Konu
:
Serveti Fünun Edebiyatının Genel Özellikleri Maddeler Halinde
Yalnız Mesajı Göster
Serveti Fünun Edebiyatının Genel Özellikleri Maddeler Halinde
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Serveti Fünun Edebiyatının Genel Özellikleri Maddeler Halinde
Servet-i Fünun Edebiyatının Genel Özellikleri Maddeler Halinde - Serveti Fünun Edebiyatı Ders Notları
1) ?Sanat için sanat? ilkesine beğlıdırlar
2) Cümlenin dize ya da beyitte tamamlanması kuralını yıkmışlar ve cümleyi özgürlüğüne kavuşturmuşlardır
Beyitin cümle üzerindeki egemenliğine son verirler
Cümle istediği yerde bitebilir
3) Servet-i Fünuncular aruz ölçüsünü kullanırlar
Ancak aruzun dizeler üzerindeki egemenliğini de yıkarak
bir şiirde birden çok kalıba yer vermişlerdir
4) Onlar ?her şey şiirin konusu olabilir? görüşünü benimsemişler; fakat dönemin siayasal baskıları nedeniyle aşk
doğa
aile hayatı ve gündelik yaşamın basit konularına eğilmişlerdir
5) Şiirde ilk defa bu dönemde konu bütünlüğü sağlanmıştır
6) ?Sanatkârâne üslup? ve yeni bir ?vokabüler? (sözvarlığı) yaratma kaygısıyla oldukça ağır bir dil kullanmışlardır
7) ?Kafiye kulak içindir? görüşünü benimserler
8) Şiirde üç değişik biçim kullanmışlardır
a) Batı?dan aldıkları ?sone? ve ?terza-rima?
b) Divan edebiyatından alıp
türlü değişikliklerle kullandıkları müstezat (serbest müstezat)
c) Bütünüyle kendi yarattıkları biçimler
9) Şiirde olduğu gibi romanda da (devrin siyasal baskıları nedeniyle) sosyal konulardan uzak dururlar
10) Romanda
romantizmin kimi izleri bulunmakla birlikte genel olarak realizme bağlıdırlar
11) Romanda da dil ağır
üslup sanatkârânedir
12) Roman tekniği sağlamdır
13) Yazarlar daha çok yaşadıkları ortamı anlatma yoluna gittikleri için konular
İstanbul?un çeşitli kesimlerinden alınmalıdır
14) Betimlemeler gözleme dayalıdır ve nesneldir
15) Bu dönem sanatçıları
devrin siyasal baskıları nedeniyle gazetecilik
tiyatro gibi alanlara pek fazla eğilmemişlerdir
16) Her bakımdan Avrupalılaşmak gerektiğine inanmışlar ve Batının ilim
sanat ve edebiyatından yararlanmaya çalışmışlardır
17) Dîvan edebiyatı büyük ölçüde zaafa uğratılmış
en ufak bir hamle yapamayacak hale getirilmiştir
18) ?Sanat
sanat içindir? anlayışı hakimdir
Bu yüzden sanatçılar halk yerine aydın zümreye seslenmişlerdir
19) Ortaya koyulan edebî ürünlerin ağırlık noktasını aşk
tabiat
merhamet
sanatkârın kendi günlük yaşayışı ve yakın çevresi gibi ferdî konular ve psikolojik tahliller teşkil eder
20) Şiir
hikaye
roman
edebi tenkit
makale ve mensur şiire çok önem verilerek bu türlerde Batılı örneklere ulaşılmış; tiyatro
mizah ve edebiyat tarihi gibi türler sönük kalmıştır
21) Bu dönem şairleri
Dîvan edebiyatı nazım şekillerinin pek çoğuna yer vermediler
Verdiklerinde ise çok büyük değişiklik yaptılar
Ayrıca Fransız şiirinden aldıkları sone-terza-rimo gibi Batı edebiyatını klasik nazım şekillerini kullandılar
22) Hece vezni önemsenmemiş
bu vezinle sadece çocuk şiirleri yazılmıştır
Aruza önem verilmiştir
Nazım
nesre yaklaştırılmıştır
Göze göre kafiye değil
kulağa göre kafiye anlayışı benimsenmiştir
23) En kusurlu yönleri
dil ve üsluptur
?Sanat
sanat içindir? anlayışı ile hareket ettikleri için
konuşma dilinden uzaklaşarak
anlaşılamayan bir dil ile süslü
yapmacık bir söyleyişe yöneldiler
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul