Felsefe Din İlişkisi |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Felsefe Din İlişkisiFELSEFE DİN İLİŞKİSİ Dinsel denebilecek bilgi ile bilimsel veya felsefi bilgi arasında gerek kaynakları, gerek erekleri, gerekse yapıları bakımından büyük farklılıklar vardır Aslına bakılırsa dinde, bilim ve felsefede anlaşıldığı anlamda birbilgiden söz edilemeyeceği bile söylenebilir Din “insan hayatını, insanıniçinde bulunduğu evrenle belli ölçüde doyurucu ve anlamlı bir ilişkiye sokma çabası ve insani işlerin yürütülmesinde bilgelik sağlama girişimi”dir Amadin bunu entelektüel bir plandan çok pratik ve duygusal bir planda gerçekleştirmeye çalışır Daha basit bir deyişle din, insanın dünyayı bilmeihtiyacından çok, dünyaya ve onu idare eden ilkeye, Tanrı’ya, insan hayatının bir anlamı olduğuna inanma ihtiyacına karşılık verir İnanma vebilme arasında ise apaçık bir farklılık vardır: Bilinen bir şeye inanılmaz, o şey yalnızca bilinir İnanılan bir şey ise bilinmez, daha doğrusu bilinmeihtiyacında değildir veya her hangi bir bilgi ile doğrulanmaya veya yanlışlanmaya ihtiyaç göstermez Dinler kendilerine yönelen insanlardan“bilgi” istemezler çünkü, o “bilgi”yi zaten kendileri onlara verme iddiasındadırlar İnsanlardan istedikleri verdikleri bu bilgiye,getirdikleri mesaja inanılması , iman edilmesidir Zaten imanın değeri deson tahlilde burada yatar Eğer bilmek iman etmenin veya inanmanın yerinitutabilseydi veya iman edilen şey aynı zamanda bilinmesi yapısal olarak mümkün bir şey olsaydı, o zaman dine gerek kalmaz, bir süre sonra inancın yerini bilgi alırdı İman, insanın bir şey, bir varlık, bir değerhakkındaki bilgi eksikliğinden ötürü geçici bir süre için benimsenen ve bu konuda kesin, güvenilir bilgilere ulaşma imkanı doğduktan sonra yerini bu bilgiye terk eden bir zihin etkinliği veya bir ruh tasdiki değildir ![]() Tersine bir şey, bir varlık, bir değer hakkında, bilgiden bağımsız olarak benimsenen ve her hangi bir karşı bilgi ile ortadan kaldırılması söz konusu olmayan çünkü insan ruhunun ayrı bir planına ait olan orijinal bir zihin etkinliği veya ruhsal - iradi bir tasdiktir Bundan çıkacak en önemli sonuçbir şeye inanma veya imin etme ile bir şeyi bilme arasında, her zaman, asla dolmayacak olan bir aralığın bulunacağıdır Buna rağmen dinlerin temelkavramları veya değerleri ile ilgili olarak bir bilgi değeri taşıyor gibi görünen ifadelerde bulundukları ve bizden zaman zaman onları “bilme”mizi istiyorlarmış gibi taleplerde bulundukları da bir olgudur Felsefenin konusu içersine giren bazı sorunlar dinin da konuları içersinde yer alır Felsefe evreni ve inanı tanımak ister: “ Evren nasıl oluşmuştur?İnsan nereden ve nasıl türemiştir? , İnsanın varlık amacı nedir?” gibi sorular sorar ve bunlara yanıt arar Aynı sorular dinlerde, özellikle gelişmiş dinlerde de sorulur Nitekim tevrat’ta , İncil’de, Kur’an’da bu soruların yanıtlarını buluruz![]() Ancak felsefe ile dinin bu sorulara yaklaşımı çok farklıdır Felsefe bu vebunlara benzer sorulara akla, mantığa ve gerçeğe dayanarak çözmek ister ![]() Verilen yanıtları irdeler, eleştirir ve bu yanıtlardan en uygun olanları seçer Bilimler yeni doğrular elde edince yanıtlarını ve bu verilere göreyeniden gözden geçirir Kısaca felsefe yanıtlarını akla ve biliminverilerine dayandırmaya çalışır ![]() Felsefenin temeli insan düsüncesidir felsefi bilgiler akla , mantiga ve veözgür düsünceye dayanilarak elde edilir din ise ilahi temellere dayanir![]() dini bilgiler vahiy yoluyla ve peygamberler araciligi ile insanlara duyurulur ![]() dinsel bilgilerde dogmatiklik ön plandadir otoritelere kayitsiz sartsizinanmak söz konusudur felsefi bilgide ise tartismalar , elestiri vearastirma söz konusudur ![]() ikisi de hakikati tanimak ve tanitmak ister ![]() din daha çok pratik amaçli olup inanca dayanir, fakat felsefe teoriktir ![]() din, kurallari ile insanin yasamini düzenler felsefenin ise böyle biramacı yoktur |
|
|
|