09-03-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Yamaç Paraşütü Sözlüğü
Yamaç paraşütü, ingilizce "paragliding" , fransızca "parapente" , almanca "gleitschirm" diye adlandırılır Yamaç paraşütü bi paraşüt diildir, o bir "kanat"tır ve paraşüt gibi düşmez, planör gibi uçar (süzülür) Bu bağlamda yamaç paraşütüyle atlanmaz,doğru teknikle havalanmak gerekir Son derece sağlam özel bir kumaş ve özel iplerden imal edilir Bu teknoloji harikalarıyla uçmak için önce iyi bir eğitim almak gerekir, aksi taktirde iki bacağınızı da 6 yerinden kırmanız işten bile olmayabilir İşi iyice öğrendikten sonra kartallar gibi süzülmeniz, sıcak hava akımlarını kullanarak döne döne yükselmeniz ve kuşların neden şarkı söylediğini öğrenmeniz mümkündür
Kanat : Yamaç Paraşütünde, havada süzülmeyi sağlayan kumaş kısım
Askı İpleri : Kanada bağlı olan ipler, kanadın yüzeyine dengeli bir şekilde dağılırlar Ortalama 80-90 adet askı ipi vardır ve bunların her birinin taşıyabileceği yük 80-150 kg arasında değişmektedir
Taşıyıcı Kolonlar : Askı ipleri bölümlere ayrılarak kolonlara bağlanır Bu sayede iplerin zarar görmesi ve dolaşması önlenir Aynı zamanda ipler bölümlerine göre ayrılmış olur Modern kanatlar 3 ve 4 kolonlu olarak üretilirler
Harnes : Uçuş koltuğu Üzerindeki karabinalar aracılığıyla kanada bağlanır Harnesler vücudunuza göre ayarlanabilirler, yine de 3-4 bedenleri mevcuttur Harneslerle arkanıza yaslanıp saatler süren uçuşlar yapabilmeniz için konforlu üretilmişlerdir Bir harneste yedek paraşüt yeri, bagaj, yan cepler, telsiz cebi, sırt ve yan korumalar ile speed sistemi bulunur
Cell (hücre): Kanadın zarlar aracılığıyla bölümlere ayrılmış kısımlarına denir Zarların üzerindeki delikler sayesinde kanadın içindeki hava sürekli bir cell diğerlerine hareket ederek iç basıncı dengeler
Leading Edge (hücum kenarı-burun) : Kanadın ön kısmına denir
Trailing Edge (firar kenarı-kuyruk) : Kanadın arka kısmına denir
Flap : Kanadın yan uçlarındaki stabilizelerdir
Rabit halka : Kolonlardaki ip demetlerini birleştiren çelikten kare ve üçgen halkalardır
Karabinalar : Kanadı kolonlardan harnese monte etmeye yarayan,farklı açma kapama sistemleri olan :-):-):-):-)l aksamlardır
Ripstop : Kanadın kumaşının üretiminde kullanılan dokuma tekniğidir Kumaşın üzerinde mm''lik kareler vardır ve her bir kare dikiş vazifesi görür Bu kareler herhangi bir yırtılma durumunda,yırtığın büyümesini engeller
Dacron : Kanatların yapıldığı kumaş türüdür Özelliği hafif olması ve çabuk sert form alabilmesidir
Double-stich : Kanatların üretiminde kullanılan dikiş sistemidir Bir düz ve bir zig-zag dikiş yan yanadır Şoklarda dikişlerden biri atarsa diğer dikiş destek görevi görür
Kordo Hattı : Kanadın kuyruk kısmından burun kısmına kadar olan mesafeye denir
Aspect Ratio : Kanadın boyunun enine oranıdır
Glide Ratio : Süzülme oranıdır Orta seviye bir kanadın süzülme oranı ortalama 1/7'dir Bu rüzgarsız havada 1000 metrelik bir tepeden havalanan yamaç paraşütünün düz uçarak 7 km süzülebildiğini gösterir
Sink Ratio : Kanadın çöküşünün m/sn olarak ifade edilmesidir
Hücum Açısı : Kanadın uçuş yönü ile kanat doğrultusu arasında kalan açıdır Hücum açısı fren konumları arttırıldıkça artar,fren konumlarlı azaltıldıkça azalır Hücum açısının düşük ya da yüksek olması uçuş performansını etkiler
Durum Açısı : Kanat doğrultusu ile ufuk çizgisi arasındaki açıdır
Süzülme Açısı : Uçuş yönü ile ufuk çizgisi arasındaki açıdır Bu açı kanadın performansını belirler
Yer Hızı : Kanadın ve pilotun yere göre hızıdır
Hava Hızı : Kanat üzerinden geçen havanın hızıdır
Rüzgar Hızı : Rüzgarın esiş hızıdır
S Paterni : Iniş manevrasıdır
8 Paterni : Daha dar alanlarda kullanılabilen bir iniş manevrasıdır
Irtifa : Uçuş yapılan yükseklik
Termik : Dikine hareket eden;hava akımlarıdır Yamaç paraşütçüleri yükselen hava akımlarını kullanarak binlerce metre yükselip,kilometrelerce uzağa giderler
Türbülans: Düzensiz,stabil olmayan hava akımlarına denir Yamaç paraşütçüleri için tehlike oluşturur
Rotor : Oluşumlar arkasında oluşan düzensiz hava hareketleridir
Dust Devil : Soğuk hava ile karşılaşan termikleri oluşturduğu küçük hortumlardır
Soaring : Yamaç paraşütçüleri,yamaçların rüzgara bakan taraflarının önünde oluşan kaldırıcı bandı kullanarak saatler süren uçuşlar yaparlar Bu tür uçuşlara soaring uçuşu ya da yelken uçuşu denir
PLF : 5 nokta taklası olarak da bilinir Sert bir inişte ya da bir kaza durumunda şoku vücudun 5 ayrı noktasına dağıtmak amacıyla kullanılır
Stall : Kanadın yüksek hücum açısına bağlı olarak,hava hızının düşmesi sonucu üzerindeki kaldırıcı kuvvetlerin ortadan kalkmasıdır Stall sonucu;ileri gidiş durur ve hızlı bir irtifa kaybediş başlar
Spin : Kanadın üç eksende koordinesiz dönüşdür Spin sırasında kanat üzerinde pilotun kontrolü kaybolur
Spiral Dönüş : Bir çöküş manevrasıdır Bir eksen etrafında koordineli 360 derecelik dönüşlerdir Budönüşler sırasında pilot,merkezkaç kuvveti etkisiyle kanadın dışına itilir ve kanad dönüşleri hızlanıp,dalarak gerçekleştirir Spiral dönüşlerde oluşan yüksek hız ve merkezkaç kuvveti etkisinden dolayı kanada binen yük artar Bu dönüşler sırasında çöküş çok yüksektir
Big Ears : Bir çöküş manevrasıdır Kanad uç kısımlarından bilinçli olarak söndürülür Söndürülen alan arttıkça taşıyıcı kısım azalır ve çöküş artar
Wingover : Bir çöküş manevrasıdır,aynı zamanda akrobasi amaçlı da kullanılır
B-line Stall : Bir çöküş manvrasıdır Kanat Bkolonları kullanılarak söndürülür;kanadın dış yüzeyi ikiye katlanır ve hızlı bir çöküş başlar,8-10 m/sn
Asimetrik Kapanma : Kanadın tek tarafının kapanmasıdır Müdahale edilmezse ya da yanlış müdahalelerde pilot için tehlikeli olabilir
Windsock : Rüzgarın esiş yönünü anlamamıza yarayan hafif kumaştan yapılmış basit bir araçtır Kalkış ve iniş bölgelerine dikilirler Uzunca bir sopaya ya da boruya takılarak kullanılırlar
Stremer : Rüzgarın esiş yönünü göstermesi için kullanılan bez ve kağıt parçalarına denir
T Pano : iniş bölgesinde rüzgarın esiş yönünü belirtmek amacı ile kullanılır
Speed Bar : Kanadın hızını arttırmak amacı ile kullanılır Ip ve makara sistemi ile hernese ve kanadın speed sistemine bağlıdır Ayaklarla itilerek kullanılır
Windmeter (anomometre) : Rüzgarın hızını ölçmeye yarayan alete ya da cihaza verilen ad
Vario : Uçuş sırasında yükseliş ile çöküşü,sesli ve görüntülü olarak bildiren cihaza verilen ad Vario'lar termiklerin kaldırıcılığının daha iyi anlaşılması ve merkezinin daha kolay bulunması amacı ile kullanılırlar
Altimetre : Yüksekliği bildiren cihaza verilen ad
GPS : Anında dünya üzerinde nerede olduğunuzu haber veren küçük üniteler Uydular aracılığıyla pozisyonunuzu gösteren araçlardır Aynı zamanda yerden ne kadar yüksekte olduğunuzu da haber verirler
Balast : Uçuşta kullanılan ekstra ağırlık
|
|
|