|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
bilimleri, eğitiminde, fen, kullanimi, laboratuarin |
![]() |
Fen Bilimleri Eğitiminde Laboratuarin Kullanimi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fen Bilimleri Eğitiminde Laboratuarin KullanimiFEN BİLİMLERİ EĞİTİMİNDE LABORATUARIN KULLANIMI 8 ![]() Dünyamızda son yüzyıl içerisinde ve özellikle ikinci dünya savaşından sonra yaşanan teknolojik gelişmelerin esas kaynağının fen bilimleri olduğu herkes tarafından kabul edilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Laboratuar öğretilmek istenen bir konu veya kavramın yapay olarak öğrenciye ya birinci elden deneyimle veya demonstrasyon (gösteri) yolu ile gösterildiği ortamdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Doğrulama yöntemi daha çok kapalı uçlu , tümevarım yaklaşımı ise açık uçlu deneylere ve buluş yöntemi hipotez test etmeye karşılık gelmektedir ![]() ![]() Bu ünitede öncelikle laboratuar yaklaşımları ve deney türleri özel örnekler verilerek incelenecektir ![]() ![]() ![]() Laboratuarda dikkat edilmesi gereken çok önemli bir konu da güvenliktir ![]() ![]() 8 ![]() ![]() Bu ünitenin sonunda öğretmen adayları: • Laboratuar kullanım amaçlarını kavrar ![]() • Laboratuar uygulama yaklaşımlarını kavrar ![]() • Fen bilimleri öğretiminde laboratuarların önemini kavrar ![]() • Ülkemizde mevcut durumda laboratuar kullanım derecesini anlar ![]() • Gösteri yöntemini kimya öğretiminde kullanabilme becerisi geliştirir ![]() 8 ![]() 1 Fen bilimleri konuları çoğunlukla soyut ve kompleks olduğundan öğrencilere kavratılabilmesi için laboratuarlarda somut materyallerle deneyimler sağlamak ![]() 2 Öğrencilere, bilimin özünü kavrayabilmeleri için gerekli olan çalışma yöntemleri, problem çözme, inceleme ve genelleme yapma becerilerini kazandırmak ![]() 3 Öğrencilerin kazandıkları deneyimlerle geniş bir sahada kullanabilecekleri özel yeteneklerin gelişmesini kolaylaştırmak ![]() 4 Yapılan pratik çalışmalardan zevk alan öğrencinin fen bilimlerine karşı tutumunu geliştirmek ![]() 8 ![]() A Doğrulama (ispat veya tümdengelim yaklaşımı) : Bu yaklaşımda kavram, prensip, yasalar veya konu sınıfta değişik eğitim öğretim yöntem ve teknikleriyle (düz anlatım, tartışma, soru-cevap veya okuma vb ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kapalı uçlu deney türünde öğrenciye neyi bulacağı ve nasıl bulacağı, hangi ara basamakta ne yapacağı verilir ve laboratuarda buna aynen uyması istenir ![]() ![]() Bu tür bir laboratuar yaklaşımının genellikle orta dereceli okullarda ve zihinsel yetenekleri düşük olan öğrencilerle yürütülmesi önerilmektedir ![]() ![]() Üstünlükleri: 1 Öğrencinin, bir deney yürütmede ihtiyaç duyduğu pratik ve teknik becerilerin gelişmesine yardım eder ![]() 2 Öğrenci fen bilimlerinin temel prensip ve yasalarını bizzat deneyerek ispatlama olanağına sahip olur ![]() ![]() 3 Öğrenci bilimsel süreçlerin bazılarını (özellikle, gözlem yapma, verileri kaydetme, karşılaştırma yapma, uzay ve sayı ilişkileri kurabilme gibi) geliştirilebilme fırsatı elde eder ![]() Sınırlılıkları: 1 Öğrencilere neleri nasıl yapacakları ve ne bulacakları önceden verildiği için, özel yeteneklerin gelişmesini sınırlar ![]() 2 Çoğu öğrenme kuramının (ünite 3) savunduğu aktif öğrenme ve buluş yoluyla öğrenme yaklaşımına uygun değildir ![]() 3 Öğrenciler arasındaki seviye farklılıkları, özellikle zihinsel ve pratik beceriler açısından seviye farkları ,yöntemin uygulamasını zorlaştırır ![]() ![]() 4 Bu yaklaşımın en önemli sıkıntılarından birisi, bütün öğrenciler aynı deneyi, aynı zamanda yapacak olmasından kaynaklanan araç-gereç sıkıntısıdır ![]() ![]() Etkinlik 1 Bu yaklaşıma uygun bir etkinlikte, konu verildikten sonra, öğretmenin, problemi, yöntemi ve sonuçta ulaşılacak olan cevabı deney öncesi öğrenciye vermesi gerekir ![]() Problem Kimyasal reaksiyonlarda kütlenin korunumu prensibi (Teorik olarak konu öğretmen tarafından sunulduktan sonra kütlenin korunduğunun ispat edilmesi için aşağıdaki deney yapılabilir ![]() Deney bireysel veya grupla (2-4 kişilik) yapılabileceği gibi demonstrasyon şeklinde de yapılabilir ![]() ![]() Araç-gereçler Sınıftaki öğrencilerin 1/4 ü sayısında erlen ,yeterli sayıda Ca sandoz tablet ![]() Erlenleri kapatmak için kullanılacak hava ve gaz sızmasını engelleyecek lastik veya mantar tıpa ![]() Terazi ve tartım takımları ![]() Saf su veya çeşme suyu ![]() İşlem yolu 1 Her grup erlenin içerisine 50 ml kadar su koyduktan sonra : a Su konulmuş erlen, bir adet Ca-sandoz tablet, mantar veya lastik tıpayı terazide hassas bir şekilde tartın ![]() ![]() b Tartma sonrası Ca-sandoz tableti içerisinde su bulunan erlenin içerisine atın ve kapağını hemen kapatın (Bu işlemi çok seri yapmalısınız ![]() ![]() ![]() ![]() 2 Erlenin kapağını açmadan tekrar hassas bir şekilde tartın ![]() ![]() ![]() ![]() 3 Ca-sandoz tableti suda gaz çıkışı ile bir kimyasal reaksiyon verir ![]() ![]() B Tümevarım yaklaşımı: Doğrulama yaklaşımının aksine tümevarım yaklaşımında öğrenci önce laboratuar ortamında birinci elden deneyim sağlayarak, prensip ya da yasayı kendisi bulmaya çalışır ![]() ![]() Bu yaklaşım batı ülkelerinde 1960’lı yıllardan sonra geliştirilen modern fen bilimleri müfredatlarında kullanılmıştır ![]() ![]() Bu yaklaşım açık uçlu deney türüne karşılık gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Böyle bir yöntemin etkili biçimde kullanılması için aşağıdaki tavsiyelere uyulmalıdır ![]() 1 Öğrenciye genel bir konu verilmeli, deney düzenleme kendisine bırakılmalıdır ![]() 2 Doğru cevabı öğrenci tarafından önceden bilinen bir soru deney konusu yapılmamalıdır ![]() 3 Öğrenci problemi anlamalı, çözülmesi gerektiğine inanmalı ve olası çözümleri denemeye cesaret edebilmelidir ![]() 4 Öğrenci deneyi yapıp, verileri toplayıp yorumladıktan sonra bir sonuca ulaşmalıdır ![]() 5 Eğer öğrenci başta verilen probleme bir çözüm bulduysa sonucu bir rapor halinde sunmalıdır ![]() 6 Eğer problemin çözümüne ulaşılamadıysa, öğrenci işlem basamaklarına geri dönüp, bazı değişiklikler yapıp deneyi tekrarlamalıdır ![]() 7 Öğrenci bulduğu sonucu günlük yaşantısı ve teknoloji ile nasıl ilişkilendirilebileceği konusuna yönlendirilmelidir ![]() Bu yaklaşımın sınırlılıkları ve üstünlükleri şöyle özetlenebilir ![]() Üstünlükleri 1 Öğrenci birinci el deneyimlerde bilimsel bilgileri elde eder ![]() ![]() 2 Öğrencide bilimsel süreç becerilerinin gelişmesine büyük ölçüde katkıda bulunur ![]() ![]() 3 Öğrencinin ,fen kavramlarını anlama, akılda tutma ve bilimsel düşünme yetenekleri ,ispat yöntemine göre daha çok gelişir ![]() Sınırlılıkları 1 Sorumluluk büyük ölçüde öğrenciye verildiği için öğrencinin daha fazla zamana ihtiyacı vardır ![]() ![]() 2 Çok çeşitli ve fazla sayıda araç, gerece ihtiyaç duyulduğu için maddi yönden zorluklar vardır ![]() 3 Sınıf yöntemi daha zor olabilir ![]() ![]() Etkinlik 1 Bu etkinlikte öğretmen incelenecek problemi verir, kullanılacak araç ve gereçleri temin eder ![]() ![]() Problem Tuzların sudaki çözünürlüğünün sıcaklıkla değişiminin incelenmesi ![]() Araç-gereçler Beher (250 - 300 ml lik) Bunsen beki veya ispirto ocağı Amyant tel ve üç ayak termometre Potasyum nitrat, sodyum klorür, potasyum klorür, sodyum nitrat, saf su veya çeşme suyu İşlem yolu Deney düzeneğinin kurulması ve ondan sonra yapılacak işlemler öğrenci tarafından planlanmalıdır ![]() ![]() C Araştırma esasına dayalı yaklaşım Bu yaklaşım hipotez test etme türü deneyine karşılık gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üstünlükleri: Öğrenciye bir bilim adamında olması gereken temel özellikleri kazandırır ![]() ![]() Bilimsel süreç becerilerini etkili geliştirir ![]() ![]() Öğrencide bireysel öğrenme duygusunu geliştirir ![]() Sınırlılıkları: Zihinsel seviyesi düşük ve deneyimsiz öğrencilerle yapılması imkansızdır ![]() Maddi yönden sıkıntılar çıkar ![]() ![]() Öğrenciler için uzun zaman alan bir etkinliktir ![]() ![]() Öğrenciler bireysel çalıştığı için öğretmen tarafından kontrol edilmeleri güçtür ![]() Etkinlik 1: Bu etkinlikte, problem, araç-gereç, deney yöntemi ve sonuçlar öğrenciye verilmez ![]() ![]() Burada öğrenciye konu veya bir hipotez verilir ![]() ![]() Örnek 1: Konu: Çözünürlüğe etki eden faktörler ![]() Örnek 2: Hipotez: Sıcaklık değişimi ile çözünen madde miktarı değişir ![]() 8 ![]() Bir konunun, kavramın, prensibin ve yasanın öğretilmesinde deneylerden etkili bir şekilde yararlanılabilmesi bazı hazırlıkların yapılmasına bağlıdır ![]() ![]() 8 ![]() ![]() Öncelikle, öğrencilere deneyin türüne göre (8 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Deneylerle ilgili araç ve gereçler deney masaları üzerine yerleştirilir ![]() ![]() Deneyle ilgili öğrencilerin bilmediği yeni kavram ve ilkelerin tanımı ile araç-gereçlerin kullanımı öğrencilere aktarılmalıdır ![]() ![]() ![]() 8 ![]() ![]() Deney düzeneği ile ilgili bütün aletlerin tam olması sağlandıktan sonra, öğrencilerin düzeneği doğru kurup, kurmadıkları kontrol edilmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() Öğrenciye deney sırasında sorular yönelterek yol gösterilmelidir ![]() Öğrenciler deney süresince verileri istenilen şekilde veya kendi planlarına göre kaydederler ![]() ![]() 8 ![]() ![]() Öğrenci deney sonunda verilerini analiz ederek sınıfa tanıtır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Son olarak, deneyle ilgili bir sonuç raporu hazırlanmalı ve bu raporda, ulaşılan genel nokta açık bir ifadeyle her bir öğrenci tarafından kaydedilmelidir ![]() 8 ![]() Deney verilerinin kaydedilmesi için öğretmen tarafından deneyin tabiatına uygun veri kaydetme tabloları geliştirilmelidir ![]() Örneğin, çözünme süresine sıcaklığın etkisinin incelendiği bir etkinlikte aşağıdaki gibi bir tablo kullanılabilir ![]() Sıcaklık C 20 30 40 50 60 70 Çözünme zamanı (1 adet küp şekerin 50 ml suda çözünme zamanı) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tablodaki boş yerler öğrenci tarafından denemeler sonucu bulunan değerlerin kaydedilmesi için kullanılır ![]() ![]() ![]() Toplanan veriler deneyin türüne göre işlenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öğrenciler her deneyden sonra düzgün bir rapor hazırlanmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Raporun şekli: Deneyin adı:…………………………………………………………… ![]() Deneyin amacı:………………………………………………………… Araç gereçler:………………………………………………………… ![]() Deneyin yapılışı:……………………………………………………… ![]() Deneyden elde edilen veriler:………………………………………… ![]() Verilerin analizi:……………………………………………………… ![]() Deneyden çıkacak sonuçlar ve uygulamalar:………………………… ![]() ![]() Burada önemli olan öğrencinin çıkardığı sonuçları kendi cümleleriyle ifade etmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() 8 ![]() Laboratuarları yetersiz, sınıfları kalabalık okullarda gösteri yöntemi sıkça kullanılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Ortaöğretimde gösteri yöntemi, öğretmenin önderliğinde yapılan bir etkinliğe öğrencilerin soru-cevap tekniği ile katılmaları şeklinde yaygın olarak kullanılır ![]() ![]() ![]() Gösteri bir deney de olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 Öğretmen deneyin doğru sonuç verip vermediğini önceden denemelidir ![]() ![]() 2 Gösteri masası üzerinde, ilişkisiz araç ve gereçler bulundurulmamalı ve deney herkesin görebileceği bir pozisyonda yapılmalıdır ![]() 3 Gösteri deneyi öncesi, öğrencileri öğrenmeye hazırlamak için öğretmen genellikle önbilgiler vermeli ve amacı açık bir şekilde belirtmelidir ![]() 4 Deney süresince soru-cevap yaklaşımıyla öğrencilerin aktif hale getirilmesi sağlanmalıdır ![]() 5 Gösteri deneyinden varılmak istenen sonuç öğrenciye buldurulmaya çalışılmalıdır ![]() 6 Ne öğrendiniz? Sorusu etrafında gösteri deneyi öğrencilerin de katılımıyla özetlenmelidir ![]() Gösteri yönteminin üstünlükleri ve sınırlılıkları aşağıdaki şekilde özetlenebilir ![]() Üstünlükleri 1 Ekonomik bir yöntemdir malzeme israfını önler ![]() 2 Tehlikeli deneyler emniyetli bir şekilde yapılır ![]() 3 Öğrenciler tartışma sürecine katılırlar 4 Deney sonuçları daha güvenilir olabilir ![]() 5 Öğrenciler bir deneyin profesyonel bir şekilde nasıl yapıldığını gözleme imkanı bulurlar ![]() Sınırlılıkları 1 Bütün öğrenciler deneyden aynı oranda yarar sağlamayabilir ![]() 2 Arka sıradaki öğrencilerin deney izlemesi güçtür ![]() 3 Öğrenciler kendi becerilerini yeterince geliştiremezler ![]() 4 Gösteri deneylerini hazırlamak fazla zaman alıcıdır ![]() 5 Bu yöntemde çoğunlukla öğretmen aktif , öğrenci ise pasiftir ![]() 6 Etkili gösteri yapma beceri gerektiren bir iştir ![]() ![]() 8 ![]() 1 Biri yeni ve diğeri deneyimli iki kimya öğretmeniyle laboratuarın amaçları ve kullanımının önemi konusunda görüşmeler yürütün ![]() ![]() 2 Bir ders kitabından örnek deneyler seçip, bu deneyleri yukarıda 8 ![]() ![]() ![]() Kaynaklar, Ayas, A ![]() çalışma: İki çağdaş yaklaşımın değerlendirilmesi ![]() ![]() ![]() ![]() Ayas, A ![]() ![]() ![]() ![]() önemi I: Tarihi bir bakış ![]() Ayas, A ![]() ![]() ![]() ![]() önemi II: Labaratuarı ve yaklaşımları ![]() ![]() Collette,E ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çepni, S ![]() ![]() ![]() Önemi III: Ülkemizde Labaratuar uygulamaları ve öneriler ![]() ![]() ![]() Çilenti, K ![]() ![]() ![]() Çorlu, M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|