Konu
:
Manzum Eserler Hakkında
Yalnız Mesajı Göster
Manzum Eserler Hakkında
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Manzum Eserler Hakkında
Manzum Eserler Hakkında
Tanzimat Devri Türk Edebiyatı’nda
önce
Fransız şairlerinden yapılan çevi¬rilerde bazı yenilikler görülür
Bunlan daha çok içerikte yaptıktan yeniliklerle
dildeki “sadeleşme” çabalan izler
Sonra şekil yönünden birçok değişiklik ve yeniliklere girişildiği görülür
Tanzimat Devri Türk Edebiyatı’nda;
Ölçü
çoğunlukla aruz ölçüsüdür
Şinasi
Ziya Paşa
Namık Kemal ve Abdülhak Hâmit’in hece ölçüsüyle yazdıktan şiir denemeleri de vardır
Uyak
Klâsik Türk Edebiyatı’ndaki değerini yitirmiştir
Şinasi
mesnevi biçiminde kaside yazmış; Recaîzade Mahmut Ekrem
“uyağın göze göre değil
kulağa göre olması” gerektiğini savunmuştur
Şiirlerde tam ve zengin uyaklar kullanılmıştır
Nazım birimi
genellikle beyittir
Şinasî’den Abdülhak Hâmit’e kadar anla¬tım bent
beyit ya da dizelerde toplandığı görülmekle birlikte; şairlerin
beyit güzelliği düşüncesinden kurtularak bütün güzelliğine yöneldikleri anlaşılır
Nazım şekli olarak
Klâsik Türk Edebiyatı’nda görülen bütün şekiller kullanılmıştır
Ancak bunlarda
kasidelerdeki bazı bölümlerin atılması gibi ufak de¬dikler yapılmıştır
Tanzimat Devri Türk Edebiyatı’nın ikinci döneminde
özellikle Abdülhak Hâmit’le birlikte
nazım şekillerinde büyük ölçüde değişiklik r örülür
Bunların çoğu yeni ve karma şekillerdir
Tanzimatçılar en köklü yenilikleri şiirin içeriğinde yapmışlardır
Tanzimat şiiri
klâsik konular dışında
hak
adalet
uygarlık
özgürlük
yurt¬severlik gibi temalarla içeriğini genişletmiş; ikinci dönemde
her güzel şeyin onu olabileceği düşüncesiyle daha da çeşitlilik kazanmıştır
Böylece Klâsik Türk Edebiyatı’nda “soyut
düşlemsel (hayalî) ve mecazlı” ‘tetikler gösteren şiir
Tanzimat Devri Türk Edebiyatı’nın birinci döneminde toplumla ilgili gerçeklere”; ikinci döneminde ise “somut gerçeklere”
ayrca ölüm
hayat
ruh
dünya
Tanrı gibi fizik ötesi temalara yönelmiştir
Birinci dönemdeki toplumla ilgili düşünceleri
ikinci dönemde genellikle e/
romantik duygu ve düşünceler izler; sanat toplum için görüşü
yerini sanat sanat için anlayışına bırakır
Dil
Tanzimat şiirinde daima ikilik göstermiştir
Şinasî’nin safi Türkçe dene¬meleri
Ziya Paşa ve Namık Kemal’in hece ölçüsüyle yazdıkları bazı şiirler
sa¬deleşme çabalarına ilk örnekler olarak gösterilebilir
Ancak bu şairlerin yetiştik¬leri ve alışageldikleri “edebî dil” ortamı ile ikinci dönemdeki “sanat” amacı
şiir dilinde bir yalınlaşmayı gerçekleştirememiş; şairler
çoğu zaman süslü ve sanat¬lı söyleyişten kurtulamamışlardır
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul