden çok daha iyi bir biçimde yordamaktadır (prediction) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çoğunlukla orta ve üst düzey yönetim kademeleri için uygulanmakta olan yetkinlik bazlı insan kaynakları sistemleri, işe alınan bireylerin başarılı olma potansiyeline sahip olduklarını yansıtır ![]() ![]() Bireyin gelecekteki performansının en iyi yordayıcısının geçmişteki davranışları olduğu anlayışına dayanan yetkinlik bazlı mülakat tekniği bir yarı yapılandırılmış mülakat tekniği olarak değerlendirilebilir ![]() ![]() ![]() ![]() Yetkinlik bazlı mülakatlarda adaylara geçmişteki performans düzeylerine ilişkin olarak a) Durumun / Görevin ne olduğu, b) Adayın nasıl davrandığı ve c) durumun/olayın sonucunun ne olduğuna ilişkin sorular sorulur ![]() ![]() ÖRNEK: Görüşmeci:Müşteri şikayetleriyle ilgilendiğiniz bir duruma örnek verir misiniz ? Aday:Güvenlik görevlisi olarak çalıştığım hipermarkette çok kalabalık bir günde bir müşteri yanıma geldi ve 5 yaşındaki kızının kaybolduğunu söyledi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yetkinlik bazlı mülakat tekniğinin ilk aşaması, işin özelliklerinin ve işle ilgili tüm süreçlerin belirlenmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() __________________ Müslüm Doğan İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İnsan Kaynakları Yönetimi Programı Yüksek Lisans Öğrencisi |
![]() |
![]() |
|