![]() |
Esbab-İ Nüzul |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Esbab-İ NüzulDers 1: ÖNSÖZ Rahman ve Rahîm Allah'ın adıyla ![]() Hamd Rabbımız olan O ulu Allah'a, salât ve selâm O'nun kulu ve Rasûlü Muhammed Mustafa'ya ![]() ******* Kur'an ve Tefsiri ile meşgul olanların bilgisinden müstağni olamayacakları bilgilerin başında elbette esbâb-ı nüzul bilgisi gelir ![]() Nedir esbâb-ı nüzul? Esbâb-ı nüzul, Kur'an âyetlerinin iniş sürecindeki iniş ortamıdır ![]() ![]() ![]() Aslına bakılacak olursa Allah Rasûlü ve çevresindekilerin hayatlarının Kur'an ve getirdiği şeriatı ilgilendiren ayrıntılarıdır ki mükemmellik işte bu ayrıntılardadır ![]() Dolayısıyla Kur'an'i anlamak isteyenlerin öncelikle bu ayrıntıları çok iyi bilmeleri lâzımdır ki işte bu bilgi Kur'an ve Tefsir ilimleri arasında Esbâb-ı nüzul ilminin konusunu oluşturmaktadır ![]() Türkçede ve diğer dillerde bu bilgileri maalesef toplu olarak ve kıyaslama, karşılaştırma, değerlendirme imkânı verecek şekilde bir arada bulmak pek mümkün değildi ![]() ![]() ![]() İşte bu dağınıklık bu eserin meydana getirilmesi çalışmalarında başlıca etken olmuş ve bilgileri toplu olarak bir arada bulmak isteyenlere küçük de olsa bir hizmet sunma arzusu ile bu eser meydana getirilmiştir ![]() ![]() Bu çalışmamızın mükemmel olduğunu iddia edecek değiliz ![]() ![]() ![]() Bu eserin neşrini üstlenen Çağrı Yayınevi sahibi Şaban Kurt dostumuza ve Yayınevi çalışanlarına teşekkürle Önsözü noktalamak istiyorum ![]() Gayret bizden, tevfîk Allah'tandır ![]() [b]İstanbul, 30 Temmuz 2002 Prof ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Esbab-İ Nüzul |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Esbab-İ NüzulDers 2: GİRİŞ Sebebu'n-nüzûl (çoğulu: Esbâbu'n-nüzûl), "Sebeb" ve "Nüzul" kelimelerinden oluşan bir isim tamlamasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an-ı Kerim'in anlaşılmasında, tefsirinde ve ayetlerinden ihtiyaç duyulan hükümlerin çıkarılmasında onların iniş sebeplerini bilmenin faydası ve rolü hemen her alim tarafından müsellem bir kazryye olmuştur ![]() ![]() ![]() Kur'ân-ı Kerim'in her âyetinin mutlaka bir sebebe dayalı olarak indiğini söylemek zordur ve hattâ imkânsızdır ![]() ![]() Esbab-ı nüzul, hakkında re'y ve içtihadın cari olmadığı bir saha olduğu için bunda ancak nakle dayanılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Buna binaen esbab-ı nüzule dair bilgiler hep sahabeden nakledilen bilgiler olup ister mücerred bir hadisenin anlatılması olsun, ister nüzul sebebi olduğu tasrih edilmiş olsun bizim için tefsirde vazgeçilmesi veya gözden uzak tutulması caiz olmıyan bilgilerdir ![]() ![]() ![]() İslâm ilimler tarihi boyunca bu bilgiler dağınık olarak tefsirlerde yer alır*ken bazı âlimlerin de sırf bu konuya tahsis edilmiş eserler kaleme aldıklarını görüyoruz ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Esbab-İ Nüzul |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Esbab-İ NüzulDers 3: Nüzul sebeplerine dair bilgilerin tefsirlerde dağınık bir şekilde yer alması Türkçe tefsirler için de söz konusu olup maalesef bugüne kadar dilimizde müs*takil bir eser kaleme alınmış değildir ![]() ![]() ![]() ![]() [color="gray"]Sebebu'n-nüzûl (çoğulu: Esbâbu'n-nüzûl), türkçesinde nüzul sebebi muhte*lif şekillerde tarif edilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Yukarda da işaret olunduğu üzere nüzul sebeblerine dair rivayetlere sahabîlerin de re'yi bir ölçüde karıştığı veya sahabî, âyet veya âyetlerin nüzulüne tekaddüm eden şahid olduğu olayı anlattığı için nüzul sebeblerine dair rivayetler muhtelif olabilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu durumda tercihe ***ürecek başka karineler aranması gerekecektir ki usulcüler ve müfessirler genellikle ilk olarak rivayetlerin sıhhati üzerinde durmuşlar ve meselâ birbiri ile te'lif edilemiyen iki haberle karşılaştıklarında eğer biri daha sahih ve meselâ birisi müsned, diğeri mürsel iki haberle karşılaştıklarında müsned olanı mürsel olana tercih etmekle ihtilâfı gidermişlerdir ![]() Bazan da nüzul sebebini bildirmede kullanılan ifadelerden hareketle tercihlere gidilebilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() [color="gray"]Herhangi bir şekilde tercihe imkân verecek bir karine bulamama halinde ise müfessirler, âyetin inişinin tekrarlandığı (tekrâru'n-nüzûl), âyetin iki kere nazil olduğu görüşüne sapmışlardır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Esbab-İ Nüzul |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Esbab-İ NüzulDers 4: Kur'ân'dan İlk Nazil Olan Ayetler Kur'ân'dan ilk nazil olan sûre hangisidir? Bu konuda rivayetler muhteliftir ![]() ![]() ![]() a) Ebu Davud et-Tayâlisî'nin Müsned'inde Kur'ân'dan ilk nazil olanla ilgili haber şöyledir: Yahya ibn Kesîr diyor ki: Ebu Seleme ibn Abdurrahmân'a sor*dum: Kur'ân'ın hangisi ilk nazil oldu?", "Yâ eyyuhe'l-müddessir'dir" dedi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hırâ'da bir süre kaldım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) Buhârî, Müslim ve Ahmed ibn Hanbel'in tahric ettiği hadisler ise Alak Sûresinin ilk beş âyetinin mutlak olarak Kur'ân'dan ilk nazil olan âyetler oldu*ğuna işarette son derece açıktır ![]() Yahya ibn Bükeyr kanalıyla Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbn Şihâb kanalıyla Câbir ibn Abdillâh el-Ansari'den rivayette o vahyin ke*silmesinden bahisle naklettiği hadisinde Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c) Kur'ân'dan ilk nazil olanın Fatiha Sûresi olduğu da söylenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine bir gün Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Beyhakî'nin zikrettiği bu haberde bunun ilk olduğuna dair bir kayıt olma*masının yanında daha önce geçen rivayetlerden de anlaşılacağı üzere Hz ![]() ![]() ![]() d) Kur'ân'dan ilk nazil olanın Besmele olduğu da söylenmiştir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|