![]() |
Rönesans Mimarisi |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Rönesans MimarisiRönesans Mimarisi Ortaçağ sanat dünyası içinde tohumu atılan ve çeşitli ekenlerle büyüyen yeni dünya görüşü, birden ortaya çıkmamış sosyal, ekonomik, bilimsel ve teknik gelişmeleri içeren olayların sonucunda oluşmuştu ![]() ![]() ![]() Yeni dünya görüşünün bir özelliği, insanın kendi dünyevi güçlerini anlamasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun mimaride yansıması olarak daha erken zamanlarda Gotik dönemde Roman kilisesinde tanrıyı temsil eden apsid tarafındaki kulelerin, kralı temsil eden batı tarafındaki kulelerden daha alçak yapılarak belirdiğine tanık olunmuştu ![]() Bramante, Roma Monterio'da St ![]() Bu yeni görüşleri yansıtan biçimlemeler, insanın kendi yorum ve düşüncelerine dogmalardan daha fazla önem verdiğini göstermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çember ve küre antikçağda mutluluk sembolü olarak kabul ediliyordu ![]() ![]() ![]() ![]() Rönesans’ta Mimari Geç Gotik, Orta Avrupa’da 15 ![]() ![]() ![]() Rönesans mimarisinin kurucusu olarak Florensa’lı Flippo Bruneleschi kabul edilir ![]() ![]() Burada kaburgalı kubbe yapısında Gotik etkisi görülür ![]() ![]() ![]() ![]() Bruneleschi ilk eserlerinde Roman ve ilk Hıristiyanlık eserlerinden yararlanarak biçimlendirmişti ![]() ![]() Bu hareketin ikinci temsilcisi Leon Battista Alberti idi ![]() ![]() ![]() ![]() Bu sentezini Rimini’de S ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yapı uzun bir salon ve iki yanda birbirlerinden ayrılmış şapelle nişlerin yer aldığı bölmelerden ibaretti ![]() ![]() ![]() Çapraz geminin kesiştiği yeri de bir kubbe kapatıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Leon Battista Alberti, San Andrea kilisesi, Mantua 1472 Bu klasik anlayışta Floransa dışında yalnız Alberti yapılar inşa eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rönesan’ın dini ve sivil yapıları aynı unsur ve özellikleri göstermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mimar A ![]() Villa Rotando'nun ön cephesi Sivil mimari alanında, klasik üslupta en çok eser veren sanatçılar Venedik okulundan Jacopo Sansovino (1486-1570) ve Vicenza'lı Andrea Paladio’dur (1518-1580) ![]() Mimar Paladio, Sasovino’ya nazaran daha klasik üsluba yakın olup Vicenza’da bir bazilika, bir tiyatro, bir saray inşa ederek yeni mimarinin temellerini atarken bu şehri de bir sanat merkezi haline getiriyordu ![]() ![]() ![]() Rönesans yapı anlayışının kısa bir zaman içinde son bulması ve bizzat klasik dönem sanatçılarından Michelangelo tarafından Barok’a yöneltilmesi dikkat çekicidir ![]() Rönesans mimarisi 16 ![]() ![]() ![]() Rönesans Mimarisinden Bazı Örnekler: Sistine Şapeli'nin içi Santa Maria del Fiero Dom'u Pazzi Ailesi Şapel'i Pazzi Şapel(içten görünüm) Vesta Tapınağı San Lorenzo Kilisesi Santa Maria Novella Ön Cepheden Görünüş Santa Maria delle Grazie St ![]() The Escorial / İspanya Hardwick Hall / İngiltere Kaynak:Sanattarihi ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Rönesans Mimarisi |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Rönesans MimarisiMICHELANGELO The Sistine Chapel'in tavanlarını 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Boş kalan tavanın süslenmesi işi de 1508de II ![]() ![]() ![]() Resim yapmak için yukarıya bakmaktan Ensem tutuldu ![]() Fırçamdan düşen damlalar, Çehremde, alaca renkli, Muhteşem bir mozaik yarattı ![]() Michelangelo, zaman zaman aşağı inip, yaptıklarını uzaktan kontrol etmek zorunda kalıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1512 yılının eylülünde tamamlanan muazzam tavan resimlerini, kiliseye girenler, hayretle, hayranlıkla seyredebildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Pietà (Michelangelo)- San Pietro Katedrali Pietà, kucağında ölü İsa Mesih'i tutan Meryem Ana heykelidir ![]() Fransız Piskopos Jean Bilheres, Pietà’yı 1498'de, San Pietro'daki mezarı için sipariş etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Heykel, İsa'nın çarmıhtan indirildiği anı canlandırır ![]() ![]() ![]() ![]() Michelangelo heykel grubunun en zorlu problemini, yani dik oturan Madonna figürüyle kucağında boylu boyunca yatan İsa'yı kapalı grup halinde işleme görevini çok ustaca çözmüştür: İsa'nın bedeni, hemen hemen tamamıyla Meryem'in dış hatlarının içinde kalacak şekilde yatmaktadır ![]() ![]() Heykelin içerdiği zıtlıklar da çarpıcılığını artırır: Meryem'in elleri hem naaşa sıkı sıkıya kenetlenmiştir, hem de onu bir bakıma özgür bırakmakta, daha doğrusu ölüyü izleyiciye göstermektedir ![]() İsa'nın neredeyse tümüyle çıplak, güzel hatlı bedeni Meryem'in ağır kıvrımlarla dökümlenen elbisesinin üzerine uzanmıştır ![]() Meryem'in atıl vücudu toprakla bütünleşmiş izlenimi verirken, Mesih sadece sağ ayağının ucuyla yere değer ![]() Pietà'nın Michelangelo'nun kendisi için taşıdığı büyük anlam, onun sanatçının imzaladığı yegane eser olmasından bellidir ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|