Konu
:
Dinler Tarihi: Sihizm
Yalnız Mesajı Göster
Dinler Tarihi: Sihizm
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Dinler Tarihi: Sihizm
Sihizm olarak geçen Sıkh Dini; Hindistan ´da takriben 1500 ´lü yıllarda doğmuştur
Günümüz Hint Yarımadası ´nda diğer dinlere nazaran daha aktif ve uzlaşmaz tutumu ile gündemde kalmaya çalışan Sıkh Dini
Hint Felsefesinden kaynaklanan Maya ve Nirvana tasavvurlarını benimsemiş olmakla tanınmıştır
Sihizm
günümüzde Hindistan ´ın dini ve siyasi hayatında önemli yerini korumaktadır
Doğuşu ve Gelişmesi
Sihizm Sri Guru Nanak Dev Ji (1469-1539) tarafından kurulmuştur edilmiştir
Ýslam ve Hinduizm karışımı bir dini harekettir
Sihler Kuzeybatı Hindistan ´ın Pencap bölgesinde yaşamaktadırlar
1995 sayımına göre nüfusları 18
7 milyon idi
Bu da Hindistan nüfusunun % 1
9 unu teşkil etmekteydi
Ayrıca küçük gruplar halinde İngiltere
Kanada
ABD
Malezya ve Doğu Afrika ´da bulunmaktadırlar
Günümüzde Hint dini ve siyasi hayatında önemli bir yer tutmaktadırlar
Sihizm hareketini Pencap ´ta ilk başlatan Guru Nanak (1469-1539) yalnızca dini akideler çerçevesinde Müslüman ve Hindu unsurlarını uzlaştırmaya gayret ederek başlamıştır
O sistemi “Tanrının birliği”
“İnsanlığın kardeşliği”
“Kast sisteminin reddi” ve “puta tapıcılığın faydasızlığı” prensipleri üzerine kurmuştur
İslam ´ın Hindistan ´a girmesinden sonra İslam ile Hinduizmi sentezleme çalışmalarının en ilgi çekeni Nanak ´ın çalışmasıdır
Önce siyasi olarak başlayan bu hareket
sonradan dini bir yön kazanmıştır
İslam tasavvufunun da etkisinde kalan Nanak
Kuzey Hindistan ´da vaazlarda bulunmuş ve uzlaştırmacı (Sinkretist) Sih hareketini ortaya çıkarmıştır
İslam ´ın Tanrı inanışını
Hinduizmin Maya ve Nirvana tasavvurlarını ve tenasüh (ruh göçü) fikrini kabul etmiş olmasına rağmen Avatarlara inanmayı reddetmiştir
Budanın reformcu hareketine benzer şekilde Nanak da kast sistemini bütünüyle reddetmiş
putlara tapınmanın kötülüğü ile kardeşçe sevginin önemini dile getirmiştir
Ortaçağ boyunca Hindistan ´da çıkan toplumsal
dinsel ve siyasal hoşnutsuzlukların yeni dini reformistler tarafından ortaya konacak ilkelerle giderilmesi bekleniyordu
Özellikle İslam ´ın Hindistan ´a girmesiyle Hinduizmle Ýslam arasında Orta Yolcu uzlaştırmacı hareketler ortaya çıkmıştır
Dini reform konusunda XV
yüzyılın ikinci yarısında
kendisini kabul ettiren ilk büyük isim Kabir (Kebir) dir
O (İ
S
1435-1518) tek tanrı inancını yerleştirmeye çalışmış
ancak Hinduizmin bazı önemli kavram ve düşüncelerini muhafaza etmişlerdir
Müslüman hükümdar Ekber de (1542-1605) düşünce bağlamında bütün dinleri felsefi bir monoteizmde uzlaştırmayı denemiş
Onun açtığı bu yolda yürüyüp de başarıya ulaşmış olan Sihizmin de kurucusu Nanak olmuştur
Guru Nanak ve Misyonu
Guru Nanak
İ
S
1469 yılında Hindistan ´ın en kritik döneminde Pencap ´taki Talvandi köyünde doğmuş
çocukluğu ve yetişkinlik çağı bu köyde geçmiş; bu köyde evlenmiş ve bu köyde iki oğlu olmuştur
Fakir ancak soylu bir ailenin çocuğu idi
O Sultanpur şehrinde Müslüman bir idarecinin hizmetinde uzun yıllar geçirdi
Guru Nanak ´ın hayatını üç parçaya ayırabiliriz: İlk 30 yıllık bölümü Talvandi ve Sultanpur şehrinde ev hizmetçiliği yaparak geçirmiştir
İkinci 22 yıllık peryod uzak yakın birçok yerlere misyonerlik seyahatleriyle geçirdiği dönemdir
Üçüncü son 18 yıllık bölümü ise Kartarpur ´da müritlerini eğitmeye harcadığı hayatının son bölümüdür
Hayatının ilk safhası aynı zamanda aydınlanmaya ulaştığı dönemdir
O boş zamanlarında ormana çekilip düşüncelere dalmış
bu gezilerinin birinde kendisine “Yüce Tanrının varlığı düşüncesini yayma” görevi verilmişti
Bu arada kendisi Mekke ´ye gitmiş
Tanrının evinin sadece Kabe olmadığı sonucuna varmış
1500 yılına doğru “tek ve gerçek olan tanrı” sını anlatmak için Sultanpur şehrinden çıkmış
kutsal yerleri gezmiş
birçok din adamlarıyla görüşmüş
tartışmalara girişmiş
bu sırada bir zengin tarafından şerefine Ravi Nehri kıyısında kurulan Kartapur köyüne yerleşti ve hayatının son on yılını burada geçirdi
Bu köyde yeni inancını yaymaya çalıştı
Guru Nanak insanın eşitliği üzerinde durdu
O Hindularla Müslümanları birbirlerine yaklaştırmaya çalıştı
O önemli şeyh ve azizlerin yanına gitti ve onlara ruhsal hayatın gerçek yolunu açıklamaya çalıştı
O kast sisteminin ayırıcı özelliğine hep karşı çıktı
Kendisini en alt kastın bir üyesi olarak adlandırdı
hep
Guru Nanak 1539 yılında 70 yaşında iken geride iki oğul ve birçok Sih bırakarak bu dünyaya veda etti
Guru Nanak ´ın ölümünden sonra Guru olarak Sihlerin başına Angad (1504-1552) geçti
Angad
Nanak ´ın en sadık talebesiydi ve Nanak ´ın telkin ettiği tenasüh (ruh göçü) inancı gereği
Onun ruhunun sırasıyla kendini takip eden “guru”ya geçeceği fikri ile Angad ve daha sonra gelen guruların hepsi Nanak ´ın yeni tezahürleri olarak görüldü
Angad 1552 yılına kadar sürdürdüğü guruluğu sırasında Nanak ´ın şiirlerini bir araya topladı
Nanak ´ın ilk biyografisini yazdı
Pencap ´ta kullanılan Gurmuki Kutsal Metni Angad ´a dayandırıldı
Sihler arasında birlik ve beraberliği sağlayan 3
guru Amar Das (1479-1574) yeni töreler oluşturdu
Kendilerine özel evlilik ve doğum törenleri ihdas etti
Kendisini ziyarete gelenlerle birlikte yemek yedi
Dini toplantılarda üç festivali (Divali
Barsakhi ve Maghi) ortaya koydu
Ondan sonra da Amardas ´ın damadı Ram Das guru oldu
Guru Ramdas (1534-1581) 4
guru olarak misyonerlik faaliyetlerine ağırlık verdi
Ramdas zamanında zengin ve fakir sınıflar arasında Sihizm yayıldı
Bazı Aristokratlar Amitsarı ( Ramdas ´ın yeni ibadet merkezi olarak kurduğu ve yerleştiği yer ) ziyaret etmişler ve Onun müritleri olmuşlardır
Cemaatin gelişimi Ramdas ´ın en küçük oğlu Arjan ´ın (1563-1606) 5
guru olmasıyla sürdü
Arjan Ramdas ´ın hayatını kendisine adadığı en küçük oğlu idi
Arjan babasının isteğiyle evlenmek üzere Lahor ´a gitti
Orada babasından ayrı kaldığı için korkunç bir depresyon geçirdi
O haliyle Guru aşkı ve hasretiyle dopdolu iki önemli şiirsel mektuplar yazdıysa da Kardeşi Prithi Chand onlara el koyduğundan mektuplar babasına ulaşmamıştı
Mektuplarının bir yerinde : “Ruhum Guruyu görmenin hasretiyle yanıyor ve inliyor
Feryatlarım yağmur için ağlayan Çatriklerin feryatlarına benziyor” diyordu
Üçüncü mektup Ramdas ´a ulaşınca
Onu hemen çağırdı
Prithi Chand babasının yerine geçmeye çok meraklı ve istekliydi
Ancak Guru Ramdas çocuklarını test etti ve sonunda küçük oğlu Arjan ´ı halefi tayin etti
Guru Arjan Sihlerin endüstriyel ve kültürel merkezi olan Amritsar ´ı daha da geliştirdi
Oradaki Altın Mabed ´in (Har Mandar) yapım işini sona erdirdi
Bu Mabed Sihlerin ziyaret ettiği
kutsal bir mabettir
Ekber Şahın Sihlere tahsis ettiği toprak üzerinde Ramdas zamanında yapımına başlanmıştı
Tapınak güzel bir gölet ortasında etrafındaki topraktan daha düşük seviyede bina edilmişti
Yine Arjun ilk dört Gurunun ilahilerini ve Hindu Bhagatları ve Bhattları topladı
Onlara kendi dikte ettiği ilahileri içeren Gurdası ilave etti
1604 de ilk kitap Adi Granthın derlemesini tamamlamış oldu
Bu kitapta Sihlerin dini inanç ve ahlak ilkeleri ortaya konulmuştur
Amritsar Onun zamanında bankacılığın
marangozluk
nakış
süsleme ve at eğiticiliğin merkezi oldu
Sihleri Orta Asya ve Afganistan ´a iyi atlar için gönderdi
Sihler atları yetiştirme ve binicilikte ilerlediler
Bütün bu gelişmeler Ekber ´in oğlu Cihangir ´in döneminde oluyordu
Müslümanlar bile Altın Mabede (Har Mandar) geliyorlardı
Cihangir onların kendilerine ait kelimeler kullanmaları gerektiğini böylece oraya akan trafiğin kesileceğini düşündü
Guru Arjan ´dan Adi Granthdaki İslam ´ın Peygamberi Muhammed ile ilgili bölümlerin çıkarılmasını istedi
Guru bunu yapmayı reddetti
Bu arada Divanda yalan yanlış hikayelerle Cihangirin düşünceleri zehirlendi
Sonunda Guruya kaynamış sular ve kumlarla işkenceler yapıldı
Guru Arjan büyük bir tevekkülle bütün eziyetlere katlandı
Sih tarihinin ilk şehidi oldu
Har Gobind (1595-1644)
babası Arjun ´un 1606 da ölmesi üzerine 6
guru olarak Sihlerin başına geçti
Babası Moğol tiranlığının kurbanı olmuştu
Har Gobind zamanında Sihler
Cihangir ve daha sonra oğlu Şah Cihana karşı askeri teşkilatlanma yoluna gittiler
Bunun için 800 at
300 atlı süvari ve topçu sınıfı oluşturdular
Moğollarla üç savaş yaptılar
Birincisi 1643 de Amritsar ´da oldu
İkinci savaş Lehra yakınlarında 1637 de oldu
Gurunun ordusu kazandı
Üçüncü savaş 1638 de Kartarpur ´da yapıldı
Gurunun bu üç savaşta da gösterdiği başarılar Sihler arasında büyük itibar sağlamasına sebep oldu
Guru Har Gobind ´in bu kariyeri Sih tarihinde bir dönüm noktası oldu
Bu yeni şartlarla Sihizm militaristleşti
Guru iki kudrete sahip oldu: Ruhsal Gücü (Peeri) ve askeri gücü (Meeri)
1644 de Guru Har Gobind Guru Har Raiyi halefi olarak atadı
Guru Har Rai (1630-1661) 7
Guru oldu
Guru Har Rai Sihleri Moğolların baskısından kurtarmaya çalıştı
Guru Har Rai aşk ve barış adamı idi
Sangat ´ın hizmetinde bulundu
O müritlerinden Guru Granth Sahib ´in ilahileri ve kendi disiplinli hayatına yönlendirme üzerine meditasyon yapmalarını sağladı
O hayırsever ve cömertti
Bir seferinde ataları Nabha
Jind ve Patıla ´nın önceki yöneticileri olan kimseler Gurunun yanına geldiler
Yiyecek için ağlıyorlardı
Guru onlara yiyecek verdi ve onları memnun etti
Guru Har Rai kendini onlara adamış
ihtiyaçlarını gidermede yardımcı olmuştu
Guru Harkrişhan (1656-1664) 8
Guru oldu
“Çocuk Guru” diye anılan Harkrishan özellikle çocukları ve öğrencileri korudu ve onları sevdi
30 mart 1664 de öldü
Yerine amcası Tegh Bahadır (1621-1675) dokuzuncu Guru olarak geçti
Guru Tegh Bahadur ´un hayatı üç önemli devreye ayrılır: Birinci dönem Amritsarda babasıyla birlikte 23 yıllık dönem
İkinci devre Bakala ´da meditasyonla geçen 19 yıllık dönemi ile Doğu Hindistan ´da ve Pencap ´ta geçirdiği hayatın son 11 yıllık dönemi
Tegh Bahadur
Pencap ´ta zenginlerden zorla para alması
kaçakları saklaması ve yağmalara girişmesi yüzünden Gurkanlılar tarafından öldürülmüştür
Rivayete göre İmparator Evrengzip Tegh Bahadur ´u hapsetmiş ya İslam ´ı kabul etmesi ya da bir mucize göstermesini istemişti
Guru Bahadur ikisini de reddetmiş; mucize konusunda şunları söylemişti: “İmparator başkalarına zulmederken kendi ölümünü unutması
asla mucize değildir
” Daha sonra İmparator Evrengzip Gurunun idamını emretmiş
böylece Sih tarihinde öldürülen ikinci kişi olmuştur
Gobind (1666-1708) babasının öldürülmesinden hemen sonra Onuncu Guru olarak (1675-1708) göreve başladı
Guru Gobind ´in önderliği altında Sihler dört başarıya ulaştılar:
1-Moğol gücüne karşı direnişe geçtiler
2-Khalsa ´yı (Tanrının Grubu) kurdu
3-Savaşa uygun bir literatür ortaya koydu
4-Sihler için daimi bir Guru ve Guru Granth Sahib olarak Adi Granth ´ın tesisini sağladı
Guru Gobind gerçek bir vatanseverdi
Sihleri hem ruh
hem de şekil bakımından bir birliğe kavuşturmak için Pahul ne Khalsa sistemini geliştirdi
Khalsa ´ya girenler Pahul denilen bir takdis merasiminden geçmekte ve “k” ile başlayan şu 5 esası yerine getirmekteydi:
Pahul ve Khalsa Sistemi
1 - Kesha
Saç ve sakalların kesilmemesi; Sihler diğer insanlardan uzun saçlı olmalarıyla ayrılıyorlardı
Hayatlarına mal olsa bile saçlarını kesemezler
Keshas Guru tarafından Sihlere bir nişane olarak verilmişti
Sihler bu sebepten saçlarını düzenli
taranmış olarak muhafaza ederler ve türbanla saçlarını güzelce sarıp örterler
Bu bağlamda 1990 lı yıllarda İngiltere ´de yaşayan bir Sihli motor sürerken kask takma mecburiyetinin kendisine uygulanmaması için dava açmış ve bu davayı kazanmıştı
Sihli bayanlar da ne saçlarını ne de kaşlarını alamazlar
2 - Kangha
Tarak saçların temizliği için kullanılır
Sih saçlarını daima kangha ´yla muhafaza eder
Onlar düzgün
temiz ve tertipli saçlarıyla gayet şık görünürler
Genellikle tahta tarak kullanırlar ve sabah akşam olmak üzere günde iki kez saçlarını tararlar
3- Karha
Her Sih sağ bilek üzerine çelik bir bilezik takar
Altın
gümüş ve metal bilezikler Guru tarafından kutsanmış olarak dikkate alınmaz
4-Kachhehra
Her Sih altına özel dizayn edilmiş ve yapılmış olan kısa pantolonu yüksek karakterin bir nişanesi olarak giyerler
5- Kırpan
Her Sih ilericiliğin ve özgürlükte kararlığın bir sembolü olan bir kamayı (ya da kılıcı) Gatra denilen sırmalı şeritle kuşanırlar
İnanç ve Ayinleri
Sihizm temel yapı itibariyle Tanrı ve O ´nun birliğine inanır
Nanak Tanrıya isim vermekten sakınarak Ona Hari demiştir
Nanak ´a göre Tanrı ´ görünmez üç şey (1 Brahma (vareden)
2 Vişnu (Rızıklandıran) 3 Şiva (Öldüren)) yaratmıştır
Sihizm ´in inanç esasları;
-Gars ´tan başkasının önünde eğilmemek
-Amritsar ´da yıkanmak
-Bir birlerine Singh diye hitap etmek
-Traş olmamak
-Kama-kılıç taşımak
Sihizm ´de kişinin bu dünyada yaptıklarının öteki alemdeki hayatına tesir edeceğine (Karma) ve ruh göçü (Tenasuh) ´ne inanmaktadır
Anlaşılmaz
karışık dua ve ayinler yerine
basit ibadet ve ayinleri tercih eden Sıkh Dini
dünya ve ahrete ait her tür faaliyetinin merkezi olarak Amritsar ´daki Altın Mabed ´i seçmişlerdir
Sihizm ´de Altın Mabed ´i önemini bugünde korumaktadır
İbadet niyetiyle bu Mabed ´in havuzunda yıkanırlar
Altın Mabed ´te ayrıca sembol olarak bir kılıç bulunur
Ayin ve ibadetleri basit bir dua
İslam ´daki abdeste benzer bir yıkanma ile “hac” için Altın Mabed ´e girmekten ibarettir
Dindar bir Sihin
günlük ibadeti şu üç dini hükümde toplanır:
-Adi Granth ´tan ve Guru Nanak ´a ait pasajlardan ezber okumak
-Ailevi bir vecibe olarak her sabah toplanıp Adi Garnth ´tan her hangi bir yer okumak
-Tapınağa ibadet için girmek
Hint Yarımadası ´nda eğitim-öğretim
askerlik ve ata binmeye en çok önem veren Sihlerdir
Hindistan ´ın koruma ve güvenlik görevlilerinin çoğunu Sihlerin teşkil etmesi bundandır
Kutsal Yazıları
Sıkh Dini ´nin kutsal kitabı Adi-Granth ´tır
Daha önceleri dağınık ve düzensiz olarak halde bulunan bu metinler Guru Arcan (1581-1606) zamanında bir araya getirilmiştir
Sihlerin tabi oldukları dini ve ahlaki büyük ölçüde bu kitaptan alınmıştır
Ayrıca bu kutsal kitapta Nanak ´ın hayatı
konuşmaları
O ´ndan sonra üç “guru”nun derlediği ilahiler mevcuttur
Mezhepleri
Sıhk Dini başlıca beş mezhebe ayrılmıştır: 1- Orsi
2- Hendali 3- Artenas 4- Namdari 5- Akali
Bunlardan son ikisi önem arz eder
Günümüzde Sihizm
19
yy ilk yarısından itibaren hüküm süren Hindistan ´ın Pencap eyaletinde ki Sihlerin Devleti 1875 bağımsızlık savaşından önce sona ermiştir
1947 de Hindistan ´la Pakistan ´ın ayrılmasından önce Pencap ´ta Sihler önemli siyasi mevkileri işgal ederlerken ayrılmadan sonra sihlerin büyük bölümü Hindistan ´ın farklı bölgelerine gönderilerek dağıtılmışlar ve Doğu Pencap ´ daki Sih Devletinin askeri kuvvet ve siyasi gücü dağıtılmıştır
Hindistan ´da sürmekte olan Sihlerin Hindulaştırılması kampanyalarında 1941-1951 yılları arasında yaklaşık 200
000 Sih
Hindu olmuştur
Özellikle Hindu ve Müslümalar arasına sıksık patlak veren din çatışmalarında bir çok insan hayatını kaybetmiştir
Hatta bu çatışmalar 1984 yılında Hindistan Başbakanı İ
Gandi´nin bir Sih´li taraından öldürülmesi sonucunu doğuracak kadar şiddetlenmiştir
Gittikçe küçülme eğilimine giren Sih toplumunun bugün ne bağımsız bir devletleri nede kendilerine ait bir vilayetleri vardır
17 milyon civarında taraftarı olan Hindistan ve Pakistan da yayılan Sihizm´in taraftarlarına azda olsa diğer ülkelerde de rastlanmaktadır
ALıntı
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul