Konu
:
Dinler Tarihi: Konfüçyüsyanizm
Yalnız Mesajı Göster
Dinler Tarihi: Konfüçyüsyanizm
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Dinler Tarihi: Konfüçyüsyanizm
Dinin kurucusu Konfüçyüs (M
Ö
551- 479) adındaki bir filozoftur
Şantung eyaletinde doğmuŞ ve orada ölmüŞtür
O zamandan beri eyalet Çinlilerce kutsal sayılır
Konfüçyüs ´ün hayatında baŞarılı bir öğretmenlik dönemi vardır
O ´nun en önemli özelliklerinden biri kendine aŞırı güvenidir
Bütün hayatı boyunca insanları
iyiye
doğruya ve Şerefli bir yaŞamaya yönelten
inandığı prensipleri yaymak için kitap yazan Konfüçyüs
daha çok akla hitap metodunu kullanmıŞ
mistik bir tavır takınarak metafiziğin her türünü reddetmiŞtir
Konfüçyüs hiçbir zaman Lao-Tseu gibi (Taoizm ´in kurucusu)
gibi ilahi bir kuvvetin elçisi olduğunu iddia etmemiŞtir
Dini konular üzerinde fazla konuŞmamasına rağmen çoğu zaman O
kutsallaŞtırılmıŞtır
Konfüçyanizm ´de insanın evlenmeden veya bir erkek evlat bırakmadan ölmesi büyük günah sayılır
Çünkü erkek evladın
ata ruhlarına ibadeti devam ettireceğine inanılır
Ata ruhları her aile için özel koruyuculuk görevini yerine getirir
Konfüçyanizm Vu-Ti (M
Ö
140-87) zamanından 1912 yılına kadar devletin resmi dini kabul edilmiŞtir
Bir bakıma Konfüçyanizm
geleneksel Çin Şinizmi ´nin kaideleŞmesi Şeklidir
Kutsal Metinleri
Konfüçyanizm ´in mukaddes kitapları
Konfüçyüs ´ün öğrencileri tarafından büyük bir dikkatle toplanmıŞtır
Bu metinler Konfüçyüs ´e isnat olunan (Ta-Hio
Tehoung-Young) ve (Loun-You) iki kitaptan meydana gelmiŞtir ve 1- Klasikler
2- Kitaplar diye iki kısma ayrılır
Konfüçyüs bütün eski Çin metinlerini (sosyal
dini
ahlaki gelenek
görenek) gözden geçirmek suretiyle atalar kültürüne dayalı Çin medeniyetini ortaya koymak istemiŞtir
Konfüçyanizm ´in en önemli dini metinleri olan beŞ klasik Şu kitaplardan meydana gelmektedir:
-DeğiŞiklikler Kitabı
-Tarih Kitabı
-Şiirler Kitabı
-Törenler Kitabı
-ilkbahar ve Sonbahar Vekayinameleri
Sung Hanedanı tarafından (XI
Yüzyıl) bir araya getiren diğer dört kutsal metin de Şunlardır:
-Konfüçyüs ´ün KonuŞmaları
-Mansiyus ´un Sözleri
-Ortayol Doktrini
-Büyük Bilgi
Kutsal metinler üzerine Çin bilginlerince yazılan tefsirlerin en meşuru Tehou-Hi ´nin eseridir
Devlet ve Halk Dini Olarak Konfüçyanizm ve ibadetleri
Konfüçyanizm ´de ayrı bir rahipler sınıfı olmadığı için ayinler genellikle devletin yetkili memurlarınca yönetilir
Dünyanın üstün idarecisi Gök tanrı için yapılan törenleri hemen ekseriyetle imparator yönetir
Her yıl 22 aralık gece yarısından sonra baŞlayan bu törenler adaklar
içkiler
yiyecekler ve müzikli alaylar Şeklinde icra edilir
Pekin ´in güneyindeki dünyanın en büyük mihrabı sayılan üç teraslı beyaz mihrabın çevresinde yapılır
inançlarına göre yer yüzüne ibadet daha aŞağı dereceden bir tabiat kuvvetine tapınma Şeklidir
Yukarıda iŞaret edilen yukarıda iŞaret edilenin dıŞında
her yıl yapılan güneŞ ve ay ibadeti ile ilgili ayinler de yine devlet görevlilerince yürütülür
(Son yıllarda bu anlayıŞ yavaŞ yavaŞ terk edilmektedir)
Halk ibadetinde en yaygın olan anlayıŞ atalara ibadettir
Konfüçyüs ´ten önce de çok yaygın olan bu ibadet
O ´ndan sonra da devam etmektedir; çünkü bu dinin ölmüŞ ata ruhlarının ev veya mezarın etrafında dolaŞtıklarına inanırlar
Bu bakımdan evin sakinleri belli zamanlarda
ölüleri için kutsal birliği sağlamak üzere yiyecek hazırlamayı bir görev bilir
Konfüçyanizm ´de önemli bir yer tuttuğu için ruhları rahatsız etmeden son derece sakınılır
Öğreti ve Özdeyişeri
Öğretileri en büyük ilgiyi Çin ´de Han Hanedanı ´ndan görmüŞtür
Büyük Bilgi ve Ortayol Doktrini adlı kitapların yayınlanması bu zamanda gerçekleŞmiŞtir
O ´nun öğretileri ilgili esasların yer aldığı Konfüçyüs ´ten Seçmeler Kitabı
öğrencilerinin-inanlarının- gayretiyle derlenmiŞtir
Seçme
Konfüçyüs Özdeyişlerinden bazıları Şöyledir
-Oğuldan istenen babaya
memurdan istenen hükümdara
kardeŞten istenen ağabeye
arkadaŞtan istenen de kendisine verilmelidir
-Temkinli olanlar pot kırmaz
-Kendimize yapılmasını istemediğimizi baŞkasına yapmamalıyız
-insanlar prensiplerine hakim olabilir
Prensipler insanlara hakim olamaz
-DüŞünmeden öğrenmek
boŞuna zaman harcamaktır
-Bilgi desteğinden yoksun bir fikir
tehlikelidir
-Sizden üst durumda olan birinin beğenmediğiniz halleriyle sizden alt durumda olan birine davranmayın
Ahlak Anlayışları
Konfüçyanizm
bir dinden çok ahlaki sistem olarak algılanmıŞtır
O
ahlaki prensiplerinde cemiyet ve milletin ıslahı ile mutluluğu sağlamayı hedef almıŞtır
O bir yandan toplumu saadete ulaŞtıracak prensipler koymuŞ
diğer yandan da Çin ´in eski dini tasavvurlarını canlandırmaktan geri kalmamıŞtır
Hiçbir zaman öbür dünya nın varlığını inkar etmemiŞtir
Konfüçyüs
topluma daimi olarak hata iŞlemekten uzak kalmalarını hatırlatmıŞ
iŞlenen bir suçun cezasının mutlaka bu dünyada görüleceğine onları inandırmaya çalıŞmıŞtır
O her fırsatta çevresindekilere birbirlerinden özür dilemelerini telkin etmiŞ
insanın her zaman hatadan muaf olamayacağına dikkat çekmiştir
Konfüçyanizm ´in ahlaki prensiplerini
Büyük Bilgi adlı eserinde görmek mümkündür
Bu kitabında Konfüçyüs barıŞı sağlama yolunun bizzat insanın kendi benliğinde oluŞması gerektiğine dikkat çekerek ancak kendisiyle barıŞık olan insanın ev halkını çevresini ve nihayet milletini yönlendirebileceğini belirtmiŞtir
O ´na göre 5 fazilet vardır:
-iyilik yapmak
-Güvenilir bir Şahsiyet olmak
-Dürüst davranmak
-Terbiyeli olmak
-Tedbirli davranmak
BaŞarını her zaman faziletin varlığı anlamına gelmeyeceğini söyleyen Konfüçyüs ancak iyilikte ısrar etmek suretiyle hikmet ve faziletin bir anlam taŞıyacağını açıklamıŞtır
Konfüçyüs ´e göre ahlaki telkinlerin meyve verebilmesi için Şu ana temeller üzerine oturması Şarttır
-Kültür
-Sözünde durma
-iŞ idaresi
-Üste karŞı dürüst davranma
Ahlaki olgunluğun temel öğelerini teŞkil eden insanı iliŞkileri Konfüçyüs beŞ maddede toplamıŞtır
Bunlar ;
-Amir - memur ilişkisi
-ArkadaŞ - dost ilişkisi
-Karı - koca ilişkisi
-Ana-babanın çocuklarıyla ilişkisi
-KardeŞler arası ilişkiler
Sosyal hayatın bütün yönlerini içine alan bu beŞ esas
bütün diğer ahlaki istemlerinde vazgeçemeyeceği prensiplerin baŞında gelmektedir
Konfüçyüs ´e göre hayırseverlik ve adalet ahlaki olgunluğu tamamlayan iki önemli erdemdir
Toplumda bazı görevler sırf ahlaki oldukları için yapılmak zorundadır
Menfaatler adaletin gerçekleŞmesini önleyen en büyük faktörlerdir
Bunun için insanları bu duygudan uzaklaŞtırmak gerekir
Günümüzde Konfüçyanizm
Günümüzde Konfüçyüsyanizm Çin
Çin Hindi (Tayland
Tayvan
Vietnam )
Kore
Japonya
Hindistan ´da taraftar kitlesine sahip olmakla beraber Avrupa ve Amerika ´da da Konfüçyüs Dini mensupları bulunur
Doğu dinlerinin birbirleriyle iç içe geçmesi taraftar sayısı hakkında net bilgi almayı güçleŞtirmekle birlikte
bazı din araŞtırmacılarınca bu sayının 350
000
000 ´un üzerinde olduğu ifade edilmektedir
Konfüçyanizm nitelik olarak din -ahlak öğretisi özelliklerinden dolayı farklı bir dine inanan biri tarafından da kabul edilebilir olduğundan özellikle batı ülkelerinde yayılmaya devam etmektedir
Alıntı
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul