Konu
:
2011-2012 Yılı 11.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları
Yalnız Mesajı Göster
2011-2012 Yılı 11.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
2011-2012 Yılı 11.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları
2011-2012 Yılı 11
Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları
Sayfa 9 - Hazırlık Çalışması
1
Sanat estetik yönden görsel yönü geliştirmek için
bilim ise insanların hayatını kolaylaştırmak için vardır
İkisinin ortak yönü insanların yaşamlarını ileriye götürmektir
2
-Din değişikliği
-Lehçe ve şive farklılıkları
-Kültürel değişim
Coğrafi değişim
3
Hayır
Çünkü tarih kitapları 1
el kaynak olduğu için daha gerçekçidir
4
Boş
Sayfa 10
a
) Din
dil
inanış
ekonomi
gelenek ve görenekler sosyal hayatı ruhsal olarak etkiler
b
) " Memleket bitti
yine bitmedi hâlâ sen ben " ( Memleket yok oldu fakat hâlâ sen ben davası bitmedi
)
1
) Tema : Memleket Meselesi
2
) Şairin yaşadığı dönemde memleket sorunları varmış
klasik murabbada aşk ve felsefi düşünce konusu işlenirken Namık Kemal cesaretinden dolayı sosyal konuyla ilgili bir şiir yazmıştır
3
) Osmanlı devletinin dağılma sürecinde Avrupadan hep geri kalmıştır
bu yüzden dağılma dönemine girmiştir
Şiirde ise anlatılmak istenen konu Memleketin yok olduğu fakat sen ben davasının bitmediği anlatılmak isteniyor
4
) -
5
) Şairin yaşadığı dönemde Memleket sorunlarından dolayı ilk önce vatan sonra din
devlet ve milletini düşünmüştür
a
) -
b
) Tanzimat edebiyatında yenilikler geldiğinden dolayı bülbül mazmunu alışagelmişin dışında kullanılmıştır
Sayfa 11
1
) Başkan
Kozan Milletvekili Fevzi Paşa ile Edirne Milletvekili İsmet Paşa'nın Mustafa Kemal Paşa'ya milletin şükranını belirtmek üzere gazi unvanı ve müşirlik (mareşallik) rütbesi verilmesi hakkında bir yasa önerileri olduğunu bildirerek yasa önerisini görüşmeye açtı
2
) -
Sayfa 12 - YORUMLAMA
GÜNCELLEŞTİRME
(klasik murabba-Namık Kemal'in şiiri şeklinde)
ölçü:ikisinde de aruz ölçüsü
söyleyiş tarzı:ağır-Sert
coşkulu
ses benzerlikleri:İkisinde de uyak redif kafiye
şiir dili:Arapça
Farsça
Türkçe-Namık Kemal'in şiiri olan büyük ihtimal Türkçe emin değilim
İmge ve çağrışımlar:ikisinde de bulunur
Ancak Namık Kemal bu imge ve çağrışımlara yeni anlamlar yüklemiştir
Nazım Birimi:İkisinde de dörtlük
Temain
Felsefe-Vatan
Millet
Benzerlikler ve farklılıkları da ikisi de aynı olanları benzerliğe farklı olanları farklılıklarına yazın
Sayfa 13 - Değerlendirme
Doğru - Yanlış
1-Y
2-D
3-D
ÇOKTAN SEÇMELİ
1-C
2-D
3-B
BOŞLUK DOLDURMA
Her edebi eserin
yazıldığı dönemin siyasi ve sosyal olaylar ile ilişkisi vardır
(buraya tarihi kültürel vs
eklenebilir
O sizin isteğinize bağlı
)
6
Sorunun cevabı:Sanatçılar sosyal ve siyasi düşünceden etkilenirler ve gelecek nesilleri yazdıkları eserler ile yönlendirirler
1
-Sahn-ı saman medresesi açıldı
-Kanunname-i Ali Osman Kanunları yayımlandı ve devletin devamı için kardeş katli serbest bırakıldı
-Halifelik Osmanlılara geçti
Osmanlı Devleti İslam lideri oldu
2
-
3
-
-Bükreş Anlaşması(Osmanlı-Sırplar)
-Edirne Anlaşması(Osmanlı-Sırplar)
-Berlin Anlaşması(Osmanlı-Rusya)
-Kütahya Anlaşması(Osmanlı-Mehmet Ali Paşa)
-Hünkar İskelesi Anlaşması(Osmanlı-Rusya)
-Balta Limanı Anlaşması(Osmanlı-İngiltere)
-Londra Boğazlar Sözleşmesi(Osmanlı-Rusya)
-Osmanlı-Rus Savaşı
-Kırım Savaşı(Osmanlı-Rusya)
-Paris Anlaşması(Osmanlı-Rusya)
-93 Harbi(Osmanlı-Rusya)
-Ayastefanos(yeşilköy) Anlaşması(Osmanlı-Rusya)
Sayfa 15
3- Batılılaşma sözünden ne anladığınızı söyleyiniz
Batı ülkelerine göre geri kalmış;siyasi
ekonomik
teknik
eğitim
hukuk vs
gibi alanlar da Batı seviyesine çıkma arzusu anlmına gelir
4- Başlangıçtan günümüze değin edebiyatımızın dönemleri:
1-İslamiyet öncesi Türk Edebiyatı
a) Sözlü Edebiyat Dönemi
b) Yazılı Edebiyat Dönemi
2-İslamiyet sonrası Türk Edebiyatı
a) Divan Edebiyat Dönemi
b) Halk Edebiyat Dönemi
3- Batı Etkisindeki Türk Edebiyatı
a) Tanzimat Edebiyatı Dönemi
b) Servet-i Fünun Edebiyatı
c) Fecri A-ti Edebiyatı
d) Milli Edebiyatı
e) Cumhuriyet Dönemi
f) 1940 sonrası
Ünite Değerlendirme
Y
D
D
Seçmeli Sorular
C
D
B
Boşluk doldurma
sosyal ve siyasi
6
Sosyal ve siyasi düşünceden etkilenrler ve gelecek nesiller yazdığı eserlerle yönledirirler
SAYFA 16
3
Kanun ve insanların eşitliği
SAYFA 18
1
17
YY'dan sonra Osmanlı ekonomisinin bozulmasından bahsediyor
2
Osmanlı Devleti'ni güçlü kılan Sosyal
Siyasi Etkenler
1-Tanzimat Fermanı'nın açıklanması
2-Toprak düzeninde değişme olması
3-Okul sayısı arttırıldı
4-Halkın okuma yazma öğrenmesine hız verildi
Güçlü Devlet Düzeninin Bozulma Nedenleri
1-Ana ticaret yollarının değişmesi
2-Osmanlı yöneticileri batıda oluşan ekonomik değişmelerin
üretim ilişkilerindeki gelişmelerin farkına varamaması
3-İmparatorlukların büyük bir ordu ve donanma beslemeleri
4
ETKİNLİK
1-Ekonomik Çöküş
2-Tek Kurtuluş Yolu
3-
4-Muhteşem Yenilik
5-Toprak İşleyenindir
6-İkileşme
7-Yenileşme
SAYFA 19
3
Devlet güvenliğinin tehlikede olduğunu gösterir
6
Hürriyete dayalı bir kanunla idare edilmeleri ve Avrupa'da büyük yapıların görülmesi
7
İkisi de yapılan yeniliklerden memnun
Osmanlı'nın ilerlemesini istiyorlar
İslam'ın güzel olduğunu belirtiyorlar
Sayfa 20 - Değerlendirme
1 - Doğru
Yanlışlar
D
Y
D
D
2 - Boşluk Doldurma
Tanzimat
Batılaşma
3 - Boş
Ölçme ve Değerlendirme Soruları
1 - B
2 - B
3 - C
4 - B
5 - D
6 - D
7 - A
8 - D
9 - D
10 - C
Eşleştirme
Tanzimat Fermanı - Eşitlik
Medrese - Geleneksel Eğitim
Darülfünun - Modern Eğitim
Pozitivizm - Deney ve Gözlem
Sayfa 20 - Değerlendirme
1 - Doğru
Yanlışlar
D
Y
Y
D
2 - Boşluk Doldurma
Tanzimat
Batılaşma
3 - Boş
Ölçme ve Değerlendirme Soruları
1 - B
2 - C
3 - C
4 - D
5 - D
6 - D
7 - -
8 - B - D olabilir
9 - D
10 - E
Eşleştirme
Tanzimat Fermanı - Eşitlik
Medrese - Geleneksel Eğitim
Darülfünun - Modern Eğitim
Pozitivizm - Deney ve Gözlem
Sayfa 21 - Ölçme ve Değerlendirme Soruları
1-B
2-B
3-C
4-D
5-D
6-A
7-A
8-C
9-E
14- Tanzimat Fermanı - Eşitlik
Medrese - Deney ve gözlem
Darülfünun - Modern eğitim
Pozitivizm - Geleneksel eğitim
Sayfa 25 - Soruların Cevapları
*Eserin
yazıldığı dönemin zihniyeti ile ilişkisi: Var
Siyasi
sosyal ilişkileri metine yansımıştır
*Eserde ele alınan temel çatışma (tema): Eski-Yeni
*Eserin anlatıcı ve anlatıcının bakış açısı: İlahi bakış açısı
*Eserin destan
masal
mesnevi
halk hikayesi gibi metinlerle ilişkisi: Anlatmaya bağlı olması
Sayfa 26
b
Edebiyat kitabında sayfa 17 deki 11 madde bu sorunun cevabı
4
Aydınlar ve yöneticiler istemiştir
NOT : Bu fotoğradta bir yandan batı tarzı gelişmeler görülürken bir yandan da eski osmanlı tarzı görülmektedir
Sayfa 27
3
idealist tip ve eğitimsiz tip görülmektedir
4
Şairler sanat aracılıüıyla toplumu uyandırıp yükseltmek
geri kalmışlıktan kurtarmak ve baskıları ortadan kaldırmak amacıyla yazmışlardır
Muallim naci 'nin mektubunda koyu renkli kelimeler o dönemki gazete isimleridir
b
Haklın eğeitim seviyesini yükseltmek için o dönemde gazetenin önemi büyüktür
Tanzimat sanatçılarının yetişme şekilleri :
temel eğitimlerini klasik edebiyatla tanıyarak aldılar
doğu kültürüyle doğdular fakat osmanlı nın yönünü batıya çevirdiler
Tanzimat'ın ortaya çıkış tarihi:
sanatsal olarak 1860 ta tercüman-ıahval gazetesinin çıkmasıyla
siyasi olarak 3 kasım 1839 da mustafa reşid paşa'nın gülhane hattı hümayunu okumasıyla
Sayfa 28
8
Etkinlik
Tanzimat Edebiyatı
makale
deneme
roman
hikaye
mod ern tiyatro
eleştiri
anı
Değerlendirme
Y
D
D
Y
2
C
BOŞLUK DOLDURMA
-tanzimat edebiyatına
-halkı eğitmek amacıyla
5
E
Sayfa 30 -Hazırlık
1
deneme
makale
gezi yazısı
fıkra
eleştiri
röportaj
2
bilgi vermek amaçlı
dili göndergesel işlevde
kurmaca değildir
Sayfa 32
1
metin baslığıyla doğru orantılıdır
3
haddini
sınırını bilmeyen herkes için
5
herkes sınırlarını ve vazifelerini bilmeli
6
sanat toplum içindir anlayışı gecerliydi
bu metinde bunun için yazılmıştır
8
makaledeki kadar öğretici olmaz
12
betimleyici
öyküleyici
açıklay ıcı
tartışmacı
Tanzimat Edebiyatının Oluşumu ve Tanzimat Edebiyatı Öğretici Metinleri Konularına Ait Soruların Cevapları için buraya tıklayınız
Sayfa 34 ile Sayfa 40 Arası Cevaplar
SORU: Metinde “hürriyet”le ilişkilendirilen kavramları tespit edip defterinize yazınız
CEVAP: Vatan
yurt
halk
hak
egemenlik
ilerleme
iyilik
bilgi
kültür
eğitim…
SORU:Yazar
medeni üstünlüğe sahip ülkelerin her alanda gelişmesinin sebebini neye bağlıyor?
CEVAP:Yönetim anlayışlarındaki geniş ve sağlam prensiplere dayanan hürriyet anlayışına…
SORU:Metinde uygarlık tarihinin çeşitli dönemlerinden söz edilmiştir
Bu dönemlerle ilgili bilgiler neyi örneklemek veya ispat etmek amacıyla verilmiştir?
CEVAP: Medeniyet tarihinde özgürlüğün ne kadar önemli olduğunu ispat etmek amacıyla…
SORU:Yazar göre halkın çektiği sıkıntıların sebepleri nelerdir?
CEVAP:Bilgi ve kültür eksikliği
eğitim yetersizliği……
SORU: Eserin yazılış amacı nedir
yazarın hedeflediği okuyucu kitlesi kimler olabilir?
CEVAP: Eserin yazılış amacı bilgi vermek
aydınlatmak ve öğretmektir
Hedef kitle halktır
SORU: Metnin tamamında yazarın iletmek istediği ana düşünce nedir?
CEVAP: Özgürlük
bir ulusun sadece hakkı değil insanlığın var oluşunun ve bütün mutluluklarının kaynağıdır
SORU: Hak sorumluluk ve özgürlük kavramları Tanzimat dönemi eserlerinde ve günümüzde de ele alınıyor mu?
CEVAP: Bu kavramlar Tanzimat döneminde de günümüzde yazılı ve görsel basında işlenmektir
SORU: “Hürriyet” adlı metnin ana düşüncesini ele alan farklı türde metinler yazılabilir mi? Günümüz eserlerinde de aynı düşünce ele alınıyor mu?
CEVAP: Hürriyet düşüncesi farklı türde metinlerde de (tiyatro
denem
şiir) ele alınabilir
Bu düşünce günümüzde de ele alınmaktadır
SORU : Metinde dil hangi işlevde kullanılmıştır?
CEVAP: Ağırlıklı olarak göndergesel işlevde kullanılmıştır
SORU: Metinde yer alan “hürriyet
iyilik
güzellik…” gibi kelimeler daha çok ilk anlamlarıyla mı yan anlamlarıyla mı kullanılmıştır?
CEVAP: Metin öğretici metin olduğu bu kelimeler daha çok ilk (gerçek) anlamlarıyla kullanılmıştır
SORU: Metindeki ifadeler ne ölçüde açık ve kesindir?
CEVAP: Metin öğretici metin olduğu için ifadelerin açık
net ve kesin olmasına gösterilir
Bu metinde yazar buna dikkat etmiştir
SORU: Metnin anlatım türü nedir?
CEVAP: Öğretici anlatım türü…Bunun yanında açıklayıcı
kanıtlayıcı anlatım türleri de kullanılmıştır
SORU: Metinde özgürlüğü hak eden halka hakkını teslim etmesi için kime çağrıda bulunuyor?
CEVAP: Devlet yönetimine
idarecilere…
SORU: Halkın hürriyeti hak edişi konusunda ileri sürülen görüşleri ve bunların nedenlerini söyleyiniz
CEVAP: “Halkın bilgi ve kültür bakımından henüz özgürlüğü hazmedemeyecek bir seviyeye gelmediği
halka özgürlük verilirse bunun büyük tehlikeler doğurabileceği “ ileri sürülen düşüncelerdendir
SORU: Metnin anlatımını açıklık
kesinlik
yalınlık duruluk bakımından değerlendiriniz
CEVAP: Metin açık anlatımın özelliklerine sahiptir
SORU: Yazar
günlük hayattan alınan kelimelerle kavram ve terimleri niçin bir arada kullanmıştır?
CEVAP: Metin halka hitap ettiği için konunun daha iyi anlaşılmasını sağlamk
soyut kavram ve terimleri somutlaştırmak amacıyla…
SORU: Metinde geçen Tanzimat’ın getirdiği özgür ortamla dile getirilebilen yeni kavram
terim ve ifadeleri sıralayınız
CEVAP: “Hürriyet
hak
hükümet
kamuoyu
ilerleme
egemenlik…”
SORU: “Halife
padişah” gibi ifadelerle “hükümet merkezi
hak
kamuoyu” gibi kelimelerin aynı metinde kullanılmasını makalede bir bendi verilen Fransız bir subayın şiirinin çevirisinin aruz ölçüsüne uygun yapılmasının İslam medeniyeti ve Batı uygarlığının yenileşme hareketleri üzerindeki etkisini değerlendiriniz
“Halife
padişah” gibi sözcüklerle bir Fransız subayın şiirinin şarkı sözüyle nitelendirilmesi ve bu şiirin aruza uygun çevrilmesi “eski” ; “hükümet merkezi
hak
kamuoyu” gibi sözcükler ise Batılı özellikler taşımaktadır
Bu durum Tanzimat dönemindeki ikilemi yansıtmaktadır
Eski-yeni çatışması diye de adlandırılabilecek bu durum dönemin aydınlarını ikileme düşürmüştür
Tanzimat döneminde klasik edebiyatın etkisi devam etmiş
dilde sadeleşmek taraftarı olunmak istense de Arapça-Farsça kelime ve tamlamalar kullanılmaya devam etmiştir
SORU: Tanzimat Dönemindeki eski-yeni çatışmasıyla ilgili bilgiler nelerdir?
CEVAP: Tanzimat dönemi sanatçıları Doğu ile Batı kültür dünyası arasında kesin bir tavır belirleyemiş
ikili bir anlayış içinde dönüp durmuştur
Tanzimat Dönemi Edebiyatı öğretici metinlerinde ikilik yani eski-yeni
yerli-Batılı çatışması temada
dilde (Arapça
Farsça kelime ve kavramlarla–yeni kavramlar) ifade biçimlerinde varlığını hissettirmiştir
Tanzimat Döneminde yeninin yanında eskinin de devam etmesi anlayışı Tanzimat şiirlerinde de görülmüştür
Aruz eski hakimiyetini devam ettirmiş
Divan şiirinin şekilleri ve sanatları da tamamen atılamamıştır
SORU: Tanzimat dönemi eserlerinde görülen ikiliğin ( eski-yeni)bu metnin dil ve ifade biçimi üzerindeki etkileri nasıldır?
CEVAP: Tanzimat Dönemi Edebiyatı öğretici metinlerinde bu metinde olduğu gibi ikilik yani eski-yeni
yerli-Batılı çatışması temada
dilde (Arapça
Farsça kelime ve kavramlarla–yeni kavramlar) ifade biçimlerinde varlığını hissettirmiştir
Metinde Arapça ve Farsça kelime ve tamlamalar kullanılmıştır
SORU: Metin hangi geleneğe bağlı kalınarak yazılmıştır?
CEVAP: Öğreti metin geleneğine
SORU: Tanzimat döneminde gazetelere verilen önemi açıklayınız
CEVAP :
• Halkın bilgilendirilmesinde ve eğitilmesinde bir araç olmuştur
• Batıya ait edebiyat ürünlerinin tanınmasında yayımlanmasında en önemli araç gazetedir
• Basılan kitaplar ve oynanan tiyatrolarla ilgili haber vermişlerdir
• Roman ve tiyatro eserlerinin yazı dizisi halinde (tefrika) yayımlanması sağlanmıştır
• Edebi yapıtlarda halkın sorunlarının işlenmesine araç olmuştur
• Toplumun haberlerden ve yeniliklerden haberdar olmasını sağlamıştır
• Dilin sadeleşmesinde önemli katkıları olmuştur
• Geniş insan topluluklarına ulaşılması gazete sayesinde olmuştur
SORU:Eserden hareketle yazarın fikri ve edebi yönüyle ilgili çıkarımlarda bulununuz
CEVAP:
• İmparatorluğun baskıcı yönetimine karşı çıkan
sürekli muhalif bir aydın olarak Ebuzziya Tevfik daha çok siyasî kimliğe sahiptir
• Hürriyetin medeniyetlerin ilerlemesindeki rolünü iyi bilmektedir
• Halkı bilinçlendirmek
eğitmek gibi amaçları vardır
• Gazete ve dergiciliğe çok önem vermiştir
SAYFA 38
VAZİFE VE MESULİYET HAD VE HAK
Dil : halkın anlayabileceği sade bir dil kullanılmıştır
Tema: Eşitlik
Kavramların soyut veya somutluğu : Soyut
Ana düşünce: Herkesin eşit olması gerektiğini
Anlamın verilişi: gerçek
HÜRRİYET
Dil : Halkın anlayabileceği sade bir dil
Tema: Hürriyetin Önemi
Kavramların soyut veya somutluğu : Soyut
Ana düşünce: Hürriyetin önemi
Anlamın verilişi : Mecaz Benzetme
TAZARRUNAME
Dil : Anlaşılmaz Soyut benzetmeler yer verilmiş
Tema : Aşk
Kavramların Soyut veya Somutluğu : Soyut Kavramlar kullanılmış
Ana düşünce : Aşk konusunun değerliliği
Anlamın verilişi : Benzetme ve mecazî anlatım
Sayfa 39 - Ölçme ve Değerlendirme
Y
D
D
Y
2
Açıklama
aydınlatma
bilgi verme
sade acık anlaşılır
atatürk ilke ve inkılapları
3
Farklı bakış açıları ve farklı eserler ortya çıkar
4
A
5
Halkın eğeitim seviyesini yükseltmeye çalıştılar ve edebiyatı bir araç olarak gördüler
6
Benliği asla kaybetmemeli
Sayfa 42
3
Sorudaki tablonun cevapları
Aruz ölçüsü - Asonans ve Aliterasyon - Lirik Anlatım - Beyit - Bir devlet büyüğünü övme -Çok fazla imge var
4
sorudaki tablo
1
Bölüm 1 - 14 - Yüksek değerlerin ortaya konması
2
Bölüm 15 - 17 - Osmanlı tarihine olan hayranlık ve bağlılık
3
Bölüm 18 - 21 - Hürriyet duygusunun yoğun işlenmesi
4
Bölüm 22 - 24 - Vatan
5
Bölüm 25 - 31 - Hürriyet ve gelecek umudu
Sayfa 43
10
Didaktik
11
Sanat
toplum içindir
SORU - CEVAP ŞEKLİNDE SAYFA 40 İLE 51 ARASI CEVAPLAR
SAYFA 42
SORU: Hürriyet’in Kasidesinin yazılış amacı nedir?
CEVAP: “Hürriyet”e övgü sunmak
toplum ve birey için hürriyetin ne denli önemli olduğu anlatmak için …
SORU: Kasidenin ahenk özelliklerini
nazım birimini
temasını ve imgelerini bulunuz
CEVAP:
Ölçü: Aruz ölçüsü (Mefâîlün mefâîlün mefâîlün mefâilün kalıbında)
Ses Benzerlikleri: Tekrar eden "-den" ler redif
"-et'ler tam kafiyedir
Söyleyiş tarzı: Şiirin iç akışında
kasidenin sunulduğu kişinin özelliklerini yansıtan kelime ve tamlamalar seçilmiştir
Namık Kemal'in kasidesi ise soyut bir konuya yazıldığı için şair çok fazla mübalağa sanatını kullanmamıştır
Bu durum
şiirlerin yazıldığı ortamın zihniyetiyle
yani edebî
siyasi ve sosyal özelliklerime yakından ilgilidir
Tema: Hürriyet sevgisi
İmgeler: Vatan yolunda toprak olmak
hamiyet kanıyla yoğrulmak
gayret-cevher
zincire vurulmuş aslan
hürriyetin güzel yüzü
SORU-1: Tanzimat Döneminden önce yazılan klasik kasidelerinde hangi temalar işlenirdi?
CEVAP: Din ve devlet büyüklerine övgü…
SORU-2: Namık Kemal’in kasidesinde işlediği tema ile klasik kasidede ele alınan temayı karşılaştırdığınızda belirlediğiniz benzerlik farklılıklar ve benzerlikler nelerdir?
CEVAP : Her ikisinde de övgü vardır
ama klasik kasidede din ve devlet büyüklerine övgü yer alırken Hürriyet Kasidesi’nde soyut bir kavram olan hürriyet övülmüştür
SORU-3: Namık Kemal’in kasidesi şiir türlerinden hangisine uygun ton ve vurguyla okunmalıdır? Neden?
CEVAP: Epik bir tonlama ve vurguyla okunmalıdır? Çünkü hürriyetin niteliğine uygun şatafatlı yiğitçe
mertçe
kahramanca bir üslupla yazılmıştır
SORU-4: Şiirin söyleyiş tarzı ile yazıldığı dönemin sosyal ve siyasi yapısı arasında nasıl bir ilişki kurulabilir?
CEVAP: Şiirde hürriyete övgü temasının şekillendirdiği epikçe söyleyiş tarzı dönemin sosyal ve siyasi yapısıyla yakından ilgilidir
SORU-5: Şair “bab-ı hükumet
ey yareli şir-i jiyan” sözleriyle kimi ve neyi kastetmektedir?
CEVAP: Bab-ı hükumet diyerek devletin icra yetkisine sahip kurumu yani hükümet
yareli şir-i jiyan (yaralı kükreyen aslan) diyerek hürriyeti kastetmektedir
SORU-6: Şiirde geçen “milet
vatan
devlet
hürriyet” gibi kelimelerin Tanzimat döneminin tarihi ve sosyal değerleriyle ilişkisini açıklayınız
Dönemin anlayışını ve değerlerini yansıtan diğer kelimeleri de siz söyleyiniz
CEVAP: Tanzimat dönemi
yeni değer ve kavramlarla yeni türlerin bir arada kullanıldığı bir dönemdir
Bu devirde başlatılan sosyal
siyasi
askerî
ekonomik
idarî yenilikler
insanların dünya algısını da belli oranda etkilemiştir
Eskiden insanların hürriyetle ilgili bir sorunları yoktu
Ama devrin sosyal ve siyasi yapısının etkisiyle hürriyet üzerinde konuşmak değerli bir hal aldı
Bunun en önemli sebebi
Avrupa’dan ithal edilen kavramlar
değer yargılarıyla Osmanlı devletinin zor bir devirden geçmesidir
Devlet
savaşlarda yeniliyor
ekonomisi çok kötüye gidiyordu
Bu durumda yaşayan insanlar da ülkelerinin bağımsızlığını kaybedeceğinden korkuyorlardı
Şair de hürriyet'in bu devirde yaşayanlar için neden önemli olduğunu şiirinde anlatmaya çalışmıştır
Sonuç olarak
bu şiirin devrin gerçekliğini doğru bir biçimde yansıttığını söyleyebiliriz
Dönemin anlayışını ve değerlerini yansıtan diğer kelimeler:
“Cihangirane bir devlet çıkardık bir aşiretten> tarihi bir değeri
Mürevvet-mend olan mazluma el çekmez ianetten > sosyal değeri
Çıkar asar-ı rahmet ihtilaf-ı rey-i ümmetten > sosyal değeri
SORU-7: Şiirin temasının Tanzimat yıllarında yaşanan sosyal
siyasi gelişme ve değişmelerle ilişkisini açıklayınız
CEVAP: Cevabı 6
soruda verildi
SAYFA 43
SORU-8: “Dönersem kahpeyim millet yolunda azimetten/Anılsın mesleğimde çektiğim cevr ü meşakkatler” dizelerinde hangi şahıs veya iyelik eki kullanılmıştır? Aynı şahıs eklerinin kullanıldığı diğer örnekleri metinden bulup tahtaya yazınız
Bu kullanımları 15
16 ve 17
beyitteki şahıs ifade eden sözcük ve eklerle karşılaştırınız
CEVAP: 1
tekil şahıs ekleri (ben)kullanılmıştır
15
16 ve 17
beyitlerde 1
çoğul şahıs (biz) kullanılmıştır
SORU - 9 : “Hürriyet Kasidesi” ile aynı temayı işleyen Divan şiiri örneklerinin bulunup bulunmadığını söyleyiniz
CEVAP: Hürriyet teması Tanzimatla birlikte edebiyatımızda işlenen bir tema olduğu Divan şiirinde bu temayı işleyen şiir bulunmaz
b) SORU: Tanzimat şiirinde görülen yeni kavramların Aydınlanma Dönemi ile ilişkisini belirleyiniz
CEVAP: Tanzimat şiirinde görülen “akıl
ilerleme
deney
hürriyet” kavramları Aydınlanma düşüncesiyle ilişkilidir
Çünkü Aydınlanma Dönemi Ortaçağ’da hüküm süren dünya görüşüne karşı yeni bir dünya görüşünün ortaya çıkması ve temellendirilmesidir
Bu düşünceye göre aklın aydınlattığı kesin doğrulara ve bilginin ilerlemesine dayanan entelektüel bir kültür egemen olmalı ve kültür sonsuz şekilde ilerlemelidir
Böylece ilerleme ideali insanın geleneğin köleliğinden kurutlarak sürekli mutluluk ve özgürlük yolunda gelişeceği düşüncesine dayandırılır
SORU-10: Namık Kemal’in bu kasidesi lirik
didaktik
epik
satirik ve dramatik şiir türlerinden hangisine daha yakındır?
CEVAP: Kasidede bolca eleştiri yapıldığından satirik şiire daha yakındır
SORU-11: İncelediğiniz şiir “Sanat sanat içindir
” “Sanat toplum içindir
” Anlayışlarından hangisine daha yakındır?
CEVAP: “Sanat toplum içindir
” Anlayışı…
SORU : Hürriyet Kasidesinde hangi edebi akımın etkileri görülür?
CEVAP : Romantizmin…
SORU 12: Kasidenin divan ve Tanzimat şiiri geleneğiyle ilişkisini açıklayınız
Şiirin klasik kasidenin hangi özelliklerini yansıttığını belirleyiniz
• Beyitler halinde yazılması
• 31 beyitten oluşması
• Kafiye düzeninin aa/ba/ca/da/ea/… olması
• Aruz ölçüsünün kullanılması
SAYFA 44
B) SORU : Edebiyatımızda ilk kez Namık Kemal tarafından kullanılan kelime veya kelime grupları hangileridir?
CEVAP: Vatan
millet
özgürlük
SORU : Bu şiir Namık Kemal’in fikirlerini ne derecede yansıtmaktadır?
CEVAP: Namık Kemal
doğru bildiğini söylemekten çekinmeyen bir yazardır
Vatanını ve hürriyetini çok sevdiği için
ülkenin içinde bulunduğu zor şartlardan kurtarılması için elinden gelen her türlü gayreti göstermiştir
(Vücudun mayası
vatan toprağıdır; bu vücut
acı ve sıkıntı içinde vatan yolunda toprak olursa
en küçük bir üzüntü duyulmaz
) Devrin siyasi kişileriyle de irtibatı olan şair
hükümeti yanlış icraatları sebebiyle eleştirmştir
(Görüp ahkâm-ı asrı münharif sıdk u selametten/Çekildik izzet ü ikbal ile bab-ı hükûmetten… Dünyada zalimin yardımcısı
aşağılık kimselerdir; insafsız avcıya hizmetten zevk alan ancak köpektir…)Bu eleştiri onun dürüst bir insan olduğunu gösterir
Şiirinde de dediği gibi
makam
mal mülk ve şöhret için alçalmamış
hak bildiği yolda hiçbir şeyden korkmadan dosdoğru ilerlemiştir
Ona göre Avrupalıların Osmanlı'ya göre bazı teknik üstünlükleri vardır
Bu teknik üstünlüğü onlardan alırsak
bizdeki "hamiyet" mayası bizi onlardan daha zengin ve üstün yapacaktır
Bu amaçla yazdığı yazılarda ülkenin İslam birliği içinde refaha kavuşabileceğini
ülkenin ırk olarak farklı köklerden gelen milletlerinin tek bir potada
yani din potasında birleşebileceğine inanmış bir fikir adamıydı
Ayrılıkları değil
birlik olabileceğimiz yönlerimizi hep en üstte tutmalıyız
Namık Kemal
bu ideali uğrunda pek çok eser yazmıştır
Bu şiir Namık Kemal'in en fazla ezberlenen
bilinen şiiridir
Onun şahsiyetinin bütün olumlu taraflarıyla
hürriyet kavramı etrafında ördüğü düşüncelerini en iyi yansıtan bu şiir
hürriyet ve vatan sevgisinin en değerli örneğidir
Bu şiir
sadece edebî anlamda bir tesire sahip değildir
Toplum üzerinde olumlu tesirleri olan
vatan ve hürriyet sevgisini kuşaklara aşılamış bir eserdir
Bu şiir
devrin zihniyetini yansıtan bir aynadır
2
METİN
SORU: Ziya Paşa’nın gazelinin ahenk özelliklerini
nazım birimini
temasını
ve imgelerini bulup yazınız
CEVAP:
Ölçü: Aruz ölçüsü
Ses benzerlikleri: İlk beyitte “-ler gördüm” redif
“âne” zengin uyaktır
Her beytin son dizesinin de kendi arasında uyaklı olduğunu unutmayınız
Nazım birimi: Beyit
Tema: Toplumsal eleştiri
İmgeler: Küfür diyarı
akıl hastahanesi durumundaki Bâb-ı Âli
SAYFA 45
SORU 1: Tanzimat’tan önce yazılan klasik gazellerde hangi temalar işlenmiştir?
CEVAP: Aşk
kadın
şarap
tabiat güzellikleri
SORU-2: Ziya Paşa’nın gazelinde işlediği tema ile klasik gazelde ele alınan temayı karşılaştırınız
CEVAP: Klasik gazelde bireysel temalar işlenirken Ziya Paşa’nın gazelinde toplumsal sorunlar ele alınmıştır
SORU-3 :Ziya Paşa’nın gazeli lirik şiir okunurken kullanılan vurgu ve tonlama ile okunabilir mi?
CEVAP: Okunamaz
çünkü bu gazelde bir eleştiri söz konusudur
Tema bir şiirin vurgu ve tonlamasını belirleyen en önemli ögelerdendir
SORU 4: Bu gazel işlediği tema ve temayı ele alış biçimi söyleyişi yönünden halk şiirindeki hangi nazım türüne benzemektedir?
CEVAP: Taşlamaya
SAYFA 49 - TABLO ÖLÇÜ
DİVAN ŞİİRİ= ölçü ; aruz ölçüsü
Namık kemal'in kasidesi:aruz ölçüsü
Ziya paşa'nın gazeli;aruz ölçüsü
Şevki yok:Aruz ölçüsü
SÖYLEYİŞ TARZI
Divan şiiri: söz sanatları yoğun
şiir diline hakim
Namık kemalin kasidesi:öğretici olduğu için şiir diline uygun değil
SES BENZERLİKLERİ
Hepsinde ses benzerlikleri aynı
Şiir Dili
Divan şiiri:sanatlı
ağır tamlamalar var arapça farsça dil hakim
Namık kemalin kasidesi: daha sade
halk dili kullanılmış
Ziya paşanın gazeli: '' ''
Şevki yok:Sanatlı
ağır bir dil kullanışmış
divan şiiri ile aynı
İMGELER VAR ÇAĞRIŞIMLAR
Divan şiiri:mey
bülbül
dül
dilber
Namık kemalin kasidesi:hak
eşitlik
hürriyet
adalet
Ziya paşanın gazeli:diyar-ı küfrü
mülk-i islam
meyhane-i dehrin
Şevki yok:figan etmek
NAZIM BİRİMİ
Hepsi beyit
TEMA
Divan şiiri:bireysel
namık kemal:toplumsal
ziya paşa:toplumsal
şevki yok:toplumsal
ŞİİR ANLAYIŞI
divan şiiri:sanat için sanat anlayışı
namık kemal:toplum için sanat anlayışı
ziya paşa:toplum için sanat anlayışı
Şevki yok: sanat için sanat anlayışı
ŞİİRİN BİRİNLERİ
Hepsi beyit
GERÇEKLİK VE ANLAM
divan şiiri:mecaz
Namık kemal:gerçek
Ziya paşa:gerçek
Şevki yok:mecaz
BENZERLİKLER
*ölçüler
*söyleyiş tarzları
*uyak
*ses benzerlikleri
*birim
*nazım türleri
FARLILIKLAR
*temaları
*şiir anlayışı
*dil anlatımı farklı
alıntı
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul