Konu
:
Serebral Paralizi Beyin Felci Açıklama
Yalnız Mesajı Göster
Serebral Paralizi Beyin Felci Açıklama
09-06-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Serebral Paralizi Beyin Felci Açıklama
Bobath SP’yi “henüz gelişmemiş beyinde ortaya çıkan lezyonun santral (merkezi) sinir sistemi oluşumunu etkilemesi” olarak tanımlamaktadır
Beyinde motor bölgenin (kol-bacakların tam kullanımı yürüme yemek yeme merdiven çıkma gibi günlük yaşamı sürdürmeye yarayan hareket yeteneğini sağlayan beyin bölgesi) gelişimi 7-8 yaşlarında tamamlanır
Hamilelik döneminin başlangıcından 7-8 yaşlarına kadar beyinde oluşabilecek herhangi bir problem bu bölgenin fonksiyon bozukluğu olarak karşımıza çıkar
Ortaya çıkan tablo ise Serebral Paralizi olarak adlandırılır
SP’de beyin hasarı ilerleyici değildir
Fakat ortaya çıkan sorun ömür boyu devam eder
SP’nin görülme sıklığı
SP’nin görülme sıklığı hakkında çok net bilgiler olmamakla birlikte ABD’de ölçülen oranlar dünya geneli için bir kıyaslama olanağı verebilir;
Amerika Serebral Paralizi Derneği’nin verilerine göre ABD’de toplam nüfusun % 0
2’si (1000’de 2) SP’li
Buna göre ABD’de yaklaşık 1
000
000 SP’li var
Bu rakama her yıl 5000-7000 bebek ekleniyor
Ülkemizde ise bu konuda yeterli ve güvenilir bir istatistik olmamakla birlikte toplam nüfus içerisindeki SP’li oranının % 1
66 (600’de 1) olduğu tahmin edilmektedir
Buna göre Türkiye’de yaklaşık 700
000 SP’li bulunmaktadır
Türkiye’de oranların fazla olması akraba evlilikleri hamilelik döneminde geçirilen hastalıkların fazla olması ve bakım şartlarının yetersizliği doğum şartlarının olumsuzluğu bebek bakım hizmetlerinin yetersizliği ilk çocukluk yıllarında bebeklerde bulaşıcı ve ateşli hastalıkların fazlalığı ve beslenme yetersizliği gibi nedenlere bağlanmaktadır
SP’nin Nedenleri
Doğum öncesi nedenler
Genetik durumlar
Hamilelik döneminde geçirilen enfeksiyonlar
Rubella herpes
Fetal anoksi (Bebeğin anne karnında oksijensiz kalması; beyin kanamasına neden olur
)
Plesentanın gelişim bozukluğu ya da erken ayrılması
Rh uyuşmazlığı (eritroblasis fetalis hemolitik anemi hiperbilurunemi)
:-):-):-):-)bolik hastalıklar (diabetes mellitus hamilelik toksemisi)
Gelişimsel bozukluklar (vasküler ya da iskelet yapıda)
Beslenme bozuklukları
Sigara alkol ya da madde bağımlılığı
Annenin enzim veya L-Dopa tedavisi görmesi
Akraba evlilikleri
Annenin aldığı ilaçlar (Zorunlu hallerde doktor kontrolü dışındakiler)
Hamilelik döneminde geçirilen tıbbi müdahaleler (Diş çekilmesi operasyon röntgen vb…)
Doğum sırasında oluşan nedenler
Zor doğum (Anoksi) plesentanın erken ayrılması plesenta previa uzayan doğum
İlaç sedasyonuna bağlı asfiksi nedeniyle beyin kan damarlarında kompresyon ve yırtılma
Prematüre (erken doğum) postmatüre (geç doğum)
Kordon komplikasyonları
Geliş anomalileri (makat doğum ayaktan geliş)
Forseps ya da vakumla doğum
Doğum sonrası (post-natal) nedenler
Düşük doğum kilosu
Vasküler hadiseler ve intrakranial hemoraj
Kafa travması
Ensefelopati
Toksik durumlar
Kardiak arreste bağlı anoksi
Nöbetler (Konvülzyon epilepsi)
Tümör
Viral ve bakteriyal beyin enfeksiyonları
Sarılık (Hiperblirunemi)
Menenjit
Serebral Paralizi’nin Erken Teşhisi
İnsan sağlığının söz konusu olduğu tüm durumlarda olduğu gibi SP’li vakalarda da teşhis ve ardından yapılacak tedavi için mutlaka bir uzman kuruluşa başvurulmalıdır
Ancak bebekte ortaya çıkabilecek ilk belirtilerin aile tarafından da kolayca gözlenebileceği de unutulmamalıdır
SP’li vakalarda fizik tedavi ve rehabilitasyonun başarısı için erken teşhis çok önemlidir
SP nasıl erken teşhis edilir?
Aileler bebeğin gelişiminde en ufak bir gecikme ya da sapma gördüğünde ya da aşağıdaki belirtileri gözledikleri durumda derhal doktora başvurmalıdırlar
SP’nin habercisi olabilecek erken belirtiler
1 aylık bebekte;
Sürekli ağlama
Emme bozukluğu
Israrlı ve sürekli kusma
Çevresinden gelen uyarılara cevap vermeme
Havale (Konvülzyon)
2 aylık bebekte
(yukarıdakilere ek olarak);
Bulunması gereken reflekslerin kaybı
Kaslarda aşırı sertlik ya da gevşeklik
3 aylık bebekte;
Gözde kayma titreme
Bebeğin sırtüstü baş ve topuklar üzerinde yay gibi sert bir şekilde durması
Bebeğin gülmemesi annenin yüzüne bakmaması
4 aylık bebekte;
Baş kontrolünün olmaması
Gözde odaklaşmanın sağlanamaması
Elin ya da ellerin beş parmak içte kalacak şekilde yumruk halinde tutulması
Kaybolması gereken reflekslerin devam etmesi
8 aylık bebekte;
Dönme ve oturma aktivitelerinin olmaması
El-göz koordinasyonunun yokluğu
Tekme atarken iki bacağın da itilmesi
Bebeğin bacaklarını uzatarak oturduğu pozisyonda vücudunun öne eğilmesi bacakların birbiri üzerine binmesi
10 aylık bebekte;
Emeklemenin olmaması ya da her iki ayağın birden çekilerek sıçrar tarzda emekleme
Ayağa kalkmada zorluk
İsmi ile çağrılınca tepki vermemesi
Ağızdan salya akması
Verilen yiyeceği ağzına almaması ya da ağzına götürememesi
1 yaşındaki bebekte;
Tutunarak yürüyememesi
Parmak ucuna basarak yürüme
belirtileri gözlendiği durumlarda derhal doktora başvurmalıdır
Serebral Paralizi’de Tedavi ve Rehabilitasyon
SP tıbbi yaklaşım(1) ve rehabilitasyon yaklaşımı(2) olarak iki yönlü ele alınmalıdır;
Tıbbi yaklaşım
Teşhisle başlar
SP teşhisi Pediatrik Nörolog başta olmak üzere ilgili hekimler tarafından konulur
Teşhiste yardımcı olmak üzere EEG (Elektro Ensefalografi) EMG (Elektro Myografi) SEP (Somatosensoryel Evok Potansiyel) VEP (Visuel Evok Potansiyel) MR (Magnetik Rezonans) gibi ileri tetkiklerden yararlanılabilir
SP’li hastada direk SP’ye yönelik etkin bir ilaç yoktur
Ancak hastalıkla seyreden konsülzyon (havaleler) ve epilepsi için yaygın şekildi ilaç kullanılmaktadır
Bunun yanında kaslardaki aşırı sertliği önlemek için de bazı ilaçlar kullanılmaktadır
Bu konuda ayrıntılı bilgi çeşitli hastanelerin Pediatrik Nöroloji Servisi Hekimlerinden alınabilir
SP’li çocukta rehabilitasyonun amaçları
Çocuklarda görülen hareket bozukluklarını en aza indirmek
Oluşabilecek kas-iskelet sistemi bozukluklarını önlemek postür bozukluklarının oluşmasını engellemek
Günlük yaşam aktivitelerinde bağımsız davranabilmeyi sağlamak
Yardımcı araç gereç ve cihazları belirlemek
Eğer SP tablosuna eşlik eden görme işitme konuşma ve zeka problemleri varsa bunların en aza indirilmesini sağlamak
Aile eğitimi vermek ve SP’li çocuğun eğitimi konusunda aileye yol göstermek
SP’li çocuğun yaşayacağı mekanların düzenlemesine yapmak
Rehabilitasyon Ekibi
Fizik ve tedavi ve Rehabilitasyonun her alanında olduğu gibi SP’li çocukların rehabilitasyonu da bir ekip tarafından yürütülür
Bir SP rehabilitasyon ekibinde şu uzmanlar yer alır;
Doktor (Pediatrik Nörolog Ortopedist Pediatrik Cerrah Çocuk Psikiatristi Beyin Cerrahı Kulak Burun Boğaz Uzmanı…
Hastalığın klinik yapısına göre bunlardan biri ya da bir kaçı)
Fizyoterapist
İş-Meşguliyet Terapisti
İşitme-Konuşma Terapisti
Psikolog
Çocuk Gelişim Uzmanı
Odyolog
Özel Eğitim Uzmanı
SP’li çocuklarda Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon asıl olarak Fizyoterapist İş-Meşguliyet Terapisti ve İşitme-Konuşma Terapisti tarafından yürütülür
Yapılan bir çok araştırmaya göre SP tedavi ve rehabilitasyonunun 1 yaşından önceki dönemlerde başlamasının sonuç alınmasını kolaylaştırmaktadır
SP rehabilitasyonuna erken dönemde başlanması SP’li çocukta anormal kas tonusunun düzenlenmesi normal motor gelişimin sağlanmasını kolaylaştıracak kas yapısındaki bozukluk nedeniyle oluşabilecek postür bozukluğu önlenebilecek ve çocuğun fonksiyonel olarak bağımsızlığı sağlanacaktır
SP’de rehabilitasyon programı
Rehabilitasyon programı;
Egzersiz tedavisi
Or¤¤¤ (cihaz) uygulamaları
Ev programı ve aile eğitimi
El-göz koordinasyonu sağlanması
Uygun yardımcı araç gerecin belirlenmesi
İşitme-konuşma terapisi
Yemek yeme giyinme oyun aktiviteleri gibi aktivitelerin eğitimi
bileşenlerinden oluşur
Tüm bu uygulamalar özellikle egzersiz uygulamaları deneyimli fizyoterapistler tarafından yapılmalıdır
Bilinmesi gereken en önemli şey SP tedavi ve rehabilitasyonunun çok uzun süren bir süreç olduğudur
Bebeğin büyümesiyle birlikte rehabilitasyon uygulamaları da devam eder
Rehabilitasyon çocuk bağımsız (ya da en az bağımlılıkla) yaşama yetisini kazanana kadar devam etmelidir
SP’li çocuklar da diğer çocuklar gibi bir çok ihtiyacı olan çocuklardır
Ayrıca çoğu SP’li çocuk diğer çocuklar gibi gelişebilir
SP fiziksel bir özürdür
Az oranda zeka yetersizlikleri görme konuşma işitme ve algı bozuklukları fiziksel özüre eşlik etse de ilerleyici değildir
Bilinçli bir yaklaşım ve etkili rehabilitasyon ile yetersizlikleri en aza indirmek mümkündür
Rehabilitasyon sürecinde dikkat edilmesi gereken önemli noktalar
Egzersizler aile tarafından öğrenilmeli ve evde tekrar edilmelidir
Egzersizler çok uzun ve sıkıcı olmamalıdır
Oyun aktiviteleri ile birleştirilerek yaptırılmalıdır
SP’li çocuklarda mental ve duyusal engeller yüzünden genellikle yetersiz olan iletişim kurma yeteneğini arttırmak için sesli ve renkli oyuncaklar ya da objeler kullanılmalıdır
SP’li çocuğun kontrolü en az 3 ay aralıklarla pediatrik nörolog pediatrist gerekirse ihtiyaç duyulan uzmanlık alanlarındaki hekimler fizyoterapist iş-meşguliyet terapisti odyolog çocuk gelişim uzmanı ve psikolog tarafından yapılmalıdır
Normal çocuk gelişimi izlenerek SP’li çocuğun bu gelişimi yakalaması için ailenin çaba göstermesi gerekir
Ancak SP’li bir çocuğun sınırlılıkları iyi bilinmeli normal bir çocukla kıyaslanmamalıdır
Fakat SP’li çocukta gelişimi sağlayabilmek için de erken yaşlardan başla¤¤¤¤¤ dil ve sosyal gelişim üzerinde durulmalıdır
SP’li bebeklerin taşınması terapistin gösterdiği şekilde destekli ve çevre iletişimini sağlayacak şekilde yapılmalıdır
Oturma emekleme ayakta durma gibi motor gelişim aşamaları terapistin uygun gördüğü zamanlarda başlatılmalıdır
SP’li çocuğun beslenmesi sırasında uygun oturma or¤¤¤leri (yardımcı cihazlar) ve destekli sandalye kullanılmalıdır
SP’li çocuğun etkilenme tipine göre beslenme şekli ve tipi de değişecektir
Bu konuda bir diyetisyenden bilgi alınmalıdır
Beslenme sürece sıvı yiyeceklerden katı yiyeceklere doğru ilerlemeli beslenme pozisyonları terapistten uygulamalı olarak öğrenilmelidir
SP’li çocuk mümkün olduğunca uygun bir kaşık ile beslenmelidir
Okul çağına gelen çocuklar fiziksel özürlerine rağmen özel bir eğitim kurumunda eğitime başlatılmalıdır
Zeka problemi algılama problemi olan çocukların eğitimi için özel eğitim uzmanlarının yardımı şarttır
Yürümeye başlayacak SP’li çocuklarda ayakkabı ve gerekiyorsa yürüme cihazının tipine karar vermek önemlidir
Bu seçim fizyoterapist kontrolünde yapılmalıdır
SP’li çocuklarda değişik psikolojik bozukluklar oluşabilir
Aile ve çevreyle uyumda zorlanan çocuklar için psikologlardan yardım alınmalıdır
SP’li çocukların evde sürekli bakıcılar ya da ebeveynlerle kalmaları doğru değildir
Normal çocuklarla da iletişim kurabileceği ortamlar yaratılmalıdır
Havale (konvülzyon) geçiren çocuklar için muhakkak pediatrik nöroloğa başvurulmalıdır
SP’li çocuklar aşırı koruma altına alınmamalı ve yapabilecekleri aktivitelere fırsat tanınmalıdır
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul