Konu
:
İstiklal Marşının Dokuzuncu Kıtasının Anlamı Nedir?
Yalnız Mesajı Göster
İstiklal Marşının Dokuzuncu Kıtasının Anlamı Nedir?
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
İstiklal Marşının Dokuzuncu Kıtasının Anlamı Nedir?
İstiklal Marşının 9
Kıtasının Anlamı Nedir?
O zaman vecd ile bin secde eder- varsa- taşım
Bu mısrada şair kendini anlatıyor
Eğer uç
farklı bir bakış açısıyla bakarsak bu mısra ve kıtayı yorumlayabiliriz
Şair önceki kıtalarda Türk milleti ve devletinin bağımsızlığını kaybetmesi
işgale uğraması tehlikesinden sıkça söz ediyor
Bu tehlikeye şiir boyunca değiniliyor
O kişiye uyarılar
hatırlatmalar yapılıyor o kişiye sesleniliyor
Şair sekizinci kıtada o kişiden bir istekte
dilekte bulunuyordu
Mısranın başında ‘O zaman’ ifadesi kullanılıyor
bu ifadeyle
şairin sekizinci kıtadaki dileği
isteği gerçekleşince yani bağımsızlık korununca demek isteniliyor
Demek ki şairin isteği o kişi tarafından yerine getirilecek
şairin dileği karşılık bulacak
Mısranın devamında ilahi aşk
şiddetli dini heyecanla secde eden bir nesneden ya da nesnelerden söz ediliyor
Belki de bu mısrada belirtilen anlam: şair vefat etmiş olmasına rağmen şairin amel defteri kapanmamış
şairin ruhu ibadete
Allaha yakarışa devam ediyor
ya da şairin mezar taşı şair adına Allah’a secde ediyor
ya da ülkemizde yaşayan
Hak’ka tapan halkımız
milletimiz bu mısrada dile getiriliyor
mısranın genelinde belki de şairin o an yaşadığı ilahi aşk
heyecan anlatılmaya çalışılıyor
Şair bu mısrada kabirdeki halinden
ölümünden sonraki bir zamandan söz ediyor
Mısranın düzyazıyla açılımını yaparsak ‘Eğer benim
senden istediğim
dileğim gerçekleşirse
gerçekleştiği zaman’ şeklinde özetleyebiliriz
Her cerihamdan
ilahi
boşanıp kanlı yaşım
Şair
şiir boyunca ikazlarda bulunmuş
değişik konulardan söz etmiş
o kişiye seslenmişti
Şair bu mısrada kendi adına konuşuyor
kendisinden söz ediyor
bu mısrada şair yine ölümünden sonraki bir olaya değiniyor
kabirdeki hayatından bahsediyor
Önceki mısradan ve bu mısradan anladığımız kadarıyla şairin sekizinci kıtadaki dileği yerine geliyor
bağımsızlık korunuyor
Şair
bağımsızlığın korunmasından büyük mutluluk duyuyor ve kabirde yatarken her yanından
gözlerinden ilahi bir duyguyla yaşlar akıyor
sevinç gözyaşları döküyor
terliyor bu yaşlar kanlı olarak niteleniyor yani bu dökülen gözyaşları kutsanıyor
dökülen gözyaşlarının sıradan gözyaşı olmadığı belirtiliyor
‘Her cerihamdan’ ifadesiyle kanımca
her yanımdan anlamı veriliyor
Dökülen gözyaşları ve akan terler ‘ilahi
kanlı’ olarak sıfatlandırılıyor
Mısrayı düzyazıya çevirirsek ‘Vücudumun her yerinden
gözlerimden
derilerimden
kanlı
ilahi yaşlar boşanacak
akacak’ şeklinde bu mısrayı düzyazıyla açabilir
bu mısranın açılımını yapabiliriz
Demek ki şairin o kişiden isteği
dileği çok önemli ki bu dilek gerçekleşince
şair kabrinde gözyaşı döküyor
Bu vatanın bağımsızlığı kolay kazanılmamış
vatanın bağımsızlığı için
binlerce on binlerce şehit kanı dökülmüş
can verilmiştir
Vatanın bağımsızlığının korunması bu yüzden
şaire göre çok önemlidir
bağımsızlık için ağır bedeller ödenmiştir
Şair bu mısrada
kendisinin diriliş anına ve dirilişin şekline değiniyor
Fışkırır ruh-i mücerred gibi yerden na’şım;
Bu mısra önceki iki mısranın devamıdır
Olaylar dizisi bu mısrayla devam etmektedir
Şair bu mısrada yine kendi adına konuşuyor
Bu kıta ve mısrayı genel kabulün aksi yönünde tahlil edeceğim
Şair bu mısrada bana göre gerçek anlamda bir dirilişten
Kabirden kalkıştan söz ediyor
Dirilişin şekli fışkırmak
ruh-i mücerred gibi fışkırmak şeklinde ifade ediliyor
‘ruh-i mücerred’ den kasıt ise
hapsedilmiş bir kişinin özgürlüğüne kavuşması gibi ya da şiirde sözü edilen kişinin asıl kimliğini keşfetmesiyle kabuğunu kırması gibi anlamları verilebilir
Mısrada açık açık ‘naaş’ kelimesi kullanılmış
mısrada geçmiştir
Mısrada ‘fışkırmak’ ifadesiyle anlatım güçlendirilmiş
dirilmek kelimesinin yerine ‘fışkırmak’ kelimesi kullanılmış hem mısranın gerçek anlamı gizlenmiş
hem de anlatım renklendirilmiştir
Mısrayı düzyazıya çevirir açılımını yaparsak ‘Dirilir hapsedilmiş ruh gibi kabirden cesedim
ya da dirilir büyük ruh gibi mezardan cesedim’ şeklinde açılımını yapabiliriz
Şairin dileği yerine gelmiş ve şair dirilmiştir
Bu mısranın ve kıtanın anlamını destekleyecek bilgileri şiirin tüm tahlilinin sonunda vermeye çalışacağım
O zaman yükselerek arşa değer belki başım
Şair bu mısrada yine kendi adına konuşuyor
Şiir boyunca şair
vatanın ve milletin bağımsızlığından ve bağımsızlığın tehlikeye girebileceğinden
ülkenin işgal edilebileceği ihtimalinden söz ediyor
şiirde sözü edilen kişiye bazı uyarılarda bulunuyordu
Sekizinci kıtada şair o kişiden bir dilekte bulunuyordu
Şairin bu dileği bu kıtaya göre gerçekleşiyor
Şairin sözünü ettiği tehlikeler gerçekleşmemiş
bu kıtada ve mısrada bu durum vurgulanıyor
Bu mısrada şair memnuniyetini ifade ediyor
öyle bir memnuniyet öyle bir mutluluk ki mecazi ifadeyle şairin başı arşa yani göğün en yüksek katına değiyor
Yani bu mutluluğun
ve memnuniyetin nedeni
Türk vatanı bir işgale uğramamıştır diğer nedeni de şair kabrinden diriltilerek hayata dönüyor ve şairin manevi yönden yüksek bir makamda olduğunu maddi manevi alem görüyor
şair bu şerefle şereflendiğini bu dereceyi kazandığını bizzat kendisi görüyor
bunu yaşıyor
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul